PDA

View Full Version : Hulp bij thuisversterker



Pickel
22 oktober 2018, 23:03
Hallo gitaristen,
ik ben hier eigenlijk al een hele tijd niet meer actief geweest. Ik zal mijn in een notendop mijn gitaarverleden verstellen. Ik heb ooit, ik denk 25 jaar geleden mijn eerste gitaar gekocht, gewoon omdat het mij leuk leek. Ik vond het ook inderdaad leuk om aan de snaren te mogen trekken. Ik heb het gitaarspelen mezelf een beetje eigen gemaakt; wat slaggitaar, wat fingerpicking. Ik heb een Eastman AC 320 CE, een LAG met nylon en een Schecter Tempest Custom. Hiervoor heb ik een jaar of wat geleden een Peavey Vypyr 30 aangeschaft. Tsja, in eerste instantie wel enthousiast, t was een bak herrie, maar t klinkt allemaal maar blikkerig en koud en kan ook nog eens kwa geluidsniveau niet op medemens vriendelijk worden gezet... Mijn Schecter staat daarom eigenlijk jaren in de hoek van de kamer mooi te wezen... Zonde, dus ik wil hiervoor eigenlijk een goed versterkertje die lekker klinkt: goede rocksound, wat metall, maar ook een leuke clean. En die op fluisterniveau kan... Ik heb eerlijk gezegd alleen totaal geen verstand van elektrische gitaren en waar het hier om gaat: versterkers. Hebben jullie misschien tips? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

telerocker
23 oktober 2018, 01:26
Yamaha TRH 5 of 10 en de Boss Katana Mini. De Yamaha klinkt echt goed in de huiskamer.

BorisA
23 oktober 2018, 05:52
+1 voor de Yamaha thr. Op fluisterniveau ga je niets beter vinden.

arjanb01
23 oktober 2018, 06:33
+1 voor de Yamaha thr 5 of 10. Stereo sound door 2x5 inch speakers. Te gek. Gebruik hem al jaren👍

Fabrieksinstellingen
23 oktober 2018, 08:21
Boss katana 50 en 100 kan je tot 0,5 watt instellen.
Plus iets van 50 pedalen kan je instellen.
Voor de prijs een koopje.

no 1 hops
23 oktober 2018, 08:50
multieffect met hoofdtelefoon uitgang en line in om cd speler etc aan te sluiten.
stiller kan echt niet. ;-)

JVGM-music
23 oktober 2018, 09:43
De yamaha heeft ook een koptelefoonaansluiting. Maar niet echt nodig want hij kan scheuren op fluisterniveau.

Napoje
23 oktober 2018, 09:44
Een blackstar ht1 is ook wel een aanrader. Geen effecten afgezien van reverb maar wel buizen en koptelefoon. En als losse top te combineren met losse speakerkasten. Ik heb er een met een 4x8 kast en dat klinkt echt goed op huiskamernivo.

Ik heb ook een yamaha thr 5 en die is ook fijn. Vooral omdat ie op batterijen kan en erg compact is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jan Buurman
23 oktober 2018, 10:13
Misschien is het goedkoper om eens met wat pedaaltjes te experimenteren.
Met juiste pedaal en je versterker heel zacht zou je best een leuke "slaapkamer-metalsound" kunnen creëren.

Kim Wilson
23 oktober 2018, 10:25
Met een wat kleiner budget is een Vox modeling ampje ook wel een optie. Ik kocht een paar jaar geleden een Vox AD30VT voor een paar tientjes, en dat ding klinkt best aardig, ik neem hem zelfs regelmatig mee naar repetities. Ook op huiskamerniveau doet ie het erg goed. Dikke aanrader qua bang for the buck, als je tweedehands gaat zoeken.

Napoje
23 oktober 2018, 10:38
Als het niet teveel mag kosten is een gebruikte roland cube ook best aardig qua sound maar die loopt wel technisch wat achter bij de yamaha en boss


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
23 oktober 2018, 10:44
Wij hebben ze allebei thuis (mijn dochter heeft de Cube), maar die Vox lijkt wat voller te klinken. De Cube is meer gericht op metal, lijkt het, en heeft wat minder mogelijkheden qua effecten en amp models dan de Vox die ik heb.

arcane
23 oktober 2018, 10:47
Ik adviseer ook een Yamaha thr.

guitarkid2
23 oktober 2018, 11:16
vergelijkend warenonderzoekje met britse humuor


https://www.youtube.com/watch?v=vcSPwhyGDc4

Brad
23 oktober 2018, 11:44
Als het op fluisterniveau moet en het moet ook nog een beetje klinken dan zou ik een Hotone legacy 5 watt mini topje adviseren en dan in combinatie met die nano cab die erbij hoort.
Er zijn verschillende topjes verkrijgbaar die gebaseerd zijn op populaire versterkers (geen modeling).

ar250artist
23 oktober 2018, 14:13
Voor zes tientjes heb je een blackstar fly. Prima fluisterniveau en voor zo'n klein ding echt een goed geluid. Gebruik hem zelf met veel plezier. Af en toe het multi effect er voor en je kunt vooruit.

Napoje
23 oktober 2018, 15:17
Om je keus nog maar wat lastiger te maken, bugera maakt ook leuke 5 watt buizenbakkies voor een redelijke prijs.

De v5 is wat meer vintage, g5 wat moderner en terug te schakelen naar 1 en 0,1 watt. Lijkt een kloon van een blackstar ht5.

Als geld geen probleem is is een engl gigmaster 15 ook erg leuk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pickel
23 oktober 2018, 17:49
Bedankt voor al jullie antwoorden. Het maakt het er niet gemakkelijker op. Zoals ik al schreef heb ik een Peavey Vypyr 30, een modeling amp. Heel veel instelmogelijkheden, das super! Maar het geluid vind ik niet echt top; t klinkt alsof een goedkope conus in zit, dat vlakke geluid.... is dat niet met alle modeling amps zo? Er wordt bv hierboven ook een Cube genoemd, ik denk dat ik er alleen maar op achteruit zou gaan.. Kan ik niet beter voor en buizen amp gaan? t mag best wel wat kosten, budget 300.-, wellicht een tweede hands?

arjanb01
23 oktober 2018, 18:31
Buizenamps zijn al gauw veel te hard, zelfs 5 watters gaan kneiterhard.
Ik weet niet hoe ruim je woont maar zonder attenuator ga je de buren niet blij maken.

Remork1970
23 oktober 2018, 18:41
Is de speaker vervangen van dat vyper-ding dan geen optie?

Remork sluiten.

Pickel
23 oktober 2018, 19:40
Is de speaker vervangen van dat vyper-ding dan geen optie?

Remork sluiten.

Zou een optie kunnen zijn maar dat ding kan niet zacht... Op standje 1 op schaal van 13 staat ie al goed hoorbaar voor de buren..

Napoje
23 oktober 2018, 21:17
Een buizenamp van 1 a 5 watt is best te gebruiken thuis al is het nogal fijn regelen van de volumeknop. Ik heb ook een blackstar ht 5 en die kan ook desnoods grindcore aan die niet boven de tv uitkomt. En dan klinkt ie toch echt een stuk voller dan de yamaha ht5.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Remork1970
23 oktober 2018, 23:30
Omdat je daar een 12"-speaker bij gebruikt zeker.
Ja logisch dat dat voller klinkt dan een paar 5"-inchertjes.

Remork sluiten.

telerocker
23 oktober 2018, 23:59
Het mooiste buizenbakje voor thuis en studio is een The Valve Bimbo. Die heeft een attenuator aan boord en klinkt ook nog eens verdraaid lekker. Er staat er een op MP voor 600 euro. Dat is wellicht boven je budget, maar ik denk dat dit een keeper kan zijn.

Pickel
25 oktober 2018, 23:26
ik heb aandachtig jullie antwoorden gelezen en een poging gedaan om me daarin te verdiepen.. Die Yamaha thr, heeft geen buizen. Nu heb ik me laten vertellen dat er eigenlijk niets boven een buizen amp gaat, vanwege het veel warmere geluid. Dat is ook iets wat ik mis in mijn Vypyr. De features van de Yamaha zien er wel aantrekkelijk uit. Op youtube klinkt ie best ok, maar klinkt ie ook 'warm'?
Verder lijkt me de Engl Gigmaster ook interessant vanwege de buizen, maar wel wat beperktere mogelijkheden en boven budget.
Is het nu werkelijk zo dat een buizen amp altijd een warmer geluid heeft?

Brad
26 oktober 2018, 00:07
Ik vind van niet. Er zijn genoeg buizenbakken die ik maar knallerig en schel vind klinken.

Pickel
26 oktober 2018, 08:01
Knoop doorgehakt..
Tis de Yamaha thr10 geworden!
Thanks voor jullie input!

telerocker
26 oktober 2018, 08:09
Knoop doorgehakt..
Tis de Yamaha thr10 geworden!
Thanks voor jullie input!

Voor thuis een uitstekende keus. Suc6

arjanb01
26 oktober 2018, 08:33
Goeie keuze, ga je veel plezier aan beleven!

NLF
26 oktober 2018, 09:42
ik heb aandachtig jullie antwoorden gelezen en een poging gedaan om me daarin te verdiepen.. Die Yamaha thr, heeft geen buizen. Nu heb ik me laten vertellen dat er eigenlijk niets boven een buizen amp gaat, vanwege het veel warmere geluid. Dat is ook iets wat ik mis in mijn Vypyr. De features van de Yamaha zien er wel aantrekkelijk uit. Op youtube klinkt ie best ok, maar klinkt ie ook 'warm'?
Verder lijkt me de Engl Gigmaster ook interessant vanwege de buizen, maar wel wat beperktere mogelijkheden en boven budget.
Is het nu werkelijk zo dat een buizen amp altijd een warmer geluid heeft?

Ik denk dat je met de Yamaha in eerste instantie wel goed zit. Het is moeilijk dit in 1 keer goed te doen hoor. Het hangt heel erg af van woonsituatie en speelstijl. Volume is doorgaans de factor die de doorslag geeft. Als het niet hard mag gaan ben je nu eenmaal beperkt in je mogelijkheden. De ENGL Gigmaster is een heel ander soort ding: volwassener, klinkt ook veel beter maar gaat meteen ook veel harder (en gewoon te hard voor de meeste woonsituaties). Op dat ding zit een attenuator maar als je het volume afknijpt dan klinkt het nergens meer naar en ben je met zo'n Yamaha vermoedelijk veel beter uit.