PDA

View Full Version : Epiphone Les Paul, welke winkel om er een aantal uit te proberen ?



mtx123
26 oktober 2018, 19:22
Na een aantal jaren weer akoestisch te hebben gespeeld, wil ik toch weer (na 30 jaar :dontgeti:) ook elektrisch gaan spelen.
Vooralsnog ben ik van plan om te gaan kijken naar een Epiphone Les Paul, weet nog niet welke variant.
In mijn omgeving (Eindhoven) vind ik zo snel geen winkel waar er een aantal hangen, hier is een filiaal van keymusic maar die hebben vrijwel deze Epihone LP's niet.
Iemand tips waar ik een aantal van deze modellen zou kunnen "vasthouden", liefst met testcabines, ben ook op zoek naar een kleine combo erbij (maar dat is punt 2..)
Een eind rijden voor een goede keuze is geen bezwaar uiteraard.

Warroo
26 oktober 2018, 19:34
Keymusic St Niklaas. Veel keuze!

telerocker
27 oktober 2018, 01:12
Bax-shop Goes. 1 uur en 15 minuten rijden. Voor jou misschien net wat dichterbij dat Sint Niklaas. En anders Maxguitars in Utrecht.

vulvasonic
27 oktober 2018, 04:24
Ik neem direct van je aan dat je reeds enige research hebt gedaan voordat je tot je conclusie kwam dat een Epiphone Les Paul voor jou een goede gitaar zou zijn. En ja, Epiphone maakt zeer behoorlijke gitaren voor wat ze moeten kosten. Toch, om je verder te kunnen helpen zou ik je willen vragen hoe je tot dit besluit gekomen bent.
Ik vraag dit om meerdere redenen, want als je inderdaad je research helemaal zou hebben gedaan zou je je antwoord al weten. Ik begrijp donders goed dat je een gitaar eerst in je handen gehad hebt willen hebben om tot een definitief besluit te komen, maar dat is mijn punt niet. Ik wil meer weten. En ik heb nog wel wat dingetjes waar ik je op zou willen wijzen.

Waarom een Epiphone? Als het om de prijs/kwaliteit-verhouding gaat, hou er dan rekening mee dat vrijwel alle Epiphones 150% moeten kosten in vergelijking met dezelfde gitaren van anderhalf/twee jaar geleden. Voorbeeld: voor een modelletje dat twee jaar terug nog te koop stond voor €400,- (nieuw) betaal je nu ongeveer €600,- Dat geldt niet voor alle modellen, maar het is een opvallend verschijnsel. En voor dat geld zijn er bovendien zat gitaren te vinden die zeer vergelijkbaar zijn, of zelfs meer van de grote broer weg hebben, zowel in verschijning als in kwaliteit, terwijl ze vaak ook nog eens beter zijn. Denk bijvoorbeeld aan een merk als Tokai, ik noem maar wat.

Waarom een Les Paul? Als het de Les Paul is waar je helemaal warm voor loopt, enkel en alleen omdat je altijd al verliefd bent geweest op dat model en/of omdat al je helden er op speelden, dan begrijp ik je volkomen. Ga ervoor! Uiterlijk en uitstraling is belangrijk. Niet iedereen denkt daar zo over, maar ik wel. Je zult nooit vriendjes worden met een gitaar waar je geen enkele klik mee hebt. Dr. Martens zijn superstevige schoenen en niet kapot te krijgen, maar als je ze spuuglelijk vindt zul je ze nooit dragen. Dat is met gitaren niet anders.
ECHTERRRR...., als het je te doen is om die typische Les Paul sound....., oooooo jongen, kijk dan uit! Ten eerste zijn er vele soorten Les Pauls met een eigen karakter, ofwel, ze zijn lang niet allemaal hetzelfde. DE Les Paul sound bestaat niet. En zelfs 10 identieke Les Pauls (en ik ga nu niet mierenneuken) klinken volledig anders t.o.v. elkaar als je ze alle tien op een heel ander soort versterker aansluit. Het gaat namelijk om de combinatie gitaar, versterker, effecten, kunde (techniek dus), volume (zeer belangrijk) en nog enkele andere factoren. Dus wil je een LP vanwege het uiterlijk, dan zeg ik "DOEN". Is het je om het geluid te doen, dan heb je nog vele puzzelstukjes te leggen en daar ben je voorlopig nog niet mee klaar.

Heb je wellicht je keus gebaseerd op het principe van een gitaar met twee humbuckers? Zou natuurlijk zomaar kunnen, maar het kan je niet verbazen dat er in dat geval nog enkele duizenden andere opties zijn.

Het volgende puntje is meer een opmerking dan een vraag, maar ik zal 'm toch in een vraagvorm stellen:
Heb je ooit op een Les Paul gespeeld en beviel de 'feel' van het instrument je zo goed dat dit voor jou een belangrijke reden is om hiervoor te gaan? Wel, laat me je het volgende vertellen: "dat zegt he-le-maal NIETS!"
1: ieder instrument voelt anders (ieder miniem detail/verschil voel je). Ooit een kies moeten laten vullen? Ken je dat gevoel dan ook alsof het lijkt dat je ineens een hele steen tussen je kiezen hebt zitten, terwijl het verschil in werkelijkheid misschien maar een tiende van een millimeter is? Zelfde verhaal.
2: ieder instrument is af te stellen om die feel te wijzigen. Dat betekent dus ook dat een gitaar dat je wat minder bevalt, na een afstelbeurtje precíes zou kunnen zijn wat je zoekt (en andersom!)!
3: in de regel worden relatief goedkope gitaren slecht, of zelfs helemaal niet afgesteld door de winkelier en spelen ze bijna per definitie ruk.
4: staar je niet blind op de vorm van de hals. De ene hals is, of lijkt prettiger bespeelbaar dan een ander. Kom ik weer terug op het verhaal van de gevulde kies. Iets dat onwennig aanvoelt went na een tijdje meestal vanzelf.


M.a.w., laat iets meer weten m.b.t. jouw beweegreden om een Epiphone Les Paul te kopen. Ik ben er van overtuigd dat we je dan beter op weg kunnen helpen. :)

Karash
27 oktober 2018, 09:34
Niks in de buurt? Foei. GuitarKing in Boekel. Leuke winkel, veel gitaren, alle tijd om uit te proberen, en goeie koffie. Zou er zeker eens een middagje gaan neuzen.

https://www.guitarking.nl

MarkS
27 oktober 2018, 13:30
Mind you, neck profiel kan behoorlijk verschillen. Ik heb bijv een Bohemia met dik ‘50’s profiel, en een Koreaan met dunner 60’s profiel. Daarbij gebruikt Epiphone lang niet altijd mahonie(achtig) hout voor body en neck. Kan zomaar alder voor de body en maple voor de neck zijn, voorzien van een mahoniekleur stain (of dekkend gelakt, dan is het helemaal een wild guess).

Electronica, PU’s en tuners zijn doorgaans niet echt geweldig. Topkam heeft soms wat aandacht nodig.

Voor de nieuwprijs + evt upgrades vindt je wellicht ook een 2e hands Gibson Studio of Tribute model.
Is meestal toch net ff een pak beter, en itt Epi’s ook behoorlijk waardevast.

telerocker
27 oktober 2018, 13:53
Niks in de buurt? Foei. GuitarKing in Boekel. Leuke winkel, veel gitaren, alle tijd om uit te proberen, en goeie koffie. Zou er zeker eens een middagje gaan neuzen.

https://www.guitarking.nl

Je eerste post en meteen een foei. Ben jij van Guitarking, want je tekst klinkt een beetje als een reclamejingle? Overigens ben ik er wel eens geweest en vond het toen een prima zaak met nette service hoor. Dus TS kan ook die op zijn lijstje zetten.

Karash
27 oktober 2018, 14:19
Kom op, zal in mijn tweede post ook een foei zetten. Hierbij.

Nee ik heb geen aandelen of belangen bij GuitarKing, enkel goede ervaringen.

beruk
27 oktober 2018, 14:32
foei of geen foei, was ik rechtshandig en een budget van €500, ik zou naar Boekel rijden en deze testen:https://www.guitarking.nl/image/cache/data/3462D49C-8C1F-4F4E-ABE1-B3FBD9F5DE8B-250x250.jpg
En ik weet geneens waar boekel ligt dus...

mtx123
27 oktober 2018, 19:35
Op de eerste plaats: dank voor alle reakties om mij op de goede weg te helpen...
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een Les Paul of copy daarvan in mijn handen gehad, heb vroeguh wel eens op een imitatie strat gespeeld...
Ik begin qua kennis dus vrijwel bij nul, heb wel basic folk gitaar onder de knie (liedjes jammen/zingen met akkoorden en een rifje, backing track, 6 en 12 snarig, van die dingen..)
Veel muziek gezien en geluisterd, ben nu weer een beetje in de "oude" muziek van 60 en 70's aan het grasduinen, omlangs een concert van de Dutch Eagles bijgewoond, dus veel Eagles songs en tijdgenoten staan nu weer even in mijn belangstelling.
Op het werk wat adviezen gekregen van betere gitaristen, die ook echte en imitatie LP's hebben. Daar kwamen de Epihone en Tokai copies ook ter sprake.

Nu doe ik een poging om de vragen van en opmerkingen van Vulvasonic (geweldige naam btw..) te beantwoorden, in de hoop weer wat meer richting te krijgen.


Waarom een Epiphone? Als het om de prijs/kwaliteit-verhouding gaat, hou er dan rekening mee dat vrijwel alle Epiphones 150% moeten kosten in vergelijking met dezelfde gitaren van anderhalf/twee jaar geleden. Voorbeeld: voor een modelletje dat twee jaar terug nog te koop stond voor €400,- (nieuw) betaal je nu ongeveer €600,- Dat geldt niet voor alle modellen, maar het is een opvallend verschijnsel. En voor dat geld zijn er bovendien zat gitaren te vinden die zeer vergelijkbaar zijn, of zelfs meer van de grote broer weg hebben, zowel in verschijning als in kwaliteit, terwijl ze vaak ook nog eens beter zijn. Denk bijvoorbeeld aan een merk als Tokai, ik noem maar wat.

Epihone is geen must, als er alternatieven zijn (Tokai ?) dan sta ik daar zeker voor open.
Wat mij aan staat bij die Epiphones zijn de schakelaars in de potmeters waardoor je ook een single coil sound kunt produceren, maar wellicht kan dat bij andere merken ook..
Single coil als optie lijkt me fijn, omdat het helderder klinkt, en zoals een collega van me opmerkte: LP is een mooie warme sound, maar als je met meerdere instrumenten speelt valt ie makkelijker weg naar de achtergrond dan bijv een strat of telecaster.
Zowiezo een overweging om voor een clone te gaan is het budget. Het is niet dat ik het niet kan betalen, maar ik wil eerst de weg een beetje verkennen. Met mijn huidige kennis en kunde is een echte LP overkill denk ik.



Waarom een Les Paul? Als het de Les Paul is waar je helemaal warm voor loopt, enkel en alleen omdat je altijd al verliefd bent geweest op dat model en/of omdat al je helden er op speelden, dan begrijp ik je volkomen. Ga ervoor! Uiterlijk en uitstraling is belangrijk.



Heb je wellicht je keus gebaseerd op het principe van een gitaar met twee humbuckers? Zou natuurlijk zomaar kunnen, maar het kan je niet verbazen dat er in dat geval nog enkele duizenden andere opties zijn.

Jaaaa...spijker op z'n kop, ik vind het uiterlijk van een Les Paul gewoon geweldig !
maar ook het warme blues en jazzy geluid van de humbuckers vind ik erg mooi..
En daar zit ook een probleem: hoe kom ik tot een keuze uit die duizenden opties ? Ik heb een kennis die blijft gitaren bij kopen, kennelijk omdat die zoektocht nooit over is...



Heb je ooit op een Les Paul gespeeld en beviel de 'feel' van het instrument je zo goed dat dit voor jou een belangrijke reden is om hiervoor te gaan?
Nee, helemaal nog nooit dus :confused: De feel is niet de grote drijfveer, wel de sound en het uiterlijk en image van de LP.

arjanb01
27 oktober 2018, 19:50
Een dooddoener misschien: ga eens een dagje les Pauls, teles en strats testen bij Guitar King in Boekel of naar Musik Produktiv in Ibbenburen en dan kom je vanzelf tot de voor jou beste keuze.
Iedereen kan wel merken gaan roepen hier maar oordeel op basis van wat JIJ in je handen krijgt en maak daar een weloverwogen keuze uit.
Een beter advies kan ik je niet geven. Succes!

MarkS
27 oktober 2018, 19:51
Wat mij aan staat bij die Epiphones zijn de schakelaars in de potmeters waardoor je ook een single coil sound kunt produceren, maar wellicht kan dat bij andere merken ook..

is niet standaard op alle Epi's hoor.

mtx123
27 oktober 2018, 20:04
Bax-shop Goes. 1 uur en 15 minuten rijden. Voor jou misschien net wat dichterbij dat Sint Niklaas. En anders Maxguitars in Utrecht.
Goeie tip, ik zie op de website een fraaie collectie Epiphone LP's daar op voorraad.
En ook leuk die cabines, niet dat ik niet gestoord wil worden, maar ik ben een beginner en voel me niet op m'n gemak als ik in een zaak wat onhandig op een gitaar zit te friemelen..:confused:

denis.hermans
27 oktober 2018, 20:51
Als je gewoon bent om akoestisch te spelen en zelf zegt dat je je eerder beginner bent ( geen enkel probleem overigens , ik ben zelf ook een wonderkind) neem ik aan dat je ook eens graag open akkoorden etc strumt vb als begelriding bij zang. Een lp met humbuckers is dan in mijn ogen niet de beste keuze. Dit gaat vaak nogal " modderig" klinken, zelfs met coil tap of split. Ik zou dan persoonlijk meer uitkijken naar een telecaster model, een stratocaster model ( eventueel met humbucker in de brug) een gretsch achtige of een model met p 90 of, als je toch humbuckers wil, mini humbuckers ( Guild semi- hollows / hollow-modellen !!!!). In mijn aanvoelen ga je daar meer plezier aan beleven...
(Enkel mijn mening, je hoeft je daar niets van aan te trekken ;-))

telerocker
28 oktober 2018, 01:59
Goeie tip, ik zie op de website een fraaie collectie Epiphone LP's daar op voorraad.
En ook leuk die cabines, niet dat ik niet gestoord wil worden, maar ik ben een beginner en voel me niet op m'n gemak als ik in een zaak wat onhandig op een gitaar zit te friemelen..:confused:

Mocht je naar Bax in Goes gaan, dan wil ik best even meegaan en een handje helpen. Ik woon er nl. Ik zou me zeker niet geíntimideerd voelen als je er een gitaar in een cabine gaat testen. Rijp en groen zit er snaren te plukken. Juist beginners zijn een belangrijke doelgroep van Bax, dus ze moeten de rode loper voor je uitrollen. :D

Fabrieksinstellingen
28 oktober 2018, 08:34
Voor niet modderige akkoorden heb je toch die PAF humbuckers nodig?

Agent_Smith
28 oktober 2018, 21:30
Mocht je naar Bax in Goes gaan, dan wil ik best even meegaan en een handje helpen. Ik woon er nl. Ik zou me zeker niet geíntimideerd voelen als je er een gitaar in een cabine gaat testen. Rijp en groen zit er snaren te plukken. Juist beginners zijn een belangrijke doelgroep van Bax, dus ze moeten de rode loper voor je uitrollen. :D

Ik woon er ook idd. Kom er eigenlijk heel weinig omdat ze voor mij persoonlijk gewoon weinig interessant spul hebben.
Maar Epi Les Pauls? Die zie ik er toch nooit zoveel hangen dacht ik? Kan het mis hebben hoor. Ik let er nooit zo op.
Maar het is er op zich prima dingen uit te proberen.

vulvasonic
29 oktober 2018, 02:47
is niet standaard op alle Epi's hoor.
Sterker, er zijn misschien enkele uitzonderingen (ik ken ze overigens niet), maar Les Pauls hebben zelden een single coil schakelaar.

Kim Wilson
30 oktober 2018, 11:27
Ik zou zeker ook buiten de standaard merken en types kijken. Godin bijvoorbeeld, ondergewaardeerd, maar maken hele gave gitaren. Ik heb een Hagstrom Swede, ook een Les Paul achtige, maar voor hetzelfde geld of minder dan een Epi een stuk fijnere gitaar.

Stoffel43
30 oktober 2018, 21:22
Ik neem direct van je aan dat je reeds enige research hebt gedaan voordat je tot je conclusie kwam dat een Epiphone Les Paul voor jou een goede gitaar zou zijn. En ja, Epiphone maakt zeer behoorlijke gitaren voor wat ze moeten kosten. Toch, om je .....
Geweldig verhaal hier van meneer Vulvasonic met niets dan waarheden.
Fijn om te lezen zelfs!

vulvasonic
31 oktober 2018, 01:11
Geweldig verhaal hier van meneer Vulvasonic met niets dan waarheden.
Fijn om te lezen zelfs!
Dank je! Lief van je. :)

mtx123
1 november 2018, 20:16
Mocht je naar Bax in Goes gaan, dan wil ik best even meegaan en een handje helpen. Ik woon er nl. ...

Bedankt voor het aanbod, ik hou het even in het achterhoofd, mocht ik naar Goes gaan !

apekop
1 november 2018, 23:36
Ik heb een leerling met een Epiphone Les Paul. Mooie gitaar, maar loodzwaar. Ik weet niet of dat voor alle modellen geldt, maar wel iets om in de gaten te houden.

MarkS
1 november 2018, 23:49
Er zit 500 gram verschil tussen mijn Koreaanse Standard (3.9 kg) en mijn Tsjechische Studio (4.4 kg).
ter vergelijk: Mijn MIJ Fender 3.9 kg (met Kahler Spyder), mijn Kramer 3.8 kg (met Schaller FR met dik messing blok)
Verschil in ergonomie van een body bij een gelijk gewicht speelt imho ook wel mee.
De Koreaan lijkt iets zwaarder dan de Fender.

apekop
2 november 2018, 10:32
Dat lijkt toch een stuk lichter dan die Les Paul van de leerling. Was er eentje van pakweg 8 of 10 jaar geleden denk ik.

Kim Wilson
2 november 2018, 10:39
Ik zal mijn Hagstrom ook eens wegen, die is een aanzienlijk stuk lichter dan mijn Tele...

Erik de Perik
2 november 2018, 11:30
Mijn HB LP weegt 4,4 kg.

apekop
2 november 2018, 15:54
Maart het gaat toch over Epiphone? Niet over al die andere merken die Les Paul clonen maken.

Kim Wilson
2 november 2018, 15:58
Nee hoor, in zijn tweede post zegt hij ook wel open te staan voor andere merken. Daarbij, de Swede is geen LP-kloon, het is een eigen interpretatie van een singlecut gitaar met twee humbuckers. Maar zeker interessant voor de TS, zoals alle Les Pauls en afgeleiden (Godin comes in mind) die binnen het budget passen. :)

MarkS
2 november 2018, 16:50
Die Koreaan van me is ws wel weight trelief, de Tsjech niet.

Kim Wilson
2 november 2018, 17:15
Ik zal mijn Hagstrom ook eens wegen, die is een aanzienlijk stuk lichter dan mijn Tele...
De Hagstrom is 3150 gram, en daarmee idd 350 gram lichter dan mijn tele.

NLF
2 november 2018, 18:05
Je kunt even kijken bij Let's Play aan de Tongelresestraat of er iets hangt, anders naar Guitar King in Boekel.

Napoje
2 november 2018, 21:06
Zij de topicstarter eigenlijk dat de de gitaar licht moest zijn? Waarom gaan er dan weer allerlij gasten ongevraagd over het gewicht zeuren? Misschien gaat ie m wel alleen zitten bespelen...

Kim Wilson
3 november 2018, 00:35
Nou ja, zeuren... er werd aangegeven dat ze best zwaar kunnen zijn en dat t’s daar wel rekening mee moet houden. En dat is een beetje zijn eigen leven gaan leiden.

Brad
3 november 2018, 11:11
Zij de topicstarter eigenlijk dat de de gitaar licht moest zijn? Waarom gaan er dan weer allerlij gasten ongevraagd over het gewicht zeuren? Misschien gaat ie m wel alleen zitten bespelen...

Het is wel iets om te overdenken. Zeker wanneer je een beginner bent denk je dat een gitaar nu eenmaal dat gewicht heeft terwijl dat niet zo is. De eerste Fender strat die ik had was loodzwaar. Toen ik later op een lichtere gitaar ging spelen besefte ik hoe veel prettiger dat is.

Bij die strat had ik overigens ook een bijbehorende Fenderkoffer en die waren in die tijd ook behoorlijk zwaar. Een ellende om met dat ding te sjouwen als autoloze gitarist wanneer je naar de oefenruimte ging.

mtx123
4 november 2018, 19:47
Zij de topicstarter eigenlijk dat de de gitaar licht moest zijn? Waarom gaan er dan weer allerlij gasten ongevraagd over het gewicht zeuren? Misschien gaat ie m wel alleen zitten bespelen...

In eerste instantie heb ik daar helemaal niet bij stil gestaan, ben blij dat het hier ter sprake komt..
Ik zal er bij de keuze op letten.
En ook goed dat er alternatieven voor de Epiphone LP worden genoemd, dat verruimt mijn gezichtsveld.
Dat ik in eerste instantie uit ben op een LP model heb ik al eerder uitgelegd, dat het een Epihone moet zijn met switchable humbucker/single coil leek mijzelf een goed idee, zeker omdat het hier om een eerste elektrische gitaar gaat.
Ik heb kennissen die steeds weer een beetje niet tevreden zijn met hun gitaar, en er andere modellen bij blijven kopen. Hopelijk kan ik met deze keus (single/humbucker) een tijdje vooruit qua geluid.
Heb ook geen zin om hele straten pedalen aan te kopen, dan ga ik liever voor een goede versterker/gitaar kombi die al goed klinkt zonder dat daar nog van alles aan gemanipuleerd moet worden.
Maar ja, dat zal nog een hele uitdaging worden denk ik:dontgeti:

D3nnis
4 november 2018, 19:50
Ik heb kennissen die steeds weer een beetje niet tevreden zijn met hun gitaar, en er andere modellen bij blijven kopen.

Haha....dat heeft waarschijnlijk niks met niet tevreden zijn te maken, maar met hebbehebbehebbe.....oftewel GAS :D

arjanb01
4 november 2018, 21:36
GAS it is... maar als ik naar mezelf kijk, neemt mn GAS af naarmate ik meer optredens heb. En dan merk ik dat ik met mn huidige gear gewoon lekker uit de voeten kan en er toch niks bij hoeft, want alles wat ik erbij koop is dan eigenlijk ballast.

mtx123
13 maart 2019, 16:25
De keuze is inmiddels gevallen op een Epiphone Les Paul Standard PlusTop PRO.
er zat helaas levertijd op van een paar maanden, en pas een aantal weken geleden ontvangen.
Bij het erop zetten van een nieuwe setje snaren zag ik dat de hals gebarsten was (in eerste instantie moeilijk te zien).
Blijkbaar gedurende transport een opdoffer gehad, onder garantie terug gestuurd en nu zit ik te wachten op een nieuw exemplaar.
Voorlopig geplande levertijd is eind maart (2019 LOL)
Ik heb eens wat gegoogled en zag dat een hals breuk of barst bij Les Paul modellen wel veel vaker voor lijkt te komen dan bij andere merken...

denis.hermans
13 maart 2019, 16:57
Die breuk waar jij naar verwijst is een breuk tussen de hals en de kop. Dit heeft te maken met de halshoek tov de kop en het feit dat op de overgang er "weinig hout" is ( lokaal is de hals daar vrij dun). Dus bij een val etc kan je gemakkelijk prijs hebben . Goede nieuws is dat zo een kopbreuk meestal wel goed te repareren is en dat een goede lijmverbinding steviger is dan het hout. Een stratocaster heeft een rechte hals en kop verbinding ( hals loopt gewoon door) en mag je dus bij wijze van spreken van de trap gooien ... maar ik zou dat toch ook niet doen.

California Jam
14 maart 2019, 16:25
@ TS: Wat je ook kunt doen is er met je partner of maat een leuk weekendje Londen van maken en een bezoekje brengen aan de leuke muziekstraat Denmark Street. Ik heb daar 3 jaar geleden een mooie Epi LP Ultra-III gekocht bij Macari's Guitarshop en in 1978 in een winkel ernaast (Regent Sounds, waar vroeger de Rolling Stones nog opnames hebben gemaakt) een USA Fender strat uit 1977.

Je hebt er echt gespecialiseerde winkels en je kijkt je ogen uit. Google even op 'guitarshops denmark street' ;-)

denis.hermans
14 maart 2019, 17:00
Doe dit dan wel voor de Brexit ;-)