PDA

View Full Version : Welke DIY compressor is de beste en waarom?



Kim Wilson
25 oktober 2018, 12:03
Ik wil graag een compressor hebben, en deze wil ik graag zelf bouwen. Maar er is een redelijk woud aan compressors. Welke vinden jullie de beste en waarom? Ik ben zelf benieuwd naar de 5-knops variant, maar dat is puur op basis van de specs...

guitaraddict
25 oktober 2018, 15:39
Kijk maar eens op deze site voor meningen : http://http://www.ovnilab.com/.
Daarna op : http://freestompboxes.org

Succes !

Kim Wilson
25 oktober 2018, 15:40
Ik stel niet voor niks de vraag hè? ;)

guitaraddict
25 oktober 2018, 15:44
Je kunt op de laatstgenoemde site van een groot aantal comps vinden hoe ze gebouwd moeten worden.

Kim Wilson
25 oktober 2018, 16:12
Thanks! Die Freestompboxes is wel een fijne. Die eerste is leuk, maar ik hoor graag de meningen van de mensen hier. Mijn Engels is dramatisch qua lezen, dus die site doorgraven is echt een no go.

Kim Wilson
25 oktober 2018, 16:31
Ik stuitte op de Engineer's Thumb, die lijkt wel interessant.

Plant
25 oktober 2018, 18:54
Veel (commerciële) circuits zijn opgebouwd rond een OTA (Operational Transconductance Amplifier), vaak de CA3080 (1 in een chipje) of LM13700 (2 in een chipje). Door een bias-stroompje te variëren verander je de versterking.

Kijk maar naar de MXR DynaComp en dat soort populaire ontwerpen, overal zit zo'n chip in als basis. Veel instelmogelijkheden en vrij simpel te bouwen. Of die ontwerpen klankmatig onderling heel veel verschillen weet ik niet, dat zal meer afhangen van de componenten rondom die chips.

Beetje vergelijkbaar met distortion, veel circuitjes gaan uit van hetzelfde principe met dioden in de terugkoppeling van een op-amp en toch klinken ze allemaal net weer anders.

De CA3080 schijnt niet meer zo goed verkrijgbaar te zijn (productie gestopt), die Engineer's Thumb gebruikt dan de LM13700 waarvan maar 1 helft wordt gebruikt.

Let dus ook vooraf goed op of je de componenten los makkelijk kunt krijgen.

guitaraddict
25 oktober 2018, 19:35
Ik gebruik zelf (soms) de oude MXR dynacomp met een CA3080.
Die met de L13700 schijnt wat meer headroom te hebben heb ik gelezen maar nooit gehoord.

De "Engineer's thumb "is van Merlin Blencowe, schrijver van diverse boeken over buizenversterkers. Hij is ook zeer behulpzaam op 'Freestompboxes".

Dirk_Hendrik
28 oktober 2018, 17:21
Nou heb ik aardig wat gebruiksuren op FSB... maar Blencowe en daar behulpzaam zijn?? Nee, die vlieger gaat volgens mij niet op.

guitaraddict
28 oktober 2018, 18:53
Ik heb een andere ervaring.

Alf

HaroldA
29 oktober 2018, 09:02
Ik ben enorm fan van de Flatline compressor; en dan met name omdat hij zo muzikaal klinkt en bovenal: twee knopjes heeft.

http://diy-layout.com/diyl/6/render
Flatline Compressor (http://diy-layout.com/6)

Dirk_Hendrik
29 oktober 2018, 12:57
Ik heb een andere ervaring.

Alf

Heeft Blencowe daar een nickname die ik niet ken oid?

guitaraddict
29 oktober 2018, 17:24
Ik denk, gewoon zijn eigen naam. Dus het zal wel iets anders zijn, wat denk je zelf ?

Plant
29 oktober 2018, 19:11
Ik ben enorm fan van de Flatline compressor; en dan met name omdat hij zo muzikaal klinkt en bovenal: twee knopjes heeft.

http://diy-layout.com/diyl/6/render
Flatline Compressor (http://diy-layout.com/6)

Een LED en een LDR, zo simpel kan het zijn :ok:
Leuk al die knoppen attack, treshold, release, ratio, gain, tone, blend, ... maar de meeste blijven toch na 1x instellen op die stand staan.
Als parameters default in het ontwerp al goed zijn, hoeven die niet instelbaar te zijn.
Less is more, zo blijkt maar weer :)

Kim Wilson
30 oktober 2018, 08:41
Ik ben enorm fan van de Flatline compressor; en dan met name omdat hij zo muzikaal klinkt en bovenal: twee knopjes heeft.

http://diy-layout.com/diyl/6/render
Flatline Compressor (http://diy-layout.com/6)
Deze ga ik onthouden, thanks!

guitaraddict
31 oktober 2018, 16:59
Wat voor LDR wordt hiervoor gebruikt ?

HaroldA
31 oktober 2018, 18:43
Wat voor LDR wordt hiervoor gebruikt ?

Ik gebruik het liefste de VTL5C2.

Kim Wilson
31 oktober 2018, 20:31
Ik ben een ontzettende leek op DIY-gebied, dusseh, wat is een LDR en wat doet ie?

grayfink
31 oktober 2018, 20:44
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtgevoelige_weerstand

Plant
1 november 2018, 00:43
Ik ben een ontzettende leek op DIY-gebied, dusseh, wat is een LDR en wat doet ie?

Idd een lichtgevoelige weerstand. In het donker hoogohmig en met licht erop laagohmig. Het schakelingetje dat HaroldA post is in feite een versterkerschakelingetje waarin de LDR in de terugkoppeling de versterking begrenst.
Het signaal wordt versterkt en boven een bepaalde grens (piek) gaat het LEDje branden, dat LEDje schijnt tegen de LDR en die regelt de versterking op dat moment meteen terug. Het LEDje gaat uit en de versterking neemt weer toe.
Er zit idd enige traagheid in een LDR, in feite bepaalt deze je attack- en release-tijd. I.p.v. dat je met wat knopjes de reactiesnelheid (of -traagheid) instelt, doet de LDR dat door zijn eigenschappen.

Over de levensduur van de LDR zou ik me niet zo'n zorgen maken.


LDR's verouderen vrij snel. Buitenlampen met bewegingsmelder die alleen 's nachts mogen gaan branden, gaan na een tiental jaren ook overdag aan. De veroudering leidt ertoe dat de weerstand bij belichting steeds hoogohmiger wordt, totdat deze uiteindelijk helemaal niet meer op licht reageert. De aangesloten schakeling reageert daardoor ook bij licht alsof het donker is.

;) Ja, een buitenlamp waar 10 jaar lang overdag urenlang continu licht op valt. In jouw compressortje zit de LDR in een afgesloten behuizing en valt alleen steeds kortstondig licht van een LED erop.

Kim Wilson
1 november 2018, 08:28
Ah, hetzelfde systeem als de tremolo in de Fender amps. Die LDR's gaan overigens wel stuk op den duur.

Harold, heb je misschien ook een foto van hoe het eruit ziet als je klaar bent? Die led snap ik namelijk nog niet zo goed, die groene lijntjes overbruggen een trace cut, lijkt me niet dat ik hem dan aan beide kanten van de trace cut moet vastzetten. Moet ik hem misschien rechts solderen en naar links buigen?

guitaraddict
1 november 2018, 11:18
Maar die VTL5C2 , is dat geen optocoupler ?

Ik bedoel alleen de LDR.

HaroldA
1 november 2018, 11:29
Maar die VTL5C2 , is dat geen optocoupler ?

Een optocoupler is een LDR en LED in een behuizing. Ik vind ze handig, want het heeft gewoon een datasheet; maar zelf wat maken is wel (flink) goedkoper.

Kim Wilson
1 november 2018, 11:47
Ah, hetzelfde systeem als de tremolo in de Fender amps. Die LDR's gaan overigens wel stuk op den duur.

Harold, heb je misschien ook een foto van hoe het eruit ziet als je klaar bent? Die led snap ik namelijk nog niet zo goed, die groene lijntjes overbruggen een trace cut, lijkt me niet dat ik hem dan aan beide kanten van de trace cut moet vastzetten. Moet ik hem misschien rechts solderen en naar links buigen?
Of is die LED die optocoupler en moet ik die wel over de cuts heen solderen, omdat ie een in en uit heeft?

HaroldA
1 november 2018, 12:08
Of is die LED die optocoupler en moet ik die wel over de cuts heen solderen, omdat ie een in en uit heeft?

Heb je de beschrijving gelezen?

Buxtra
1 november 2018, 12:18
Sorry durf het bijna niet te vragen, wat ben je ongeveer kwijt aan de onderdelen inclusief kastje? BYOC kits zijn nog best prijzig a +- 67,- en voor paar tientjes heb je een kant en klare van een dozenschuiver en schrik niet van ali voor 12,65,-. De verschillen kan ik helaas niet zo een-twee-drie uitpiekeren...

HaroldA
1 november 2018, 12:26
Sorry durf het bijna niet te vragen, wat ben je ongeveer kwijt aan de onderdelen inclusief kastje? BYOC kits zijn nog best prijzig a +- 67,- en voor paar tientjes heb je een kant en klare van een dozenschuiver en schrik niet van ali voor 12,65,-. De verschillen kan ik helaas niet zo een-twee-drie uitpiekeren...

Ik gok dat je voor de Flatline rond de 30,- uit zult komen.

Kim Wilson
1 november 2018, 12:57
Heb je de beschrijving gelezen?
Nu wel. :D

Dus met de optocoupler overbrug ik die cuts in het board? Sorry voor de domme vragen, het spannendste wat ik gebouwd heb is een boostertje van Newtone, met een beschrijving erbij waarmee mijn moeder er nog eentje kan bouwen. De info die op die link te vinden is is voor mij redelijk summier, dus ik moet e.e.a. even duidelijk hebben voor mezelf.

HaroldA
1 november 2018, 13:27
Nu wel. :D

Dus met de optocoupler overbrug ik die cuts in het board? Sorry voor de domme vragen, het spannendste wat ik gebouwd heb is een boostertje van Newtone, met een beschrijving erbij waarmee mijn moeder er nog eentje kan bouwen. De info die op die link te vinden is is voor mij redelijk summier, dus ik moet e.e.a. even duidelijk hebben voor mezelf.

Zie de optocoupler letterlijk als LDR en LED en je snapt het ;)

Kim Wilson
1 november 2018, 14:08
Aha, de ene groene lijn is de led en de andere de LDR, heb ik dat goed?

Plant
1 november 2018, 18:26
Helaas, nog geen koelkast...

Even het plaatje hierheen overhevelen:

http://diy-layout.com/diyl/6/render

De groene streepjes zijn de pootjes van de LDR. Die staat rechtop rechts van de cuts gesoldeerd (parallel aan R8 ) en de pootjes zijn omgebogen zodat de LDR over de LED links gebogen staat. Dat rode rondje met 'D5' is de LED, maar daar zit dus de LDR overheen.

Niet handig getekend blijkt.
Mocht je de optocoupler kiezen en liggend monteren, dan zit dus het LED-gedeelte links van de cuts gesoldeerd en het LDR gedeelte rechts.

Plant
1 november 2018, 19:53
Een optocoupler is een LDR en LED in een behuizing. Ik vind ze handig, want het heeft gewoon een datasheet; maar zelf wat maken is wel (flink) goedkoper.

Kleine nuance, een optocoupler bevat niet per definitie een LDR. Kan ook een photo-diode of -transistor zijn en die wil je in deze schakeling niet.

HaroldA
1 november 2018, 20:05
Kleine nuance, een optocoupler bevat niet per definitie een LDR. Kan ook een photo-diode of -transistor zijn en die wil je in deze schakeling niet.

Dat zou dan in de datasheet staan ;)

Kim Wilson
2 november 2018, 08:54
Helaas, nog geen koelkast...

Even het plaatje hierheen overhevelen:

http://diy-layout.com/diyl/6/render

De groene streepjes zijn de pootjes van de LDR. Die staat rechtop rechts van de cuts gesoldeerd (parallel aan R8 ) en de pootjes zijn omgebogen zodat de LDR over de LED links gebogen staat. Dat rode rondje met 'D5' is de LED, maar daar zit dus de LDR overheen.

Niet handig getekend blijkt.
Mocht je de optocoupler kiezen en liggend monteren, dan zit dus het LED-gedeelte links van de cuts gesoldeerd en het LDR gedeelte rechts.
Het is me helder, thanks!

Kun je dan met verschillende kleuren leds verschillende karakteristieken kiezen, of hoe werkt dat? De VTL5C2 heeft voor Harold de juiste eigenschappen, maar hij speelt een dusdanig andere stijl en gebruikt zijn apparatuur zo anders, dat ik wellicht wat andere eigenschappen zoek. Daarom zat ik ook aanvankelijk aan een 5-knop uitvoering te denken, met clean wil je misschien iets andere instellingen dan met een pak gain erop.

Aan de andere kant is één goeie stand ook goed. Maar hoe kom ik daar? Andere leds, andere LDR, of nog andere dingen?

Kim Wilson
2 november 2018, 15:54
Oh, en wat ik zelf vaak wel handig vind is een led-indicator, dat ik kan zien of ie aan staat. Al vraag ik me nu af of dat bij deze wel nut heeft, want ik zie geen switch. Ik wil geen altijd-aan ding, moet ik dan de sustain gewoon dichtdraaien of zo?

HaroldA
2 november 2018, 15:57
Oh, en wat ik zelf vaak wel handig vind is een led-indicator, dat ik kan zien of ie aan staat. Al vraag ik me nu af of dat bij deze wel nut heeft, want ik zie geen switch. Ik wil geen altijd-aan ding, moet ik dan de sustain gewoon dichtdraaien of zo?

Gewoon een standaard true bypass-schakeling toevoegen. Ik zet die nooit bij mijn ontwerpen omdat dat "logisch" is ...

https://www.premierguitar.com/Stream/StreamImage.aspx?Mode=News&Image_ID=13C3A712-1837-45DF-B030-E9BD77991957&Image_Type=image

Kim Wilson
2 november 2018, 16:00
Voor mij is nog niks logisch. :D

Thanks voor de hulp, en ik hoop dat ik nog meer hulp mag krijgen als ik het zelf niet meer weet. :)

HaroldA
2 november 2018, 16:03
Als het de eerste is zou ik misschien een simpeler effect, of een kitje bouwen. Flower booster van Newtone misschien?

Kim Wilson
2 november 2018, 16:07
Ja, die heb ik al gemaakt. Dat was niet echt een uitdaging, de beschrijving was nog uitgebreider dan van een Ikea kast. :D

Ik vind deze erg interessant, maar ik hoop wel dat ik een beetje op gang geholpen kan worden met een klein beetje hulp. Ik leer graag, maar ga er voorlopig maar vanuit dat er nog maar weinig 'logisch' is.

HaroldA
2 november 2018, 16:13
Ja, die heb ik al gemaakt. Dat was niet echt een uitdaging, de beschrijving was nog uitgebreider dan van een Ikea kast. :D

Die beschrijving kun je mooi gebruiken om de Flatliner aan de praat te krijgen, inclusief schakelaar/LED/jacks/etc!

Kim Wilson
2 november 2018, 16:20
Oja, dat kan natuurlijk ook, thanks!

Plant
2 november 2018, 18:46
Het is me helder, thanks!

Kun je dan met verschillende kleuren leds verschillende karakteristieken kiezen, of hoe werkt dat? De VTL5C2 heeft voor Harold de juiste eigenschappen, maar hij speelt een dusdanig andere stijl en gebruikt zijn apparatuur zo anders, dat ik wellicht wat andere eigenschappen zoek. Daarom zat ik ook aanvankelijk aan een 5-knop uitvoering te denken, met clean wil je misschien iets andere instellingen dan met een pak gain erop.

Aan de andere kant is één goeie stand ook goed. Maar hoe kom ik daar? Andere leds, andere LDR, of nog andere dingen?

Een LDR is wel afhankelijk van het gebruikte materiaal 'kleurgevoelig'. Een hoop huis tuin en keuken LDR's zijn vooral gevoelig in het groen/gele spectrum. Met een rode LED zullen ze ook wel wat doen, maar niet echt laagohmig worden. Dat heeft in zoverre invloed op de klank dat de gain op de pieken met een rode LED minder ver wordt teruggeregeld dan met een gele of groene LED.

https://electronics.stackexchange.com/questions/211894/what-colors-or-wavelengths-are-photoresistors-sensitive-to

Voordeel van de optocoupler is dat dit natuurlijk al is afgestemd, men gaat geen LED-kleur aan een LDR koppelen die daar onvoldoende gevoelig voor is.

Zelf experimenteren zal niet een klankverandering geven als bij een distortion met LEDs, daar bepaalt de geleidingskarateristiek van de LED (een LED is immers een diode) het karakter van de vervorming.

De LDR in de versterker is eigenlijk niet meer dan dat je aan een volumeknop draait, je bepaalt alleen de standen waartussen je regelt. Bv. tussen 3 tot 10 of tussen 5 tot 10.

De snelheid van het regelen kun je ook nog wel wat beïnvloeden door te experimenteren met de waarde van C4 die parallel over de LED staat, het laden en ontladen van deze condensator bepaalt hoe snel de LED aan gaat en dooft en dus ook hoe snel de versterker reageert.

Plant
2 november 2018, 18:56
Voor mij is nog niks logisch. :D

Thanks voor de hulp, en ik hoop dat ik nog meer hulp mag krijgen als ik het zelf niet meer weet. :)

Ondanks allerlei juridische bedreigingen is dit forum nog steeds niet off-line en zolang we kunnen lezen en posten denk ik dat het wel goed komt met die hulp :)

Kim Wilson
2 november 2018, 19:56
Thanks Plant! Dat hoop ik ook. Het voelt soms wat sullig, omdat ik nog zo weinig weet van deze materie. Maar ik ben niet dom, het is gewoon nieuw. We hebben het allemaal moeten leren, nietwaar?

Plant
2 november 2018, 20:31
Yep... en mijn leertraject in dat stadium moest nog zonder Internet en GN, dus dat was echt 'al doende leert men'.
Begin maar iets van een schema te bouwen, werkt het dan ben je allang blij, werkt het niet dan ben je de pineut. Zo ongeveer.

cluseau
6 november 2018, 11:42
Als je echt wil leren begrijpen moet je eigenlijk beginnen met goed inzicht in de wet van ohm. (niet te verwarren met de wet van oom welke zegt dat je van tante af moet blijven). Begin met een simpel gelijkspanning en ga rekenen aan weerstand netwerkjes. Daar lag mijn leertraject en begon daarmee aan het einde van de lagere school. Inkoppertje dat ik niet veel opgeschoten ben en idd, vandaag de dag leer je nog steeds. Dat komt door de snelle ontwikkelingen natuurlijk. Aan het begin van mijn leertijd had je alleen boeken, geen internet, geen simulatie progjes. Slechts leerboekjes voor dummies en spelenderwijs ontstond daar mijn eerste buizenampje met eigengemaakte chassis, 1e klas LTS (die bestond toen nog). Maar echt waar, als je echt wil begrijpen hoe de huidige materie werkt moet je goed kunnen rekenen met die wet van |Ohm en afgeleide wetten. Alles is daar op gebaseerd.

Een simpel voorbeeld is dat ik hier wel eens zie dat men totaal niet kloppende spanningen opgeeft rond een fasedraaier. Het begrip waarom die spanningen helemaal niet deugen is dan ver te zoeken. Daar missen de meeste mensen gewoon het inzicht en begrijpen niet waarom zo'n meting afwijkt van de verwachtingen, simpel gebrek aan inzicht betreffende die zelfde wet van Ohm.

rozh
6 november 2018, 12:02
ik heb deze gebouwd een paar jaar terug en is mijn always on pedal voor mn strat in ieder geval!
https://aionelectronics.com/project/aurora-125b-ross-dyna-compressor/
Echt een topding, veel mogelijkheden en klinkt fantastisch.
Heb zelf de treble switch erop gezet, attack draaiknop. Is nu dus een soort mxr dynacomp/rosscompressor/janglebox in één

HaroldA
6 november 2018, 12:17
Als je echt wil leren begrijpen moet je eigenlijk beginnen met goed inzicht in de wet van ohm.

Ik zou eerst lekker wat gaan bouwen. Als je meteen met de Wet van Ohm moet beginnen voordat je iets gaat bouwen is het hetzelfde als dat je eerst alle intervallen, akkoorden, toonladders, etc moet leren voordat je ook maar 1 noot op je gitaar mag spelen.

fredjuh
6 november 2018, 23:10
Als je pedaaltjes wilt leren bouwen moet je pedaaltjes gaan bouwen. Als je circuits wilt ontwerpen zul je in de theoretische materie hierover moeten duiken. Als je electronica wilt repareren zul je zowel een goede praktische als theoretische basis moeten hebben. Het is maar net wat je wilt. Het is voor de meesten van ons hobby, dus je wilt wat je leuk vindt. Dus doe lekker wat je leuk vindt. :)

Dat er vanuit de experts wordt aangestuurd op het behalen van een theoretisch niveau waarmee je grotendeels op eigen kracht pedaaltjes kunt modden en repareren is logisch. Hoe kom je daar? Bouwen, lezen, meten, aanpassen, luisteren, simuleren op de PC.

Plant
6 november 2018, 23:13
Ik zou eerst lekker wat gaan bouwen. Als je meteen met de Wet van Ohm moet beginnen voordat je iets gaat bouwen is het hetzelfde als dat je eerst alle intervallen, akkoorden, toonladders, etc moet leren voordat je ook maar 1 noot op je gitaar mag spelen.

Om de wet van Ohm te vergelijken met complete muziektheorie gaat natuurlijk veel te ver ;)
Zoveel moeite hoef je er niet voor te doen (de wet van Ohm dan hè) en je hebt er idd veel plezier van.

Zoals gezegd ben ik ook ooit begonnen met maar wat bouwen en da's leuk als het werkt. Maar als het niet werkt, je kunt zelf niet nagaan waarom niet en je hebt geen hulp, dan flikker je het in de hoek.

Nu is er wel hulp, maar dat is voorkauwen. Niet negatief bedoeld, maar als je niet echt begrijpt wat je aan het doen bent, ben je bij een volgend project mogelijk weer terug bij af.

Niks mis met (na)bouwen, maar als je het ook begrijpt kom je verder.

cluseau
6 november 2018, 23:36
Mijn reactie was eigenlijk bedoeld voor dit citaat....



Het voelt soms wat sullig, omdat ik nog zo weinig weet van deze materie. Maar ik ben niet dom, het is gewoon nieuw. We hebben het allemaal moeten leren, nietwaar?

Natuurlijk kun je gelijk gaan bouwen, soldeer er maar op los hoor. Of je er wat van opsteekt is weer een ander punt, hooguit een beetje soldeervaardigheid maar meer ook niet vrees ik. Het is dus maar net wat je wil maar ik had juist begrepen dat Kim Wilson iets wil leren.

Toen ik vroegah als 4 jarige (ongeveer toen de mens rechtop begon te lopen) aan een opleiding begon kreeg ik een A4tje met daarop een paard afgebeeld. Daaronder lag een zacht stukje materiaal van overeenkomstige afmeting. De grote verrassing zat echter in een prikpen van metaal en dan bloedscherp naar mijn idee van toen. Nu was het de bedoeling dat ik langs het getekende lijntje allemaal gaatjes ging prikken waarna ik de afbeelding uit het papier diende te scheuren. Dit alles maakt mij nog geen beeldhouwer he, dat dan weer niet natuurlijk. Kijk, het nabouwen van een pedaal volgens een plattegrondje is dan weer iets voor gevorderden maar het idee is hetzelfde, niks meer niks minder. Nouja, er komt natuurlijk wel geluid uit jouw paardje. Maar wat heb je nu geleerd?

johanb
7 november 2018, 19:31
Omdat het hobby is, is de theorie waar nog al wat tijd in gaat zitten vaak minder leuk. Ook ik bouw pedaaltjes en heb ook 4 buizenversterkers gebouwd .die versterkers was klakkeloos internet kopieren ze doen het prima, en voor mij precies wat ik wil. Maar die pedaaltjes vindt ik eigenlijk veel interessanter omdat je daar echt met een breadbord kan proberen wat er veranderd met lage voltages.
Ik zou ook alles willen weten. maar ik haak toch weer gauw af als het te moeilijk wordt.

Kim Wilson
8 november 2018, 09:25
Och, iets leren... Ik zoek het liefst een mooi ontwerpje op zo'n stripboard, dat is mooi overzichtelijk en simpel te maken. Mijn eerste ding was een Flower Booster, die kwam als kitje met alles al netjes uitgezocht. Nu moet ik zelf de dingen bij elkaar zoeken en kom ik erachter dat je voor bijvoorbeeld een weerstandje wel drie of vier keuzes hebt. Daar begint het al. Wat is het verschil, en welke moet ik wel of juist niet hebben? Zo ook zo'n LDR en een ledje, of zelfs een optocoupler zijn er in verschillende smaken.

Ik wil eigenlijk gewoon zelf een ding solderen omdat ik dan relatief goedkoop een pedaaltje heb, ik vind het leuk werk en on the side leer ik wellicht ook hoe een 3pdt switch werkt. Ik heb niet de ambitie om hele amps te gaan bouwen, maar ben wel nieuwsgierig wat een ander weerstandje of ander componentje voor invloed heeft.

rozh
8 november 2018, 12:05
ik heb deze gebouwd een paar jaar terug en is mijn always on pedal voor mn strat in ieder geval!
https://aionelectronics.com/project/aurora-125b-ross-dyna-compressor/
Echt een topding, veel mogelijkheden en klinkt fantastisch.
Heb zelf de treble switch erop gezet, attack draaiknop. Is nu dus een soort mxr dynacomp/rosscompressor/janglebox in één

@kim neem hier eens een kijkje dan, de documentatie is best wel uitgebreid!

Kim Wilson
8 november 2018, 13:03
Ik zag hem, ook wel interessant idd. Die 12 euro (of dollar), is dat alleen het printje?

rozh
8 november 2018, 17:15
jep en dan de onderdelen bij newtone of musikding ofzo halen.

Plant
8 november 2018, 18:18
...Nu moet ik zelf de dingen bij elkaar zoeken en kom ik erachter dat je voor bijvoorbeeld een weerstandje wel drie of vier keuzes hebt. Daar begint het al. Wat is het verschil, en welke moet ik wel of juist niet hebben? Zo ook zo'n LDR en een ledje, of zelfs een optocoupler zijn er in verschillende smaken.

Weerstanden voor pedaaltjes kun je gewoon 1/4 Watt en tolerantie 5% nemen. Als je regelmatig wat bouwt kan het prijstechnisch zinvol zijn een assortimentje te kopen, bv. zoiets (https://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/weerstanden/weerstand-assortiment.html). Nadeel is dat bepaalde waarden veel voorkomen en dus snel op zijn en je andere waarden 'nooit' gebruikt en die hou je dan over. Je kunt ook de populaire waarden (moet je wel weten welke dat zijn ;) ) in grotere aantallen inslaan, hier (https://elektronica-online.nl/weerstanden-025-watt) kun je waarden per 20 kopen.

Andere componenten gaan ook nog wel in assortimentjes.

Conrad heeft ook het nodige maar is vaak wel duur, voordeel is dan weer dat je boven een bepaald bedrag geen verzendkosten betaalt. Dus als je ook kastjes (per definitie prijzig), knoppen en al koopt, komen er verder geen kosten bij.

Pas op, voor je het weet heb je ladenkastjes vol met onderdelen :D maar dan heb je ook eens gewoon wat voor het grijpen.