PDA

View Full Version : pres?



alterman
25 september 2018, 21:31
Schuif genaamd pres op eq semi-acoustisch naast treb/mid/bas. Presence?
Nieuw voor mij.

Kan iemand mij vertellen wat dat is? Wat dat doet? Hoe het efficientst te gebruiken en instellen?

Pepe
25 september 2018, 22:06
Ja, werkt doorgaans op het gebied rond de 10Khz.

Plant
25 september 2018, 23:36
Hoor je niks aan het geluid veranderen dan als je het bedient? Het zal subtieler werken dan de andere 3 schuiven omdat het aan de rand van het spectrum zit en daar niet zoveel gebeurt. Maar een presence regelaar kom je ook wel op gitaarversterkers tegen en dat regelt het tophoog boven treble.

alterman
26 september 2018, 00:14
Ja ik hoorde het veranderen en het geluid warmer of minder warm worden. Maar ik kon niet helemaal lekker plaatsen wat het nou precies deed.
Nu is het me wel ver duidelijk. Dus jullie bedankt daarvoor.

Ik vond er ook nog een tekstje over.


Basically, a presence knob controls the character of high end frequencies and can boost the frequencies above what the treble knob controls. Basically, you can either make your high-end sound aggressive and cutting or manipulate it to have a more warm and creamy character

Tupelo
26 september 2018, 01:33
Kweenie hoe het op gitaar zit, maar meen mezelf te herinneren dat presence op mijn amps altijd op de eindtrap ? zaten... bedoel, toegevoegd kon worden na de gewone bas/mid/treb toonregeling, als een soort master hoog.

alterman
26 september 2018, 08:56
Het zit op de onboard preamp. Semi acoustisch.

alterman
26 september 2018, 09:39
Kan trouwens iemand nog wat uitleg of tips geven over hoe dit Pres het efficiëntste toe te passen? Of een link naar uitleg?

guitarkid2
26 september 2018, 09:49
Ja ik hoorde het veranderen en het geluid warmer of minder warm worden. Maar ik kon niet helemaal lekker plaatsen wat het nou precies deed.
Nu is het me wel ver duidelijk. Dus jullie bedankt daarvoor.

Ik vond er ook nog een tekstje over.

Kom der maar in han .... ;)

jan7
26 september 2018, 10:25
Kweenie hoe het op gitaar zit, maar meen mezelf te herinneren dat presence op mijn amps altijd op de eindtrap ? zaten... bedoel, toegevoegd kon worden na de gewone bas/mid/treb toonregeling, als een soort master hoog.
Ik vond daar ook nog een tekstje over:

the presence control affects upper-mid and high frequencies in a completely different way that than the normal tone controls found in the preamp stage.

Increasing the presence control decreases high-frequency-only feedback in the power amp, which makes the amp distort more easily for higher notes. Also, it decreases the amp’s ability to precisely control the actual speaker cone at high frequencies—this is what makes the amp sound wilder and raspier in a way that the treble control knob isn’t capable of.

When playing an amp cleanly, increasing the presence control simply results in more upper midrange and treble.

When pushing an amp into distortion, though, the presence control behaves differently. It changes the “texture” of the distortion and adds complexity to the sound, making the amp feel a little “less predictable” for higher notes.

As you can see then, the function of the presence control varies with volume. The louder you play, the more it does and the more noticeable it becomes.
https://www.fender.com/articles/tech-talk/be-in-the-moment-the-presence-control-explained

kwispelhond
26 september 2018, 11:36
"Press"'? Nee, nog niet eerder van gehoord. Klinkt mij als iets van limiter in de oren maar ik kan er ook ver naast zitten. Over welk merk praten we hier? De meeste fabrikanten hebben ook online uitgebreide informatie over hun producten beschikbaar.

alterman
26 september 2018, 11:42
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?174556-Review-Alliance-VP-08-semi-acoustisch


Dus me ook nog verder verdiept in dit merk maar er was vrijwel niets over te vinden.

:D :D :D
Dus alle (technische) info is welkom.

Kim Wilson
26 september 2018, 11:42
Geen press, maar pres., wat zoals eerder aangegeven staat voor Presence. Hij zit ook op de preamp van mijn elektro-akoestische gitaar. Het zorgt voor wat meer helderheid.

alterman
29 september 2018, 17:30
Hij zit ook op de preamp van mijn elektro-akoestische gitaar. Het zorgt voor wat meer helderheid.

Moet ik dat dan zien als een soort van compressor voor bepaalde frequenties of zo?
Of dempt hij laag, of juist boosten van hoog?

Hoe werkt het dan precies intern? Wat doet het dan precies?

D3nnis
29 september 2018, 18:05
Wat Plant al schreef, het is een regeling van het "hoge hoog".

alterman
29 september 2018, 18:56
Ok. Dus niet meer dan een vierde EQ schuif? Eigenlijk dan niet meer een extra treble?

Zit daar dan niet iets van wat extra electronica achter die net wat meer doet?

Plant
30 september 2018, 19:24
Een toonregeling kun je zoveel delig maken als je wilt. Op een audioversterker zit vaak alleen bas en treble en dan regel je alleen vanaf de uiteinden van het spectrum.

Je kunt het totale spectrum zoals bij een een parametrische equalizer opdelen in een aantal smallere frequentiebanden en die afzonderlijk regelbaar maken. Dat kan in zoveel banden als je wilt. Kwestie van per band de center frequentie kiezen en een Q-faktor waarmee je de grenzen van de frequentieband afbakent.

Op veel basversterkers zie je van die equalizers van 6 of 7 banden met schuifjes of draaiknoppen:

http://assets4.lionseek.com/item/guitars/medium_311737334-for-sale-trace-elliot-gp7sm-250-head-price-drop.jpg

Komt ook in pedaalvorm voor.

Gitaarversterkers kennen vaak 'maar' 3 regelaars. low - mid - high (is overigens meestal niet parametrisch). Je kunt ook de frequenties voor mid en high wat lager kiezen en er dan een vierde band aan toevoeger. Dat noem je dan presence.

alterman
1 oktober 2018, 15:02
Helemaal duidelijk. Prima uitleg.

Ik blijf het een beetje vreemd vinden dat ze een vierde schuif dan helemaal anders gaan noemen. Bij een EQ heet de laatste schuif toch ook geen pres? Wekt toch een beetje de indruk alsof er meer achter zou zitten. Noem het dan gewoon Bass-mid-treb-high of zo. Dan was het meteen duidelijk geweest.
Maar ja, ik heb nu inzicht in wat het precies doet. Bedankt allemaal voor de hulp.

jan7
1 oktober 2018, 15:50
Noem het dan gewoon Bass-mid-treb-high of zo.
Treble betekent al 'high', komende van het Latijnse 'triplus', waarbij treble staat voor de derde en hoogste tonen in het muziekstuk.


Bij een EQ heet de laatste schuif toch ook geen pres
De andere frequenties hebben daar ook geen naam. Want dan ga je bij een 31 band eq nog veel benamingen moeten verzinnen.

En hoe low/bass, mid, high/treble toegewezen worden aan frequencies hangt ook af van het totale bereik.
Als je maar een beperkt bereik hebt zoals bij gitaar dan is wat bij ons al 'high/treble' is bij andere instrumenten nog maar mid.
Als je low, mid, high aan het totale frequentiebereik (20Hz tot 20kHz) gaat toewijzen, zie je dat de hoge gitaar frequenties maar 'high mid' zijn tov van instrumenten die veel hogere tonen kunnen halen:

https://www.audio-issues.com/wp-content/uploads/2011/07/main_chart.jpg

En er zijn best nog wel andere benamingen in gebruik voor bepaalde frequentie bereiken/gebieden:

Frequency Range Frequency Values
Sub-bass: 20 to 60 Hz
Bass: 60 to 250 Hz
Low midrange: 250 to 500 Hz
Midrange: 500 Hz to 2 kHz
Upper midrange: 2 to 4 kHz
Presence: 4 to 6 kHz
Brilliance: 6 to 20 kHz

alterman
1 oktober 2018, 17:03
Duidelijke aanvulling. Ook weer bedankt. :)

Da Vinci
3 oktober 2018, 13:36
Ik blijf het een beetje vreemd vinden dat ze een vierde schuif dan helemaal anders gaan noemen. Bij een EQ heet de laatste schuif toch ook geen pres? [..] Noem het dan gewoon Bass-mid-treb-high of zo. Dan was het meteen duidelijk geweest

Uiteindelijk zijn Bass en Teble ook niet de meest intuïtieve benamingen. Dan zou het low-middle-high moeten zijn. Echter is men (of iig jij) aan bass en treble blijkbaar meer aan gewend waardoor het helder is. Prescence is een heel normale benaming voor toophoog, en die knop zit bijvoorbeeld ook op 3 van de 3 versterkers die ik heb gegoogled ;) (Engle Powerball, Marshall JCM 800, Mesa Boogie Rectifier)