PDA

View Full Version : 1962 Fender stratocaster check points



Aca Ilic
14 oktober 2018, 20:57
Heey guys,
Ik sta op het punt een '62 stratocaster te overnemen, maar ik heb een paar vraagtekens voordat ik behoorlijke som geld op tafel ga leggen.
Ik weet redelijk genoeg over vintage strats, maar tijdens inspectie van deze strat ben ik een paar dingen tegengekomen die belletjes doen rinkelen. Kop, logo, patnr. stemmechanieken kloppen, net zoals hals stempel ( gaat trouwens om een 3kl. Sunburst).
3 standen schakelaar, originele solderingen,cap,pots check....
Nou komt het ....ik ben tot nu toe nog geen enkele '62 strat tegengekomen die shielding paint heeft en...

neck p'up meet 7,72
Mid 6,83
Bridge 7,12......

Voor een vintage strat behoorlijke resistance zelfs als de pickupboer eventjes was gaan pissen...
Iedere input is welkom, alvast bedankt
Grtzzzzzzz

arjanb01
14 oktober 2018, 22:16
Dat met die pick-ups kan erop duiden dat ze opnieuw gewikkeld zijn natuurlijk. Wat ik ervan weet, maar da’s bescheiden kennis, liggen de outputs rond de 5-5,5.
Als je doelt shielding van de slagplaat, kan dat later gedaan zijn om brom te verminderen.
Beide ingrepen zijn niet verkeerd maar beïnvloeden de originaliteit en drukken de prijs wel lijkt me.
Zou een onderhandelingspunt kunnen zijn om de prijs te drukken waardoor jij minder centjes kunt betalen.

Aca Ilic
14 oktober 2018, 22:22
Dat is ook wat ik dacht Arjan, rond 5.7 a 5.9 is acceptabel. Het gekste is alles lijkt echt origineel zoals al aangegeven met originele solderingen

Erik de Perik
14 oktober 2018, 22:25
Verschillende oude Strats met afscherming tegengekomen, maar niet standaard vanuit Fullerton. Weerstand lijkt me nogal aan de hoge kant.

arjanb01
14 oktober 2018, 22:26
Misschien toch een taxateur van vintage gitaren meenemen voordat je misschien een foute beslissing maakt? Met Fenders, zelfs met moderne vintage reissues wordt veel geknoeid...

Pepe
14 oktober 2018, 22:32
Same here.
Soms lees je wel eens dingen als, de gitaar van SRV of Gram Parson had bijzonder hete pickups.
Blijkt het altijd bij nader inzien toch een rewind job te zijn.
Afwijkingen kwamen natuurlijk wel voor met die tellertjes, scatter winding en verschillende leveranciers maar alles binnen maten.
7.7 is zelfs voor een modern boetiek pickupje al belachelijk veel.

Bolkedebeer
14 oktober 2018, 22:41
Ook halsstempels zeggen niet alles.
Op marktplaats zat een poosje geleden een grapjas die twee strats aanbood met dezelfde neckstamps.
Die zijn kennelijk niet zo moeilijk na te maken.
Ging over ‘64 stamps als ik het me goed herinner.
Nu is jouw doelwit van ‘62 maar je weet maar nooit.
Naam van de verkoper kan ik nog wel even opzoeken als je interesse hebt.
Just to be sure;)

Erik de Perik
14 oktober 2018, 22:50
Same here.
Soms lees je wel eens dingen als, de gitaar van SRV of Gram Parson had bijzonder hete pickups.
Blijkt het altijd bij nader inzien toch een rewind job te zijn.
Afwijkingen kwamen natuurlijk wel voor met die tellertjes, scatter winding en verschillende leveranciers maar alles binnen maten.
7.7 is zelfs voor een modern boetiek pickupje al belachelijk veel.

Volgens mij moet je alle vintage praat van beroemdheden met een flinke korrel zout nemen. Gasten zijn/waren stuk voor stuk pro's en di laten nog wel eens wat veranderen. 7.7 komen mijn Tedje Oberg overwounds niet eens aan.


Ook halsstempels zeggen niet alles.
Op marktplaats zat een poosje geleden een grapjas die twee strats aanbood met dezelfde neckstamps.
Die zijn kennelijk niet zo moeilijk na te maken.
Ging over ‘64 stamps als ik het me goed herinner.
Nu is jouw doelwit van ‘62 maar je weet maar nooit.
Naam van de verkoper kan ik nog wel even opzoeken als je interesse hebt.
Just to be sure;)

Volgens mij kun je met een 5 eur stempel setje ongeveer hetzelfde produceren.

arjanb01
15 oktober 2018, 06:50
Was dat niet die knakker uit Veldhoven? Die malloot wil nog weleens creatief worden met halsstempels en halzen en ze voor 1964er strats aanbieden.
Als die 62er ook bij hem vandaan komt: NIET DOEN!
Qua output liggen de dure Amber Pu’s die ik in mn strat heb op 6,1-6,3, wat tegenwoordig als vintage wordt gezien bij de meeste pick-up bouwers.
Wil je zeker weten dat je een juiste vintage strat koopt, boek een reisje naar Gruhn Guitars of Norman’s in the US, laat je je vrouw shoppen in LA, kan jij je ga gaan!

benwave
15 oktober 2018, 08:18
Ik zou bij welke twijfel dan ook de gitaar laten liggen als je wilt dat hij origineel is.
Een verzamelaar gaat dat ook doen als jij er later weer van af wilt.

De weerstand is te hoog van de elementen ( en waarschijnlijk klopt het niet ) maar niet uitgesloten dat het kan.
Die shielding paint hoort er gewoon niet in.

Het is allemaal na te maken ook de soldeer verbindingen .
Uiteindelijk gaat het toch om de ervaring van het zien van oude Fenders ( en dan met name onder de slagplaat en uit elkaar ), wat er origineel is en wat niet.
En dan kan je pas bepalen wat de gitaar waard is. Want wat is een " behoorlijke som geld "

Venlonaer
15 oktober 2018, 08:54
Was dat niet die knakker uit Veldhoven? Die malloot wil nog weleens creatief worden met halsstempels en halzen en ze voor 1964er strats aanbieden.
Als die 62er ook bij hem vandaan komt: NIET DOEN!


Bedoel jij de verkoper die op MP met de naam "Muzikant"? Was er bij hem ook niet laatst een Ginny gestolen/ Of haal ik van alles door elkaar?

arjanb01
15 oktober 2018, 09:02
Dat is hem ja. Over gestolen spul bij hem weet ik niet, wel weet ik dat hij strats aanbiedt die uit deels vintage onderdelen bestaan tegen veel te hoge prijzen.
Hij had vorig jaar een rode strat, die volgens hem uit 1963 was maar die van geen kant klopte. Eerst voor 9500 aangeboden en hij zakte uiteindelijk tot 1500.
Dan is er iets niet pluis lijkt mij.

fred dons
15 oktober 2018, 09:13
ik durf zelf geen vintage strat te kopen tenzij ik hem met voldoende informatie (liefst oude foto's) kan herleiden tot de eerste eigenaar, het is tegemakkelijk geworden om een goede fake te maken. Als er te veel red flags zijn dan zou ik in dit geval niet inhalen

je hebt onder de slagplaat kunnen kijken, loopt de burst door onder de slagplaat?

Aca Ilic
15 oktober 2018, 10:16
Ja Fred, hij loopt door onder de slaagplaat. Het is niet een verkoper uit Veldhoven, het gaat om een Duitse collega muzikant hier over de grens.
Wat weerstand betreft dat is behoorlijk aan de ruime kant.
Ik ben bang dat het een Frankestein is met wat originele en wat geleende onderdelen (toon,volume kapjes zijn ook niet origineel, pook, ashtray idem dito).
Denk dat ik tweede keer een uitvoerige inspectie ga doen, maar mijn gevoel zegt me al niet doen...

benwave
15 oktober 2018, 10:49
Ja Fred, hij loopt door onder de slaagplaat. Het is niet een verkoper uit Veldhoven, het gaat om een Duitse collega muzikant hier over de grens.
Wat weerstand betreft dat is behoorlijk aan de ruime kant.
Ik ben bang dat het een Frankestein is met wat originele en wat geleende onderdelen (toon,volume kapjes zijn ook niet origineel, pook, ashtray idem dito).
Denk dat ik tweede keer een uitvoerige inspectie ga doen, maar mijn gevoel zegt me al niet doen...

Sunburst hoort niet door te lopen onder de slagplaat alleen het zwart, maar niet het rood

BassAgent
15 oktober 2018, 12:40
Denk dat ik tweede keer een uitvoerige inspectie ga doen, maar mijn gevoel zegt me al niet doen...
Je zegt dat je al redelijk wat verstand hebt van vintage Fenders (en dat blijkt ook wel uit wat je vertelt) en als jouw gevoel zegt "niet doen", zou ik het lekker laten. Als je het wel doet ga je denk ik altijd op dat ding spelen met een vraagteken in je achterhoofd. Kun je beter je centen in je zak houden en een vintage Fender kopen als je er eentje tegen komt waarvan je zeker weet dat alles klopt, of een gemodde/gerefinishte/herfrette/wat dan ook kopen voor een lagere prijs als originaliteit je niet heel dierbaar is (zoals bij ondergetekende).

Aca Ilic
15 oktober 2018, 12:52
Klopt guys, erg bedankt voor jullie input👍👍🎸🎸🎸

guitaraddict
15 oktober 2018, 13:31
Heb je er foto's van? Ik heb zelf een tijdje een Strat uit 63 gehad.

fred dons
15 oktober 2018, 13:53
Sunburst hoort niet door te lopen onder de slagplaat alleen het zwart, maar niet het rood

klopt, en dat is een onderdeel wat vervalsers vaak fout doen, je mag geen rode band onder de slaplaat zien bij een originele, ik weet dat Rebel Relic dit ook niet doen dus het is geen 100% garantie, maar als er wel rood gebruikt is weet je zeker dat de Body op zijn minst refinished is.

Bolkedebeer
15 oktober 2018, 18:22
Bedoel jij de verkoper die op MP met de naam "Muzikant"? Was er bij hem ook niet laatst een Ginny gestolen/ Of haal ik van alles door elkaar?

Yup,
Wilde de naam nog netjes voor me houden maar kennelijk is deze weirdo al bekend bij meerdere forummembers.
Als je tijd over hebt en in bent voor een lolletje dan zou je eens moeten reageren op een advertentie van deze luchtfietser.
Niet helemaal 100% in orde, deze meneer.
Zowel mentaal als zn handelswaar....

Aca Ilic
15 oktober 2018, 20:23
Heb je er foto's van? Ik heb zelf een tijdje een Strat uit 63 gehad.

Heb niet gemaakt, was het eerste bezoek je weet het koetjes kalfjes gebabbel, daarna wat gespeeld en binnenwerk bekijken, weerstand opgemeten. Ik zou volgende week nog eens langs gaan om alles nogmaals beter te bekijken, maar ben bang dat ik al genoeg weet.

Venlonaer
16 oktober 2018, 06:44
Je zou eens om foto's kunnen vragen. Zitten hier veel mensen met kennis die je kunnen helpen.

erwin_ve
16 oktober 2018, 11:10
Ik heb bij The Fellowship of Acoustics een oude Les Paul laten taxeren, dat was het geld dubbel en dwars waard. Veel vakkennis in huis en met goed zoekwerk kwam de Les Paul 10 jaar jonger uit de bus dan dat ik dacht. Er was mee geknoeid om het ouder te laten lijken. Scheelt 2 nullen in de waarde...

Pepe
16 oktober 2018, 13:27
Het is fijn om te weten wat je precies hebt natuurlijk maar ik ben niet heel erg fan van de artificiële handelsprijzen.
Voor een deel bepaald door vraag & aanbod maar ook voor een deel kunstmatig.
Snap ik, als je geld kan verdienen door het veranderen van de waarde zal dat gebeuren.
Het heeft iets sneu en grappigs tegelijk om te horen, u heeft 10.000 voor de gitaar betaald maar de pickguard is een repro en de tuners zijn ook niet origineel dus hij is niet meer dan 7500 waard.
Met sneu bedoel ik, dat is sneu voor degene die in een paar minuten 2500 euro is kwijtgeraakt en met grappig bedoel ik dat ik dat heel grappig vind.

Napoje
16 oktober 2018, 15:27
En als er nou mensen zijn die precies weten hoe zo’n oude strat eruit moet zien met alle details en er eentje namaken met alle details kloppend... zouden de experts het dan nog zien of gewoon de beurs trekken. Want ik vermoed dat dat al lang al gebeurd. Die informatie is makkelijk op internet te vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
16 oktober 2018, 15:49
Want ik vermoed dat dat al lang al gebeurd. Die informatie is makkelijk op internet te vinden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Is internet nooit voor nodig geweest.
Toen Guitar identification van Duchossoir verscheen waren net de eerste Fender Japan naar Europa gekomen en die schreef "falsificeren is nu wel heel erg gemakkelijk geworden". Dat was 1983.
Anne Geert Bonder heeft ook wel eens smakelijk verteld hoe hij, eind zeventig, met een handelaar naar Londen reisde om een Goldtop te scoren en dat bij thuiskomst het ding toch vals bleek te zijn.

Wat internet betreft, je had lange tijd maar 1 site waar iedereen de boel checkte en dat klopte allemaal. Nu heb je talloze sites en youtubers die je vertellen wat wel en niet correct is en sommige wijsneuzen zijn nog geen 20.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die de boeken van Wheeler en Duchossoir kennen en dat geldt ook voor de nepper dus je lacht je soms suf als het niet zo droeftoeterig was allemaal.

benwave
16 oktober 2018, 16:02
En als er nou mensen zijn die precies weten hoe zo’n oude strat eruit moet zien met alle details en er eentje namaken met alle details kloppend... zouden de experts het dan nog zien of gewoon de beurs trekken. Want ik vermoed dat dat al lang al gebeurd. Die informatie is makkelijk op internet te vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het is wel zo dat om er een na te maken je wel een expert moet zijn.
Dat gaat alleen met het internet of een paar boeken niet lukken.
Juist een kenner/ expert ziet de allerkleinste dingetjes, daarbij komt ook nog bv geur om maar eens iets te noemen.'
Ik denk dat het merendeel van de "neppers" bestaan uit bij elkaar gezochte onderdelen , cq huwelijken ect ect

Pepe
16 oktober 2018, 16:22
Ik weet het niet hoor
Het maakt niet eens uit als je door de mand valt
verkoop je hem toch gewoon aan de volgende

Ik volgde een tijdje een bekende ebay handelaar die vaak oude vintage losse bodies en necks verkocht
zag, zo volgend, toch best een hoop zaken die ik niet kon rijmen met waar het moest voor doorgaan
dus ik heb een paar pijnlijke vragen over een item
antwoord: piss off!
of, laatst Max, onze Robert,
vraag ik hoe het kan dat die originele strat een witte pickguard heeft
antwoord: wat wil je nou! Kopen of zeiken!
ok.

Vorige week stuitte ik op een gitaar van de Plug
aardige eigenaar, self acclaimed deskundige
zie ik een gitaar waarvan ik de body niet kan rijmen met de neck
krijg ik gewoon geen antwoord op
ok

benwave
16 oktober 2018, 16:32
Ik weet het niet hoor
Het maakt niet eens uit als je door de mand valt
verkoop je hem toch gewoon aan de volgende

Ik volgde een tijdje een bekende ebay handelaar die vaak oude vintage losse bodies en necks verkocht
zag, zo volgend, toch best een hoop zaken die ik niet kon rijmen met waar het moest voor doorgaan
dus ik heb een paar pijnlijke vragen over een item
antwoord: piss off!
of, laatst Max, onze Robert,
vraag ik hoe het kan dat die originele strat een witte pickguard heeft
antwoord: wat wil je nou! Kopen of zeiken!
ok.

Vorige week stuitte ik op een gitaar van de Plug
aardige eigenaar, self acclaimed deskundige
zie ik een gitaar waarvan ik de body niet kan rijmen met de neck
krijg ik gewoon geen antwoord op
ok

Tja inderdaad triest ,.. Maar dat betekent dan wel weer dat alleen iemand met onvoldoende verstand van zaken in de voorbeelden die jij geeft gaat intuinen .
Dus ook hier blijkt weer "geen verstand of onvoldoende verstand van zake " neem iemand mee, of blijft er van af.

Bolkedebeer
16 oktober 2018, 18:04
Die rode 63 strat bij Max,
als ze in de beschrijving Dakota red en fietsta red al door elkaar gooien dan vraag je je toch af hoe zeker ze van de rest van het apparaat zijn....

Erik de Perik
16 oktober 2018, 18:12
Ik weet het niet hoor
Het maakt niet eens uit als je door de mand valt
verkoop je hem toch gewoon aan de volgende

Ik volgde een tijdje een bekende ebay handelaar die vaak oude vintage losse bodies en necks verkocht
zag, zo volgend, toch best een hoop zaken die ik niet kon rijmen met waar het moest voor doorgaan
dus ik heb een paar pijnlijke vragen over een item
antwoord: piss off!
of, laatst Max, onze Robert,
vraag ik hoe het kan dat die originele strat een witte pickguard heeft
antwoord: wat wil je nou! Kopen of zeiken!
ok.

Vorige week stuitte ik op een gitaar van de Plug
aardige eigenaar, self acclaimed deskundige
zie ik een gitaar waarvan ik de body niet kan rijmen met de neck
krijg ik gewoon geen antwoord op
ok

Zo gaat dat, komt er een Pepe langs om te wijsneuzen. Even geduld...... en dan wandelt vanzelf een gewillig slachtoffer de winkel binnen. Ik durf te beweren dat 99% van het winkelpersoneel niet eens kundig is dus dan is het bij de klanten nog erger gesteld. Maar je zou je af kunnen vragen waarom je een vintage gitaar wil hebben als je niet eens kunt vaststellen of het er een is.

Binnenkort komt er trouwens een speelfilm uit over Han van Meegeren, mooi verhaal over kunstkenners, vervalsingen, hebzucht en ijdelheid.

Pepe
16 oktober 2018, 18:21
Jaja maar ik kom niet wijsneuzen, ik heb wel degelijk interesse en ik ben ook iemand die daadwerkelijk koopt
als je een goed verhaal hebt koop ik je gitaar, het hoeft van mij niet mint of origineel te zijn
en veel te veel vragen mag ook, geen wet tegen
maar ik moet niet het idee hebben dat je tegen mij een lulverhaal zit op te hangen
dat verstoort ernstig de relatie, we moeten wel een beetje lol met elkaar kunnen hebben

no 1 hops
17 oktober 2018, 09:05
misschien domme opmerking, maar is al dit soort frustratie over al dan niet oneerlijke aanbieders, gebrek aan kennis van de verkopers al die energie wel waard?
wat maakt dat oude spul nu zoveel beter? hangt er echt niets nieuws in de winkel dat kwalitatief even goed is of beter?
kijk eens naar de programma's waar ze oude Amerikaanse auto's opknappen, komt een wereld aan vervangende staal panelen aan te pas omdat het 'origineel' niet meer was dan iets wat op een auto leek.

maar misschien ben ik gewoon te nuchter voor 'the classic vibe' ;-)

arjanb01
17 oktober 2018, 09:37
Is een andere discussie.
Ik heb wel het gevoel dat de goeie vintage strats bij de celebs als Bonamassa liggen. Er wordt op internet beweerd dat JB het grootste deel van wat nog bespeelbaar is bezit 😂

fred dons
17 oktober 2018, 10:15
in de discussie over vintage is de term "beter" niet altijd een maatstaf :D , zeldzaamheid is daar meer de leidende factor, ik ben zelf nogal van de floyds en hou van een toets radius van 10 Inch en hoger en geen gebrom in mijn pickups dan is een 62 strat niet direkt de eerste keus (wat niet wil zeggen dat ik geen originele 62 strat voor weinig zou willen hebben :D )

fred dons
17 oktober 2018, 10:16
Is een andere discussie.
Ik heb wel het gevoel dat de goeie vintage strats bij de celebs als Bonamassa liggen. Er wordt op internet beweerd dat JB het grootste deel van wat nog bespeelbaar is bezit ��

Malmsteen heeft al meer vintage strats dan Bonammassa dus ik denk dat dat wel los loopt ;)

the sure thing
17 oktober 2018, 11:11
Aca Illic, hoe is het afgelopen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
17 oktober 2018, 11:11
Malmsteen die een vintage strat koopt, hilarisch: 😂

https://youtu.be/lZd6_jnPUfU

En dan zal hij hem thuis nog hebben gescalloped😂🙊

Tupelo
17 oktober 2018, 11:54
in de discussie over vintage is de term "beter" niet altijd een maatstaf :D , zeldzaamheid is daar meer de leidende factor, ik ben zelf nogal van de floyds en hou van een toets radius van 10 Inch en hoger en geen gebrom in mijn pickups dan is een 62 strat niet direkt de eerste keus (wat niet wil zeggen dat ik geen originele 62 strat voor weinig zou willen hebben :D )Mijn Mustang komt van een gozer die zijn pre CBS strat verbouwd had in de jaren '80.
Iedereen wou een powerstrat, je weetwel...
Dus blok uit gehakt voor een Floyd, EMG's erin, humbucker in brugpositie, en zwarte refin.
Wil je zijn adres ?


Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Aca Ilic
17 oktober 2018, 21:51
Ik ben bang dat het niks wordt...te veel alarm belletjes, en het verstandigste is om niet impulsief te handelen...het gaat uiteindelijk om veel geld. Ik ga nog een paar nachten over slapen om goed over na te denken of het zin heeft om nog een keer te gaan kijken, maar de kant van weegschaal met de vraagtekens hangt lager dan kant met de positieve vibes

Tupelo
17 oktober 2018, 21:52
Als het om veel geld gaat, kan je beter nog een klein beetje meer neerleggen en voor zeker gaan, dan ernaast zitten voor een beetje minder, denk ik dan.
Tegen de tijd dat ik 7K voor een gitaar neerleg, maakt die 8e ook niet meer uit voor me.
Op een decennium valt die 1K meer te verwaarlozen.

apekop
18 oktober 2018, 09:55
Maar hoe klonk hij en hoe speelde hij? Daar gaat het uiteindelijk om. Beter dan een custom shop strat bijvoorbeeld?

fred dons
18 oktober 2018, 09:59
ik heb een CBS strat (74) die dit al heeft dus ik ben al voorzien :D , Maar er is inderdaad genoeg "geupgrade" in de jaren 80 , zelfs in zo'n erge mate dat veel proffesionele Dealers zich afvragen waar al die cleane unmolested pre-cbs strats toch vandaan komen omdat na EVH zo'n beetje iedereen wel een humbucker in zijn 2e hands oude strat gooide


Mijn Mustang komt van een gozer die zijn pre CBS strat verbouwd had in de jaren '80.
Iedereen wou een powerstrat, je weetwel...
Dus blok uit gehakt voor een Floyd, EMG's erin, humbucker in brugpositie, en zwarte refin.
Wil je zijn adres ?


Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

JVGM-music
18 oktober 2018, 10:06
Ze zijn er blijkbaar wel...

https://www.youtube.com/watch?v=iIPkQ697tAU


Filmpje laat ook zien wat een onzin dat reliccen is....

Aca Ilic
18 oktober 2018, 13:13
Maar hoe klonk hij en hoe speelde hij? Daar gaat het uiteindelijk om. Beter dan een custom shop strat bijvoorbeeld?
Hij klonk op zich goed, actie was wat minder (je zag dat hals hol was).
Na de inspectie van binnen uit heb ik wel kunnen constateren dat er nooit aan hals schroef werd gedraaid om hals te corrigeren. Laag patina op de stelschroef, helemaal geen beschadigingen van schroevendraaier oid.
Gevaarlijk als je niet weet of schroef bijv in zijn uiterste punt staat en je geen enkele kant uit meer kan....riskant

BassAgent
18 oktober 2018, 13:46
misschien domme opmerking, maar is al dit soort frustratie over al dan niet oneerlijke aanbieders, gebrek aan kennis van de verkopers al die energie wel waard?
wat maakt dat oude spul nu zoveel beter? hangt er echt niets nieuws in de winkel dat kwalitatief even goed is of beter?
kijk eens naar de programma's waar ze oude Amerikaanse auto's opknappen, komt een wereld aan vervangende staal panelen aan te pas omdat het 'origineel' niet meer was dan iets wat op een auto leek.

maar misschien ben ik gewoon te nuchter voor 'the classic vibe' ;-)
Blijft een interessante discussie hoor. Oud is IMO niet per definitie beter maar mijn oude Fenders hebben wel "iets" dat ik bij nieuwere nog niet ben tegengekomen, op een enkele uitzondering (lees: Pino Palladino signature) na. Heeft misschien iets met ingespeeldheid te maken, of misschien wil ik het zelf ook heel graag voelen omdat je er een godsvermogen voor betaalt tegenwoordig, maar ik voel het iig wel. Mijn Jazz voelt echt anders (en voor mij beter) dan een nieuwe. Meer persoonlijkheid ofzo. Je moet wel mazzel hebben, ik heb op vintage Fenders gespeeld die echt klonken als een krant en nog steeds zes ruggen moesten opbrengen omdat het nou eenmaal oud was.

benwave
18 oktober 2018, 14:41
wat maakt dat oude spul nu zoveel beter? hangt er echt niets nieuws in de winkel dat kwalitatief even goed is of beter?

maar misschien ben ik gewoon te nuchter voor 'the classic vibe' ;-)

Ik kan je wel uit die droom helpen.
Ik heb de laatste 15 jaar zon 40 oude Fenders gehad waaronder eigenlijk elk model incl wat bassen, en de Strats en Teles vergeleken met circa 10 customshop Fenders
"Dus niet van ik heb op genoeg vintage Fenders gespeeld" of "een vriend heeft een oude Fender en ik weet er alles van"
Nee echt gehad en uitvoerig bekeken en bespeeld

En geloof me er is geen enkel verschil tussen oud en nieuw
Je heb goed klinkende oude en nieuwe. Totaal niets van te zeggen.
Ze klonken allemaal goed maar ook de nieuwe customshops klonken allemaal goed .
Over het algemeen is het wel zo dat een nieuwe beter bespeelbaar is, en beter op stemming blijft

Het zit echt in je hoofd,

Pepe
18 oktober 2018, 14:49
Maar wat er bij mij in mijn hoofd zit is niet onbelangrijk.

benwave
18 oktober 2018, 14:51
Maar wat er bij mij in mijn hoofd zit is niet onbelangrijk.

Waarmee ik dus bedoel het is duur dus het zal wel goed zijn

arjanb01
18 oktober 2018, 14:56
40 oude fenders in 15 jaar tijd??? Zo zo.... bank overvallen? 🤣
Als je in de buurt woonde was ik zeker ff komen buurten😉

Pepe
18 oktober 2018, 15:02
Ik heb net weer een rondje strats gehad. Heb er 6, wat oude en wat custom, liggen vooral in hun koffers want speel er niet zo veel op maar heb er nog steeds lol in ze af en toe voor de dag te halen.
Wat ik de ene keer heel erg goed vind kan de andere keer onderaan de lijst komen.
Zijn allemaal goed gebouwd maar voelen en klinken allemaal anders, resonantiepunten verschillen.
Dus heb je er eentje die heel springy en bellerig is maar ook een vrij warm potig ding en alles daartussen.
Je voorkeur heeft vooral te maken wat je wil horen en dat is onderhevig aan omstandigheden.

Dus als iemand 1 gitaar heeft en dat is de beste gitaar waar hij ooit op gespeeld heeft denk ik, die snapt het.

benwave
18 oktober 2018, 15:15
40 oude fenders in 15 jaar tijd??? Zo zo.... bank overvallen? 藍
Als je in de buurt woonde was ik zeker ff komen buurten

Nee geen bank overvallen, en ik ben ook geen verzamelaar.
Kopen, verkopen en winst maken is mijn devies.
Wel vind ik het leuk om alles een tijdje te houden en te bespelen dus tis meer een hobby
Vintage gitaren verzamelen is voor naievelingen of rijken mensen en dan heb ik het over de wat duurdere modellen

Ik moet altijd maar aan de antiek handelaren denken, "wordt alleen maar meer waard mevrouwtje" en wat is antiek nu waard ???

Precies geen reet meer !!

Dus mijn raad pas op met het investeren in oude gitaren doe het alleen als je het heel leuk vind en kan veroorloven dat het ook wel eens geen reet meer waard kan zijn op een bepaald moment

arjanb01
18 oktober 2018, 15:54
Inderdaad. In de jaren 80 wilde niemand 60s strats hebben en toen kon je ze voor weinig kopen.
Het blijft net als met aandelen speculeren. Heb je echt geld over zou ik ook een vintage strat op les Paul kopen.
Als belegging kan ik me nauwelijks voorstellen dat ze meer waard worden dan ze nu zijn.

Pepe
18 oktober 2018, 16:23
Inderdaad. In de jaren 80 wilde niemand 60s strats hebben


Nee hoor, eind zeventig was een Lserie al te duur voor gewone stervelingen.
Maar wel lag vrij lang de grens bij de CBS overname, alles wat daarna kwam was kut volgens de verkopers.
(Veranderde natuurlijk toen die voorraad opdroogde)
en fifties gitaren zijn hier nooit geweest
misschien een paar jazzmasters en jaguars van de indo bands.

Tupelo
18 oktober 2018, 16:32
Als belegging kan ik me nauwelijks voorstellen dat ze meer waard worden dan ze nu zijn.
Ik dan weer wel.
Voor iemand als mij geen reden om er één te kopen, maar face it.
Het is een relatief nieuw product in termen van antiek.
Sterker nog.
De eerste antieke electrische gitaar moet nog geboren worden.
En daarin schuilt meteen je belegging.
Ondanks de DJ cultuur etc. elektrische gitaar is here to stay.
En de markt ?
Die wordt overspoeld door Oosterse namaak van the real product.
Kan kwalitatief beter zijn, die discussie wil ik niet eens aan gaan, maar er zullen altijd aficionado bestaan.
En hoe meer dozen er op de boot versleept worden, hoe meer oude Amerikaanse Fenders & Gibsons in waarde zullen stijgen.
Lijkt mij juist een bijzonder rendementvolle belegging.
Nogmaals.
Geen reden voor mij om er de centen in te steken, dat schuilt meer in esoterische wanen & toon, maar toch...
Meer waard worden ?
Denk het wel; de eerste moet nog antiek worden...
2070 een 1962 Fender strat ?
Katjing.
Waarschijnlijk een 72'er zelfs.

:mmmm:

Tupelo
18 oktober 2018, 16:37
Ik moet altijd maar aan de antiek handelaren denken, "wordt alleen maar meer waard mevrouwtje" en wat is antiek nu waard ???

Precies geen reet meer !!

I differ to opinion; valt en staat met ken uw markt.

fred dons
18 oktober 2018, 16:45
Nee hoor, eind zeventig was een Lserie al te duur voor gewone stervelingen.
Maar wel lag vrij lang de grens bij de CBS overname, alles wat daarna kwam was kut volgens de verkopers.
(Veranderde natuurlijk toen die voorraad opdroogde)
en fifties gitaren zijn hier nooit geweest
misschien een paar jazzmasters en jaguars van de indo bands.

in nederland wel maar zelfs bij Mannys in NY kon ik midden jaren 80 voor rond de USD 800 '65 strats kopen (en ze hadden er een heleboel, maar ik had geen Geld :( ) 65 was het jaar dat Fender verkocht werd waardoor 65 strats eigenlijk onterecht een CBS Label kregen en flink goedkoper waren dan bijvoorbeeld '64 strats
10 jaar later was de prijs al opgelopen naar USD 4000 (in nederland was dat de gulden prijs voor een '65, vintage Jaguars en Jazzmasters waren rond de 1500 gulden)

Pepe
18 oktober 2018, 17:04
Ik heb nog foldertjes van Soren uit de jaren 80, dat waren fotokopieën waarop je je kon abonneren.
Niet alleen Fenders, Gretsch en Gibson maar ook Harmony, Stella, Dano's, Kaye enz
Akoestische gitaren, banjo's, oude AC30's...
Leuk hoor, hij haalde dat zelf naar Nederland. Prijzen waarvan je nu zegt superrrrrcheapppp maar is relatief, in die tijd waren dat bedragen die je niet achteloos in je binnenzak had.

fred dons
18 oktober 2018, 17:25
Ik heb nog foldertjes van Soren uit de jaren 80, dat waren fotokopieën waarop je je kon abonneren.
Niet alleen Fenders, Gretsch en Gibson maar ook Harmony, Stella, Dano's, Kaye enz
Akoestische gitaren, banjo's, oude AC30's...
Leuk hoor, hij haalde dat zelf naar Nederland. Prijzen waarvan je nu zegt superrrrrcheapppp maar is relatief, in die tijd waren dat bedragen die je niet achteloos in je binnenzak had.
klopt ik ging in mijn lunchpauze 1 keer week langs Palm Guitars om te kijken of er wat leuks en goedkoops hing, jaren 70 strats (en dan 75 upwards) kosten toen tussen de 700 en 1000 gulden bij hem, net te duur voor mij in die tijd maar achteraf natuurlijk koopjes

the sure thing
18 oktober 2018, 20:59
Ik kon eind jare ‘90 van een particulier een 100% originele 1972 Fender strat kopen. In nieuwstaat. Was nog nét volgens de sixties specs, dus kleine kop en 4 punts halsbevestiging. Kostte fl. 2.000,-. Nog altijd spijt van niet gekocht hebben...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fred dons
19 oktober 2018, 09:32
kleine kop in 72 ? in 66 kreeg de strat al de grote headstock dus dat zou heel bijzonder zijn

no 1 hops
19 oktober 2018, 09:50
Die wordt overspoeld door Oosterse namaak van the real product.

en daar ga je dan, namaak van the real deal.

wat uit overzee komt, of uit mexico valt allemaal onder de noemer gitaar en daar zijn erbij die qua bouwkwaliteit zeker niet onderdoen op de vintage gitaren
wAt bepaalt dan wat 'the real deal' is?

uiteindelijk niets anders dan gitaren die in de tijd van de gitaargoden gemaakt werden en gebruikt, hoe krakkemikkig en inconsequent ook gebouwd met daaraan gekoppelde versterker apparatuur.

we overgooien dat met wat 'maggi' en verheffen dat tot de norm oftewel groepsdruk anders hoor je er niet bij.
we zijn daarin geprogrammeerd en vinden daarom de headstock van de PRS van Mayer een gedrocht, maar had dat een maandagmorgen model geweest van fender en Hendricks of SRV hadden er op gespeeld, tja, dan hadden de kaarten anders gelegen ;-)

en wat investering betreft voor later, dat werkt alleen als de economie booming is, maar zodra eerste levensbehoeften schaars worden is het maar afwachten wie daarin nog 'brood' ziet.

Tupelo
19 oktober 2018, 11:24
Yes, maar die discussie vermijd ik; ik ben een verzamelaarsperspectief aangegaan, niet een praktisch perspectief van een muzikant.
Kijk tussen kunst & kitch, kijk the antiques roadshow, kijk bargain hunt; dan zie je dat er maffe verzamelaars rondlopen met specifieke voorkeuren.
Hebben we het over de antiekmarkt, en in de toekomst zullen gitaren antiek worden, en zullen de prijzen navenant tot stand komen; d.w.z. Europese markt, Amerikaanse markt, Aziatische markt...
Waar veel van op de markt is ?
Daar betaalt men minder voor, dan van waar weinig van is; een oerproduct, dat template is geweest voor vele producten erna ?
Betalen aficionado meer voor dan latere generaties.
Maar ieder een mening.
En als we oud versus nieuw en de voordelen / nadelen topic willen maken ?
Ga je gang.
Doet ik niet aan mee, ik hoef geen Citroen DS te vergelijken met een Lexus. :)

Kim Wilson
19 oktober 2018, 11:32
en daar ga je dan, namaak van the real deal.

wat uit overzee komt, of uit mexico valt allemaal onder de noemer gitaar en daar zijn erbij die qua bouwkwaliteit zeker niet onderdoen op de vintage gitaren
wAt bepaalt dan wat 'the real deal' is?

uiteindelijk niets anders dan gitaren die in de tijd van de gitaargoden gemaakt werden en gebruikt, hoe krakkemikkig en inconsequent ook gebouwd met daaraan gekoppelde versterker apparatuur.

we overgooien dat met wat 'maggi' en verheffen dat tot de norm oftewel groepsdruk anders hoor je er niet bij.
we zijn daarin geprogrammeerd en vinden daarom de headstock van de PRS van Mayer een gedrocht, maar had dat een maandagmorgen model geweest van fender en Hendricks of SRV hadden er op gespeeld, tja, dan hadden de kaarten anders gelegen ;-)

en wat investering betreft voor later, dat werkt alleen als de economie booming is, maar zodra eerste levensbehoeften schaars worden is het maar afwachten wie daarin nog 'brood' ziet.
Waarom is een Volkswagenbusje van de eerste generatie veel duurder dan een splinternieuwe? Die nieuwe is zoveel beter, ruimer, comfortabeler, veiliger. Allemaal rationele argumenten. Maar die gelden niet meer als zeldzaamheid en status een rol gaan spelen. En zo werkt dat ook met oude gitaren. Hoe dichter bij de oer-strat, hoe beter. En dan tellen rationele argumenten niet meer.

arjanb01
19 oktober 2018, 12:43
De oer strat is er eentje uit 1954 van ene David Gilmour met serie nr. 1. Volgens mij heeft hij die nog? Ding zal als hij ooit geveild word minimaal 2 miljoen dollar waard zijn.

Philippe
19 oktober 2018, 13:17
De oer strat is er eentje uit 1954 van ene David Gilmour met serie nr. 1. Volgens mij heeft hij die nog? Ding zal als hij ooit geveild word minimaal 2 miljoen dollar waard zijn.

Waarvan Seymour Duncan beweert dat het een Frankenstrat is ;)
http://www.gilmourish.com/?page_id=259

Napoje
19 oktober 2018, 13:52
Wat kan het schelen? Alles aan die gitaar is oud maar boven alles is hij van david gilmour. Dat bepaald de waarde. Als ie van kabouter plop was geweest was ie niet eens de helft waard.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
19 oktober 2018, 13:55
Wat kan het schelen? Alles aan die gitaar is oud maar boven alles is hij van david gilmour. Dat bepaald de waarde. Als ie van kabouter plop was geweest was ie niet eens de helft waard.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En dan was die strat ook de helft kleiner...

Philippe
19 oktober 2018, 16:59
maar boven alles is hij van david gilmour. Dat bepaald de waarde.

Hm dat betwijfel ik. Als de #00001 schijnbaar 2 miljoen waard is, dan zou zijn Black Strat het dubbele waard zijn. Die is veel meer "Gilmour". Het feit dat het #00001 is bepaalt in deze denk ik meer de waarde dan dat hij wel of niet van DG is.

Erik de Perik
19 oktober 2018, 17:12
Het is ook niet de eerste strat en ook de kans dat het de eerstgebouwde is met een serienummer is klein. Neckplates lagen genummerd en al in een doos klaar. Nummer 1 zal dus waarschijnlijk onderop hebben gelegen.

Tupelo
19 oktober 2018, 17:18
Heb eigenlijk maar 1. pre CBS'ert in handen gehad, en dat was die van die Indo rocker.
Herinner mezelf vooral de bellycut.
Die leek anders te zijn dan die ik gewend ben van latere strats; wat meer arts & crafts.

Napoje
19 oktober 2018, 19:02
Hm dat betwijfel ik. Als de #00001 schijnbaar 2 miljoen waard is, dan zou zijn Black Strat het dubbele waard zijn. Die is veel meer "Gilmour". Het feit dat het #00001 is bepaalt in deze denk ik meer de waarde dan dat hij wel of niet van DG is.

Het gaat ook niet om de gitaar maar om het verhaal/legende daarachter. Is die peter green/gary moore lespaul niet verkocht voor 2 miljoen aan kirk hammet? Gewoon omdat ie legendarisch is?

En die hendrix strat? Voor heel veel geld. Dat is op zich helemaal geen speciale strat. Cbs, standaard kleur...

Wat zou die red special van brian may dan wel niet opleveren, die heeft m zelf gebouwd en is uniek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk