PDA

View Full Version : Ik heb geen benul



vulvasonic
1 november 2018, 16:46
Ik dacht altijd dat een element het doet, of niet. Het ding is heel, of het is kapot. Blijkbaar zit ik er keihard naast. Ik heb twee strats waarbij het halselement amper nog geluid geeft. Het ding is bijna dood, maar nog niet helemaal.

En nu gisteren tijdens de repetitie kwam ik erachter dat het halselement van mijn Les Paul ineens aanzienlijk minder volume geeft dan voorheen. De balans tussen de twee elementen was altijd perfect, maar nu ineens, zonder dat er ook maar iets aan de gitaar is veranderd, klinkt het halselement zachter. Minder volume. Niet zo drastisch als bij de Fendertjes, maar toch. Wat kan dit effect veroorzaken?

no 1 hops
1 november 2018, 16:51
mijn eerste gedachte is: slechte soldering/ draad die nog maar met een haartje vast zit.
verder komt dan potmeter, gecorrodeerde schakelaar om de hoek.
en het slechtste scenario zou zijn dat de magneten op een of andere gedemagnetiseerd zijn.

wel vreemd dat het 'ineens' bij meerder gitaren gebeurd?
ze leunen toch niet met de pickups tegen elkaar aan in een stander?

Rinze
1 november 2018, 17:54
Hmm. Ik gok op een vieze element - schakelaar.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

pasqual
1 november 2018, 18:26
Hmm. Ik gok op een vieze element - schakelaar.

Yep, lijkt me het meest plausibel.

Plant
1 november 2018, 18:43
en het slechtste scenario zou zijn dat de magneten op een of andere gedemagnetiseerd zijn.

wel vreemd dat het 'ineens' bij meerder gitaren gebeurd?
ze leunen toch niet met de pickups tegen elkaar aan in een stander?

En dan nog... daar demagnetiseren ze toch niet van? Er was hier ooit een koekebakker die had gelezen dat als je gitaar in de buurt van je combo / cabinet had staan (ik meen dat er zelfs nog een vermogen bij werd genoemd) je elementen gedemagnetiseerd werden.

Tenzij je je gitaren hebt meegenomen in de MRI-scanner geloof ik daar niet zo in.

Blijft over de pickup switch. En ja die sneuvelen nog weleens. Allemaal tegelijk is dan weer het toppunt van pech, maar het is aannemelijker dan het demagnetiseerverhaal.

vulvasonic
2 november 2018, 03:00
mijn eerste gedachte is: slechte soldering/ draad die nog maar met een haartje vast zit.
verder komt dan potmeter, gecorrodeerde schakelaar om de hoek.
en het slechtste scenario zou zijn dat de magneten op een of andere gedemagnetiseerd zijn.

wel vreemd dat het 'ineens' bij meerder gitaren gebeurd?
ze leunen toch niet met de pickups tegen elkaar aan in een stander?
Voor alle duidelijkheid, het probleem met de twee Fenders deed zich ongeveer een kwart eeuw geleden voor (27 om 23 jaar). Nooit naar laten kijken. Ik had andere prioriteiten. Het gedoe met de Gibson heb ik pas afgelopen woensdag ontdekt, daarvoor was er niks mis mee. En ik speel er vaak op. Slechte soldering? Ik durf het niet uit te sluiten, ik wist alleen niet dat het bestond. Vast is vast en los is los, zo dacht ik altijd. Blijkbaar werkt het anders.




Hmm. Ik gok op een vieze element - schakelaar.

Ook dit durf ik, bij gebrek aan nozelheid, niet uit te sluiten. Ik vraag me slechts twee dingen af. Hoe komt die schakelaar vies (het ding zit toch netjes in een afgesloten ruimte)? Of kan er vuil via de voorzijde van de schakelaar naar binnen sneaken? En als de schakelaar vies is, waarom heeft dan alleen het halselement daar last van?

Ik weerspreek niets, ik probeer het alleen te begrijpen. :)
Ik baal er trouwens wel flink van.

Rinze
2 november 2018, 05:38
Slechte soldering? Ik durf het niet uit te sluiten, ik wist alleen niet dat het bestond. Vast is vast en los is los, zo dacht ik altijd. Blijkbaar werkt het anders.




Ook dit durf ik, bij gebrek aan nozelheid, niet uit te sluiten. Ik vraag me slechts twee dingen af. Hoe komt die schakelaar vies (het ding zit toch netjes in een afgesloten ruimte)? Of kan er vuil via de voorzijde van de schakelaar naar binnen sneaken? En als de schakelaar vies is, waarom heeft dan alleen het halselement daar last van?


Een soldeer verbinding is in principe idd goed of niet. Al kan door mechanische spanning een slechte verbinding toch soms wel en soms niet werken.

De schakelaar kan idd vanaf de voorzijde stof verzamelen. Dit stof in combinatie met wellicht wat vocht kan een fijne onderbreker worden. Verder kan de schakelaar mechanisch brak zijn doordat het veertje lam is.





Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

no 1 hops
2 november 2018, 07:54
En dan nog... daar demagnetiseren ze toch niet van? Er was hier ooit een koekebakker die had gelezen dat als je gitaar in de buurt van je combo / cabinet had staan (ik meen dat er zelfs nog een vermogen bij werd genoemd) je elementen gedemagnetiseerd werden.

.ik denk dat ik het verkeerd woord heb gebruikt, want demagnetiseren is dan dat het niet magnetisch meer is, klopt?
maar er is immers ook het advies dat je pickups niet allemaal maar zo in een doos bij elkaar laat liggen omdat dit dan de magnetische structuur/veld kan veranderen?

Kim Wilson
2 november 2018, 09:08
Nicotineaanslag is ook niet best voor je schakelaars. :)

Waarmee ik zomaar aanneem dat je nog rookt, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet weet. :o

vulvasonic
3 november 2018, 02:04
Een soldeer verbinding is in principe idd goed of niet. Al kan door mechanische spanning een slechte verbinding toch soms wel en soms niet werken.

Soms wel en soms niet begrijp ik. Maar dat is niet aan de orde. Het element doet het, alleen heeft het ineens niet meer de output dat het had. En voor alle helderheid, beide elementen delen dezelfde tone- en dezelfde volumeregelaar.




Nicotineaanslag is ook niet best voor je schakelaars. :)

Waarmee ik zomaar aanneem dat je nog rookt, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet weet. :o
Ik rook al bijna 5 jaar niet meer. :)

Rinze
3 november 2018, 06:42
Tja, als ik er zelf niet uit kom dan begin ik met het betreffende element direct op de uitgang. Is dat goed, dan verder kijken. Maar ja, dat heb jij niet zoveel aan want als je een soldeer - smurf was had je dat al gedaan denk ik.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

lcvanderhelm
3 november 2018, 11:03
Ik gok op uitgelubberde gaten in de base-plate,waardoor het element lager is komen te liggen.
Ik gok echter altijd verkeerd.

vulvasonic
4 november 2018, 00:36
Tja, als ik er zelf niet uit kom dan begin ik met het betreffende element direct op de uitgang. Is dat goed, dan verder kijken. Maar ja, dat heb jij niet zoveel aan want als je een soldeer - smurf was had je dat al gedaan denk ik.

Ik ben niet eens de voorhuid van de micropenis van een soldeersmurf.



Ik gok op uitgelubberde gaten in de base-plate,waardoor het element lager is komen te liggen.
Ik gok echter altijd verkeerd.
Ook al niet. Het element stond altijd al laag en het brugelement hoog. Bewust, zo klonk het prima en volledig in balans. Nu niet meer.


Andere vraag dan: Is er hier dan helemaal niemand die dit probleem ooit bij de veter heeft gehad, of ben ik de enige en heb ik het als enige zelfs tot driemaal toe mogen meemaken? :eek:

Pepe
4 november 2018, 00:41
Mensen, wat een gedoe. Gewoon even meten.

vulvasonic
4 november 2018, 00:51
We're talking onbenul here. Ik heb niks om mee te meten (niet eens een lineaal), maar dan nog, wat moet ik meten, wat kom ik te weten? Ik bedoel, als de output van het halselement minder geworden is (ik weet sowieso al niet wat de output was, behalve dat het harder klonk), wat moet ik er dan aan doen? Of moet ik iets anders meten? En wat zou de conclusie zijn? Is ie kapot? Daar lijkt het namelijk wel op. Maar kan ie ook gemaakt?
Het verbaast me dat ik blijkbaar de enige ben die dit meemaakt. Of is het forum zo dood inmiddels dat het gewoon niet meer gelezen wordt?

Veel vragen merk ik.

Pepe
4 november 2018, 00:58
Voor een paar euro koop je een metertje op de markt.

Je meet kohm, zal voor een strat single coil tussen de 5.7 en 6.2 liggen.
Als je onder de 5.0 meet gok ik dat er een winding beschadigd is.
Kan je aux principe maken maar je moet je voorstellen, een haartje dat 7000 keer om een spoel gewonden is.. ga die breuk maar eens zoeken en dan weer repareren.
Opnieuw winden is dan logischer.
Als het geen bijzonder speciale pickup is, voor 30 euro scoor je strat single coils.
En anders heb ik er nog wel eentje voor je.

Als je pickup normaal meet ligt het probleem bij de bedrading obviously, kan je ook van punt tot punt doormeten.

grayfink
4 november 2018, 01:21
Ik heb deze een tijdje geleden aangeschaft: https://www.action.com/nl-nl/p/select-plus-multimeter-/

vulvasonic
4 november 2018, 01:57
Dus ik ben niet gek?
Een element opnieuw laten wikkelen vind ik gekkenwerk. Het is een standaard Gibson PU'je (moet even uitzoeken welke), dus dan koop ik net zo lief een nieuwe (bij wijze van). Voor mijn strats gelden weer andere regels. Ik moet daar feitelijk 5 van de 6 PU's ooit vervangen, want óf ze doen het helemaal niet, óf ze doen het slecht, óf ze klinken kut. Mijn Japanse Contemporary met de Kahler brug zal dan als eerst aan de beurt zijn. Het gaat hier namelijk hoofdzakelijk om het halselement, daar wil ik EINDELIJK een keer een lekkere in en dan ben ik al enorm tevreden. Maar in mijn Dan Smith strat moeten ooit 3 gloednieuwe elementen gemonteerd worden. Dat is echter, meer nog dan de anderen, een lange termijn ding. Idioot eigenlijk, want het was mijn eerste serieuze gitaar en tevens de eerste die 'uitviel'. Ik ben verliefd op die gitaar, maar het is de gitaar waar ik verreweg de minste optredens mee heb gedaan.

Voor wat betreft de Gibson, als het inderdaad niet de PU is, maar iets in de bedrading, dan is dát is wat ik mogelijk op kan lossen (with a little help from my friends). Dus daar hoop ik dan maar op.

Tupelo
4 november 2018, 03:31
Doet ik ff mee.
Minstens zo onbenullig.
Hoe meet je zo een element dan, moet je die daar los toe hebben ?
Vind ik persoonlijk al een behoorlijke ingreep.
Probleem herkennen doe ik niet, maar output op de elementen van mijn Mustang is erg laag.
Then again, kinda like it that way, en 't is wel synchroon; heb ik een 10db boostertje voor nodig om op enigzins gelijkwaardig volume met bijvoorbeeld mijn Blade te houden.
Niettemin, voor 3.99 euro zou ik 't eigenlijk ook best eens door willen meten, maar niet als de boel los moet...

Pepe
4 november 2018, 04:26
De pickups hoeven niet los hoor.
Je kan ze meten op plus en aarde, ik stop meestal een snoer in de output en meet dan op de plug.
Bij een Mustang draai je de snaren losser en schuift dan zo de pickguard eronder uit, je kan dan op de twee soldeerpuntjes meten van de bobbin of ergens vanaf de bedrading.

De Mustang pup is al niet potig en seventies Mustangs zijn wel heel dunne versies.
Simpel om daar een wat steviger strat pup in te solderen, hele volksstammen zijn je voorgegaan.
Ik heb het net nog gedaan met mijn Melody Maker, ook vrij dun, daar zit nu een P90 in
Zo'n souped up Mustang (of Melody Maker) is enorm veel fun. Heeft natuurlijk te maken met je stijl.
Ik heb een stuk of 5 Mustangs gehad, ik gooide daar standaard een Dimarzio SDS-1 in, soort P90 strat single coil.

no 1 hops
4 november 2018, 09:35
je kan ook gewoon een goedkope jackplug kopen, in de jackinput steken en de dop eraf zodat je de aansluitpunten ziet en daar zet je de meetpennen op of het liefst nog van die klemmen. alle pots vol open .
met die klemmen erop heb je je handen vrij om dan te schakelen tussen de pickups en kun je zien of daar gekke dingen bij gebeuren, lees gekke waarden verschijnen.

nu weet ik volgende niet helemaal zeker, maar volgens mij kun je dan ook langzaam draaien aan de potmeters om te zien hoe het verloop daarvan is tijdens het draaien want het zou zo kunnen zijn dat als je nooit aan die dingen draait er door corrosie het contact niet goed meer is en je daardoor volume verschil hebt.
ik heb ooit zo een potmeter gehad. vol open haast geen geluid, ietsje dicht draaien en daar wastie weer ;-)

goede vervangers voor je pups voor niet te duur schijnen diverse varianten van Donlis bij tdpri heel populair te zijn waarvan sommigen heel dicht bij SD conculega's komen in de humbucker hoek

Tupelo
4 november 2018, 17:51
Oké, dank voor de beeldvorming, eens langs de Action dan.
Pups Mustang vind ik prima zo, ben alleen benieuwd naar wat ze opleveren.

piezo
4 november 2018, 21:21
Kom op jongelui, er zullen toch wel een tegnisch angelegen forumleden in de buurt van Nijmegen en Den Bosch wonen?
En hadden we daar niet dat "hulptopic" voor, waar leden hulp kunnen vragen en aanbieden? Ik kan het nu alleen even niet vinden.

Mario, als ik naar Nijmegen kom, neem ik wel een voorraadje sleutel-, meet- en soldeerspullen mee.

vulvasonic
4 november 2018, 23:42
Super!!!!! :)

Speeddemon
4 december 2018, 17:05
@Mario ik heb precies hetzelfde probleem gehad paar maanden geleden, 1x tijdens show op Zwarte Cross, 2e keer met een andere gitaar op ander festival...
in beide gevallen -Charvel So-Cal en Burny Les Paul Custom- ging het om die 3 standen schakelaars; beide keren te hard tegen aan geramd in de hitte van de strijd. Vervolgens maakt de schakelaar nog maar matig contact. En zat ik dus met een heel laf geluid, alsof de gain van 10 naar 2 is gegaan... duurde de eerste keer (op ZC) erg lang voordat ik er achter was... ik was bang voor
-lege batterij wireless
-kapotte kabels
-kapotte buis in amp

en dit gebeurde me precies voor de gitaarsolo in Maiden's "Revelations", dus ja, nogal balen.
Maar door de schakelaar een beetje bij te draaien, werkte het weer. Mogelijk dat ie misschien ergens in de body/cavity tegenaan komt, kortsluiting maakt, etc.

vulvasonic
13 december 2018, 16:29
Ah kijk, dus het kan toch?!
Dan zal ik daar eens naar moeten kijken. Bedankt, vriend! :)

defectmusic
19 april 2019, 17:20
Gewoon even aan de achterkant van je schakelaar/pot doormeten op de uiteinden van de pu kabels mocht hij geen waarde geven of steeds in waarde verspringen heb je een dode pickup ! een dode pickup geeft heel vaak wel geluid maar een heel dun geluid en zonder Bass!

Gr Henk Scheffer/pickups