PDA

View Full Version : Welke pc voor Cubase 5?



k1ngray
8 oktober 2018, 10:48
Goedemorgen,

Ik wil een pc aanschaffen, puur alleen om te gebruiken om mee op te nemen. Als DAW gebruik ik Cubase 5.

Wat voor eisen moet de pc hebben? Ik wil zo min mogelijk geld uitgeven, maar alles moet wel gewoon smooth lopen.

Thanks voor de tips alvast!

Midwolda
8 oktober 2018, 10:54
Cubase 5 System Requirements: clicketyclick (https://www.steinberg.net/en/products/legacyproducts/cubase_5/cubasestudio5_product0/cubasestudio5_system0.html).

k1ngray
8 oktober 2018, 10:59
Thanks! Dat had ik gevonden inderdaad. Ik vraag me alleen af of met de minimale systeemeisen het spel ook echt smooth loopt?

duckman
8 oktober 2018, 11:01
Cubase 5 is uit 2011, ze zitten nu op 9.5. Ik snap dat budget een beperking is maar dit raad ik af i.v.m. support en comptabiliteit van 3rd partij software.

Dit zijn de minimale specs, maar dat is niet smooth.
https://www.techwalla.com/articles/cubase-5-requirements

Als smooth ( = lage latency ) belangrijk is dan raad ik aan een i7 quad core 2.6 GHz,16 GB RAM en een 256 GB SSD (of hoger). En een goede interface, Focusrite of Presonus leveren goede instap modellen.



Goedemorgen,

Ik wil een pc aanschaffen, puur alleen om te gebruiken om mee op te nemen. Als DAW gebruik ik Cubase 5.

Wat voor eisen moet de pc hebben? Ik wil zo min mogelijk geld uitgeven, maar alles moet wel gewoon smooth lopen.

Thanks voor de tips alvast!

k1ngray
8 oktober 2018, 11:05
Je raad af om Cubase 5 te gebruiken, bedoel je?

Een vriend van me heeft Cubase 5 op zijn pc staan en kan die zo op mijne zetten. Updates uit, klaar.

Interface e.d. heb ik reeds in mijn bezit. Heb een Focusrite saffire pro 24, klinkt geweldig! Heb dus ook een firewire kaart nodig, maar dat lijkt me geen probleem.

roger
8 oktober 2018, 11:53
Waarom niet een Mac? De mijne is van 2009 en hij draait als een zonnetje samen met cubase LE9.5 incl diverse plugins.

k1ngray
8 oktober 2018, 12:21
Ik zou ook wel liever een Mac willen, maar dat is een stuk duurder. Ik gok dat je voor 100,- wel een pc moet kunnen vinden met de juiste specificaties, een mac zal een stuk duurder zijn...

Hendrik1970
8 oktober 2018, 20:07
Willekeurige pc, voorzien van Linux en klaar ben je.

Erik de Perik
9 oktober 2018, 00:06
Er is geen Cubase voor Linux.

arcane
9 oktober 2018, 10:10
Er is geen Cubase voor Linux.

Hij zal wel als argument aandragen dat dat mogelijk is met Wine.

Als je niet met linux bekend bent en je moet dan Wine gebruiken met allerlei drivers etc voor je randapparatuur lijkt me dit geen goed plan.

k1ngray
9 oktober 2018, 10:36
Heb nu een HP 8100 Elite met een i5 processor op het oog, die lijkt me makkelijk sterk genoeg toch?

Hendrik1970
14 oktober 2018, 10:42
Hij zal wel als argument aandragen dat dat mogelijk is met Wine.

Als je niet met linux bekend bent en je moet dan Wine gebruiken met allerlei drivers etc voor je randapparatuur lijkt me dit geen goed plan.

Onwetendheid is een BITCH!

Han S
14 oktober 2018, 10:45
Willekeurige pc, voorzien van Linux en klaar ben je.


Er is geen Cubase voor Linux.


Onwetendheid is een BITCH!

Mag ik ff lachen?

Midwolda
14 oktober 2018, 11:07
Heb nu een HP 8100 Elite met een i5 processor op het oog, die lijkt me makkelijk sterk genoeg toch?

Zekers. Heb zelf ook zo'n elitebook voor dat werk. Acht gieg RAM er in en gaan met die banaan.
Let er op dat je voldoende USB-poorten hebt, ook minstens één USB3 poort.
Welke versie Windows ga je er op zetten?
Welke geluidsinterface heb je?

Kijk ook even hier naar. (https://duckduckgo.com/?q=optimizing+laptop+for+sound+recording&t=ffsb&ia=web)

guitarkid2
14 oktober 2018, 11:30
Zou reaper nemen als daw
Weet je zeker dat je op 64 bit zit
Plus gratis en gratis updates

zoldergitarist
15 oktober 2018, 07:49
Ik draai al jaren Cubase 5 op de simpelste pc's. Ga eens naar een inbreng winkel en je hebt voor een paar tientjes al een mooie recording pc.

k1ngray
15 oktober 2018, 11:53
Er zit nu Windows 7 op. Wellicht dat ik 10 op ga zetten, hoor ik betere verhalen over.

Ik heb een Focusrite Sapphire Pro 24. Dus moet nog even een Firewire kaart aanschaffen. Die moet 6 pins zijn en een Texas Instruments chipset hebben, anders loopt die niet goed. Daarnaast moet het Low Profile zijn, aangezien ik een kleine kast heb. Ik vond deze:

https://www.allekabels.nl/firewire-kabel/16/1684492/pci-kaart-3x-firewire-400.html?gclid=Cj0KCQjw9ZDeBRD9ARIsAMbAmobn70QT-2iE6_EdvUhEHLYp3W65CKLdyOc5OvA5GLJKJRt4CuDJ15caAgx kEALw_wcB

Ziet er goed, denk ik? Lijkt alleen zo goedkoop...

Ik heb trouwens een PCI slot en een PCI Express slot

Hendrik1970
15 oktober 2018, 20:39
Mag ik ff lachen?

Hoef je geen toestemming voor te vragen hoor,
je zou alleen es wat vaker moeten lachen, en niet om anderen.

Midwolda
15 oktober 2018, 21:02
Er zit nu Windows 7 op. Wellicht dat ik 10 op ga zetten, hoor ik betere verhalen over.

Ik heb een Focusrite Sapphire Pro 24. Dus moet nog even een Firewire kaart aanschaffen. Die moet 6 pins zijn en een Texas Instruments chipset hebben, anders loopt die niet goed. Daarnaast moet het Low Profile zijn, aangezien ik een kleine kast heb. Ik vond deze:

https://www.allekabels.nl/firewire-kabel/16/1684492/pci-kaart-3x-firewire-400.html?gclid=Cj0KCQjw9ZDeBRD9ARIsAMbAmobn70QT-2iE6_EdvUhEHLYp3W65CKLdyOc5OvA5GLJKJRt4CuDJ15caAgx kEALw_wcB

Ziet er goed, denk ik? Lijkt alleen zo goedkoop...

Ik heb trouwens een PCI slot en een PCI Express slot

Aha, hier haak ik af... mijn laptop draait met een uitgeklede Windows 7 Ultimate, dat geeft me meer controle over wat het OS wel en niet automatisch mag doen, maar dat ligt natuurlijk ook aan het feit dat ik kan lezen en schrijven met 7, heb dus ook niet behoefte aan meer of anders.
Laptop, dus geen losse PCI-kaarten. Er zit wel firewire op maar dat gebruik ik niet want ik heb een USB geluidsinterface (Line-6 UX1) en dat werkt ook prima.

Je lijkt het goed voor elkaar te krijgen zo, toch? :ok:

Han S
15 oktober 2018, 22:00
Hoef je geen toestemming voor te vragen hoor,
je zou alleen es wat vaker moeten lachen, en niet om anderen.


Je hebt nog steeds niet door dat je jezelf voor lul hebt gezet?

Brad
15 oktober 2018, 23:02
Hoef je geen toestemming voor te vragen hoor,
je zou alleen es wat vaker moeten lachen, en niet om anderen.

Ach Hendrik, ik ken mensen die alleen nog maar om anderen kunnen lachen ook al valt er niks te lachen.

Brad
15 oktober 2018, 23:15
Cubase 5 is uit 2011, ze zitten nu op 9.5. Ik snap dat budget een beperking is maar dit raad ik af i.v.m. support en comptabiliteit van 3rd partij software.

Dit zijn de minimale specs, maar dat is niet smooth.
https://www.techwalla.com/articles/cubase-5-requirements

Als smooth ( = lage latency ) belangrijk is dan raad ik aan een i7 quad core 2.6 GHz,16 GB RAM en een 256 GB SSD (of hoger). En een goede interface, Focusrite of Presonus leveren goede instap modellen.

Quad core,16 GB RAM? Dat is niet goedkoop een PC met dergelijke specs.

harrie-beton
15 oktober 2018, 23:26
Je zit erg vast op cubase 5. Ik zou goed nadenken en een lijst maken wat je er mee wilt. Dan kiezen, en niet anders om. 2011 en dan software is hoogbejaard. De tijd heeft niet stilgestaan.

k1ngray
16 oktober 2018, 09:50
Cubase 5 al in mijn bezit + goed mee bekend, vandaar. Updates niet nodig, want ik kan alles doen wat ik wil. Nu een prima pc voor 65,- piek op de kop getik met een i5 processor, daar zal die smooth op lopen. Thanks voor de tips en het meedenken allemaal. Zal een nieuw topic openen voor de firewirekaart, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Hendrik1970
28 oktober 2018, 16:15
Je hebt nog steeds niet door dat je jezelf voor lul hebt gezet?

Heb je nou nog steeds niet door dat je niet moet reageren in posts waar je geen verstand van hebt?
Windows klikker!

harrie-beton
28 oktober 2018, 17:03
"Een vriend van me heeft Cubase 5 op zijn pc staan en kan die zo op mijne zetten. Updates uit, klaar."


Ik heb de Gestapo gebeld.

miyaru
30 oktober 2018, 18:44
Een "eerlijke"versie van Cubase 5 draait niet op windows 10 - geen twijfel over mogelijk......

Waarom Win 10 als je per se Cubase 5 wilt en moet draaien?

Ik heb jaren met Cubase 5 gewerkt , is erg fijn, maar niet zaligmakend. Spaar desnoods iets langer voor een knappe PC met dito software!

denis.hermans
2 november 2018, 18:39
Als je een geluidskaart koopt, krijg je er vaak al een DAW bij...
Weliswaar is dit nooit een topversie met alle toeters en belken maar kennelijk heb je dit niet nodig want je wil toch software van 7 jaar oud gebruiken...

Midwolda
2 november 2018, 19:05
Snap ik wel. Hier draait een Lite versie van Ableton, die kreeg ik gratis bij een BeatStep midicontroller. Beperking: 8 sporen en 8 clips (zonder tijdslimiet) per spoor, dus 64 clips om een nummer mee in elkaar te fabrieken. Meer dan genoeg voor een solo speler die ook wel eens wat opneemt. Draait op een HP laptop met een i7 processor en 16GB RAM en een 160GB SSD en een 300GB HD, onder Windows 7 Ultimate want die is superstabiel en die kun je zo lekker tunen. Dat ding kostte nog geen 250 euro tweedehands. USB interface erbij (Line6 UX1), alles aan elkaar knopen (gitaar multi-fx, mic, synth, controller), Synth1 VST laden en gaan.

Ja, een goedkope setup van tien jaar geleden. Maar ik rij ook in een auto uit 2006 en ik kom toch van a naar b.

denis.hermans
2 november 2018, 19:13
Jouw setup snap ik volledig maar de TS wil wel op win 10 draaien samen met een " antieke" DAW. Als leek vrees ik dan voor eventuele problemen.

hs0504
2 november 2018, 19:41
Ik gebruik alweer een aantal jaar Reaper op Windows10, maar Cubase5 staat er ook nog op voor als ik iets met mijn oude projecten wil doen. Gebruik het niet vaak, maar werkt nog steeds prima.

Midwolda
2 november 2018, 22:42
Jouw setup snap ik volledig maar de TS wil wel op win 10 draaien samen met een " antieke" DAW. Als leek vrees ik dan voor eventuele problemen.

Ja, daar zie ik ook het voordeel niet van in. W10 gebruikt meer resources en is niet zo makkelijk te tweaken als W7.


Ik gebruik alweer een aantal jaar Reaper op Windows10, maar Cubase5 staat er ook nog op voor als ik iets met mijn oude projecten wil doen. Gebruik het niet vaak, maar werkt nog steeds prima.

Dus bewijs geleverd, het werkt wel. Mooi.