PDA

View Full Version : Ibanez s670qm tremolo afstellen



nak
15 oktober 2018, 21:24
Sinds vandaag een ibanez s670qm saffire blue in huis.
Mooi gitaartje met een edge-zero tremolo bar.

Na jaren met een vaste brug te hebben gespeeld zal het denk ik flink wennen worden.
Maar daar ben ik zelf niet zo bang voor.
Wel voor het afstellen.
Op dit moment heb ik alles gestemd en de snaren vastgezet met de locking nuts.
Maar wat ik wel zie is dat de tremolo niet horizontaal staat, maar voorover buigt.
Volgens videos moet deze horizontaal staan.
Maar ja dan moet de stemming naar beneden en dat wil ik niet.
De vraag hoe stel ik dat ding een beetje fatsoenlijk af en wellicht nog belangrijker hoe krijg ik de actie lager?
greetz

Erik de Perik
15 oktober 2018, 22:40
Achterplaat eraf halen en de veren wat slapper spannen. Is nog wel een beetje gedoe voordat je dat ok hebt, want je moet iedere keer weer eerst goed stemmen. Als je de snaren dan nog lager wil hebben kun je de studs iets indraaien. Kromming van de hals heeft ook invloed uiteraard.

D3nnis
15 oktober 2018, 23:07
De baseplate van de trem zou idealiter inderdaad parallel met de snaren moeten staan, dan heb je de meest stabiele situatie, en de meeste sustain/toon ook.
Als de trem voorover staat bij de gewenste stemming, veren strakker.
Staat ie achterover, dan veren losser.
Als je aan de studs wilt draaien tbv het verlagen van de aktie, eerst even de snaarspanning flink naar beneden, anders heb je de kans dat je je knife edges sloopt.

munkie
30 oktober 2018, 20:42
Als ie echt ver met de kont omhoog staat moet er misschien een veer bij. Heb ik ook wel eens gehad bij een Ibbie. Tijdje geleden een S gekocht met die nieuwe tremolo met kogellagers. PDF op de tablet gezet, de hele gereedschapskist moest open en de hele middag bezig geweest. maar het loonde de moeite!

D3nnis
30 oktober 2018, 20:52
Nieuwe ibanez trem met lagers? Die ZR maken ze toch al jaren niet meer, of ben ik abuis?

Erik de Perik
30 oktober 2018, 21:44
Goed plan, dan komt straks de vraag hoe hij een "nieuwe IBZ trem met lagers" kan afstellen. ;)

munkie
12 november 2018, 20:14
Nieuwe ibanez trem met lagers? Die ZR maken ze toch al jaren niet meer, of ben ik abuis?

Klopt, was dan ook een 2dehandsje S320 uit de Used Products. Jammer dat ze die ZR niet meer maken, superbe trem IMHO.