PDA

View Full Version : iemand ervaring met D-tuna?



Helleke66
9 september 2018, 20:30
Wat ik graag wil is een gitaar in bv Drop C stemmen en dan de D-tuna gebruiken om de in C gestemde dikke E snaar naar B te zetten of nog lager. Is dat mogelijk met de D-tuna?

Brum
9 september 2018, 20:56
Nee. Het werkt echt alleen in standaard E stemming naar D. Ik heb het helaas zelf ondervonden, in mijn geval van D naar C en het was alleen maar behelpen en bijdraaien en dan nog was het vaak vals. Ik kan het niet verklaren, maar het zal toch iets met de snaarspanning te maken hebben icm de stemming.

Helleke66
9 september 2018, 21:37
Ok nou das duidelijk ;) Dan beginnen we er maar niet aan. Had al zo'n vermoeden omdat er weinig over te vinden was. Bedankt Brum!

D3nnis
9 september 2018, 21:39
Nee. Het werkt echt alleen in standaard E stemming naar D.

Ik gebruik m zelf om van Eb naar een toon lager te gaan, en dat werkt probleemloos.
Waar de grens ligt weet ik ff niet.
Snaarspanning lijkt me nvt, dat wil zeggen, ik kan me niet voorstellen dat iemand met een .042 snaar naar B wil.

Brum
9 september 2018, 22:27
Ik weet ook niet precies waar het 'm in zit en waar de grens ligt, maar met lagere stemmingen is het echt niet te doen. Als in; het kan wel, maar je blijft finetunen en dan nog is het vaak vals. Heb ook helemaal volgens de manual gewerkt en het bleef maar behelpen. Heb 'm er uiteindelijk maar weer afgehaald.

Basvarken
10 september 2018, 09:09
Misschien is de Drop van Digitech een oplossing voor jou?


https://www.youtube.com/watch?v=67Jkg92XSUM

Fusion
10 september 2018, 11:44
Kan die dan ook alleen maar één snaar omlaag pitchen? Nee toch?

Basvarken
10 september 2018, 12:23
Nee dat kan niet.
Maar... naast een draaiknop zit er op de Digitech Drop ook een miniswitch waarmee je de functie van de voetschakelaar kunt veranderen. In Latching-modus functioneert de drukknop als een normale aan/uit-knop. Zet je de switch op Momentary, dan blijft het effect ingeschakeld zolang je met je voet de knop ingedrukt houdt. Zo kun je tijdens het spelen snel wisselen tussen twee verschillende toonhoogtes.

En daarmee zou Helleke66 best geholpen kunnen zijn.

Fusion
10 september 2018, 12:59
Lijkt me niet echt praktisch bij tokkelen alleen al.

Fusion
10 september 2018, 13:00
Akkoorden ook niet overigens. :D

mrweird
10 september 2018, 13:02
Nee dat kan niet.
Maar... naast een draaiknop zit er op de Digitech Drop ook een miniswitch waarmee je de functie van de voetschakelaar kunt veranderen. In Latching-modus functioneert de drukknop als een normale aan/uit-knop. Zet je de switch op Momentary, dan blijft het effect ingeschakeld zolang je met je voet de knop ingedrukt houdt. Zo kun je tijdens het spelen snel wisselen tussen twee verschillende toonhoogtes.

En daarmee zou Helleke66 best geholpen kunnen zijn.

Yep, moet hij wel normal vingerzetting gebruiken ipv de drop D (C) vingerzetting van powerchords met 1 vinger.. Ik gebruik dit pedaaltje ook voor nummers die in Eb moeten. Werkt prima.

Fusion
10 september 2018, 13:47
Maar dan moet je dus eigenlijk continue de 'inverse' van de drop vingerzetting spelen dus ipv de vingers op de dikste snaar 2 vakjes naar de brug nu juist de andere snaren 2 vakjes richting de brug (oftwel, normale vingerzetting maar dan weten dat alles 2 vakjes omlaag gepitched wordt door je pedaal). Je kan dus niet met de gangbare drop vingerzettingen spelen, maar speelt gewoon 2 semitonen lager.

guitarkid2
10 september 2018, 14:07
Snap dit soort dingen niet helemaal of je grijpt een gitaar die in de juiste stemming staat of je heb een een zangpersoon die even tegen het publiek gaat motherfuckeren als je als gieterist ff van stemming veranderd...... toch ?

Tenzijde je midden in een liedje van tuning wil veranderen,Ok dan begrijp ik dit soort "oplossingen"
Hoewel naar drop d moet ook middensongs te doen zijn


Toch ?

Brum
10 september 2018, 14:11
Imbussleuteltje bij de hand... Locking nut los... Juiste stemming op de E snaar... De rest ook weer nalopen, want die verlopen dan... Na juiste stemming imbussleuteltje weer bij de hand, kut waar ligt ie nou... Vastzetten... Finetunen op je floyd... En je zanger maar lullen!:seriousf:

guitarkid2
10 september 2018, 16:42
Heb een keer een snaar vervangen op een podium van een gitaar met een floyd maar dan zonder vaste topkam . Die 5 vrienden en kennissen in zaal wilde best ff wachten.

Maar ik geloof dat je een pointe hebt :)

Helleke66
18 september 2018, 22:06
Waar ik voorlopig even mee geholpen ben is dat ik de Floyd vast hebt gezet zodat hij niet meer naar achteren kan maar nog wel naar voren.
De gitaar in Drop C gezet en de locknut van de bovenste 2 snaren los heb gelaten zodat ik net zoals bij een vaste topkam de toon van de E snaar lager kan draaien zonder dat de rest ontstemd. Dat werkt vooralsnog wel prima

VincentZaalberg
12 december 2023, 17:45
Hi, ik heb hier een Fender EVH staat met D Tuna. Had hem ooit goed werkend voor een optreden.
Maar nu ik hem weer zuiver probeer te stemmen valt me op dat de 5e en 4e snaar enigszins stijgen in stemming als ik de D Tuna naar buiten trek om de 6e snaar van E naar D te stemmen. Ik krijg die 5e en 4e snaar maar niet zuiver in combinatie met de D Tuna.
Iemand hier ervaring of een tip voor?

D3nnis
12 december 2023, 22:01
Staat je tremolo wel "dive only"?

bluegate
20 december 2023, 17:29
Blijft een lastig ding, ook gehad op een FR gitaar. Altijd issues.
Ik vind Dive only niet fijn, dus ik gebruikte een Tremol-No en dat heeft een tijd redelijk gewerkt.
Maar ineens kon ik de D-Tuna niet meer draaien om te verstellen.

De unit werkt door het staafje waarmee je de snaar vastzet naar beneden te duwen. Deze moet dus voldoende ruimte hebben bij de body. Bij omzetting naar D komt dat staafje omhoog zodat de snaarspanning zakt.
Net als dat je aan de fine-tuner draait, maar door het metaal van de D-Tuna is het een specifieke afstand.
Mogelijk werkt het dus niet als je lager dan normale E of Eb stemming omdat de afstand niet overeenkomt met de snaarspanning wijziging.

D3nnis
20 december 2023, 18:28
Blijft een lastig ding, ook gehad op een FR gitaar. Altijd issues.


Liggen die issues aan de D tuna?
Ik heb er een in combinatie met een gotoh Floyd (op de Ernie ball music man Steve morse Y2D) en die functioneert reeds meer dan 10 jaar probleemloos. Is mijn ene bandje mijn meest gebruikte gitaar, dus klikklakt toch wel zeer regelmatig tussen Eb en dB.




Net als dat je aan de fine-tuner draait, maar door het metaal van de D-Tuna is het een specifieke afstand.


Maar wel instelbaar met een klein stelschroefje.
Misschien zit hier ook wel de oplossing van jouw issues?
Ik stem de betreffende E snaar in D (of in ieder geval, de lagere van de twee tonen), met de D tuna in de "achterste" (losse) stand, en dit met een minimale druk van de fijnstemmer op de D tuna; de fijnstemmer is dan dus bijna helemaal uitgeschroefd.

Als je de D tuna inschakelt, stel je met het kleine stelschroefje de E in.

Werkt voor mij prima, met als enige nadeel dat als je de fijnstemmer te ver indraait in de tijd (door snaar rek of temperatuur) de verhouding tussen E en D niet meer lekker is. Dus ik moet de locknut van de E snaar iets vaker los halen dan bij de andere snaren het geval zou hoeven zijn.
Maar eigenlijk wissel ik net zo vaak of vaker snaren dan dat dit probleem er is, dus veel last heb ik er niet van.

Speeddemon
21 december 2023, 21:57
Misschien wel interessant als D-Tuna alternatief, de Tone Vise Pitch Shifter.

https://www.tonevise.com/Pitch-Shifters/

Werkt net iets anders en hoewel minder afstelmogelijkheden, kun je wel sneller naar drop-D en terug stemmen door te draaien.
Ik heb deze op een gitaar zitten en een D-Tuna op een ander; beide systemen werken voor mij prima om vanuit Eb naar Db te gaan.
Uiteraard zijn beide Floyd Roses wel op dive-only ingesteld door een trem stopper.