PDA

View Full Version : Gitaar Keith Richards



Han55
24 oktober 2018, 13:23
Hallo Gitaarvrienden,

Eind jaren 60 speelde Keith Richards op een doorzichtige elektrische gitaar.
Deze showde hij destijds in de kleedkamer aan Jimi Hendrix, die er ondanks dat het een rechtshandige gitaar was, even op speelde.
Zijn er Stones fans (of anderen) die weten wat voor gitaar dit was. Worden ze nog gemaakt? Heb de gitaar later nooit meer teruggezien.

Da Vinci
24 oktober 2018, 13:38
Even gegoogled op "Keith Richard transparent guitar" :soinnocent:

Foto met Jimi netjes erbij in het artikel ;)

https://www.groundguitar.com/keith-richards-guitars-and-gear/




"1969 Ampeg Dan Armstrong
Dan Armstrong Clear Used during the 1969 tour, and seen on the Ed Sullivan Show filmed in November that year. Keith was one of the first people to get their hands on this guitar, and he was perhaps largely responsible for it’s popularity. He played it up until 1971 when it was stolen, and unfortunately never retrieved.

The body of Dan Armstrong guitar was built of plexiglass which gave the guitar long sustain, and a very unique tone overall. The pickups were designed so they could easily be swapped for any six pickups designed by Bill Lawrence – but unfortunately we haven’t been able to find out which one exactly was Keith using on his first DA.

In 1971 Keith bought another two of these guitars which he used for during the two-month American tour in 1972."

arcane
24 oktober 2018, 13:38
Hallo Gitaarvrienden,

Eind jaren 60 speelde Keith Richards op een doorzichtige elektrische gitaar.
Deze showde hij destijds in de kleedkamer aan Jimi Hendrix, die er ondanks dat het een rechtshandige gitaar was, even op speelde.
Zijn er Stones fans (of anderen) die weten wat voor gitaar dit was. Worden ze nog gemaakt? Heb de gitaar later nooit meer teruggezien.

http://www.feelnumb.com/2010/03/04/dave-grohls-lucite-dan-armstrong-ampeg-clear-guitar/

kwispelhond
24 oktober 2018, 21:07
Worden als Ampeg ADA6 regelmatig nog ge-reissued dus komen best nog wel eens langs. De originele Dan Amstrong's zijn erg duur geworden en zeldzaam want maar een paar jaar gemaakt.

Pepe
24 oktober 2018, 21:32
Lain Barbier had een originele plexi Dan Armstrong en ik vond hem te zwaar en te rigide
het was mij toen al duidelijk dat ik mijn lol moest hebben van lichte gevoelige gooi & smijt dingen
maar fijne 70's vibe met dat faux wood slagplaatje,
er zijn een hoop Aziatische clones van maar enkel Greco ging zo ver de pickup ook in varianten aan te bieden
Dave Grohl heb ik er wel eens gezien met een plexi
ik gok dat ie op dezelfde foto van Hendrix en Richards geilde.

oh kijk, leesvoer (https://wharferj.wordpress.com/2012/09/24/ampeg-dan-armstrong-acrylic-guitar/)

oh kijk 2: zie link van Arcane

vulvasonic
25 oktober 2018, 01:40
Ik heb ooit op een originele ouwe plexi Dan Armstrong gespeeld bij een bevriende vintage gitaarhandelaar. Om die reden heb ik heel veel bijzondere ouwe gitaren door mijn handen kunnen laten gieren. Die Dan Armstrong is een van de gitaren die me het meest is bijgebleven. Het ding was idd zwaar, maar hij speelde prima, zag er geil uit, had een zeer eigen en vooral ook zeer goed geluid. Wat vooral opviel was de sustain en de perfecte balans tussen alle snaren en de (lastig uit te leggen dit) de gelijkmatige manier waarop een lang aangehouden noot uiteindelijk verdween. Ik vond het serieus een van de best klinkende gitaren ooit.
Nu kwamen die dingen met meerdere elementtypen die je zonder enige moeite kon vervangen door een andere en die je, als ik het me tenminste goed herinner (ik kan er hier naast zitten), ook nog kon verschuiven richting hals of brug. En ik heb werkelijk geen idee meer welke van de originele elementen er in zat. Ik weet alleen dat de andere elementen er niet meer bij zaten. Maar man, waanzinnig geluid. Ik heb het dus over de originele pu's. Volgens mij waren ze bruin van kleur en zaten er twee rails in. Geen zin om mijn verhaal op waarheid te onderzoeken. :D

kwispelhond
25 oktober 2018, 02:51
Verschuiven deden ze niet, de elementen worden in een sleuf op 3 pinnetjes gedrukt en dan is er contact maar wel een vaste plaats voor het element. Voor zover ik weet kwamen ze standaard overigens ook maar met 1 element en moest je de andere er los bijkopen dus er zullen er maar weinig zijn die ze er allemaal bij hebben.

vulvasonic
25 oktober 2018, 15:17
Verschuiven deden ze niet, de elementen worden in een sleuf op 3 pinnetjes gedrukt en er is contact maar wel een vaste plaats voor het element. Voor zover ik weet kwamen ze standaard overigens ook maar met 1 element en moest je de andere er los bijkopen dus er zullen er maar weinig zijn die ze er allemaal bij hebben.
Ik geloof dat je gelijk hebt. Ik keek net ook nog even op het 'leesvoer-linkje' van Pepe. Daar zie je een foto van zo'n bruin element met twee railtjes. Volgens mij zat die op 'mijn' exemplaar. Op dezelfde pagina zie je een vergelijkbaar element, maar dan met 1 zo'n rail (of staaf, of hoe je het ook noemen wilt). :)

Tupelo
25 oktober 2018, 18:15
Er is vrij recent een reissue van op de markt gebracht, geloof +/- 1500 pleurie, en als ik het niet verzin kreeg je er wat extra pups bij of kon je die kopen....

Han55
25 oktober 2018, 22:56
Hallo Gitaarvrienden,

Bedankt voor jullie interessante verhalen.
Het viel me op dat er toch nog veel bekende artiesten zo'n gitaar in hun bezit hebben.

Gr. Han

vulvasonic
25 oktober 2018, 23:23
Het is een klassieker. En een goeie! En misschien was ie zelfs nóg populairder geweest als ie wat lichter van gewicht was (ofschoon vele Les Pauls ook niet te weinig wegen) en als het merk z'n weg naar de winkeliers beter had weten te vinden. Het is dat ik destijds het bedragje niet paraat had, anders had ik 'm zonder enige twijfel gekocht. Maar ja, datzelfde gold voor een Fender Telecaster uit '67 voor 3000 gulden, een Gibson Les Paul Junior DC uit 1958 voor 900 (!!!) gulden en later een '59'er voor 1200 gulden, een Gibson SG uit '68 voor 1600 gulden, een Rickenbacker 12-snaar voor 1100 gulden en een niet geheel originele Fender Stratocaster uit '62 voor 900 gulden. En dan sla ik voor het gemak maar even een hele zooi gitaren over die ik ooit voor een lachwekkend lage prijs had kunnen kopen, maar waar ik destijds totaal niet in geïnteresseerd was. En dan heb ik het met name over Jaguars, Jazzmasters en Mustangs. Die dingen raakten ze in de jaren 80 aan de straatstenen niet kwijt. Ach, was ik toen maar zo wijs. :D

Tupelo
26 oktober 2018, 14:18
Mustangs kosten nog niet veel Mario, en zijn good fun. :sssh:

vulvasonic
26 oktober 2018, 19:58
Mustangs kosten nog niet veel Mario, en zijn good fun. :sssh:
Ik hou van Mustangs. Maar ik herinner me dat muziekschool De Lindenberg in Nijmegen er een hele tros van had. Allemaal semi transparant, donkerrood, donkerbuin, groen, echt geweldig mooie dingen. En ze waren allemaal voorzien van de beste hardware (niet origineel overigens) en ik weet nog dat ze het plan op hadden gevat om ze allemaal te vervangen voor iets moderners. Ik heb meteen aangegeven dat ik er wel interesse in had. Ik heb er echter nooit meer iets van vernomen en ineens waren ze allemaal weg. Waren trouwens geen Mustangs, maar Duosonics. Ook gaaf. :)

Orpheo
28 oktober 2018, 14:31
ik heb een oude en een redelijk recente versie naast elkaar gehouden. Het gewicht valt mijns inziens echt reuze mee. Ik vind het geen vliegemeppergewichtje maar tis zeker geen ruggebreker. Tonaal gezien? briljant ding. Ik moet de mijne alleen refretten en alle electronische meuk vervangen. That being said... deze gaat NEVER meer weg. mag niet van mijn vrouw.

Pepe
28 oktober 2018, 17:11
Toevallig gisteren Lain Barbier gesproken, ik zei, je had vroeger toch zo'n originele plexi Armstrong...
Praat me niet van zei hij, niet in stemming te houden en ook niet te intoneren met dat wiebelende houtje.
Ik zei nog, had je met hindsight moeten houden he, waardevolle vintage geworden
ben ik zelf al zei hij en zo is het.