PDA

View Full Version : welke gitaarversterkers komen in de buurt van een pathfinder 15R



no 1 hops
10 september 2018, 16:08
Er zijn veel diverse Solid state versterkers in omloop, maar ik kan er niet aan ontkomen dat de pathfinder 15(r) mij echt imponeert.
zijn er nog andere versterkers die in de buurt komen van deze en die snel over het hoofd worden gezien?
in vergelijk met mijn oude evans EG201 lijkt hij veel dynamischer, maar aan de andere kant staat deze er ook om bekend moeilijk overstuurd te raken.
een 2 kanaals Park versterker, daarvan vond de distortion niet geweldig.

misschien hebben jullie adviesen, tips?

Brad
10 september 2018, 19:23
Ik vrees dat je in die prijsklasse weinig beters vindt. Misschien een 2e hands Orange Crush pro 60 kopen. 2 knaals, 60 watt, mooie reverb, mooi scheurgeluid en een mooi clean geluid. Echt een beul van een versterker. Helemaal solid-state dus geen geklooi met buizen. Weegt wel 18 kilo.

Maar als hij 2e aangeboden wordt zal het altijd nog minimaal 300 zijn.

Plant
10 september 2018, 19:41
Kennelijk mik je op lager vermogen en compact.
Park (budget merkje van Marshall) en Evans zijn geen courante modellen meer.
In de jaren '90 had ik een Crate GX-30M combo'tje en die klonk clean erg fijn, mooie galm en een (mono) chorus op de koop toe. Distortion was helemaal prut, maar een pedaaltje ervoor ging dan weer prima. Helaas niet heel degelijk gebouwd (potmeters alleen aan de print vast!) dus voorzichtigheid was geboden. Ook niet courant meer, al die merken bestaan geloof ik niet meer.

no 1 hops
11 september 2018, 08:54
klopt, vermogen is niet belangrijk voor in de huiskamer.
ik heb de laatste jaren nogal wat versterkertjes gehad zoals de G-Dec , mustang 2, de vypyr VIP 1 van peavey en er klopte eigenlijk altijd iets niet aan.
bijgeluiden, zoals van die slissl bij sommige amp models, of juist hoge ruis level, letterlijk software fouten die rare geluiden opleverde.

en dan pak je een evans of de pathfinder en dat is plug and play, what you hear is what you get.

en het zou mij niet verbazen dat er wel meer budget ampjes zijn die verbazend goed kwaliteit opleveren.
je ziet op marktplaats ibanez toneblasters voorbij komen, maar ook yamaha en kustom versterkertjes.

dus eigenlijk was ik benieuwt naar jullie ervaringen en herinneringen van die beginners ampjes die toch positief bij jullie zijn blijven hangen?

Kim Wilson
11 september 2018, 08:56
Mijn eerste versterkertje was een Fender Performer 650. 65 watt torren en een 12" speaker. Niet echt klein en compact, maar wat klonk dat ding lekker.

Brad
11 september 2018, 10:38
klopt, vermogen is niet belangrijk voor in de huiskamer.
ik heb de laatste jaren nogal wat versterkertjes gehad zoals de G-Dec , mustang 2, de vypyr VIP 1 van peavey en er klopte eigenlijk altijd iets niet aan.
bijgeluiden, zoals van die slissl bij sommige amp models, of juist hoge ruis level, letterlijk software fouten die rare geluiden opleverde.

en dan pak je een evans of de pathfinder en dat is plug and play, what you hear is what you get.

en het zou mij niet verbazen dat er wel meer budget ampjes zijn die verbazend goed kwaliteit opleveren.
je ziet op marktplaats ibanez toneblasters voorbij komen, maar ook yamaha en kustom versterkertjes.

dus eigenlijk was ik benieuwt naar jullie ervaringen en herinneringen van die beginners ampjes die toch positief bij jullie zijn blijven hangen?

Wat mij positief is bijgebleven is de Ibanez GX serie uit de jaren 80. Ze hadden een 10, een 20, een 30, een 60 en een 100 watt versie (dat waren nog eens tijden). Ik heb met de 20 en 100 watt versie gespeeld. Erg mooi geluid.

Enne, helemaal solid-state, geen buis te bekennen in die amps.

https://i.ytimg.com/vi/SRvZNmQ6qAU/hqdefault.jpg

Plant
11 september 2018, 17:57
Mijn eerste versterkertje was een Fender Performer 650. 65 watt torren en een 12" speaker. Niet echt klein en compact, maar wat klonk dat ding lekker.

Ik had uit die tijd de Ultra Chorus (2x65W en 2x12"). Torren en clean ook heel lekker. Maar een wat krasserige distortion en een pedaaltje vond ik er ook niet lekker op werken. Met de Epi Sheraton II die ik toen ook had veel het dan wel weer mee, maar eigenlijk was of alleen clean of 'high gain' te pruimen, een lekker crunch geluidje bleef toch wat rasperig.

Verder oude transistorbakken die dacht ik wel populair waren, waren de Session Award Sessionette en Rockette (MOSFET eindtrappen). Zo'n Sessionette 75 kon naar het schijnt ook keihard.

Ook oudjes en transistor was de Roland Jazz Chorus serie, ook dacht ik wel populaire modelletjes in die tijd.

Zoek je het in het nu dan zit je al gauw in de modelling denk ik.

raabje
11 september 2018, 21:16
Ik zit te denken aan de Hotone Purple Wind, lijkt me ook een goede solid state. Is een head, geen combo, dan moet er een klein cabinet bij.

En er zijn ook hybride heads, Micro terror, en die amps van Joyo. En de Roland JC-22 voor clean.

Mijn zoontje speelt op de P15R, en ik heb er een Boss SD pedaaltje bij gekocht, gekke is dat de pedaal vrijwel het zelfde klinkt als de overdrive in de amp zelf, zelfde karakter.

no 1 hops
12 september 2018, 08:06
Ik zit te denken aan de Hotone Purple Wind, lijkt me ook een goede solid state. Is een head, geen combo, dan moet er een klein cabinet bij.

En er zijn ook hybride heads, Micro terror, en die amps van Joyo. En de Roland JC-22 voor clean.

Mijn zoontje speelt op de P15R, en ik heb er een Boss SD pedaaltje bij gekocht, gekke is dat de pedaal vrijwel het zelfde klinkt als de overdrive in de amp zelf, zelfde karakter.ik snap dat het produceren van een pathfinder tegenwoordig waarschijnlijk duurder zal zijn dan de moddeling versterkers, maar die combinatie van die versterker met die kleine speaker en de geboden kwaliteit doet je afvragen waarom ze die niet weer gaan produceren.
zou mij trouwens niks verbazen dat de opbouw van de overdrive van de SD zou lijken op de manier hoe ze dat bij de vox ook hebben gedaan.

jutter
12 september 2018, 10:06
Ik heb jaren, voor thuis, een Crate 15R gebruikt. Clean vond ik zalig en het overdrive erg goed. Misschien is dit iets voor je.

Brad
12 september 2018, 10:16
ik snap dat het produceren van een pathfinder tegenwoordig waarschijnlijk duurder zal zijn dan de moddeling versterkers, maar die combinatie van die versterker met die kleine speaker en de geboden kwaliteit doet je afvragen waarom ze die niet weer gaan produceren.
zou mij trouwens niks verbazen dat de opbouw van de overdrive van de SD zou lijken op de manier hoe ze dat bij de vox ook hebben gedaan.
Maar het "voordeel" van versterkers als de Pathfinder is dat de nadruk ligt op tone en niet op mogelijkheden. Ik heb laatst een combo van Line 6 geprobeerd met allerlei effecten ingebouwd. Dan liever een eenvoudige versterker met één of twee geluiden die wel echt goed zijn.

no 1 hops
12 september 2018, 10:22
Ik heb jaren, voor thuis, een Crate 15R gebruikt. Clean vond ik zalig en het overdrive erg goed. Misschien is dit iets voor je.
alweer een goede tip!

ergens zou je haast zeggen dat je een soort van solid state appreciation topic zou kunnen starten, ik denk dat velen zo hun herinneringen hebben aan leuke apparatuur

Pepe
12 september 2018, 11:27
Ik heb een beetje een rare tik dat ik van klein en simpel hou
Soms koop ik ze enkel omdat ze funky of groovy zijn, zoals de Fender Greta en Hagstrom 26
enniehow, de Wangs krijgt de meeste speeluren, staat aangesloten op de weber van de Fender 600
gewoon omdat ie het beste klinkt
sterker nog, ik ga zijn grote broer erbij kopen
groot in die zin dat ie 5 buizen heeft en maar liefst 5 watt is
maar is spartaans, zo'n Vox geeft oneindig meer voorzieningen voor je euro
enkel het geluid en daar moet je hem ook voor kopen

https://i.pinimg.com/originals/20/1d/ef/201defe634ef19ca28467c339886128a.jpg

Plant
12 september 2018, 18:23
alweer een goede tip!

ergens zou je haast zeggen dat je een soort van solid state appreciation topic zou kunnen starten, ik denk dat velen zo hun herinneringen hebben aan leuke apparatuur

Ik kom er vandaag achter dat er een heel Solid State Guitar Amp Forum (https://www.ssguitar.com) bestaat :chicken:

raabje
12 september 2018, 18:26
Boss Katana is ook solid state, geen modeling. Katana 50 is een mooie opvolger van de P15R?

jan7
13 september 2018, 00:13
zou mij trouwens niks verbazen dat de opbouw van de overdrive van de SD zou lijken op de manier hoe ze dat bij de vox ook hebben gedaan.
Boss SD is meer als een Tube Screamer: cliping diodes in de NFB loop van een noninverting opamp.
Vox PF is clipping diodes to ground (na een inverting opamp)

In het eerste geval heb je nooit opamp clipping en wordt een deel van je clean signaal gemengd met de distortion, dit wordt doorgaans 'soft clipping' genoemd.

In het tweede geval heb je (al dan niet) opamp clipping gevolgd door diodes to ground clipping, hetgeen 'hard clipping' genoemd wordt.

Afgezien van het feit dat ze frequentie-gewijs mogelijk hetzelfde gevoiced zijn en los van compleet andere topologieën zoals Fuzz Face, Electra, Big Muff etc. kunnen beiden niet verder uit elkaar afliggen.


Ik kom er vandaag achter dat er een heel Solid State Guitar Amp Forum (https://www.ssguitar.com) bestaat :chicken:
Je kan er schaamteloos over je cheapo ss versterker posten maar erg druk bezocht is het niet. De 'experts' en veelposters (enzo, phatt en vooral teemuk) kom je ook tegen op de 'andere fora' in threads die over ss versterkers gaat.

@OP: De enige andere goedkope ss versterker die een gelijkaardige cult status als de PF bereikt heeft, is de Marshall Lead 12.
Bij uitbreiding kan je eventueel nog de Peavey Bandit (red stripe) en de Sessionette toevoegen.

In 99% van de gevallen vind je in combo's binnen dit segment speakers van Chunil Corp. http://www.kicschunil.com/product.asp
Dit bedrijf is m.i. voor een groot deel verantwoordelijk voor de algemene slechte reputatie van ss versterkers/combo's omdat ze echt ruk klinkende speakers maken: doorgaans mid-scooped en met heel veel breakup en veel fizz, crackle en sizzle.
Ze leveren al 20 of 30 jaar aan Vox, Fender, Marshall, Orange, Blackstar en zowat elk ander denkbaar gitaarversterker merk dat 'betaalbare' modellen produceert.
In een zeldzaam geval werkt het wonderwel toch en de Pathfinder is er een goed voorbeeld van, maar meestal kan je deze speaker best onmiddellijk gewoon weggooien en er een Celestion, Jensen of whatever kwaliteits speaker in stoppen of een speaker-out bijmaken en aansluiten op een extension cab.

Verder wat de Pathfinder betreft:
In vergelijking met andere gelijkaardige versterkers (Fender Frontman, Marshall MG, Orange Crush etc.) is de PF het minst geavanceerd qua opzet.
Het is werkelijk niet meer dan een erg simpel distortion pedaaltje door een cleane chip amp.
De frontman en MG trachten nog de eer hoog te houden door met wat geavanceerdere technieken als Sallen-Key of T-bridge filters te werken en net zoals bij buizenversterkers de speaker te sturen met constant current ipv constant voltage.
Mogelijk ligt de uiterst simpele, bijna naieve opzet mee aan de basis van waarom het goed klinkt.

Het dynamische karakter is vooral een gevolg van het feit dat er veel laag en laag-mid wordt weggefilterd pre-distortion. In die lage frequenties (80-400Hz) zit heel veel energie en als je die niet wegfiltert pre-distortion ga je nooit een aanslaggevoelige ss distortion hebben.
Het is dus zeker niet het gevolg van één of andere ingenieuze opzet als een cascading diode ladder of iets dergelijk.
'Toevallig' past dit soort tonaal karakter net goed bij Vox...

Kim Wilson
13 september 2018, 08:45
Ik had uit die tijd de Ultra Chorus (2x65W en 2x12"). Torren en clean ook heel lekker. Maar een wat krasserige distortion en een pedaaltje vond ik er ook niet lekker op werken. Met de Epi Sheraton II die ik toen ook had veel het dan wel weer mee, maar eigenlijk was of alleen clean of 'high gain' te pruimen, een lekker crunch geluidje bleef toch wat rasperig.

Verder oude transistorbakken die dacht ik wel populair waren, waren de Session Award Sessionette en Rockette (MOSFET eindtrappen). Zo'n Sessionette 75 kon naar het schijnt ook keihard.

Ook oudjes en transistor was de Roland Jazz Chorus serie, ook dacht ik wel populaire modelletjes in die tijd.

Zoek je het in het nu dan zit je al gauw in de modelling denk ik.
Die Performer had een heel aardige drive aan boord. Hij had een 12AX7 buisje in de preamp voor het drive-kanaal. Ik weet niet of het per se daar aan lag, maar de drive was erg goed bruikbaar.

Ik heb nu als klein oefending idd een modeling apparaatje, daar ontkom je tegenwoordig bijna niet meer aan. Is ook wel veelzijdig. Maar die oude transistorbakkies klonken wellicht beter.

Brad
13 september 2018, 10:51
Verder wat de Pathfinder betreft:
In vergelijking met andere gelijkaardige versterkers (Fender Frontman, Marshall MG, Orange Crush etc.) is de PF het minst geavanceerd qua opzet.
Het is werkelijk niet meer dan een erg simpel distortion pedaaltje door een cleane chip amp.
De frontman en MG trachten nog de eer hoog te houden door met wat geavanceerdere technieken als Sallen-Key of T-bridge filters te werken en net zoals bij buizenversterkers de speaker te sturen met constant current ipv constant voltage.
Mogelijk ligt de uiterst simpele, bijna naieve opzet mee aan de basis van waarom het goed klinkt.

Het dynamische karakter is vooral een gevolg van het feit dat er veel laag en laag-mid wordt weggefilterd pre-distortion. In die lage frequenties (80-400Hz) zit heel veel energie en als je die niet wegfiltert pre-distortion ga je nooit een aanslaggevoelige ss distortion hebben.
Het is dus zeker niet het gevolg van één of andere ingenieuze opzet als een cascading diode ladder of iets dergelijk.
'Toevallig' past dit soort tonaal karakter net goed bij Vox...

Wat clean geluid betreft wint die Vox Pathfinder het ruimschoots van die Marshall MG en Orange Crush (niet de Crush pro serie die is goed) versterkertjes. Die gewone Crush serie klinkt ongelofelijk schel, je moet de treble regelaar helemaal dicht draaien voor een beetje fatsoenlijk geluid.

jan7
13 september 2018, 11:46
Wat clean geluid betreft wint die Vox Pathfinder het ruimschoots van die Marshall MG...versterkertjes
Kwestie van smaak natuurlijk, maar velen gaan het met je eens zijn. (Behalve op dit forum misschien want, om een voor mij onduidelijke reden, zijn 'ze' het hier bij voorbaat oneens met jou)

Daarenboven, van de Pathfinder zijn er maar twee versies: PF10 en PF15(r). Die zijn beide ietsje anders gevoiced maar door de jaren heen is het schema van beide gelijk gebleven.

Van de MG zijn er veel versies: 10, 15, 30, 50, 100. En bij elk vermogen zijn er door de jaren heen nog verschillende versies: CD(R), FX, Gold en waarschijnlijk nog wel wat.
Die MG's zijn onderling allemaal anders gevoiced, dus wat cleans betreft kan je niet over hét 'MG clean' spreken.
De 10CD klinkt bijvoorbeeld heel jazzy maar dat kan van de 15CDR zeker niet gezegd worden.
Ze hebben ook nog allemaal verschillende speakers. En 6, 8, 10 of 12 inch speakers klinken per definitie al anders.

Zoals eerder gezegd, de beste manier om ze te beoordelen is een speaker-out maken en door je favoriete cab spelen, dan sluit je de speaker verschillen uit en ben je tegelijk ook verlost van die krasserige, schelle Chunil speakers.

Belangrijk daarbij is om de eindversterker in het schema te bekijken want bij sommige van die versterkers is de speaker onderdeel van de NFB loop van de eindversterker en dan moet je vermijden dat de sleeve van de speaker out verbonden is met ground. Dus de - van de speaker mag dan zeker geen contact hebben met het metalen chassis. Het veiligste is om de speaker out jack in het houten backpanel te maken, dan kan het nooit fout gaan.

raabje
13 september 2018, 14:08
Een ode aan de Pathfinder 15R: https://wgsusa.com/vox-pathfinder-15r

Ik begrijp van topics op Gearpage dat de 8 inch speaker vervangen voor een andere 8 inch weinig oplevert, de (Blue?) Bulldog speaker die er inzit is goed genoeg.

Ik vind wel dat de master volume heel gevoelig is voor thuis spelen, ik kan deze amper opendraaien, volume is snel al heel hoog. Gain heb ik op 11 uur staan. Als hier wat slims voor is, b.v een L pad er tussen zetten, dat zou helpen.

jan7
13 september 2018, 15:21
Een ode aan de Pathfinder 15R: https://wgsusa.com/vox-pathfinder-15r
http://www.tdpri.com/threads/vox-pathfinder-owners.166040/
156 pagina thread over de PF15(r)



Ik begrijp van topics op Gearpage dat de 8 inch speaker vervangen voor een andere 8 inch weinig oplevert, de (Blue?) Bulldog speaker die er inzit is goed genoeg.
Ik heb er een Celestion Eight 15 in geprobeerd. Idem voor de PF10. Maar voor beide klonk de stock speaker, hoe goedkoop en Chinees hij ook moge zijn, toch beter: rauwer, meer hoog, meer chime maar ook meer fizz en crackle.



Ik vind wel dat de master volume heel gevoelig is voor thuis spelen, ik kan deze amper opendraaien, volume is snel al heel hoog. Gain heb ik op 11 uur staan. Als hier wat slims voor is, b.v een L pad er tussen zetten, dat zou helpen.
Da's één van de redenen waarom ik hem uiteindelijk toch weer verkocht heb. Veel te snel veel te luid.

De meesten willen er ook graag kleine optredens mee doen en dan zal hij perfect zijn maar voor thuis (rijhuis) vond ik hem heel moeilijk in te stellen. Dat gepiel met de volume-knop: ietsie pietsie hoger: net te luid, tikje lager: net te stil... En eigenlijk vond ik hem ook pas goed beginnen klinken als hij net te luid was. :)

In dat opzicht is de kleinere PF10 veel beter te controleren. En naar mijn smaak klinkt die beter. Maar geen tremolo of reverb on board.

Op zich zou op een ss versterker een L-pad niet nodig hoeven zijn. Er zijn andere plaatsen in het circuit waar je een extra voltage divider zou kunnen introduceren of de gain zou kunnen verlagen, al ben ik er zelf destijds niet in geslaagd om dat goed te doen.

Vooral ook omdat ik me op allerlei andere mods richtte: ruis en hum verhelpen (geen succes), mid knop toevoegen (succes maar de treble en bass knoppen deden niet veel meer), tremolo depth verhogen (succes), meer reverb (succes, maar met nog meer noise tot gevolg).
Uiteindelijk alles back to stock en verkocht...

Van de opbrengst heb ik een Blackstar ht1r gekocht en ondanks de vele lovende kritieken was het dat toch ook weer niet. En in die HT1r vond ik ook weer een Chunil speaker... Maar ook met andere cabs doet die HT1r niet wat ik wil.

no 1 hops
13 september 2018, 16:45
heel wat informatie die ik nog niet eerder gehoord had, dank je wel jan7.
er zou voor de pf wel de ledmod zijn (ze maken dan 1 zijde van de leds los van de print), die ervoor zou zorgen dat hij langer clean blijft bij hoger volume.
inderdaad gevoelig voor bijgeluiden, zelf nog niet geprobeerd of een geaard stopcontact hier wat aan veranderd.

ik ben heel eerlijk dat ik zelf, op laag thuisniveau, niet veel blijer werd van een buizenamp (engl gigmaster 15)
heb nu voor de evans eg201 een vox tonelab st, maar daar zijn wat bruikbare ampmodels bij maar met een lading ruis.
de bruikbaarheid verdwijnt dan weer hoe meer je de noisgate mee laat werken.

jan7
13 september 2018, 18:29
er zou voor de pf wel de ledmod zijn (ze maken dan 1 zijde van de leds los van de print), die ervoor zou zorgen dat hij langer clean blijft bij hoger volume.
Bij de PF15 zijn de LED's altijd actief / in circuit. Als het signaal boven hun drempelwaarde (forward voltage) komt dan clippen ze. De drempelwaarde ligt rond de +/-2 volt.
De boost knop zorgt ervoor dat je bij lagere standen van de gain knop al clipping hebt. Zonder LED's is de boost knop langer een extra volume knop. Hij blijft dus langer clean bij hogere gain (niet volume)

Door de LED's los te maken, verhoog je de drempelwaarde/headroom naar de voedingsspanning van de opamps wat neerkomt op +/- 15 volt.
Met de LED's losgemaakt en de boost knop in, en de gain knop ver genoeg open ga je uiteindelijk ook voorbij die drempelwaarde van +/-15volt en krijg je opamp clipping. Qua karakter is dat nog hardere clipping dan de LED's to ground clipping.

De distortion bij de Marshall Lead 12 bijvoorbeeld komt puur van opamp clipping. (Al is er ook een versie van de Lead 12 die extra diodes to ground heeft. Maar geen idee of het de eerdere dan wel latere versies waren die deze extra diodes hadden. Van buitenaf kan je het verschil in versies afleiden het aantal inputs: 2, 3 of 4)

Bij de PF10 zit de LED-mod eigenlijk al 'ingebakken'. Die heeft geen 'boost' knop zoals de PF15 maar een 'clean/overdrive knop' waarmee je zowel de boost (de)activeert als de LED's in(uit) circuit brengt.

fastfolkert
14 september 2018, 20:51
De distortion bij de Marshall Lead 12 bijvoorbeeld komt puur van opamp clipping. Ik heb twee Lead 12's (versie zonder diode clipping) en die zou ik niet aanraden: Het zijn echte one-trick ponies. Clean zijn ze veel te steriel en schel, en pas met een flinke scheur klinken ze aardig.
Een goede crunch of randje krijg ik er met mijn LP, Firebird en Tele niet uit. En een reverb heeft ie ook al niet. Wel een Celestion 10"speaker. YMMV

jan7
14 september 2018, 22:56
Ik heb twee Lead 12's (versie zonder diode clipping) en die zou ik niet aanraden: Het zijn echte one-trick ponies. Clean zijn ze veel te steriel en schel, en pas met een flinke scheur klinken ze aardig.
Een goede crunch of randje krijg ik er met mijn LP, Firebird en Tele niet uit. En een reverb heeft ie ook al niet. Wel een Celestion 10"speaker. YMMV
Ik heb er nog geen geprobeerd maar het schema is nog eenvoudiger dan sommige distortion pedals dus misschien bouw ik het wel eens.
Jouw beschrijving komt overeen met wat iedereen er altijd over zegt op fora.
En Johan Segeborn bewijst hoe goed die flinke one trick pony scheur kan klinken door een paar Greenbacks:

https://www.youtube.com/watch?v=L-5IaYOvmjQ

Nog even opgezocht hoe je kan zien of de versie eentje is met diodes of niet. (Geen idee of het schema voor de rest gelijk bleef)

The old 5005 combo came in 3 versions. The way to tell them apart is by the number of output jacks on the front.
The first one (the one I like) has no output jacks. Unlike the other two, this version has a pair of diodes in the preamp making up a clipping circut.


En een reverb heeft ie ook al niet.
Net als bij de Pathfinder was er een versie zonder en eentje met spring reverb, "Reverb 12" heette die ipv "Lead 12"
https://images.reverb.com/image/upload/s--LF5BA-yY--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1500043987/p8nuph6zigrlndiyripn.jpg


Wel een Celestion 10"speaker.
Chunil Corp is pas midden jaren '80 opgericht dus grote kans dat je in deze oudjes wat betere/andere speakers gaat vinden.

Maar uit deze video leid ik af dat die stock speaker toch niet echt mijn ding zou zijn. De G10 Vintage in het tweede deel klinkt veel beter :

https://www.youtube.com/watch?v=6ydx7Oevzf8

beus
16 september 2018, 17:51
Ik wist niet dat de Pathfinder zo'n cult amp was. ik heb zelf een rijtje oude VOXen en voor thuis om te oefenen kan ik de VOX DA5 aanraden. VOX heeft ondertussen al zoveel transistor/modeling ampjes uitgebracht dat het niet bij te houden is maar ik zie dat ik toch een keer een Pathfinder moet proberen. Is de Cambridge uit dezelfde tijd (volgens mij?) gerelateerd aan de Pathfinder?

ateng
17 september 2018, 14:09
Kwestie van smaak natuurlijk, maar velen gaan het met je eens zijn. (Behalve op dit forum misschien want, om een voor mij onduidelijke reden, zijn 'ze' het hier bij voorbaat oneens met jou).
Tja, heeft hij er zelf naar gemaakt  Als je met hem in discussie raakt dan kom je er vanzelf wel achter waarom ze hier niet zo gecharmeerd zijn van Brad.

Maar goed om ff on topic te blijven een speaker doet heel wat en dat hoor je inderdaad in het 2e deel van de video.

no 1 hops
18 september 2018, 08:42
een speaker doet heel wat en dat hoorde je inderdaad in het 2e deel van de video.en soms kan dat voor een klein bedrag al verandert worden zoals met de fender greta
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?173280-goedkope-greta-upgrade

Brad
18 september 2018, 09:33
Ik wist niet dat de Pathfinder zo'n cult amp was. ik heb zelf een rijtje oude VOXen en voor thuis om te oefenen kan ik de VOX DA5 aanraden. VOX heeft ondertussen al zoveel transistor/modeling ampjes uitgebracht dat het niet bij te houden is maar ik zie dat ik toch een keer een Pathfinder moet proberen. Is de Cambridge uit dezelfde tijd (volgens mij?) gerelateerd aan de Pathfinder?

Is uitgekomen in ongeveer dezelfde periode dacht ik . De Pathfinder 10 is nog te krijgen maar de 15 niet meer.

tmms
18 september 2018, 10:02
Heb eens kort een Pathfinder gehad, vond het opmerkelijk hoe goed ze er in waren geslaagd het als een Voxje te laten klinken, prima.

guitarkid2
18 september 2018, 10:36
https://www.youtube.com/watch?v=6ydx7Oevzf8

volgens mij horen wij alleen de mic van de van de camera
dus leuk die sm 57 ervoor....................
speaker beter slechter ? anders
beide niet denderend imo

ateng
18 september 2018, 10:51
https://www.youtube.com/watch?v=6ydx7Oevzf8

volgens mij horen wij alleen de mic van de van de camera
dus leuk die sm 57 ervoor....................
speaker beter slechter ? anders
beide niet denderend imo
Als je van blikkerig houdt dan is het voor jou niet beter maar in het algemeen heeft de 2e test meer tone dus tis maar waar je van houdt ;)
Tis gewoon een smaakkwestie maar denk dat de meeste gitaristen toch een warme tone zoeken dan schel en blikkerig.

ateng
18 september 2018, 10:58
Mijn eerste versterkertje was een Fender Performer 650. 65 watt torren en een 12" speaker. Niet echt klein en compact, maar wat klonk dat ding lekker.

Oeh ja een heel gaaf versterker! Volgens mij was de Roc Pro een opvolger van de Performer, ook een 12AX7 preampbuisje voor de overdrive kanaal terwijl de clean SS is.

jutter
23 september 2018, 12:16
Al een keuze gemaakt?