PDA

View Full Version : Pickup op zn kop?



Napoje
12 oktober 2018, 09:27
Dag lieve mensen...

Gister mijn eerste echte prs gekocht. Heel blij mee maar er viel mij iets op, zit die hals pickup niet op zijn kop? Het is een custom 24 uit 2006. Plaatjes op internet laten de pickup gewoon op de normale manier zien. Het is een zgn vintage bass.

Ik hoop dat jullie het weten

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181012/b4f632fa02c3ef2258f31cacd1594553.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

AriaProII
12 oktober 2018, 09:39
Misschien wilde iemand Peter Green nadoen? Hij had ook die pickup op zn kop. Was eigenlijk een foutje, maar dat lijdt wel tot een 'out-of-phase' toon in de middenstand.

Kim Wilson
12 oktober 2018, 09:57
Out of phase krijg je toch alleen als je de draden andersom aansluit? Het maakt voor de richting van de stroom namelijk niet uit of je een element rechtop of 'op de kop' monteert.

AriaProII
12 oktober 2018, 10:15
De polariteit wordt wel omgedraaid, en dat heeft hetzelfde effect. Lees meer hier: https://www.seymourduncan.com/blog/the-tone-garage/pickup-polarity-and-phase-made-simple

dml
12 oktober 2018, 10:17
Out of phase krijg je toch alleen als je de draden andersom aansluit? Het maakt voor de richting van de stroom namelijk niet uit of je een element rechtop of 'op de kop' monteert.

Wat Kim zegt.

Een pup andersom monteren kan (subtiel) anders klinken, met de nadruk op KAN. Maar dat hoeft dus niet.
Pups waarbij de montagerichting wel behoorlijk in het geluid hakt zijn bijv. de SD P-rails en DM Bluesbucker.

dml
12 oktober 2018, 10:21
De polariteit wordt wel omgedraaid, en dat heeft hetzelfde effect. Lees meer hier: https://www.seymourduncan.com/blog/the-tone-garage/pickup-polarity-and-phase-made-simple

Heb het gelezen, maar zie nergens staan dat, als je een HB omgekeerd monteert, je een out-of-phase geluid krijgt.

Kim Wilson
12 oktober 2018, 10:21
De polariteit wordt wel omgedraaid, en dat heeft hetzelfde effect. Lees meer hier: https://www.seymourduncan.com/blog/the-tone-garage/pickup-polarity-and-phase-made-simple
Nee, de polariteit draait dus niet om. Als de stroom nou rechtsom draait, maakt het toch niet uit hoe je hem hebt? Als je hem 180 graden rechtsom draait, is de polariteit toch nog steeds rechtsom?

dml
12 oktober 2018, 10:23
Nee, de polariteit draait dus niet om. Als de stroom nou rechtsom draait, maakt het toch niet uit hoe je hem hebt? Als je hem 180 graden rechtsom draait, is de polariteit toch nog steeds rechtsom?

Precies, simpele natuurkunde.

Napoje
12 oktober 2018, 10:23
Met andere woorden het maakt niet uit hoe hij erin zit?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

AriaProII
12 oktober 2018, 10:26
huppakee, nog een artikel:
https://www.guitarworld.com/gear/deep-secret-behind-peter-greens-magic-1959-les-paul-tone

AriaProII
12 oktober 2018, 10:31
Kwoot uit het artikel:
“‘I asked if I could check out the wiring,’ remembered Dantzig, ‘and I carefully examined the pickups and their controls. Everything looked totally stock—the pickups were wired in phase—but I knew they didn’t sound stock when played together.

“‘The I used a compass to measure the pickups’ magnetic polarity. I discovered that one magnet was oriented north-to-south while the other was oriented south-to-north. The pickups were magnetically out of phase—this was the secret we’d all been searching for!’

Kim Wilson
12 oktober 2018, 10:33
Je krijgt iig geen out of phase sound. Bij een humbucker is de kans op een (heel klein) klankverschil wel wat groter dan bij een single coil, maar uit fase wordt het niet zolang je plus en min laat zitten zoals ze zitten.

jan7
12 oktober 2018, 10:34
zit die hals pickup niet op zijn kop?
Ja, op zijn kop. Het effect ervan is min of meer vergelijkbaar met een pickup die minder dicht bij de nek en dus korter bij de brug geplaatst is. Een beetje zoals een middle pickup, als je drie pickups hebt.

Het zou iets minder donker moeten klinken want hoe korter de pole pieces (van de sensing coil) bij de brug zitten, hoe scherper/helderder/brighter het klinkt.
Het is een gangbaar trucje om een donker klinkende pickup ietje meer helderheid te geven.

Bij de brug pickup zitten de pole pieces al het kortst tegen de brug dus daar kan je dit trucje niet toepassen. Het enige dat daar dan wel eens geprobeerd wordt, is om de magneet die het verst van de brug zit te verwijderen om alzo enkel het gedeelte van de snaren dat het kortst tegen de brug zit te magnetiseren. Al verandert dat dus ook de inductance en halveert het zowat de output.
Deze truc is meer gangbaar bij P90's waar je maar 1 set pole pieces hebt, en het omdraaien dus geen effect heeft, maar wel twee magneten.

Maar je kan een te scherpe brugpickup wel omdraaien om iets donkerder te laten klinken doordat je de snaren verder weg van de brug 'opneemt'

Het heeft niks met out of phase of polarity te maken.

Kim Wilson
12 oktober 2018, 10:35
huppakee, nog een artikel:
https://www.guitarworld.com/gear/deep-secret-behind-peter-greens-magic-1959-les-paul-tone
Hmm, dat klinkt idd ook plausibel...

AriaProII
12 oktober 2018, 10:37
Polariteit draait niet 'linksom' of 'rechtsom', polariteit heeft een noord en een zuid; het gaat om magneten. En die magneet wordt wel degelijk omgedraaid.

En dit heeft natuurlijk ook alleen effect in de middenstand. Voor de rest heeft het geen effect.

AriaProII
12 oktober 2018, 11:06
Het is een custom 24 uit 2006.


Leuk gitaartje, trouwens!

Napoje
12 oktober 2018, 11:16
Leuk gitaartje, trouwens!

Thanks, ben er erg blij mee. Wou al een tijd een usa prs maar vondt de prijzen tweedehands altijd veel te hoog. Maar soms komt er wat voor je voeten en moet je handelen. Eerst even schoonmaken en dat spelen!

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181012/ce9983003fe42516133653e5e97f65bd.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

dml
12 oktober 2018, 12:41
huppakee, nog een artikel:
https://www.guitarworld.com/gear/deep-secret-behind-peter-greens-magic-1959-les-paul-tone

Dat bevestigt exact wat wij dus zeggen. Na onderzoek bleek het betreffende element een reversed polarity te hebben, vanaf het begin. En dat komt niet doordat je het element fysiek omdraait.

Ik vraag me af of je überhaupt zelf wel eens hebt geprobeerd.......

Dit zou namelijk ook betekenen dat RWRP-elementen onzin zijn, volgens jou kun je dus volstaan met alleen een element fysiek omdraaien (en evt. de fase omdraaien).

Woml
12 oktober 2018, 12:43
Polariteit gaat inderdaad om noord en zuid. Maar het omdraaien op deze manier heeft daar geen invloed op. Noord zit in de pole pieces boven (bij de snaren) of onder (bij de body), en dat blijft zo. Andersom op zijn kop monteren, gedraaid om de andere as, dus met de baseplate naar de snaren toe, dan draai je de polariteit om. Maar dat lijkt me geen goed idee.

Bij een humbucker heb je twee spoelen, waarvan de ene ten opzichte van de andere reverse-wound-reverse-polarity is. Dus de ene spoel is linksom gewikkeld met de noordpool naar boven, en de andere rechtsom met zuid naar boven. Of andersom. En dat is om te zorgen dat een humbucker in zichzelf niet uit fase staat.

Als je hem dus op deze manier omkeert, en je kijkt naar de twee humbuckers, dan is het verschil dus dat de spoelen om en om komen te staan [N/Z]-[N/Z], of [N/Z]-[Z/N]. Dat kan iets uitmaken.

dml
12 oktober 2018, 12:59
Precies, maar je kan er onmogelijk een out-of-phase toon door krijgen.

Woml
12 oktober 2018, 13:04
Behalve in het vrij onwaarschijnlijke geval dat de linksom gewonden spoel van de ene de noordpool boven heeft, en de linksom gewonden spoel van de andere de zuidpool. Of als je de draden van één van beiden andersom aansluit. Dan zijn de twee spoelen van de ene humbucker uit fase met de twee van de andere.

En o ja, nee dus, puur het omkeren van het blokje geeft geen uit-fase toon.

Napoje
12 oktober 2018, 14:16
Ik las een verhaaltje op het prs forum dat als je het element omdraait de polepieces lager zitten en een hogere toon geven, maar ik dacht altijd dat een humbucker de toon op bijde spoelen oppikt?

Anders kan je net zo goed stacked humbuckers maken toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Woml
12 oktober 2018, 14:25
"Lager" kan ik me alleen voorstellen als je dat interpreteert als "dichter bij de brug", dus vanuit het perspectief van een gitaar die je rechtop op z'n kont zet. En ja, dan krijg je meer hoog, zoals een brugelement meer hoog geeft dan een nekelement. Over de afstand van de breedte van een humbucker zal dat niet veel zijn, maar wel iets...
En de andere spoel zit dus navenant "hoger", dus dat heft elkaar keurig op, zou ik denken.

Het is wel zo, dat je de pooltjes van de ene spoel met een schroevendraaier in en uit de spoel kunt draaien, waarmee ze "lager" of "hoger" komen te staan, als je de gitaar bekijkt als je hem plat neerlegt. Dat is dus een tweede manier van kijken naar hoger/lager.

En als je de pooltjes in die zin "hoger" zet, pakken ze meer van de snaartrilling op. Dus als je "hogere"(2) pooltjes "lager"(1) zet, en de "lagere"(2) pooltjes daarmee "hoger"(1), dan zou dat iets uit kunnen maken. Maar ik vraag me af of het heel veel zal zijn.

jan7
12 oktober 2018, 14:41
Ja, op zijn kop. Het effect ervan is min of meer vergelijkbaar met een pickup die minder dicht bij de nek en dus korter bij de brug geplaatst is. Een beetje zoals een middle pickup, als je drie pickups hebt.

Het zou iets minder donker moeten klinken want hoe korter de pole pieces (van de sensing coil) bij de brug zitten, hoe scherper/helderder/brighter het klinkt.
Het is een gangbaar trucje om een donker klinkende pickup ietje meer helderheid te geven.

Bij de brug pickup zitten de pole pieces al het kortst tegen de brug dus daar kan je dit trucje niet toepassen. Het enige dat daar dan wel eens geprobeerd wordt, is om de magneet die het verst van de brug zit te verwijderen om alzo enkel het gedeelte van de snaren dat het kortst tegen de brug zit te magnetiseren. Al verandert dat dus ook de inductance en halveert het zowat de output.
Deze truc is meer gangbaar bij P90's waar je maar 1 set pole pieces hebt, en het omdraaien dus geen effect heeft, maar wel twee magneten.

Maar je kan een te scherpe brugpickup wel omdraaien om iets donkerder te laten klinken doordat je de snaren verder weg van de brug 'opneemt'

Het heeft niks met out of phase of polarity te maken.

en tien tekens

Woml
12 oktober 2018, 14:47
Nog even verder op dat artikel over de gitaar van Peter Green: het klinkt me vrij aannemelijk dat hij zelf aan zijn elementen heeft zitten sleutelen, en dat hij daarbij de magneet (al dan niet per ongeluk) heeft omgedraaid.
Die humbuckers hebben één dikke magneet onderin, met de noordkant tegen het ene rijtje pooltjes aan, en de zuidkant tegen het andere rijtje. Daarmee krijg je dan respectievelijk een rijtje zuidpolen en een rijtje noordpolen die naar de snaren kijken:

https://www.frudua.com/immagini/how_pickups_work.jpg

Als je die magneet er anderom onder plakt, draait de hele boel om, en dan staat je ene humbucker uit fase met je andere. Een andere manier om dat voor elkaar te krijgen, is door de draden andersom aan te sluiten, maar ze zeggen dus dat dat net anders uit fase klinkt. Als je de magneet omkeert, hoor je het effect vooral bij de hoge tonen, als ik het goed lees.
Dat kan inderdaad een subtiel verschil geven, vermoed ik. Een spoel bestaat uit een lange draad, waarvan het ene uiteinde aan de binnenkant zit, en het andere eind buiten uit komt. Elementen worden veelal aangesloten met de aarde aan het buiten-uiteinde, en het signaal aan het binnen-uiteinde. Op die manier wordt de spoel zelf een soort kooi van Faraday, waardoor het signaal beschermd wordt tegen invloeden van buitenaf. Ik weet niet of dat hier iets mee te maken heeft, maar ik kan me voorstellen dat dat ook meespeelt.

Kortom: je kunt van alles "andersom" doen. De magneet, de draden, de wikkelingen, en de manier waarop je je element monteert.
Als ik het zo inschat, zou die laatste bij mij op de allerlaagste plek staan van factoren waarvan ik verwacht dat ze iets met het geluid doen.

guitarkid2
12 oktober 2018, 15:40
Heb ooit,perongeluk een magneet omgedraaid en yup dat is um
En het effect was nou niet wat je zegt, subtiel

Woml
12 oktober 2018, 16:39
Nee, uit fase, dat hoor je wel.
Maar of je dat bereikt door de magneet om te draaien, of door de draden andersom te solderen. Ik weet niet of ik kritisch genoeg ben om dat onderscheid te horen.

dml
12 oktober 2018, 16:58
En als je de pooltjes in die zin "hoger" zet, pakken ze meer van de snaartrilling op. Dus als je "hogere"(2) pooltjes "lager"(1) zet, en de "lagere"(2) pooltjes daarmee "hoger"(1), dan zou dat iets uit kunnen maken. Maar ik vraag me af of het heel veel zal zijn.

Dan zou je de pups van Carvin eens moeten proberen, die zijn voorzien van 1 of 2 rijen van ieder 11 verstelbare pooltjes.
Of de 1e en 2e versie van den Hollandschen Q-tuners.

Napoje
12 oktober 2018, 17:04
Zappa hield ook wel van wat faseswitches...

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181012/19fb8c04a93e4faf5cc052cce715c69b.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
12 oktober 2018, 17:11
1 klein lullig schakelaartje voor out of phase tussen de 2 pickups.
Daar kan nog veel meer met fase geswitched worden zou je zeggen.

Plant
12 oktober 2018, 19:44
Nee, uit fase, dat hoor je wel.
Maar of je dat bereikt door de magneet om te draaien, of door de draden andersom te solderen. Ik weet niet of ik kritisch genoeg ben om dat onderscheid te horen.

Ik denk dat met een blinddoektest niemand dat verschil hoort. Het element omdraaien zoals het plaatje in de openingspost doet niks met fase. Punt. Je hoort hooguit verschil door de positie van de polepiece-schroefjes. Of spoelen die niet gelijk gewikkeld zijn.

Fase omkeren is de draden ompolen of de magneet ompolen en dat is dus in de richting haaks op de snaren.

Napoje
12 oktober 2018, 19:52
Kan ook gewoon een foutje zijn geweest met terugzetten

Plant
12 oktober 2018, 19:54
Ja, of voor de looks. Misschien vond de eigenaar het er gewoon mooier uitzien :ok:

BorisA
13 oktober 2018, 07:23
Op de humbucker sound gaat het wschl geen verschil maken, op de split (single coil) wel. De dan actieve coil staat immers op een andere plaats (pakweg een centimeter dichter bij of verder van de nek, afhankelijk van hoe de wiring juist zit).

Mooie catch die cu24. Had em ook in het 2de hands tips topic geplaatst. Indien het dichterbij was (BE) hing hij nu bij mij ;).
Veel plezier ermee!

Napoje
13 oktober 2018, 10:18
Nou hij zit er weer normaal in. Ik hoor eigenlijk geen verschil maar ja ik heb m net.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plant
13 oktober 2018, 11:24
Op de humbucker sound gaat het wschl geen verschil maken, op de split (single coil) wel. De dan actieve coil staat immers op een andere plaats (pakweg een centimeter dichter bij of verder van de nek, afhankelijk van hoe de wiring juist zit).

Goeie! Had ik even niet aan gedacht :ok:

D3nnis
13 oktober 2018, 11:37
Goeie! Had ik even niet aan gedacht :ok:Volgens mij had je er wel aan gedacht toch?


Je hoort hooguit verschil door de positie van de polepiece-schroefjes. Of spoelen die niet gelijk gewikkeld zijn.

Ik zou -bij symmetrische coils- eerder de draadjes omdraaien (andere coil actief) dan het element fysiek omdraaien geloof ik.

Plant
13 oktober 2018, 22:22
Volgens mij had je er wel aan gedacht toch?



Ik zou -bij symmetrische coils- eerder de draadjes omdraaien (andere coil actief) dan het element fysiek omdraaien geloof ik.

Ligt eraan. Iemand die niet kan solderen of daar niet de middelen toe heeft (of geen kennis van zaken heeft :hide: ) zal de keuze eerder vallen op fysiek omdraaien ;)

piezo
15 oktober 2018, 20:36
Voor wie het zich nog kan herinneren, ik heb op dit forum eens frequentiekarakteristieken laten zien van de afzonderlijke spoelen van een aantal humbuckers. De bron van het signaal was steeds dezelfde single coil signaalgever (NB zònder magneet) òp de pooltjes dus onafhankelijk van snaaraanslag of afstand. De 2 spoelen van een humbucker bleken vrijwel altijd wel een verschillende respons te hebben, bij sommige humbuckers meer, bij andere minder.

Het waarom heb ik nooit goed onderzocht, geen uitgebreid lab hier, maar verschil kan van alles zijn: aantal wikkelingen, dichtheid van de wikkelingen, vorm van wikkelpakket (1 van de meest genegeerde oorzaken van verschillen tussen elementen/spoelen), vaste pooltjes tegenover schroefpooltjes (afmetingen, materiaalsoort), goed of minder goed aansluiten van de magneet op de pooltjes, bovenstaande in combinatie. En ga maar door... Voor elementen zal altijd gelden, dat kleine verschillen soms grote verschillen kunnen geven.

Achterstevoren zetten van de spoelen zal m.i. doorgaans maar een heel klein verschil geven, uitgezonderd singlecoil-schakeling en PRS-single coil standen. Heb toen ook het verschil tussen de spoelen van mijn PRS vintage bass weergegeven, viel mee t.o.v. de andere gemeten elementen.

bassmac
16 oktober 2018, 17:53
Ja, alleen omdraaien is niet erg: :crazyhappy: citaat uit interview met Seth Lover: And I set the pickups in the guitar with the screws towards the bridge and towards the fingerboard. People wanted to know why did I do that. For decorative purposes! [Laughs.]

Nog meer over Humbuckers https://reverb.com/news/interview-seth-lover-on-inventing-the-paf-humbucker-and-why-he-left-gibson-for-fender-bacons-archive

johanb
16 oktober 2018, 18:27
Ik heb het element omgedraaid zodat de snaren de schroeven niet raken als je hoog op de toets speelt

Brum
16 oktober 2018, 20:24
Ik heb het element omgedraaid zodat de snaren de schroeven niet raken als je hoog op de toets speelt

Euh... Dan staat je element gewoon te hoog?

Plant
16 oktober 2018, 21:52
Yep. Elementhoogte stel je in met de snaren op de hoogste fret ingedrukt. Richtlijn is dan ongeveer 2,5mm snaar - element (polepiece). Hangt een beetje af van element / s.c. of humbucker / wat je fijn vind klinken.

De afstand moet iig niet veel kleiner zijn, ook i.v.m. stringpull waardoor de gitaar niet goed geïntoneerd is en vals gaat klinken.

piezo
17 oktober 2018, 12:38
Ja, alleen omdraaien is niet erg: :crazyhappy: citaat uit interview met Seth Lover: And I set the pickups in the guitar with the screws towards the bridge and towards the fingerboard. People wanted to know why did I do that. For decorative purposes! [Laughs.]

Nog meer over Humbuckers https://reverb.com/news/interview-seth-lover-on-inventing-the-paf-humbucker-and-why-he-left-gibson-for-fender-bacons-archive
Ik heb van hem ook eens gelezen dat hij dat op verzoek van Gibson had gedaan, zodat klanten/gitaristen iets hadden om over te praten...
En, zoals wij allen weten, dat doen we nog steeds.:seriousf:

Stringpull is bij een humbucker met zijn indirecte en diffuse magneetveld overigens véél kleiner dan bij een singlecoil met de magneten direct gericht op de snaren. Humbucker kàn dus dichter bij, is meer klank- dan outputbepalend.

johanb
17 oktober 2018, 18:06
Bij mijn gibson is de brugkant van het hals element lager als de halskant van het element ( ik weet niet of dit normaal is) . Als ik het element met de schroeven aan de brugkant zet is het element vlak t.o.v. de snaren. en ongeveer 2.5 mm onder de snaren bij het indrukken bij de hoogste noten .

Plant
17 oktober 2018, 18:23
Zit de pickupring (dat plastic frame waarin het element zit) dan nog wel correct dan? Of draai je het geheel om? De pickupring is nl. niet voor en achter even hoog.

https://www.premierguitar.com/ext/resources/images/content/2015-02/Blogs/Apr15_PG_CLM_Mod-Garage_Photo-1_FEATURED.jpg?1424907280

Napoje
17 oktober 2018, 22:50
De ring is bij mijn cu24 gewoon plat. De top loopt evenwijdig aan de halshoek. Omdraaien is dus geen probleem.
Bij andere prs-en is dat anders. Van het weekend eence bekeken en daar zijn se ringen niet plat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

johanb
18 oktober 2018, 19:23
Ik heb er een ring met van die schuifjes om de humbucker op 4 manieren te gebruiken deze is inderdaad vlak. vandaar dat het element een beetje naar achter is gekanteld.

Plant
18 oktober 2018, 19:29
Ja, mijn fout. Het topic gaat over een PRS en ik post een Les Paul :confused:

Maar het lijkt mij dat ook bij een PRS normaal gesproken de elementen (afgezien van schroefkopjes) parallel aan de snaren lopen.
Als de snaren op de hoogste frets tegen de schroefkopjes van het element aanlopen staat het element te hoog.

alias
19 oktober 2018, 10:38
Ja, mijn fout. Het topic gaat over een PRS en ik post een Les Paul :confused:

Maar het lijkt mij dat ook bij een PRS normaal gesproken de elementen (afgezien van schroefkopjes) parallel aan de snaren lopen.

Mijn PRS CE is momenteel even opgeslagen, maar ik zal de humbucker frames eens bekijken, als ie weer uit de koffer is.

Napoje
19 oktober 2018, 11:15
Ziehier de verschillen tussen een prs profiel en een les paul. Behoorlijk andere constructie.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181019/8bef34b874597110e5241079e6955057.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181019/d8fa98c2f5d30789b4444824ba6800e5.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plant
19 oktober 2018, 18:17
Als ik op plaatjes van het model google zie ik meer exemplaren met de halspickup 'omgedraaid'. Dan krijg je toch het idee dat bepaalde series dit standaard hadden /hebben:

https://www.prsguitars.com/images/electrics/custom_24_08_2018_photo1.jpg

https://cdn7.bigcommerce.com/s-qmkmkpbc/images/stencil/500x659/products/4548/18131/prs-c24-08-wl-mg-231067-angle-2__02625.1475081307.jpg?c=2

Napoje
19 oktober 2018, 18:56
Allemaal nieuwe customs. Mijne is uit 2016. Andere pu’s.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk