PDA

View Full Version : ervaringen budget multieffecten



no 1 hops
16 oktober 2018, 11:35
heb in de loop der jaren nogal wat multieffecten gehad.
o.a meerdere modellen GNX die ik nog steeds een van de beter vond, korg Ax100G weinig dynamiek net zoals de Zoom fire, floorpod+ voor de highgain waarschijnlijk geweldig maar niet mijn ding en nu de vox tonelab ST.
op zich is deze laatste niet verkeerd, enkele amp patches zitten direct vol bakken ruis wat je wel kunt aanpakken met de noisegate maar kost je ook weer dat je noten eerder afgekapt worden.
en zo nu en dan zo een hoog onnatuurlijk Fizzle geluid alsof je snaren op de volgende fret aanlopen.

nu is er in de jaren zoveel nieuws bijgekomen dus vraag mij af wat op dit moment de beter presterende budget multieffects zijn?
iemand daar ervaring mee.
het gaat mij vooral om goede clean sounds zonder die fizzle, en dat je de bekende clean met randje goed kan instellen.
goed blues rock sounds, maar metal is niet belangrijk.

telecastermaster
16 oktober 2018, 11:47
Ben zelf een groot fan van de Zoom G5n. Ik heb er twee. Ik vind hem echt veel beter dan de vorige versie de Zoom G5. Vooral de cab simulators zijn beter. De effecten (reverb, delays, modulatie) waren al erg goed. Ik gebruik ook alleen maar cleane en crunch geluiden en die zijn erg goed. Zoom heeft trouwens wel leuke moderne overdrives. Dus niet alleen de verplichtte tubescreamer maar ook een Klon bv. Maar er zijn ongetwijfeld andere fx processors die vergelijkbare dingen kunnen. Ik heb wel wat twijfel bij de hele goedkope processor (< 100 euro) en de Chinese nieuwkomers (NuX, Mooer) omdat ik ze ervan verdenk minder ervaring te hebben met het bouwen van de algoritmes. Zolang de Wet van Moore opgaat (verdubbeling van processorsnelheid elke 18 maanden) worden de processors natuurlijk ook steeds beter. Maar samenvattend, ik zou gaan voor een merk met veel ervaring in die dingen, dus Boss, Zoom, eventueel Digitech. Line6 is een beetje buiten mijn beeld geraakt.

arcane
16 oktober 2018, 12:19
Ik heb de Zoom G3 gehad, deze weer verkocht en de G3x ervoor in de plaats genomen. (de x versie heeft een expressiepedaal). Ik vond ze beiden erg overtuigend klinken.
Uiteindelijk heb ik ook de G3x weer verkocht aangezien ik nooit effecten gebruik en de distortion uit de amp zelf haal.

De G3(x) is gebruiksvriendelijk en erg veelzijdig. Er zit ook een looper in en een simpele drummachine. Dat is op zich een fijne combinatie om thuis in je eentje bepaalde stukken te oefenen.

Brad
16 oktober 2018, 12:41
De multi-effect apparaten in de goedkopere prijsklasse vind ik in elk geval niet natuurlijk klinken. En veel duurdere eigenlijk ook niet echt. Digitale effectpedalen (geen modeling) daar zitten dan weer wel echte goede tussen.

arjanb01
16 oktober 2018, 12:54
Ik heb een gt6, tweedehands zgan gekocht voor 8 tientjes. Perfect ding voor in de fx loop als je alleen delay, reverb en chorus gebruikt.
Ga je de amp models gebruiken klinkt het kunstmatig inderdaad. Die gebruik ik dus niet, alleen de fx.

telerocker
16 oktober 2018, 13:53
Wat je zoekt zit eerder in bijvoorbeeld de Carl Martin Quattro en de Tech Fly Rig, tenzij een bucketload tijdseffecten op je verlanglijstje staat.

telecastermaster
16 oktober 2018, 17:21
Het hangt er ook van af wat je er mee wilt doen. Wil je hem in de fx loop doen voor alleen reverb en modulatie effecten? Of wil je ook overdrives gebruiken en hem voor een amp plaatsen? Of direct de PC of PA in? Alleen voor koptelefoon-gebruik? Is het je main set up of een slaapkamer set up?

no 1 hops
16 oktober 2018, 17:47
heb op dit moment een keyboard versterker staan met 2 kanalen
1: key+mic
2: key+guit

celestion speaker 12 inch en die klinkt op zich goed, bijna jazzy.
de bass/midd/treble regelaar werken natuurlijk niet zoals op een gitaar versterker, kleuren anders.
dus dat is in principe de basis waar ik een multi voor wil hangen.
de tonelab st doet het goed, alleen die eerder genoemde punten vallen dan weer op.

tnijland
16 oktober 2018, 18:48
Ik zou in jouw geval waarschijnlijk voor de Line6 Helix Stomp gaan die binnenkort uitkomt. Dan heb je een uit met zeer goede basissounds die ook goed past bij aansluiting op een keyboard versterker.

Tabula Rasa
16 oktober 2018, 19:02
Zo'n helix ding is geweldig. Vond de sound heel erg overtuigend. Maar is volgens mij niet echt heel erg cheap.

Is de boss me-5 al aangeraden? 😂

duckman
16 oktober 2018, 19:32
ik heb de zoom G3xn gekocht voor jams als ik mijn kemper niet mee neem. Werkt prima en klinkt goed. Kan ik zeker aanraden!

arjanb01
16 oktober 2018, 19:33
Boss me5? Brad, kom dr maar in 😂😉😂🤣

the sure thing
16 oktober 2018, 19:35
Boss me5? Brad, kom dr maar in 😂😉😂🤣

Neeheeee.... Brad heeft hier zijn eigen topic voor (waar het akelig stil is)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

no 1 hops
17 oktober 2018, 09:12
leuk om te lezen hoeveel positief zijn over multi's van Zoom.
was naar mijn idee vroeger wel anders, zeker op gebied van dynamiek.
toch iets om in de gaten te houden

the sure thing
17 oktober 2018, 11:06
leuk om te lezen hoeveel positief zijn over multi's van Zoom.
was naar mijn idee vroeger wel anders, zeker op gebied van dynamiek.
toch iets om in de gaten te houden

Het is ook een kutapparaat, maar RELATIEF (prijs/kwaliteit) valt het wel mee. Ik heb goed uit de voeten gekund met de delay/chorus van die Zoom.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telecastermaster
18 oktober 2018, 15:37
Het is geen kutapparaat.

De effecten van de Zoom, zoals reverb, delay en modulatie kunnen elke vergelijking met de pedaaltjes van Boss of TC Electronics weerstaan, als je het mij vraagt. De amp-modelling heeft zo zijn beperkingen idd. Het klinkt niet als een Mesa Boogie buizenversterker. Maar voor thuis oefenen of opnamens op de computer klinkt ie heel behoorlijk en is het een hele praktische oplossing. Omdat Zoom zich richt op de budgetmarkt (de grootste markt) lopen ze qua rekenkracht achter op de grote jongens als Axe FX en Kemper. Maar over 10 jaar of minder koop je een Zoom met de geluidskwaliteit van een Axe FX voor 200 euro. FX processors have come a long way.....

Maar anyway, ik zou zeggen, oordeel zelf maar en vergelijk hem maar eens met een 10x zo dure Axe fx. (Oh, en voor de duidelijkheid: de G3X is nog de oude versie. De nieuwe klinkt beter)....


http://youtu.be/EtZlAzVQ7EE

tnijland
18 oktober 2018, 20:39
Ja, die Zoom (ik had de G3) is heel erg handig en ook best fijn in het gebruik. De kwaliteit is natuurlijk wel wat minder dan mijn AX8 maar dat lijkt lijkt me logisch gezien het prijsverschil en het marktsegment waar ze op zijn gericht. Als "goed is goed genoeg" apparaat zou ik hem direct aan willen bevelen. De Amplifire heb ik alleen als een demo PC versie getest en die viel mij eerlijk gezegd wat tegen. Maar... misschien zou ik er nog een keertje beter naar moeten kijken.

apekop
21 oktober 2018, 10:11
Mijn ervaring met goedkopere multi effect apparaten is dat de delays en modulatie effecten meestal best OK klinken. Het probleem zit hem vaak in de overdrive en distortion en amp modelling geluiden. Als je dat goed wilt hebben moet je toch dieper in je buidel tasten. Ik heb het voornamelijk over de wat oudere Korg en Boss apparaten. Geen ervaring met Zoom, misschien is het tegenwoordig wel beter?

Midwolda
21 oktober 2018, 12:29
Nog twee centen dan maar? :)

Mijn eerste multieffect was een Zoom 1010. Daar kreeg ik geen fatsoenlijk geluid uit, maar dat lag natuurlijk ook aan mijn onwetendheid, mijn gebrek aan ervaring, en aan de rest van m'n spullen. Vooral de drives klonken meer als een slecht onderhouden kettingzaag dan als Jimi Hendrix. Veel apparaten verder (waaronder de Koch Pedaltone, de SansAmp Tri-AC, Ollman Rose66, HT-Dist, zowat alle Boss drives, Nobels en Pearl en Ibanez en Rockett en zelfbouw enzovoorts) kwam ik tot de bevrijdende conclusie dat drives gewoon niet mijn ding zijn. Beetje extra power in het geluid is soms lekker, maar zeker geen distortion of fuzz, dus dat kon ik ook wel met een compressor of clean boost of een el cheapo SD-1 met de drive op 9 uur voor elkaar krijgen.

Toch altijd wel een fan van het multieffect gebleven, gewoon om het veel-voor-weinig gevoel en de eenvoud van aansluiten (geen gedoe met patchkabels en voedingen en volgordes) en naast een Ibanez PT-5 en PUE-5, een Digitech GNX3, en een Zoom G1on, op zeker moment voor €100 een Boss ME-50 gekocht, puur om de briljant handige bediening: knoppen waar je aan draait en waaraan je meteen ziet wat het is en hoeveel het doet in plaats van schermpjes met menu's waar je doorheen moet scrollen en up-down-parameter-value-enter-save-select-hoofdpijn. De drives van de ME-50 waren weer suckiesuckie maar zoals gezegd, die hoefde ik toch al niet. De rest was overvloedig aanwezig en geluidsmatig okee genoeg voor mijn toenmalige gebruik.

Na een paar jaar een soort mini thuisstudiootje ingericht met een laptop en een USB-interface, dus toen kwam er een Boss ME-80. Niet alleen kan dat ding twee of drie keer zoveel als de 50, ook de drives zijn nu best goed, de ampsim's zijn prima, de time-based effecten zijn meer dan uitstekend en eventueel regelbaar met het fx-pedaal, en er zit zelfs een looper in. Hij kan ook dienen als USB geluidsinterface en je kunt je opnames er mee re-ampen (heb ik allebei nog niet eens geprobeerd). Nou weet ik niet of je net onder de €300 (nieuw) ook nog low budget kunt noemen maar de bang-for-bucks-factor is groot in deze. Voor mij. Vind ik.

Moraal van dit verhaal: kijk goed naar wat je wel en niet belangrijk vindt, niet alleen soundwise maar ook wat betreft het soort effecten, de bediening, de uitgangen, de layout, de grootte, enzovoorts. De klik die je hebt met je effectpedalen kan net zo fijn en productief zijn als de klik die je hebt met je favoriete gitaar. En: hoe ga je het gebruiken? Thuis een beetje aanklooien zoals ik doe is heel wat anders dan een optreden op een podium, dus dan stel je ook andere eisen. Ik kan me best indenken dat een live performer niks ziet in een ME-80.
Zoveel mensen zoveel wensen zoveel multieffects, en zo hoort dat toch ook? :ok:

no 1 hops
22 oktober 2018, 12:42
klopt dat je eigenlijk eerst door moet hebben welke sound je mooi vindt.
maar ook de combi waar je mee werkt.
de torque TK50 is een keyboard/mic/gitaar versterker en als je daar de gitaar rechtstreeks inplugt, treble/mid/bass op 12 uur dan klinkt hij soft jazzy.
zet ik er dan de tonelab st voor moet ik eigenlijk bass en mid stevig terugdraaien naar 9 uur en de high omhoog op 3 uur wil je ermee kunnen werken.
mijn oude evans sound creator kan alles gewoon op 12 uur blijven staan.