PDA

View Full Version : Buizen en fender twin



Allard
4 augustus 2003, 15:23
Wat moet je doen als je twee (de binnensteof de buitenste ) buizen uit je fender twin reverb haalt om het scheur gehalte omhoog te krikken?

SteavisSmokin
4 augustus 2003, 15:24
volume opendraaien en spelen!

Allard
4 augustus 2003, 15:38
geen ohm veranderen, wat overigens niet eens kan.

Dirk_Hendrik
4 augustus 2003, 16:01
Ik pak er maar eens bij:

The Tube Amp book, volume 3, by Aspen Pittman. Pittman is gitarversterkerverzamelaar en de grote baas van Groove Tubes. Ik mag toch aannemen dat hij het in elk geval even goed weet als Marshall. Pagina 283, Mods for Marshall (en idem, Fender):

Many layers who have 100-watt marshalls are playing in clubs that are smaller and won't allow for high volume guitar levels, levels that make the Marshalls sing better. One easy solution is to remove two of the output tubes and thereby reduce the power by about half. This is a quick and easy method BUT you mus follow two important rules for this to be on the safe mode to run your amp in.

RULE 1: Your 100 watt Marshall has four power tubes that are split into two halves in a circuit called Class A/B or often calleda push pull circuit. Simply stated, the left half pushed the top side of the sine wave and the right half pushed the bottom side of the sine wave. Tou may pull out two tubes from your output stage But you must take only one from each half, one from the two left tubes and one from the two right tubes. I usually take out the OUTSIDE TWO and leave the INSIDE TWO.

RULE TWO:Your output tubes have an impedance just like your speakers do. When you set the speaker impedance on the back of your marshall, you're actually setting the interfacing impedance between your output tubs and your speaker. If you remove two tubes from your output stage, you have changed the impedance of your output stage. Anstock 100 Watt Marshall with two cabs should have the impedance selector set at 8 ohms wit all four power tubes installed. If you remove two tubes, change the impedance to half of this, or 4 ohms. If you're running only one cab at 16 ohms change the selector to 8 ohms. In other words, you need to lower by half the impedance at the selector. This will then produce the proper impedance between the tubes and your speakers.



En dit hele verhaal idem voor elke versterker met 4 eindpitten

nicoverduin
4 augustus 2003, 16:55
Er is meer dat veranderd als je de twee buizen eruit haalt.
Doordat de belasting op de voeding lager wordt (immers er zijn 2 eindbuizen minder) zal de B+ spanning hoger worden. Dit kan nog wel eens oplopen tot zo'n 30 volt heb ik inmiddels meegemaakt. Dit heeft duidelijk consequenties voor de instelling van alle buizen. Grote kans zelfs dat hij langer clean blijft in de eindtrap.
Nico

Mr.Jay
4 augustus 2003, 18:09
[quote="nicoverduin"]Er is meer dat veranderd als je de twee buizen eruit haalt. Doordat de belasting op de voeding lager wordt (immers er zijn 2 eindbuizen minder) zal de B+ spanning hoger worden. Dit kan nog wel eens oplopen tot zo'n 30 volt heb ik inmiddels meegemaakt.


heb dit nog niet gezien bij een TWIN Nico > 2 buizen eruit verandert totaal niks aan de B+ spanning, steeds nagemeten dus.

Jay

Mr.Jay
4 augustus 2003, 18:11
[quote="Dirk_Hendrik"]Ik pak er maar eens bij:
The Tube Amp book, volume 3, by Aspen Pittman. Pittman is gitarversterkerverzamelaar en de grote baas van Groove Tubes. Ik mag toch aannemen dat hij het in elk geval even goed weet als Marshall. Pagina 283, Mods for Marshall (en idem, Fender):

Ten eerste >
Aspen Pittman maakt meerdere enorem blunders in zijn boek.

Ten tweede >
een FENDER OT kan makkelijk 200% mismatch aan.

Trek de 2 buitenste 6L6 eruit van je Twin en er is niks aan de hand.
MAAR > verwacht niet dat je méér " scheur " uit je amp haalt.

Jay

nicoverduin
4 augustus 2003, 18:45
[quote=heb dit nog niet gezien bij een TWIN Nico > 2 buizen eruit verandert al niks aan de B+ spanning, steeds nagemeten dus.]

Ik heb dit een keer gehad bij een Sound City waar er 4 van de 6 buizen uit waren. Op zich lijkt het logisch in verband met de interne DC weerstand van een trafo. Maar misschien "l....l" ik uit mijn nek. Trafo's waren nooit mijn sterke punt.
Nico

Mr.Jay
4 augustus 2003, 18:54
>Ik heb dit een keer gehad bij een Sound City waar er 4 van de 6 buizen uit waren. Op zich lijkt het logisch in verband met de interne DC weerstand van een trafo. Maar misschien "l....l" ik uit mijn nek. Trafo's waren nooit mijn sterke punt.
Nico[/quote]

Ik ook niet, maar spreek gewoon uit mijn meetervaring met die Twin.
2 of 4 eindbuizen > ik meet geen verschil in B+ .

Misschien weet AL hier wat meer over ?

Jay

iam
4 augustus 2003, 19:44
jay vraagje voor jou...

ik ga mn tube-king verkopen en nadatk mn twin heb binnengebracht (in combi met de rhodes en die gast weet wat eraan scheelt)

zou'k willen er een 'jay-twin' van maken
met name 1 kanaal clean en het ander met lekkere crunch...

welke mod's moeten worden doorgevoerd? en hoeveel zou dat kosten bij een ampdr? (is wel redelijk on-topic hier :))

Dirk_Hendrik
5 augustus 2003, 11:04
Ten eerste >
Aspen Pittman maakt meerdere enorem blunders in zijn boek.
Jay

Correct en met je eens. Ik meen me te herinneren dat we het daar in een verder verleden al eens over hebben gehad. Dit stukje is echter wel correct. Verder mag de OT misschien wel 200% mismatch aan kunnen maar zie ik het nut er niet van in om dit te doen en je trafo en buizen enorm te belasten met een mismatch. Je maakt mij niet wijs dat dat de levensduur van trafo en buizen op de langere termijn niet negatief beiinvloed.

PeeVee
5 augustus 2003, 13:38
Er is meer dat veranderd als je de twee buizen eruit haalt. Doordat de belasting op de voeding lager wordt (immers er zijn 2 eindbuizen minder) zal de B+ spanning hoger worden. Dit kan nog wel eens oplopen tot zo'n 30 volt heb ik inmiddels meegemaakt.
heb dit nog niet gezien bij een TWIN Nico > 2 buizen eruit verandert totaal niks aan de B+ spanning, steeds nagemeten dus

Nico heeft gelijk, is gewoon de wet van Ohm, die spanningsval kun je ook berekenen. Een trafo heeft, net als een batterij, een interne weerstand. Als je het Voltage van een trafo (of batterij) onbelast meet , dan meet je de zgn. "klemspanning" oftewel het potentiaal verschil tussen beiden polen.

Als je de spanningsbron gaat belasten, zal er logischerwijs ook spanning vallen over de "interne weerstand". Wet van Ohm zegt dat hoe meer stroom er gaat lopen door die weerstand, hoe meer spanning er zal vallen over die weerstand (logisch, want die blijft contstant, spanning en stroom gaan dus hand in hand c.q. rechtevenredig). Als er minder stroom gaat lopen (de helft), zal er dus ook minder spanning vallen over de interne weerstand (de helft), m.a.w. er blijft er meer spanning voor je eindbuizen. Hetzelfde geldt overigens voor choke trafo.

Dit was stukje theorie, in de praktijk spelen er ongetwijfeld nog allerlei andere factoren mee b.v. filter caps die nog wat kunnen bufferen. Hoewel ik denk dat je met 2 (i.p.v. 4) buizen toch wel een 10 - 20 Volt hoger uit zal komen onder belasting. Versterker is natuurlijk niet constant belast dus is moeilijk meetbaar.

Anyway, spanning (onder belasting) is op 2 eindpitten dus wat hoger dan normaal met 4 pitten, de impedantie zal dan dus nog iets hoger zijn dan het dubbele dus mismatch is zelfs > 100%. Neg. bias spanning wordt nauwelijks beinvloed dus buizen zijn waarschijnlijk voor die spanning flink heet gebiassed. Heb mezelf recentelijk door "a taste of tubes" (gratis digitaal buizenboekje) geworsteld, ik meen dat ook daarin wordt gezegd dat té heet biassen best mooi kan klinken, maar de levensduur van je buizen aanzienlijk verkort. Met een mismatch zal het nog harder gaan vrees ik.

Nogmaals, ik ben niet "tegen" mismatchen, beweer ook niet dat het slecht klinkt, maar gezond voor je eindpitten een OT is het niet volgens mij.

PeeVee
5 augustus 2003, 13:42
Trek de 2 buitenste 6L6 eruit van je Twin en er is niks aan de hand

De twee buitenste of de twee binnenste of een binnenste van de linkse tweek en een buitenste van de rechtse twee of vice versa. Dus:

OxOx is OK
OxxO is OK
xOxO is OK
xOOx is OK

toch?

De duetjes links en rechts staan gewoon parallel...

Er is overigens wel degelijk iets aan de hand de vraag is in hoeverre dat kwaad kan. Ik ben het met John eens dat Fender amps (OT's) erg tolerant zijn m.b.t. mismatch. Ik ben me nog aan het verdiepen in hoeverre de buizen het nou leuk of niet leuk vinden (of er helemaal niks van vinden).

PeeVee
5 augustus 2003, 13:45
Verder mag de OT misschien wel 200% mismatch aan kunnen maar zie ik het nut er niet van in om dit te doen
Hehe... eindelijk een meestander :wink:


je trafo en buizen enorm te belasten met een mismatch. Je maakt mij niet wijs dat dat de levensduur van trafo en buizen op de langere termijn niet negatief beiinvloed
Dat is ook precies the point I'm making. Het gaat ongetwijfeld een jaar (of twee) goed, maar voor buizen en OT is het niet OK.

Mr.Jay
16 augustus 2003, 12:44
Verder mag de OT misschien wel 200% mismatch aan kunnen maar zie ik het nut er niet van in om dit te doen
Hehe... eindelijk een meestander :wink:


je trafo en buizen enorm te belasten met een mismatch. Je maakt mij niet wijs dat dat de levensduur van trafo en buizen op de langere termijn niet negatief beiinvloed
Dat is ook precies the point I'm making. Het gaat ongetwijfeld een jaar (of twee) goed, maar voor buizen en OT is het niet OK.

Hoe vaak denken jullie dat het in de 60's en 70's voor is gekomen dat men op "onze hedentendage gekochte 2e handse Twins e.d. met nog steeds dezelfde originele OT's " EXTRA boxen aan heeft gesloten voor harder te klinken in de P.A.-loze tijdperken en daardoor met mismacht hebben gespeeld ?
Ik heb het zelf vaak genoeg gezien/meegemaakt in die tijden.

( aardigheidje uit die tijd :
in de thans zo DURE Bulldogs werden vaak met 'n schroevedraaier gaten gestoken om méér "crunch" uit de Vox te krijgen :) , iets wat wij onze heden niet meer voor kunnen stellen , maar bij gebrek aan pedaaltjes in de 60's wel degelijk )

Jay

Wilson
16 augustus 2003, 13:44
en wat nou als je een fender combootje hebt met maar 2 eindbuizen? kun je er dan ook eentje uittrekken??

Al
16 augustus 2003, 14:36
en wat nou als je een fender combootje hebt met maar 2 eindbuizen? kun je er dan ook eentje uittrekken??

Dat moet je niet doen, je versterker zal niet meer goed werken. Dat komt omdat iedere buis een verschillende stuk van het signaal versterkt. Door een buis te trekken amputeer je dan dus een gedeelte van golf van het signaal. Een Twin met 4 eindpitten is een ander verhaal omdat dan de buizen paarsgewijs parallel staan.

Over die spanningsval bij buizentrekken van Twin heb ik wel eens 6V verschil gemeten maar ook minder. Mocht je 30V verschil meten dan lijkt me de PT nogal krap bemeten.

Al

PeeVee
16 augustus 2003, 20:24
Hoe vaak denken jullie dat het in de 60's en 70's voor is gekomen dat men op "onze hedentendage gekochte 2e handse Twins e.d. met nog steeds dezelfde originele OT's EXTRA boxen aan heeft gesloten voor harder te klinken in de P.A.-loze tijdperken en daardoor met mismacht hebben gespeeld ?

Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel meevalt, als je een 40W SR een beetje opendraait in gemiddelde kroeg / zaal, krijg je al gezeur met de PA jongens dus met een Twin loopt dat heus wel los. Ik heb nog NOOIT iemand met Twin + cab zien spelen eerlijk gezegd, wel met meerdere Twins enzo maargoed, dat doet ook niet zo ter zake.

Dat mismatchen in de praktijk gebeurd(e) doet verder niets af aan het feit dat het niet goed is voor eindbuizen en OT. Op "beschaafde" volumes is de schade wel te overzien maar het kan zeker een keer fout gaan.

Mr.Jay
17 augustus 2003, 20:50
>Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel meevalt, als je een 40W SR een beetje opendraait in gemiddelde kroeg / zaal, krijg je al gezeur met de PA jongens


DAAR zit het probleem al : in een gemiddelde kroeg hoor je niet met P.A> te spelen > gewoon de bakcline opendraaien. Je kunt anders niet uit de voeten met een buizenbak.
Ik vertelde ook over de pre-P.A. tijd.


>Ik heb nog NOOIT iemand met Twin + cab zien spelen eerlijk gezegd,

Ik vaak genoeg, maar stam dan ook uit een ander tijdperk dan jij :wink:

Jay