PDA

View Full Version : Wat is dit voor akkoord?



gitaarmike
8 oktober 2018, 13:36
Hoi gitaarvrienden,

ik kwam laatst het onderstaande akkoord tegen in een neo soul stukje in g. Zie dit filmpje (frets 7788 vanaf de d snaar richting de hoge e snaar)

https://www.youtube.com/watch?v=toAq5u5Ms0k

Weten jullie wat voor akkoord dit is? en misschien ook hoe ik daar zelf achter kan komen :P ? Is daar niet een handige app of website voor? :)

mvg,
michael

Fusion
8 oktober 2018, 13:40
Dat kan van alles zijn. Nou lopen er hier een paar types, nou ja, eigenlijk eentje in t bijzonder hihi, rond die gelijk roepen wat voor akkoord dit wel niet is, maar t kan echt van alles zijn. Je zou de akkoorden van t gehele nummer moeten posten om een zinnig antwoord te krijgen

Brad
8 oktober 2018, 13:55
Ik zat fout ik ga even kijken welk akkoord het wel is. Ik dacht te zien dat je 6788 pakte ipv 7788. Zie mijn volgende post met de juiste akkoord benaming.

Fusion
8 oktober 2018, 13:58
Oh nee daar zul je m net hebben. Please, whatever he posts, IGNORE IT. 100% serieus. Dit akkoord kan van alles zijn.

Fusion
8 oktober 2018, 14:00
@Brad: er van uitgaande dat ik niet op jouw negeerlijst sta en jij dit dus leest: ga alsjeblieft geen akkoordbenaming posten oké? Jammer dat alterman zich zo druk maakt over PMs, hij zou zijn niet onaanzienlijke juridische task force moeten inzetten om mensen met onvoldoende kennis van muziektheorie te verbieden hierover te posten en zo te vaak incorrecte antwoorden te geven

:(

Brad
8 oktober 2018, 14:09
Het is een mineur7/11 akkoord Mike.

Fusion
8 oktober 2018, 14:16
Het is een majeur7sus4 akkoord Mike. Je kunt het ook een mineur7sus4 noemen omdat er geen terts in zit.
Ik moest klikken op 'toon dit bericht'. Brad hou op. Je hebt er geen verstand van en je moet dus ook geen advies proberen te geven. Echt je praat onzin. Vanuit meerdere perspectieven.

Fusion
8 oktober 2018, 14:41
Ik heb van de mensen die ik advies heb gegeven anders nooit klachten gehad. En terecht. Ik heb even mineur7sus4 ingetikt op google en zie hier! Ook nog eens met dezelfde vingerzetting van Mike.
Overigens geeft de afbeelding ook aan dat het zowel majeur als mineur kan zijn zoals ik al heb aangegeven.

Dus Mike en anderen, een vergissinkje is menselijk maar ik heb er wel verstand van.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crd_Am7sus4_002233.svg

Nee NEE NEE NEE!!!! Hou op man met je irritante ge. Je hebt er GEEN verstand van. Het kan GEEN maj7sus4 zijn. En het kan zoals gezegd nog een flink aantal andere akkoorden zijn. Met je verstand

Schrevel
8 oktober 2018, 14:45
Je eindigt op een G. Als dat de toonsoort is is je akkoord een D7 met een g als voorhouding voor de fis. Je mag het een D7sus4 noemen.

Fusion
8 oktober 2018, 14:48
En dus *geen* DMAJ7sus4. Maar goed, het kan van alles zijn, in diverse maten van waarscijnlijkheid. Hangt af van de functie en de progressie eromheen.

Brad
8 oktober 2018, 14:52
Inderdaad, die link is niet van toepassing zie ik nu, het is een open voicing met de open A als grondtoon. De benaming in de laatste post is de goede. Sorry Mike. 7988 is een mineur7 akkoord. En 7788 is een mineur7/11. Er zit wel een terts in dus is het inderdaad een mineur7 met een toegevoegde 11. een Mineur7/11 dus.

Fusion
8 oktober 2018, 14:53
Inderdaad, die link is niet van toepassing zie ik nu, het is een open voicing met de open A als grondtoon. De benaming in de laatste post is de goede. Sorry Mike. 7988 is een mineur7 akkoord. En 7788 is een mineur7/11. Er zit wel een tets in dus is het inderdaad een mineur7 met een toegevoegde 11. een Mineur7/11 dus.
AAAAAAAAAAAAAAARGH!

Of je bent echt een super troll, of.....

Man man man wat een onkunde.

EDIT: even voor de duidelijkheid, je praat weer poep.

Brad
8 oktober 2018, 14:55
Je eindigt op een G. Als dat de toonsoort is is je akkoord een D7 met een g als voorhouding voor de fis. Je mag het een D7sus4 noemen.

Wanneer je er van uitgaat dat de D de grondtoon is dan klopt dat. Wanneer je ervan uitgaat dat de A de grondtoon is dan is het een Amineur7/11

Fusion
8 oktober 2018, 15:07
Wanneer je er van uitgaat dat de D de grondtoon is dan klopt dat. Wanneer je ervan uitgaat dat de A de grondtoon is dan is het een Amineur7/11
Gast ga weg uit dit topic. Puhlease. Met je majeur. En je mineur. En geen dominant noemen. En je 7/11.

Schrevel
8 oktober 2018, 15:09
Wanneer je er van uitgaat dat de D de grondtoon is dan klopt dat. Wanneer je ervan uitgaat dat de A de grondtoon is dan is het een Amineur7/11

Occham's scheermes. Het akkoord waar je lang op blijft hangen om vervolgens op te lossen naar de tonica is de dominant, niet de subdominant.

Brad
8 oktober 2018, 15:24
In de context van het geheel dat Mike speelt klopt het inderdaad wat jij zegt. Op zichzelf staand of in een andere context zou het ook een mineur7/11 kunnen zijn.

gitaarmike
8 oktober 2018, 16:04
Je eindigt op een G. Als dat de toonsoort is is je akkoord een D7 met een g als voorhouding voor de fis. Je mag het een D7sus4 noemen.

Ah, dat maakt sense. Ik dank u! .

gitaarmike
8 oktober 2018, 16:05
En dus *geen* DMAJ7sus4. Maar goed, het kan van alles zijn, in diverse maten van waarscijnlijkheid. Hangt af van de functie en de progressie eromheen.

Ja , dat ik begrijp ik nog. Ik komt er wel met die theorie, kleine stapjes :p. Thanks voor de reacties allen!

gitaarmike
8 oktober 2018, 16:07
Inderdaad, die link is niet van toepassing zie ik nu, het is een open voicing met de open A als grondtoon. De benaming in de laatste post is de goede. Sorry Mike. 7988 is een mineur7 akkoord. En 7788 is een mineur7/11. Er zit wel een terts in dus is het inderdaad een mineur7 met een toegevoegde 11. een Mineur7/11 dus.

Say what? geloof ik is dit stukje in g , D7sus4 kan ik begrijpen. Dit niet echt :P. Toch bedankt voor je input!

NLF
8 oktober 2018, 16:21
Hoi gitaarvrienden,

ik kwam laatst het onderstaande akkoord tegen in een neo soul stukje in g. Zie dit filmpje (frets 7788 vanaf de d snaar richting de hoge e snaar)

https://www.youtube.com/watch?v=toAq5u5Ms0k

Weten jullie wat voor akkoord dit is? en misschien ook hoe ik daar zelf achter kan komen :P ? Is daar niet een handige app of website voor? :)

mvg,
michael

Een jazzakkoord :rockon:

:):):)

Fusion
8 oktober 2018, 16:51
Idd want je kunt t ook als een kwartenstapeling zien ipv een tertsenstapeling. Maar daar had Brad ws al op gewezen ;)

Brad
8 oktober 2018, 22:49
Say what? geloof ik is dit stukje in g , D7sus4 kan ik begrijpen. Dit niet echt :P. Toch bedankt voor je input!

Geen dank Mike, ik zal in het vervolg weer wat scherper zijn. Ik heb me louter op het akkoord an sich geconcentreerd en niet gelet op de context zoals Schrevel wel heeft gedaan.

Groeten.

Fusion
9 oktober 2018, 14:16
En dus *geen* DMAJ7sus4. Maar goed, het kan van alles zijn, in diverse maten van waarscijnlijkheid. Hangt af van de functie en de progressie eromheen.
Even voor Brad nog een keer, die op een ander forum wanhopig naar argumenten zoekt om zijn eigen onkunde inzake muziektheorie te verbloemen. Met zijn MAJ7sus4 als optie voor een akkoord met een kleine septiem erin haha.

Fusion
9 oktober 2018, 14:16
Ik heb me louter op het akkoord an sich geconcentreerd
En zelfs dat ging mis *kusje*