PDA

View Full Version : Gitaarband probleempje



Helleke66
5 oktober 2018, 16:20
Ik heb een gitaarband met (uiteraard) straplocks aangeschaft voor een gitaar waar ik eerder niet staand op speelde. Nu hangt de gitaar zover voorover zodat ik niet direct op t fretboard kan kijken. Nu is t niet altijd nodig om constant naar t fretboard te kijken maar vaak is het wel even handig dat ik iets kan zien. Wat doen jullie daaraan? Is er iets waardoor de gitaar anders gaat hangen?

Pepe
5 oktober 2018, 16:35
Je bedoelt dat je gitaar kopzwaar is?
Je kan daar van alles aan doen, zwaartepunt veranderen, lichtere stemsleutels of, het meest voor de hand liggende, een strap met ruwe onderkant. Je kan desnoods een schuurpapiertje lijmen.

Helleke66
5 oktober 2018, 16:40
Nee niet kopzwaar, de bovenkant van de body hangt ongeveer 6 a 7 cm naar voren van mijn buik af. Bij mijn andere gitaren bijvoorbeeld geen last van. Daar kan ik dan zonder problemen op de frets kijken maar bij deze niet.

Pepe
5 oktober 2018, 16:50
Hij kantelt?
Die is nieuw voor mij.
Ik kan me er ook niks bij voorstellen kwa gewicht distributie.
Wat voor gitaar is dat?

D3nnis
5 oktober 2018, 16:53
Kantelen van de body...SG toevallig?

Helleke66
5 oktober 2018, 16:58
Tis een Dean ML en een hele mooie :cheerup: ;) Best zwaar maar nog geen net Gibson

D3nnis
5 oktober 2018, 17:45
Ahh ja, zelfde probleem als bij de SG, draagbandknop aan achterzijde body.
Bij zo'n (schaller style) straplock komt de bevestiging van de band iets meer (in dit geval) "naar achter", verder van het zwaartepunt van de gitaar af, dus gitaar kantelt.

Je kunt proberen om de gitaar wat anders om te hangen, headstock meer richting plafond. Helpt wellicht al genoeg.
Andere optie is de draagband bij de achterste draagbandknop "over" de V te doen, dus voorlangs zeg maar, als een soort anti kantel tegenkracht.

Of de draagbandknop verplaatsen, maar kan me voorstellen dat dat geen voorkeur heeft.

Helleke66
5 oktober 2018, 17:52
Tja heel stoer gaan staan met de benen wijd en gebogen rug a la Hetfield dan lukt t wel :D
Iets tegen te doen of moet ik er maar mee leven?

D3nnis
5 oktober 2018, 17:57
Tja heel stoer gaan staan met de benen wijd en gebogen rug a la Hetfield dan lukt t wel :D


Die vent staat niet voor niks zo :D

D3nnis
5 oktober 2018, 17:58
Iets tegen te doen of moet ik er maar mee leven?

Probeer deze maar eens:
Andere optie is de draagband bij de achterste draagbandknop "over" de V te doen, dus voorlangs zeg maar, als een soort anti kantel tegenkracht.

Erik de Perik
5 oktober 2018, 18:01
Strap lock er weer af halen en een paar Grolsch ringetjes gebruiken. Da's ook nog eens erg Achterhoeks ;)

Helleke66
5 oktober 2018, 18:36
Die rubbertjes vertrouw ik voor geen meter ;) Denk ook niet dat t daarmee beter gaat worden

Helleke66
5 oktober 2018, 18:39
Probeer deze maar eens:
Andere optie is de draagband bij de achterste draagbandknop "over" de V te doen, dus voorlangs zeg maar, als een soort anti kantel tegenkracht.

Snap t maar dan moet de gitaarband ook weer langer zijn. Als ik dat zo doe zittie haast onder mn kin :D afgezien van het schuren van de band over de lak ;)

D3nnis
5 oktober 2018, 18:42
Lekker laten kantelen dan.
Als zelfs het langer maken van de gitaarband al te veel gedoe is, dan zit er niks anders op dan niks doen.

telerocker
5 oktober 2018, 22:33
Je kunt ook een draagbandknop op de binnenzijde van de upper bout schroeven. Dan is ie niet meer origineel, maar wel functioneel. Ik heb dat destijds met een Yamaha SG gedaan. Die had hetzelfde probleem.

Erik de Perik
5 oktober 2018, 22:40
Die rubbertjes vertrouw ik voor geen meter ;) Denk ook niet dat t daarmee beter gaat worden

Want......?

Luca P
6 oktober 2018, 08:56
...mmmm.....heb je een foto?

telerocker
6 oktober 2018, 17:41
...mmmm.....heb je een foto?

Als je die Yam SG bedoelt, die heb ik al 20 jaar niet meer.

Napoje
6 oktober 2018, 19:07
Zon dikke draagband (voor bas?)!kopen. Het liefst met schuim. En weg is je probleem.

Helleke66
6 oktober 2018, 19:21
Lekker laten kantelen dan.
Als zelfs het langer maken van de gitaarband al te veel gedoe is, dan zit er niks anders op dan niks doen.

Geen gedoe hoor maar het is al een van de langste gitaarbanden. Zou je het zelf doen zo?

Helleke66
6 oktober 2018, 19:24
Want......?

Omdat hij dan nog net zo voorover blijft hangen. Waarom zou zo'n Grolsch rubbertje de bovenkant van de body minder laten kantelen?

D3nnis
6 oktober 2018, 19:37
Zon dikke draagband (voor bas?)!kopen. Het liefst met schuim. En weg is je probleem.

Helemaal niet, want het aangrijpingspunt van de straplock is verder van de body af gekomen tov de conventionele knop, dus gitaar kantelt net zo hard, al maak je die band een meter breed (het was geen naar beneden zakkende kop, begreep ik)



Waarom zou zo'n Grolsch rubbertje de bovenkant van de body minder laten kantelen?

Als je daarmee teruggaat naar de originele draagbandknoppen is het een optie.



Geen gedoe hoor maar het is al een van de langste gitaarbanden. Zou je het zelf doen zo?

Ik denk dat ik daar geen antwoord op kan geven, want ik zou zo'n gitaar niet kopen :)

Erik de Perik
7 oktober 2018, 01:57
Omdat hij dan nog net zo voorover blijft hangen. Waarom zou zo'n Grolsch rubbertje de bovenkant van de body minder laten kantelen?

Omdat je dan de originele knoppen kunt monteren en de situatie weer origineel is.

Helleke66
7 oktober 2018, 10:38
Ik zal het eens gaan proberen maar voordat ik de straplocks erop zette was het probleem ook al zo maar misschien scheelt het iets

Helleke66
7 oktober 2018, 10:46
Helemaal niet, want het aangrijpingspunt van de straplock is verder van de body af gekomen tov de conventionele knop, dus gitaar kantelt net zo hard, al maak je die band een meter breed (het was geen naar beneden zakkende kop, begreep ik)




Als je daarmee teruggaat naar de originele draagbandknoppen is het een optie.




Ik denk dat ik daar geen antwoord op kan geven, want ik zou zo'n gitaar niet kopen :)

Als.... ;)

D3nnis
7 oktober 2018, 14:07
Ik denk dat ik liever de draagband over de bovenste "punt" van de V zou gooien, als test, dan de draagbandknop verplaatsen naar de plek waar ie bij een gibson explorer zit.
Geen idee hoe andere figuren dat oplossen.

IL76
7 oktober 2018, 16:09
https://i.ytimg.com/vi/50SrPB5xcNQ/hqdefault.jpg Het ziet er wat raar uit, vind ik. Ik heb 2 explorers, ik het zelf niet zo doen. Maar goed, als het comfortabeler is...

E

IL76
7 oktober 2018, 16:12
^ kromme zin. “Ik ‘zou’ het zelf niet zo doen...”

D3nnis
7 oktober 2018, 16:27
Ik vond 'm duidelijk :)

telerocker
7 oktober 2018, 18:44
Ik denk dat ik liever de draagband over de bovenste "punt" van de V zou gooien, als test, dan de draagbandknop verplaatsen naar de plek waar ie bij een gibson explorer zit.
Geen idee hoe andere figuren dat oplossen.

Zie mijn eerdere opmerking. Ik heb het indertijd ook gedaan met een Yamaha SG, zelfde euvel. Ik heb toen een tweede draagbankknop aangebracht aan de binnenzijde van de bovenste hoorn. Het is misschien iets minder fraai, maar wel praktischer en comfortabeler.

D3nnis
7 oktober 2018, 18:48
Zie mijn eerdere opmerking.

Oh ja, crap, inderdaad.
Hele goede oplossing denk ik ja.