PDA

View Full Version : Streetwalker (Jan Akkerman)



Harald
3 november 2018, 11:54
https://www.youtube.com/watch?v=oAKLZzxcYvw

Eerste volledige gig met toetsen erbij. Verzoekje van de drummer (waar ik best blij mee was), maar wel letterlijk een paar dagen voor de repetitie dat hij op het idee kwam. Gelijk ook het langste nummer van het optreden. Niets hoogdravends, maar gewoon lekker relaxed om te spelen.

Opgenomen in Café op Twee in Almere. Beetje ongelukkige podiumvorm, een soort taartpunt...

arjanb01
3 november 2018, 12:33
Mooi relaxt neergezet dit liedje.
Mooie cleane jazz sound!
Welke amp heb je gebruikt?

Harald
3 november 2018, 12:59
Dank je! Amps hoor je niet in het filmpje. Meersporenopname, Gitaar gaat via draadloos systeem naar de PodHD500. Ik stuur de jackoutputs naar een Fender Hotrod Deluxe, en een Sessionette 75 (aangezien ik die versterkers nu eenmaal heb) voor het livegeluid. Voor de opname gebruik ik de XLR uitgangen van de POD. Verder alleen nog wat EQ over gezet, om het geluid iets meer naar wat ik op de audio van de videocamera hoorde te trekken.

Gitaarsound is een Fender ampmodel (geloof ik) met chorus, wat delay en reverb. Verder staat een Lesley-effect aan (Rotary op fast) wat ik via het expressiekanaal in en uit kan faden. Pedaal omhoog is geen effect, pedaal vol in is Rotary vol aan.

hs0504
3 november 2018, 13:46
Wat een lekker nummer is dit toch. Altijd gevaarlijk om dit soort nummers te spelen omdat de vergelijking met de oude meester op de loer ligt, maar ik vind het heel goed gedaan. Je hebt er echt een eigen draai aan gegeven. Solo had misschien iets korter gekund omdat het een beetje inzakt naar het einde toe (vind ik dan...), maar over het geheel erg lekker. Goed gitaar geluid ook.

Harald
4 november 2018, 13:33
Dank je! Vergelijkingen met de oude meesters, daar maken we ons maar niet druk om. Gezien het repertoire kun je ze nooit allemaal halen... We kiezen gewoon dingen die we leuk vinden om te spelen.

Fobo
13 november 2018, 16:38
Een 'zeer waardige' uitvoering!!! Vind het knap dat je Jan Akkerman eigen nét niet hoort; inderdaad mooie eigen invulling aan gegeven.
Niks solo te lang...;)
Compliments!!!

Harald
13 november 2018, 21:26
Dank je! :)

Fusion
14 november 2018, 09:32
Ik wist niet dat Erik de Zwart toetsen ;)

Harald
14 november 2018, 10:58
Wie is Erik de Zwart? :???:

Fobo
28 december 2018, 10:13
Gevalletje conFUsion...

Charlie McD.
28 december 2018, 13:41
Lekker!! En leuk dat verbaasde, soms bijna ongelovige gezicht van jullie saxofonist. Zo van: speelt ie 't nu echt al na zo weinig voorbereiding?

Harald
28 december 2018, 21:58
Ach, zo kijkt Kees heel vaak als we spelen. Ook op repetities. Soms lijkt hij dan net een ietwat aangeschoten, en verdwaasd stokstaartje. Dan zou je makkelijk vergeten dat hij conservatorium heeft gedaan, en in het dagelijks leven advocaat is :D

Erik de Perik
29 december 2018, 21:34
Mooi gespeeld man...!!
Ik heb 'altijd' het standaard begin van de solo gespeeld, je bent de eerst die ik hoor dat het anders doet.

Harald
29 december 2018, 22:30
Dank je! Ik heb heel wat live-versies van Jan Akkerman beluisterd... heeft dit nummer een vaststaand thema? :D Er zijn wel wat elementen die vaker terugkomen, maar een echt duidelijk thema is me eigenlijk ontgaan. Zou niet eens zo gek zijn als dat er wel is, heeft Kees ook wat meer te doen in dit nummer. Then again, een verplicht rustmomentje voor hem is ook niet verkeerd. Bij dit optreden heeft hij letterlijk alle drie de sets een nieuw hemd helemaal doorweekt met zweet. En dan overdrijf ik niet. Kees kon wel drijven, in zijn hemden :D

Had trouwens ook een voorsprong. Ook al kwam Tom er letterlijk een paar dagen voor de repetitie een dag voor het optreden mee, klein pet project van mij is dat ik de versie die op de live DVD met twee duitse tv registraties staat aan het uitschrijven ben. Ligt alweer een tijd stil, maar af en toe pak ik het even op. Ik heb een bladzijde of 7 inmiddels op papier staan. Niet dat ik dat dan paraat heb om zo even weg te spelen. Meer om hier en daar wat licks en ideëen uit te lenen.

Erik de Perik
29 december 2018, 23:18
Ik ken alleen de studioversie en heb 'm ooit eens live van Akkerman gehoord en beide begonnen identiek.... maar niets zo grillig als Akkerman. :seriousf:
Hij heeft wel een paar standaard likjes uiteraard, die heb ik ooit wel eens geleerd. Ik ben sowieso van het 'liegen'... scheelt een hoop studeren en het gros hoort het toch niet ;)

Vet gespeeld trouwens hoor!