PDA

View Full Version : Boss Waza Craft Metalzone!!



D3nnis
7 oktober 2018, 21:25
Wow, deze had ik niet zien aankomen:
https://www.boss.info/us/products/mt-2w/

Brad
7 oktober 2018, 21:28
Ik ook niet maar als je naar de populariteit van het pedaal kijkt (niet de populariteit hier maar wereldwijd) is het eigenlijk niet zo vreemd. Ik ga hem zeker proberen en kijken in hoeverre het een verbetering is.:punk:

D3nnis
7 oktober 2018, 21:34
Net de Pete Thorn demo beluisterd, klinkt niet beroerd.
Maar ja, dat is met zijn demo's nooit....

Han S
7 oktober 2018, 21:56
Geluid is een kwestie van smaak en ik heb heel veel gitaristen in de studio gehad met metalzone pedalen, maar ik vind het een net niet goed geluid, aardig, maar kan veel beter.

Ik had een JCM800 met twee SA 4*12 cabinets en dat is andere koek.

Maar ook een Valvestate 8100 waarvan ik alleen de pre-amp gebruikte, met een 100 watt Stramp buizen amp er achter en dat gaat tekeer als een orkaan.

Maar met een pedaaltje kun je je aardig behelpen.

arjanb01
7 oktober 2018, 22:06
Elke lead of metal sound vind ik het beste klinken uit een amp.
Een sound uit een pedaaltje blijft toch een slap aftreksel.
Zo ook met dit pedaaltje.

D3nnis
7 oktober 2018, 22:14
Elke lead of metal sound vind ik het beste klinken uit een amp.
Een sound uit een pedaaltje blijft toch een slap aftreksel.

Over het algemeen mee eens, waar het de wat klassiekere rock en metalgeluiden betreft.
Maar voor de balls to the wall extremere metalsounds weet ik het niet zo zeker, klinken buizen toch een soort van te "rond".

Ik zou deze nog best bruikbaar kunnen vinden.

https://m.youtube.com/watch?v=NFlbqvm3dMw

Han S
7 oktober 2018, 22:58
Dat is weer smaak Dennis, persoonlijk vind ik dit te rafelig, dan liever wat ronder.

D3nnis
7 oktober 2018, 23:06
Ik heb nu eenmaal een slechte smaak Han :)

Han S
7 oktober 2018, 23:12
Maar je bent wel lief Dennis.

grayfink
7 oktober 2018, 23:33
Die Metalzone klinkt ook helemaal niet warm, is het niet Han?

Han S
8 oktober 2018, 00:18
Dat moet je aan Bradmans vragen.

D3nnis
8 oktober 2018, 06:51
Die Metalzone klinkt ook helemaal niet warm, is het niet Han?

Daar is ie ook niet voor bedoeld lijkt me.

Ik denk dat het best een geinig ding kan zijn, ik.hoor er wel wat Pantera in.
Er zit nog steeds wel wat van dat "rare" hoog in dat pedaal, wat je met name hoort in de standalone niet-gedubbeltrackte delen. Daarom vraag ik me wel af hoe dat pedaal het in het echie zou doen; en dan vooral of het zo veel meer bied dan voor een paar tientjes een gebruikte mt-2 op de kop tikken en daar bijvoorbeeld de "diezel-mod" op uit te voeren.

Eigenlijk was ik wel verbaasd dat ze dit ding als waza versie uitbrengen, maar ja, na een waza craft tuner mag niks meer een verrassing zijn :)

telerocker
8 oktober 2018, 07:08
Hij klinkt bijna net zo plat en kunstmatig als mijn vroegere MT-2.

Midwolda
8 oktober 2018, 07:23
Hij klinkt bijna net zo plat en kunstmatig als mijn vroegere MT-2.

Dus tòch een verbetering.

D3nnis
8 oktober 2018, 07:29
Is dat niet een beetje het karakter dat alle (high gain) distortion trapdoosjes hebben?
Ik ken niet anders, geloof ik.

Brad
8 oktober 2018, 08:50
Hij klinkt bijna net zo plat en kunstmatig als mijn vroegere MT-2.

Plat kan heel mooi zijn. Ik begrijp wel wat je bedoelt met kunstmatig, maar die term vind ik meer van toepassing op de overstuurde sounds uit die modeling apparaatjes. Die hebben echt een synthetisch karakter.

Cageman
8 oktober 2018, 09:47
Ola Englund heeft een video waarin hij de normale metal zone test, maar hem direct in de eindversterker plugt (return effect loop). Daarin klinkt hij best lekker. Schijnbaar vanwege dat filmpje, heeft hij ook de nieuwe versie te testen gekregen.


https://www.youtube.com/watch?v=qB8zJ7AEbu8

D3nnis
8 oktober 2018, 11:20
Ola Englund heeft een video waarin hij de normale metal zone test, maar hem direct in de eindversterker plugt (return effect loop). Daarin klinkt hij best lekker.

Dat is wel grappig, de distortion in mijn pedalpro vind ik ook niet zo lekker.
Toen zat ik er eens wat mee te pielen en had ik best een lekkere drive, zonder te weten waarom. Kwam ik er later achter dat ik de preamp omzeild had, per ongeluk dan.

the sure thing
8 oktober 2018, 11:45
Elke lead of metal sound vind ik het beste klinken uit een amp.
Een sound uit een pedaaltje blijft toch een slap aftreksel.
Zo ook met dit pedaaltje.

Geheel waar maar ook flauw.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
8 oktober 2018, 19:21
Dus tòch een verbetering.

Weet ik niet. Het is Youtube. Ik zou hem in de winkel moeten horen.

telerocker
8 oktober 2018, 19:24
Is dat niet een beetje het karakter dat alle (high gain) distortion trapdoosjes hebben?
Ik ken niet anders, geloof ik.

Nee (en nog wat tekens).

D3nnis
8 oktober 2018, 19:31
Kun je een tip geven?
Eigenlijk alle distortions die ik ken (niet zo veel hoor) vind ik een beetje "dozig".
Heb weleens wat van die duurdere pedalen met buizen erin gehoord die ik wel ok vond (taurus bijvoorbeeld, maar dat was meer een complete preamp), maar in dit formaat?
Niet bij Boss, Digitech of MXR voor zover ik weet.

telerocker
8 oktober 2018, 19:59
Kun je een tip geven?
Eigenlijk alle distortions die ik ken (niet zo veel hoor) vind ik een beetje "dozig".
Heb weleens wat van die duurdere pedalen met buizen erin gehoord die ik wel ok vond (taurus bijvoorbeeld, maar dat was meer een complete preamp), maar in dit formaat?
Niet bij Boss, Digitech of MXR voor zover ik weet.

Ik heb sinds kort een Suhr Eclipse die behoorlijk amplike voelt en klinkt. Dat pedaaltje is ook muisstil. Ook mijn Emma Reezafratzitz is verrassend volwassen en dynamisch als je de gain niet overdrijft (dat ding heeft bakken gain). Mijn Suhr Riot is iets meer gecompressed, al klinkt hij op het cleane kanaal toch nog aardig als een verlengstuk van je amp. Mijn Mercury Box 2 ook. De laatste is vooral een solopedaal, naar mijn smaak te vloeiend voor rhythm.

Over Amptweaker lees ik ook goede verhalen (behalve dat ze soms noisy kunnen zijn). Zo kan ik er nog een trits noemen, maar van belang is dat een od/dist. pedaal goed matcht met je amp. Dat kan een zoektocht zijn. Als je je drivekanaal wilt oppeppen, is een OD808, een TS9, een Nobels ODR1 of een Klon-achtige een goede route. Bijvoorbeeld deze:


https://www.youtube.com/watch?v=oBCrPlmW6qw

D3nnis
8 oktober 2018, 20:02
O ja, de Riot, dat vind ik wel een gaaf ding.
Die anderen ken ik alleen van naam, toch eens checken.

telerocker
8 oktober 2018, 20:08
O ja, de Riot, dat vind ik wel een gaaf ding.
Die anderen ken ik alleen van naam, toch eens checken.

JHS Morning Glory en AT schieten me net ook nog te binnen. Enfin, keuze genoeg tegenwoordig.

Brum
8 oktober 2018, 20:40
Het zijn er veel hoor Dennis. Het klinkt wel anders dan een goeie pak gain uit je versterker, maar een goeie pedalenhapper en open distortion (de Marshall/Brits-achtigen doen het vaak erg goed wat mij betreft) en je kunt er een hele mooie, open gain uit halen. Het hoeft ook niet eens duur te zijn. Ik heb bijv. een Digitech Hardwire SC-2. Daar is prima een mooie, open scheur uit te halen. Een stuk beter dan uit die Boss scheurdoosjes. Je noemt MXR, die Super Badass vind ik ook best te doen.

D3nnis
8 oktober 2018, 20:45
Je noemt MXR, die Super Badass vind ik ook best te doen.

Hmm, interessant, klereding vond ik dat, maar zoals al opgemerkt kan dat ook aan de combinatie met de amp liggen.
Moet er eens in duiken, heb naast een overdrive geen andere vervormers op mijn boardje.

Brum
8 oktober 2018, 21:02
Ik beweer ook niet dat het het allerbeste scheurpedaal is wat er op dit moment in omloop is.;) Maar zeker niet zo'n streep als die Boss huppelup metal pedaaltjes.

Zijn ook zat versterkers die zeker niet zo rond zijn als, let's say, jouw Rectifier. Niet om nou over m'n Splawn te poggen (ja stiekem wel), maar die is zo strak als een kanarie, ook zonder extra pedalen. Mesa is qua scheur best log te noemen. Ik wil maar zeggen, het hoeft niet.:)

Overigens is een Rectifier ook nog wel strak te krijgen met een pedaaltje, alleen niet heel erg open.

MarkS
8 oktober 2018, 21:29
Wie weet... ooit...
Kemper profiles in een pedaaltje a la TC toneprints..

D3nnis
8 oktober 2018, 21:42
Overigens is een Rectifier ook nog wel strak te krijgen met een pedaaltje, alleen niet heel erg open.

Mijn lieve rectumfryer....mijn favoriete versterker.
Strak...op kanaal 3 stand vintage is ie strak zat vpor mij.
Als ik een wat minder ronde sound wil neem ik mn soldano mee, maar echt strakke amps zoals mn Triamp of bv de diezel vh4, nee, daar heb ik.al een paar jaar niet veel lol meer in.

Brum
8 oktober 2018, 21:50
Zoals het er stond was ook wat lelijk over jouw Rectifier. Bedoelde ik zeker niet zo en is zeker wel een hele toffe versterker. Alleen wel een lompe scheur en dat doet ie dan ook gewoon heel erg goed. :)

D3nnis
8 oktober 2018, 21:58
O, ik vatte het niet verkeerd op hoor!

almarvk
9 oktober 2018, 09:33
Beetje half de review van Ola gekeken. Doet me dan toch wel echt weer denken aan vroegah. Met m'n eerste bandje zoveel mogelijk lawaai maken en weinig idee hebben van sounds. Daar paste de MetalZone perfect bij.

Kim Wilson
9 oktober 2018, 09:42
Kun je een tip geven?
Eigenlijk alle distortions die ik ken (niet zo veel hoor) vind ik een beetje "dozig".
Heb weleens wat van die duurdere pedalen met buizen erin gehoord die ik wel ok vond (taurus bijvoorbeeld, maar dat was meer een complete preamp), maar in dit formaat?
Niet bij Boss, Digitech of MXR voor zover ik weet.
Meestal kom je dan idd bij die grotere dingen terecht. Ik heb een Brunetti Mercury Box die ontzettend veel compressie heeft, maar toch niet snel dichtsmeert. Bijzonder pedaal.

Fusion
9 oktober 2018, 10:01
Beetje half de review van Ola gekeken. Doet me dan toch wel echt weer denken aan vroegah. Met m'n eerste bandje zoveel mogelijk lawaai maken en weinig idee hebben van sounds. Daar paste de MetalZone perfect bij.
Haha, ja dat komt me bekend voor hehe.

D3nnis
9 oktober 2018, 10:36
Mij ook, behalve dat ik nog steeds zo speel.

Zal me eens in de tips verdiepen, distortion erbij voor als ik eens niet over mijn eigen amp speel is wel handig.

dml
9 oktober 2018, 11:07
Net de Pete Thorn demo beluisterd, klinkt niet beroerd.
Maar ja, dat is met zijn demo's nooit....

Is in mijn ogen ook helemaal niets mis met de Metal Zone, bijna altijd ligt het aan de gebruiker die het liefst alle mid eruit draait en dan gaat klagen dat hij niet door de mix komt en het klinkt als een bijennest. Zo ook met de DS-1, hele volksstammen krijgen er geen goed geluid uit. Kwestie van toon in je vingers (ja, daar gaan we weer, waarom lukt het Pete Thorn en al die andere "goden" dan wél?!) en weten hoe je aan de knoppen moet draaien.

Kim Wilson
9 oktober 2018, 11:15
Ik heb de MT-2 vrij recent ook even (weer) gehad, maar het probleem met dat ding is dat het lijkt alsof je een wah-pedaal half dicht hebt. Er zit zo'n gekke 'quack'-midrange in. En wat ik ook draaide, ik kreeg het er niet uit. Zal denk ik ook te maken hebben met het soort gitaar, versterker, enzovoort. Maar ik kon er niet zoveel mee.

D3nnis
9 oktober 2018, 12:14
Is in mijn ogen ook helemaal niets mis met de Metal Zone, bijna altijd ligt het aan de gebruiker die het liefst alle mid eruit draait en dan gaat klagen dat hij niet door de mix komt en het klinkt als een bijennest.

Ik weet niet.
Ik had in mijn jongere jaren de keuze uit de mt2 of de hm2. Ik weet niet meer waarom, maar ik heb toen de hm2 gekozen.
Maar ook die heb ik inmiddels al lang niet meer.

Brum
9 oktober 2018, 17:31
Is in mijn ogen ook helemaal niets mis met de Metal Zone, bijna altijd ligt het aan de gebruiker die het liefst alle mid eruit draait en dan gaat klagen dat hij niet door de mix komt en het klinkt als een bijennest. Zo ook met de DS-1, hele volksstammen krijgen er geen goed geluid uit. Kwestie van toon in je vingers (ja, daar gaan we weer, waarom lukt het Pete Thorn en al die andere "goden" dan wél?!) en weten hoe je aan de knoppen moet draaien.

Vergeet niet dat er bij een Pete Thorn, of Ola Englund, nogal wat achteraf wordt gedaan, om maar niet te spreken over het dubbelen. Speaker simmetje hier, dubje daar, dat werk. Als je bij de originele metalzone de mid er in draait, dan ben ik het eens met Kim Wilson. Da's een heel raar mid, als een soort fixed wah. Da's ook mijn ervaring met de originele metalzone.

AoDf
9 oktober 2018, 18:09
Ik weet niet.
Ik had in mijn jongere jaren de keuze uit de mt2 of de hm2. Ik weet niet meer waarom, maar ik heb toen de hm2 gekozen.
Maar ook die heb ik inmiddels al lang niet meer.

De HM-2 is min of meer legendarisch en gezocht voor het verkrijgen van de zweedse death metal sound. Aansluiten op willekeurige cleane amp en alle knoppen op het pedaal volledig open draaien.

https://www.youtube.com/watch?v=ydOleZOm-xw

D3nnis
9 oktober 2018, 18:21
Legendarisch? Dat ding?
Ik begin steeds meer te denken dat ik écht een slechte smaak heb!

arjanb01
9 oktober 2018, 18:22
Jezus.... dat klinkt echt als een stel bijen in een jampot!
Dat deze pedaaltjes vroeger verkochten. Dan moet er iets vreselijk mis met je oren zijn 🤣

D3nnis
9 oktober 2018, 18:25
Nee, dat mis met de oren kwam daarna. Oordoppen waren te duur he.

arjanb01
9 oktober 2018, 18:41
Voor de prijs van goeie oordoppen kam je 2 metalzones kopen, nee.... ik snap dat wel 🤣

D3nnis
9 oktober 2018, 18:50
En toch klonk dat lomp destijds. Marshall bi chorus 200 valvestate had ik, hm2, gitaar in drop A.
Later een Art Extreme (of zoiets), dat was ook lomp.

The Lo Lands
13 oktober 2018, 10:22
Boss is gewoon lekker eigenwijs bezig, ik mag dat wel. Ons Brad was toch groot fan en kreeg er Mark I ala Carlos Santana sounds uit ;-) Ik heb wat demo's online bekeken en de sounds van Ola klinken best wel goed ala Pantera als iemand eerder benoemde. Maar hij gebruikt ook wel een versterker die op zichzelf al metal is meen ik, altijd weer afwachten hoe een cleane Fender amp gaat reageren. Volgens mij een prima pedaal voor het zwaardere werk, maar plaats deze dus ook een post preamp.