PDA

View Full Version : Framus Strato 345 amp (EL36)



Little Jay
27 september 2018, 09:17
(In deze rubriek geplaatst vanwege wat technische vraagjes)

Er staat bij mij momenteel een oude Framus Strato 345 amp. Een eind jaren 60 versterkertje van Framus. Leuk ding, destijds geadverteerd als 45 watt, maar met EL36’s als eindbuizen lijkt me dat meer zo ergens tussen 25-35 watt.

Het ding lijkt volledig origineel, wel ooit wat capjes vervangen zo te zien (maar alle (ont)koppel caps lijken nog oud).

Anyway, op zoek naar een schema kon ik dat nergens vinden. Ook niet via Framus-vintage.de, daar kreeg ik het antwoord dat bij het faillissement in ‘74 alle bouwtekeningen en schema’s verloren zijn gegaan.

Dus dat leek me een leuke gelegenheid om dat dan zelf te maken. En na 2 dagen freubelen met Windows Paint en zaklamp en vergrootglas in de amp was dit het resultaat:

https://i.imgur.com/Lqyn2F0.jpg

Mijn vraag: zien jullie gekke dingen? Ik vond de balans-pot naar aarde tussen de kathodes van de eindbuizen merkwaardig, nooit eerder gezien. Een hum-balance? Ook de lijntjes vanaf de schermweerstanden vanaf pin 4, via een 470k vond ik merkwaardig: die gaan naar de OT, terwijl daar normaalgesproken de B+ op staat meen ik? (Maar misschien komen ze niet echt uit de OT maar zijn daar gewoon aangesloten op de rode B+ lijn vanuit A, slecht te zien).

De manier waarop de volumepots van alle kanalen aan elkaar geknoopt zijn is ook vreemd in mijn optiek. Waarschijnlijk om een soort mixer-functie te bewerkstelligen?

Feedback op het schema welkom!

De amp speelt met een behoorlijke brom, ongetwijfeld omdat de elco’s vervangen moeten worden. Weet niet of ze origineel zijn, misschien ooit in de jaren 70 vervangen of zo (de lassen lijken origineel).

De koppel caps op de roosters van de EL36’s (pin) zijn de eerste kandidaat om te vervangen. Misschien beter om alle koppelcaps maar rücksichtlos te vervangen? Die dingen zijn volgens mij 50 jaar oud.

Foto’s in de volgende post!

*edit: ik ga de voltages nog meten en die komen erbij in het schema, maar het leek me beter de voltages met verse elco’s en koppelcaps in het schema te zetten.

Little Jay
27 september 2018, 09:21
En de foto’s:

https://i.imgur.com/MavN3jl.jpg

https://i.imgur.com/7sXX8Ym.jpg

https://i.imgur.com/J3NFWaE.jpg

https://i.imgur.com/pmtA29n.jpg

https://i.imgur.com/Liwc0DK.jpg

https://i.imgur.com/yrj1jfA.jpg

https://i.imgur.com/TOoTD0h.jpg

MaBerY
27 september 2018, 19:21
Die EL36 hebben een vrij lage schermrooster spanning nodig. In mijn Philips amps zitten ze ook en daar staan ze op 150 V bij een B+ van 300V. Zo te zien staat hij in ultralinear geschakeld op de trafotaps. Weet je zeker dat die roosterweerstanden 470 Kohm zijn?
Meestal zijn die dingen 470 tot 1000 ohm.

Little Jay
27 september 2018, 19:31
Die EL36 hebben een vrij lage schermrooster spanning nodig. In mijn Philips amps zitten ze ook en daar staan ze op 150 V bij een B+ van 300V. Zo te zien staat hij in ultralinear geschakeld op de trafotaps. Weet je zeker dat die roosterweerstanden 470 Kohm zijn?
Meestal zijn die dingen 470 tot 1000 ohm.

Oeps, goed gezien! Ze zijn inderdaad 470 Ohm!

https://i.imgur.com/YWudKnw.jpg

Plant
27 september 2018, 19:59
Een Framus versterker, ik wist niet dat ze dat in die tijd hadden. Leuk :) Gave dingen verzamel je.

Zo'n rode kap om die speakermagneet is dacht ik wel typisch Duits, Van die oude Heco HiFi speakers hadden dat ook om de woofer en ik heb ook weleens een oude orgelspeaker gehad waar dat om zat. Frequentiebereik tot 35 - 20.000Hz? Zal een dubbelconus breedbander zijn dan en dan gespecificeerd binnen ±8dB o.i.d.

Little Jay
27 september 2018, 20:55
Nee, de speaker heeft geen dubbele conus! (Ik heb ‘m er af gehad, want er lag wat vuiligheid mee te rammelen in de conus.)

Ja Framus had 4 of 5 modellen versterkers in die tijd. Volgens mij behoorlijk zeldzaam want ik zie ze nooit en er is ook weinig over te vinden:

http://old.warwick.de/tools/load.php?imgid=00000057691&width=760&quality=85

cluseau
27 september 2018, 21:01
Ziet er nog redelijk netjes uit.

In het schema een paar foutjes gezien:

1 De volumepotmeters zitten allemaal aan elkaar maar dit punt moet wel aan massa hangen anders wordt er niets geregeld.

2 De potmeter aan de kathode's van de eindbuizen zet ik een vraagteken bij. Hij zou met de loper aan massa kunnen zitten zoals de potmeter tussen de gloeidraden. In dat geval kun je verschil in de eindbuizen compenseren.

Een tweede mogelijkheid is om de klasse instelling enigsinds variabel te maken. Wat is de waarde van de pot?


edit
3 eerste buis mist cathode referentie.

4 De fasedraaier (buis 3b) heeft in het algemeen dezelfde weerstand aan de cathode als aan de anode. Bij jouw zijn die errug verschillend, lijkt me niet te kloppen.

5 Kijkend naar het bias circuit zie ik dat deze van een fase van de hoogspanning wordt afgepikt. Daarna een weerstand van 180 ohm en 68k. De negatieve spanning die hiern uit komt zal net zo hoog zijn als de hoogspanning zelf. Klopt denk ik ook niet.

Little Jay
27 september 2018, 21:50
Ha thanks Frans! Ik duik weer met de zaklantaarn en vergrootglas de amp in om jouw punten na te lopen!

Little Jay
27 september 2018, 22:01
Ziet er nog redelijk netjes uit.

In het schema een paar foutjes gezien:

1 De volumepotmeters zitten allemaal aan elkaar maar dit punt moet wel aan massa hangen anders wordt er niets geregeld.

2 De potmeter aan de kathode's van de eindbuizen zet ik een vraagteken bij. Hij zou met de loper aan massa kunnen zitten zoals de potmeter tussen de gloeidraden. In dat geval kun je verschil in de eindbuizen compenseren.

Een tweede mogelijkheid is om de klasse instelling enigsinds variabel te maken. Wat is de waarde van de pot?


edit
3 eerste buis mist cathode referentie.

4 De fasedraaier (buis 3b) heeft in het algemeen dezelfde weerstand aan de cathode als aan de anode. Bij jouw zijn die errug verschillend, lijkt me niet te kloppen.

5 Kijkend naar het bias circuit zie ik dat deze van een fase van de hoogspanning wordt afgepikt. Daarna een weerstand van 180 ohm en 68k. De negatieve spanning die hiern uit komt zal net zo hoog zijn als de hoogspanning zelf. Klopt denk ik ook niet.

Wat punt 5 betreft heb ik eigenlijk op de gok een lijntje naar de trafo getrokken. Er gaat iets de trafo in maar ik kan niet zien hoe en wat. Kan het zijn dat de trafo een aparte wikkeling voor de bias stroomvoorziening heeft? (Die -50v is heb ik zojuist gemeten en dat lijkt me wel correct)).

cluseau
27 september 2018, 22:40
Die min 50V= is zeker oke maar die bereik je niet met deze weerstanden als hij is afgetakt van de HS wikkeling. De deler is 1:378. Dat is zo goed als niks dus houd je de volle HS (299V~) over maar dan in negatief.

Je zou even de wisselspanning kunnen meten op die 180Ohm weerstand dan weet je of hij een eigen wikkeling heeft. Zit hij toch op de hoogspanning dan zou het me niet verbazen als jouw 180R 180K moet zijn. Dat is namelijk 1:2,64 wat wil zeggen dat een spanning van 300V wordt terug gebracht naar 82V. Nog aan de hoge kant maar al veel redelijker.

Plant
28 september 2018, 00:15
Nee, de speaker heeft geen dubbele conus! (Ik heb ‘m er af gehad, want er lag wat vuiligheid mee te rammelen in de conus.)

Haha, als ik het goed zie in die brochure lees ik:

Speaker: 25cm HiFi special

en

Frequency: 35 - 20.000 Hz

Erg optimistisch voor een speaker van dat formaat zonder dubbelconus :D

Little Jay
28 september 2018, 00:27
Verbeterde versie!

https://i.imgur.com/3vAnrE4.jpg

- De bias voorziening heeft inderdaad een eigen wikkeling, heb ik opnieuw getekend. Vóór de 180R meet ik -39V~ die wordt -50V = na de diode en elco. De tremolo is de variable bias-variant.

- toonregeling iets anders getekend, was inderdaad de aarde vergeten. *Edit: hmmm, klopt toch niet zoals ik het getekend heb... dan zou alles naar aarde gaan... het is lastig te zien, denk dat de aarde op het punt moet zitten waar alle b-terminals samen komen. (Het signaal gaat door afgeschermd draad en de mantel zit aan de b-terminals op een gegeven moment en die gaat naar aarde.)

- de NFB komt tussen de weerstanden binnen ipv ervoor zoals ik eerst had getekend.

- de pot tussen de kathodes van de EL36’s is 30 ohm en de loper gaat inderdaad naar aarde. Balans-pot? Om ongematchde buizen te kunnen gebruiken?

- de weerstanden op de K en A van de PI zijn inderdaad erg verschillend, maar het is echt 56k en 3,3k.... gek inderdaad. Een Princeton (Reverb) amp heeft dezelfde PI-constructie (een 12ax7 helft, wat de 2e helft van een ECF80 in feite ook is) maar daar zijn beide inderdaad 56k. Misschien leuk om die 3k3 door een 56k te vervangen en kijken wat er dan gebeurt?

Little Jay
28 september 2018, 07:04
Haha, als ik het goed zie in die brochure lees ik:

Speaker: 25cm HiFi special

en

Frequency: 35 - 20.000 Hz

Erg optimistisch voor een speaker van dat formaat zonder dubbelconus :D

Het is denk ik een Elbau luidspreker. Is bijna 12” maar net iets kleiner. Ik meet 11 ohm op de terminals. Ik denk daarom dat ‘ie 15 ohm is, dat zie ik vaker bij Duitse amps, 16 ohm deden ze niet aan ;-)

cluseau
28 september 2018, 08:55
Verbeterde versie!
- toonregeling iets anders getekend, was inderdaad de aarde vergeten. *Edit: hmmm, klopt toch niet zoals ik het getekend heb... dan zou alles naar aarde gaan... het is lastig te zien, denk dat de aarde op het punt moet zitten waar alle b-terminals samen komen. (Het signaal gaat door afgeschermd draad en de mantel zit aan de b-terminals op een gegeven moment en die gaat naar aarde.)
Mooi gedaan maar nu heb je de uitgangen van de mixer kortgesloten. Dat aarde teken een lijntje naar links verplaatsen en youre done.






- de NFB komt tussen de weerstanden binnen ipv ervoor zoals ik eerst had getekend.
Had ik ook al mijn twijfels over.






- de pot tussen de kathodes van de EL36’s is 30 ohm en de loper gaat inderdaad naar aarde. Balans-pot? Om ongematchde buizen te kunnen gebruiken?
Hiermee regel je idd de zaagtand op de anode weg resulterend in nul brom aan de uitgang.






- de weerstanden op de K en A van de PI zijn inderdaad erg verschillend, maar het is echt 56k en 3,3k.... gek inderdaad. Een Princeton (Reverb) amp heeft dezelfde PI-constructie (een 12ax7 helft, wat de 2e helft van een ECF80 in feite ook is) maar daar zijn beide inderdaad 56k. Misschien leuk om die 3k3 door een 56k te vervangen en kijken wat er dan gebeurt?
De onderste buis kan zo nooit sturing krijgen, de fasedraaier is een serieschakeling van weerstanden en de stroom daar doorheen veroorzaakt een spanningsval over die weerstanden. Het is niet moeilijk in te zien dat het spanningsval over de 3k3 veel kleiner zal zijn dan over de 56k. Je onderste buis krijgt dus nauwelijks sturing, meet maar met de scoop.


En die speaker lijkt me idd een duitser hoor, kwam je veel tegen in telefunken meubeltjes etc.

Agent_Smith
28 september 2018, 08:56
Da's bij Celestion niet anders hoor. Was voorheen ook gewoon 15 ohms.

cluseau
28 september 2018, 09:20
Verbeterde versie!

- de weerstanden op de K en A van de PI zijn inderdaad erg verschillend, maar het is echt 56k en 3,3k....


Nog even hierop terugkomend, dit is echt onmogelijk!

Geg:
1 spanning over de cathode weerstand zou 78V moeten zijn.
2 Ub is 238V
3 Ua is 160V

Uk kun je uitrekenen door ((Ub-Ua) / 56k) x Rk

Uk is dan ((238 - 160)= 78V / 56000) = 1.4 x 3300 =4​.6V.

Jij geeft in je schema een Uk aan van 78V wat idd correct zou zijn. Het kan dan niet zo zijn dat Rk 3k3 is.



EDIT:

Ik zie het ineens, vol verwondering nog eens kijkend naar het schema zag ik dat het rooster aan massa hangt via 1M5. Dit klopt ook niet want als het rooster op 0V is gedefinieerd komt er niets uit de cathode. Je ziet dus iets over het hoofd en dat is dit: De 1M5 zit tussen cathode en onderkant van de 3k3. Deze 3k3 bepaald namelijk je buisstroom. Wat jij als massapunt ziet is in werkelijkheid een punt naar een tweede 56k en daarna zit hij pas aan massa.

Little Jay
28 september 2018, 10:09
(verwijderd, had de nieuwe reactie van Cluseau gemist en die moet ik eerst verwerken ;-)

Little Jay
28 september 2018, 10:40
Bedoel je 'm zo Frans?

https://i.imgur.com/Xajwp5E.png

Ben nu niet thuis, ik kan pas vanavond kijken hoe het echt zit :-(

cluseau
28 september 2018, 14:14
Bedoel je 'm zo Frans?


That's my boy :cheerup:

Little Jay
28 september 2018, 18:35
That's my boy :cheerup:

Gecheckt en dat is 'm inderdaad!!
Ik heb aanvankelijk de 56k gemist omdat die naar aarde gaat via de terminal van de mid-pot! Heb ik in het schema aan moeten passen, ik had die aangezien als onderdeel van de toonregeling van midpot naar aarde, maar de terminal is zelf het aarde punt! (Er loopt vandaar een lijntje naar een dedicated boutje aan het chassis.)

Allemachtig, die point-to-point bedrading is lastiger dan overzichtelijke eyeletboards, turretboards of stripboards.... maar volgens mij ben ik er nu zo goed als.

Hier is de 1.0 versie:

https://i.imgur.com/j2rhMl4.png

cluseau
28 september 2018, 19:26
Dat ziet er beter uit.

Misschien kom ik er ook eens een tegen en heb dan iig alvast het schema.

Bedankt voor het delen.:ok:

Little Jay
28 september 2018, 20:10
Zeker! Gebruik het naar believen! Ik heb het zojuist ook naar Hans Wilfer van Framus gestuurd, ze wilden het daar ook graag hebben ;-)

Dank voor de hulp bij het vinden van de fouten en de gratis les buizenelectronica!

Little Jay
28 september 2018, 20:17
Ik heb nieuwe elco’s en caps besteld inmiddels, bij Tonefactory hadden ze nog F+T schroefelco’s in de juiste maat, dezelfde als er nu in zitten. Hoef ik geen beugeltjes te monteren hoop ik.

Hopelijk haalt dat de brom eruit (en de ghost-notes die meespelen bij de lage tonen). Afgezien van de brom is het nu al een heel fijn klinkend versterkertje!

cluseau
28 september 2018, 22:17
Ik heb nieuwe elco’s en caps besteld inmiddels, bij Tonefactory hadden ze nog F+T schroefelco’s in de juiste maat, dezelfde als er nu in zitten. Hoef ik geen beugeltjes te monteren hoop ik.

Hopelijk haalt dat de brom eruit (en de ghost-notes die meespelen bij de lage tonen). Afgezien van de brom is het nu al een heel fijn klinkend versterkertje!

Heb je last van brom dan? Mijn advies zou zijn dat eerst te tackelen voor je ook maar iets gaat vervangen. Meestal zijn oude duitse elco's van prima kwaliteit. Ben niet zo voor het domweg vervangen.

Trek bv die ECF80 er eens uit en kijk dan of je nog brom hebt.

Little Jay
28 september 2018, 22:57
Ja zonder de PI blijft de brom, wordt dan alleen iets doffer. Maar één van de twee eindbuizen is ook erg microfonisch; er tegen tikken geeft allerlei rare geluiden.

En er lopen met de allerlaagste noten ook rare ghost-notes mee. Leek mij typisch een gevalketje uitgedroogd elco’s? Heb geen idee hoe lang de amp niet gebruikt is ook.

De elco’s ken ik niet. Is dit oud Duits of jaren 70/80?

https://i.imgur.com/ErJxt78.jpg

cluseau
28 september 2018, 23:13
Lijkt me zeker duits :soinnocent:

Maar een eindtrap bromt niet zo snel door de tegenfase gewikkelde trafo. Weet je of het 50Hz of 100Hz is? 50Hz komt namelijk uit de bias voeding of de gloeidraad. De buis zelf kan ook lekken tussen Cathode/gloeidraad. Als je brakke buizen hebt zou ik daar eerst wat aan doen, moet toch gebeuren. De biasvoeding moet brandschoon zijn, anders ga je 50Hz moduleren op het stuurrooster. Vaak is die elco de oorzaak en dan begint men van alles te vervangen maar vergeet dat het ergens anders vandaan komt. Daarom ben ik er voor om eerst je fout te tackelen. Je kan simpel even een kleine elco over het biaspunt houden maar let op plus aan massa. Ehhh tja, ik vergeet wel eens dat niet iedereen daar het lef voor heeft dus voel je je onzeker soldeer er dan een vast.

Little Jay
28 september 2018, 23:26
Ik heb wel van die draden met krokodillen bekjes, want inderdaad even vasthouden.... eh tsja....

Maar wat is ‘het bias-punt’? Je bedoelt waar nu de bias-elco zit en daar een kleinere overheen houden/zetten?

Little Jay
29 september 2018, 07:23
Brom gaat niet weg als ik even een kleinere elco (22uf) paralel zet aan de 50uf bias elco en dus ook niet als ik de ECF80 eruit trek.

Als ik voorbeelden van brom op youtube beluister dan denk ik trouwens wel dat het een 50hz brom is, wat zou duiden ophet bias-circuit.....

Ik wacht op nieuwe EL36’s en dan kijken we verder.

Little Jay
30 september 2018, 23:27
Toch nog een foutje ontdekt in het schema: ik was de (gedeelde) 2k2 kathodeweerstand van buis 1 vergeten! En omdat ik toch bezig was heb ik de lay out van de 4 input-volume-pots en de 4 bijbehorende 1M-weerstanden wat mooier gemaakt (ik kwam een schema tegen van de Marshall JTM45 Super PA, die eenzelfde 4-kanaals input-sectie heeft en vond dat wel mooi getekend, dus dat idee gepikt voor mijn Strato 345-schema):

https://i.imgur.com/o3vAvSs.png

cluseau
1 oktober 2018, 09:37
Toch nog een foutje ontdekt in het schema: ik was de (gedeelde) 2k2 kathodeweerstand van buis 1 vergeten! ...............


3 eerste buis mist cathode referentie.

zie post 7 ;)

Little Jay
1 oktober 2018, 10:26
Potjandorie! Jouw ontgaat ook niets...... nou snap ik ook wat je met cathode referentie bedoelt :-D

Little Jay
2 oktober 2018, 21:20
Zo het nieuwe paartje EL36's is gearriveerd vanuit The Jukebox Revival en zit in de Strato. En jeetje wat klinkt dat lekker zeg! De microfonie en een hoop bijgeluiden zijn nu weg. Buizen lieten zich ook leuk instellen met de balans pot, gewoon in het midden geeft het beste resultaat, dus misschien zijn ze toch wel gematched (of toevallig trekken ze ongeveer evenveel ruststroom).

Van het brommetje dat er nu nog is vermoed ik toch echt dat de elco's de oorzaak zijn: af en toe wordt de brom ineens harder en een tik tegen de elco's laat 'm dan weer verdwijnen........

Volgens de zojuist gedownloade app ziet een analyse van de frequentie van de brom er zo uit:

https://i.imgur.com/t6ad5tp.jpg

Dat duidt ook eerder op een 100 Hz dan 50 Hz brom en zou dus wijzen op de elco's. Maar ik heb geen idee of die apps echt een beetje werken...... (ik vermoed van niet.)

Elco's vervangen?

cluseau
2 oktober 2018, 23:09
Dat duidt ook eerder op een 100 Hz dan 50 Hz brom en zou dus wijzen op de elco's. Maar ik heb geen idee of die apps echt een beetje werken...... (ik vermoed van niet.)

Elco's vervangen?

Gaat het hier om aluminium beker elco's welke middels een schroefverbinding in een stalen chassis zijn gemonteerd?

Little Jay
3 oktober 2018, 00:41
Gaat het hier om aluminium beker elco's welke middels een schroefverbinding in een stalen chassis zijn gemonteerd?

Yup schroef-elco’s. Maar het schroefgedeelte is plastic:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181002/568060eb6136b326367c09d471ff552f.jpg

Maar er is iets raars aan de hand: de brom wordt steeds minder?!?

Kunnen elco’s zichzelf repareren of hervormen onder spanning?

Plant
3 oktober 2018, 01:17
Als elco's lang spanningsloos staan deformeren ze (en verliezen capaciteit). Opnieuw onder spanning zetten keert dit proces weer om. Maar doe dit geleidelijk. (https://www.uploadarchief.net/files/download/formeren_elcos.pdf) Ik begrijp dat je het al zonder knallen op volle spanning hebt gehad, dus kennelijk viel het nog mee.

Maar ik spreek uit ervaring dat een elco ineens kan klappen en dat geeft een hoop troep en stank.

Little Jay
3 oktober 2018, 07:32
Als elco's lang spanningsloos staan deformeren ze (en verliezen capaciteit). Opnieuw onder spanning zetten keert dit proces weer om. Maar doe dit geleidelijk. (https://www.uploadarchief.net/files/download/formeren_elcos.pdf) Ik begrijp dat je het al zonder knallen op volle spanning hebt gehad, dus kennelijk viel het nog mee.

Maar ik spreek uit ervaring dat een elco ineens kan klappen en dat geeft een hoop troep en stank.

Na wat internet research lees ik inderdaad dat je elco’s (gedeeltelijk) kan herstellen. Misschien is dat inderdaad aan de hand en heb ik mazzel gehad dat ze niet geklapt zijn (de reden dat Fender ze later in een ‘doghouse’ onderbracht toch?

cluseau
3 oktober 2018, 08:20
Yup schroef-elco’s.


Mooi.

Aliminium en staal op elkaar kunnen vreemd reageren in vochtige lucht.Los maken en de onderzijde van de beker plus contactvlak op het chassis goed schoonmaken en het probleem zal verdwijnen als een lekkere zomer in oktober.

Little Jay
3 oktober 2018, 13:29
Potjandorie Cluseau! You the Man!

Contactvlak schoongemaakt (fijn schuurpapiertje) en alle problemen zijn verdwenen!! Brom weg, geen rare bijgeluiden meer, ook niet als je tegen de elco’s tikt.

Had me eigenlijk niet gerealiseerd dat ze gewoon zo aan de massa liggen en als daar oxidatie optreedt ja dan kan ik me de verschijnselen die optraden wel voorstellen.

Thanks!!!

Het is echt een heel fijn versterkertje. Ik zal wat opnemen en hier plaatsen.

cluseau
4 oktober 2018, 11:52
Had me eigenlijk niet gerealiseerd dat ze gewoon zo aan de massa liggen en als daar oxidatie optreedt ja dan kan ik me de verschijnselen die optraden wel .

Dit verschijnsel zorgt voor een erg hoge ESR met dit als gevolg. Staat niet in de boekjes maar is gewoon een stukje ervaring.

Little Jay
4 oktober 2018, 14:07
ESR = Equivalent Series Resistant zie ik op Wikipedia.

"A high ESR value degrades the performance due to I2R losses, noise, and higher voltage drop"

Na het schoonmaken van de contactvlakken leken gistermiddag de problemen verholpen. Daarom had ik de Strato gisteravond meegenomen naar de bandrepetitie en hoewel die erg goed klinkt, komen er op hoger volume na een tijdje bijgelijden: gekraak en geratel bij de basnoten (niet bij de hoge tonen). Dezelfde verschijnselen als vóór het reinigen van de contactvlakken. Doen zich ook voor wanneer je tegen de elco's tikt.

Mijn verklaring is dat basnoten de eleco's laten trillen en daarom tot dezelfde verschijnselen leidt als het tikken tegen de elco's. Wat ik nog niet kan verklaren is waarom dit pas na enige tijd optreedt. Temperatuur-gerelateerd wellicht?

Moet ik concluderen dat het elektroliet in de elco's waarschijnlijk toch te veel is uitgedroogd en ik ze toch maar beter kan vervangen? Of is er misschien toch een andere oorzaak?

cluseau
4 oktober 2018, 22:16
Het natuurlijk best zijn dat de elco's rottigheid vertonen met name als ze warmer worden. Heb e de indruk dat zelf warmte opwekken dan uitzetten en vervangen. Echter de contactvlakken zijn heel belangrijk. Met name de plastic moeren breek je als je er een beetje aan trekt waardoor je ze niet lekker vast kan draaien. Ik vind dit type elco's dan ook waardeloos en geef de voorkeur aan elco's met een eigen min draad of aansluitlip. Een andere mogelijkheid voor jouw is om een klembeugel om de bus te zetten en die op het chassis vast te schroeven. Bij vervanging zit je daar toch aan die schroefklemmen vast. Verkrijgbaar in oa 40mm en 35mm

Little Jay
5 oktober 2018, 09:47
Elco's met klembeugel en eigen aansluitlip had ik inderdaad al overwogen, om alleen de beugel te gebruiken had ik nog niet bedacht, goed idee ;)

Maar ik had al de stoute schoenen aangetrokken en verse elco's besteld. Bij Tonefactory kwam ik exact hetzelfde type van F&T tegen, dus met schroef en min aan het chassis:
https://www.ftcap.de/fileadmin/_processed_/csm_S_SZneuliegend_db0e52ef05.gif

Die kwamen gister per post en heb ik er gisteravond ingezet en alles lijkt nu in orde, ook na een half uur aan te hebben gestaan en gespeeld te hebben geen bijgeluiden en geen brom meer. Maar ik moet het nog op volume testen, dus fingers crossed.

Heb de indruk dat na installatie van de nieuwe elco's de hoogweergave wat verbeterd is, klinkt wat helderder. Maar dat zal wel psychisch zijn.....?

Deze schroefelco's zijn wel duurder dan de normale elco's met klembeugel en als op termijn het contactvlak toch weer problemen gaat geven dan toch maar over naar de normale types. Dan ben ik natuurlijk weer niet kosten-efficiënt bezig, maar ja, dat is die hele gitaar-hobby toch al niet........ :-D

Maar het is wel een heel fijn ampje hoor, klinkt geweldig! Met een Boss Reveb-pedaaltje ervoor (FRV-1) klinkt het net als een Deluxe Reverb maar dan nog mooier.... (maar dat zal ook wel weer psychisch zijn omdat ik dat graag wil natuurlijk ;-) )

Dus dan heb ik nu dat kleine Dynacordje voor de kleine gigs, deze voor de iets grotere tenten en de Guyatone Twin Reverb voor als het echt hard moet. Me happy!

Little Jay
6 oktober 2018, 21:04
Ok laatste update en dan val ik jullie niet meer lastig....... ;-)

Ik heb eindelijk de echte oorzaak voor de harde KRRRRRRRR bijgeluiden bij hard aangeslagen basnoten gevonden!

Omdat het verschijnsel toch weer de kop opstak na het vervangen van de elco’s ben ik weer gaan testen. Dat het trilling-gerelateerd was ik al van overtuigd. Ik kon zelf de KRRRRGGG opwekken door tegen de elco’s te tikken maar op een gegeven moment ook door waar dan ook tegen het chassis te kloppen.

Dus toen ben ik maar eens uitgebreid gaan ‘chopsticken’ en na enige tijd was het bingo: pin-houder 4 van één van eindbuisvoeten zat los! Dus 278 volt op een slecht contact dat gaat trillen zegt KRRRRGGGG heb ik nu geleerd (eigenlijk had ik het kunnen weten, want ik heb in een andere amp al eens een gebroken soldering met ‘intermittent’ contact aan de buisvoet gehad en dat gaf hetzelfde effect.)

Na voorzichtig het hulsje in de buisvoet terug te buigen (‘re-tensioning tube feet’ noemen de Amerikanen dat) was het probleem verholpen. Als het weer optreedt vervang ik de hele buisvoet.

Dus onterecht de oude elco’s verdacht en toch weer beginnersfout gemaakt: onderdelen vervangen die nog wel functioneerden.....

cluseau
7 oktober 2018, 08:29
Ok laatste update en dan val ik jullie niet meer lastig.......

.......Dus onterecht de oude elco’s verdacht en toch weer beginnersfout gemaakt: onderdelen vervangen die nog wel functioneerden.....

blij dat ik wat te lezen heb ;)

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, eerst de fout localiseren dan pas onderdelen vervangen.

nico verduin
7 oktober 2018, 16:01
blij dat ik wat te lezen heb ;)

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, eerst de fout localiseren dan pas onderdelen vervangen.Je weet toch dat we hier van symptoombestrijding houden.....

Little Jay
7 oktober 2018, 17:25
Je weet toch dat we hier van symptoombestrijding houden.....

Ik ben maar een kwalzalver hè, zal de laatste zijn om dat te ontkennen..... ;-)

Maar stiekem levert het wel voldoening dat het toch gelukt is het oude ding weer aan de praat te krijgen. En hoe! Klinkt super. Vandaag de hele dag erop gespeeld.

Tsja ik heb nou eenmaal een zwak voor oude buizenversterkers. Het is toch de magie van buizen. Ik krijg die sound en dat speelgevoel niet uit een transistor amp (ondanks dat mijn Award Session Bluesbaby 22 wel erg in de buurt komt).

En stiekem geeft het ook wel een kick om zo’n vintage bak voor een paar tientjes op de kop te tikken en er dan een sound uit te halen waar anderen dus duizenden euros aan uit moeten geven omdat ze denken dat die alleen uit een vintage Fender kan komen.... en je leert er ook nog een hoop van en passent. Kan niet mooier toch?

Toch besef ik wel dat het waarschijnlijk niet gelukt was zonder de hulp hier op het forum, met name van Frans. Soms vragen bevriende gitaristen wel eens of ik naar hun versterker wil kijken maar steevast verwijs ik ze dan door naar Amps Unlimited. Schoenmaker blijf bij je leest!

maxdb
7 oktober 2018, 18:15
Ook al ben ik geen soldeer soldaat, ik vind het een leuk topic om te lezen. Tof dat het je gelukt is!

Little Jay
7 oktober 2018, 22:27
Ook al ben ik geen soldeer soldaat, ik vind het een leuk topic om te lezen. Tof dat het je gelukt is!

Thanks man! Leuk dat er meegelezen wordt!

Little Jay
8 oktober 2018, 09:42
Dit was trouwens de eerste amp (in mijn collectie) waarvan ik echt de caps moest drainen, al mijn andere versterkers hebben 'bleeder resistors en zijn na een minuutje of zo hun lading wel kwijt, maar bij deze mat ik na een een etmaal nog 35V op de caps... :)

nico verduin
10 oktober 2018, 09:04
Ik ben maar een kwalzalver hè, zal de laatste zijn om dat te ontkennen..... ;-)

Maar stiekem levert het wel voldoening dat het toch gelukt is het oude ding weer aan de praat te krijgen. En hoe! Klinkt super. Vandaag de hele dag erop gespeeld.

Tsja ik heb nou eenmaal een zwak voor oude buizenversterkers. Het is toch de magie van buizen. Ik krijg die sound en dat speelgevoel niet uit een transistor amp (ondanks dat mijn Award Session Bluesbaby 22 wel erg in de buurt komt).

En stiekem geeft het ook wel een kick om zo’n vintage bak voor een paar tientjes op de kop te tikken en er dan een sound uit te halen waar anderen dus duizenden euros aan uit moeten geven omdat ze denken dat die alleen uit een vintage Fender kan komen.... en je leert er ook nog een hoop van en passent. Kan niet mooier toch?

Toch besef ik wel dat het waarschijnlijk niet gelukt was zonder de hulp hier op het forum, met name van Frans. Soms vragen bevriende gitaristen wel eens of ik naar hun versterker wil kijken maar steevast verwijs ik ze dan door naar Amps Unlimited. Schoenmaker blijf bij je leest!Ik herken het verschijnsel.... Je vind een oude 6SJ7 in de dump en je maakt er een versterker omheen. \
http://www.verelec.nl/wp-content/uploads/2013/09/11020053.jpg

http://www.verelec.nl/wp-content/uploads/2013/09/12110023.jpg

Of je vind wat oude potlood buisjes en je maakt er een 0.25W Fender Princeton achtige van
http://www.verelec.nl/wp-content/uploads/2013/04/100_3391.jpg

Little Jay
13 oktober 2018, 21:49
Ik herken het verschijnsel.... Je vind een oude 6SJ7 in de dump en je maakt er een versterker omheen. \
http://www.verelec.nl/wp-content/uploads/2013/09/11020053.jpg

http://www.verelec.nl/wp-content/uploads/2013/09/12110023.jpg

Of je vind wat oude potlood buisjes en je maakt er een 0.25W Fender Princeton achtige van
http://www.verelec.nl/wp-content/uploads/2013/04/100_3391.jpg

Haha, ja Nico, daar kan ik alleen maar heel jaloers naar kijken! Ik wel binnenkort beginnen met volledig iets zelf bouwen. Ik denk dat ik maar begin met een 5F1 Champje ;-)

Plant
13 oktober 2018, 23:12
Ik herken het verschijnsel.... Je vind een oude 6SJ7 in de dump en je maakt er een versterker omheen. \
http://www.verelec.nl/wp-content/uploads/2013/09/11020053.jpg

http://www.verelec.nl/wp-content/uploads/2013/09/12110023.jpg

Ik vind dit wel een erg beknopt bouwverslag ;) Dat verdient veel meer foto's :)

nico verduin
14 oktober 2018, 10:07
Het was 16 jaar geleden alweer... denk niet dat er nog wat van te maken valt :) Het schema is een paar vodjes... liggen in de amp :) anders ben ik die ook nog kwijt...

Plant
14 oktober 2018, 16:48
Schema in het toestel, net Philips vroeger :ok: Zo fijn was dat :)

Little Jay
15 oktober 2018, 11:10
Het was 16 jaar geleden alweer... denk niet dat er nog wat van te maken valt :) Het schema is een paar vodjes... liggen in de amp :) anders ben ik die ook nog kwijt...

Je had toch een site met bouwverslag van meerdere amps en cabinets? Is die niet meer online?

Little Jay
15 oktober 2018, 11:13
oh wacht, na wat googlen popt dit op:

http://www.verelec.nl/?page_id=241

Plant
15 oktober 2018, 17:58
Kijk eens aan! :ok: Je tovert zomaar Nico's bestanden tevoorschijn :D

nico verduin
16 oktober 2018, 10:04
Kijk eens aan! :ok: Je tovert zomaar Nico's bestanden tevoorschijn :D
Nou die site bestaat al wat jaartjes hoor