PDA

View Full Version : Bluguitar Amp1 Mercury (tube amp waardig)



wood
4 september 2018, 16:59
Hey,

Afgelopen weekend heb ik de nieuwe Amp1 Mercury versterker te leen gehad. Iets meer dan een jaar geleden kwam ik in aanraking met de normale Amp1. Dit omdat ik opzoek was naar een backup versterker die minder ruimte in beslag zou nemen (voorheen nam ik altijd 2 versterkers mee naar optredens). Ik kende de versterker al wel maar was niet zo onder de indruk door de filmpjes die ik gezien had. Dat veranderde vrijwel meteen toen ik hem mocht proberen.
Vooral het clean kanaal in combinatie met pedalen spraak mij aan maar in het afgelopen jaar ben ik de drive channels ook beter leren kennen.

Binnenkort komt de Mercury versie uit wat een upgrade is van de normale. De kanalen en de reverb klinken naar mijn idee een stuk dieper en strakker. De normale heeft nog altijd een klein beetje een transistor achtig randje vind ik. Dat is bij deze helemaal weg.

Check hier wat demo filmpjes die ik afgelopen weekend heb gemaakt (btw ik werk niet voor dit merk)

https://www.youtube.com/watch?v=83sX7wVwMXY&list=PLPtVEuqUNu1hNWkyd75Uyhm19okxwcBWN

https://www.youtube.com/watch?v=07wTMKbU-Lc&frags=pl%2Cwn

pasqual
4 september 2018, 21:50
Klinkt zeker niet verkeerd. Zou je ook wat opnames kunnen maken over een cabinet en gemiked? Geeft toch een andere indruk dan van je geluidskaart.

Erik de Perik
4 september 2018, 22:01
Ik vind het geluid in het eerste filmpje, die met een LP ronduit slecht en zeker niet als een tube amp klinken. Het tweede filmpje trekt het wel een beetje recht maar nog steeds komt het niet in de buurt van de oorspronkelijke demo van Thomas Blug, compleet met Herr Flick accent. Super vent ook, leuke herinneringen aan.


https://www.youtube.com/watch?41=&v=K-WLohwUpMQ

Pepe
4 september 2018, 22:21
Heb geen idee wat Blug er zelf over zegt (wegens geen interesse) maar zolang men dingen zegt als "net een tube amp" en "nu nog witter" haak ik af.
Hoor je nooit bij een tube amp dat ie op iets anders lijkt, niet nodig.
Er was een tijd dat ik dacht, de transistor heeft een eigen sound die soms beter werkt dan een buis, ik heb het dan over bands als Pixies en Radiohead enzo.
Hetzelfde geldt voor digitaal. Be proud of what you are zou dominee King zeggen.
Maar goed, deze lijkt heel erg op tubes dus. Jammer.

tnijland
4 september 2018, 22:38
Ik heb hem gekocht toen hij net uitkwam maar was er al snel uit dat het niet mijn ding was. Het concept is erg goed doordacht. Je hebt er ook een lekkere compacte unit mee waarmee je snel kunt optreden. Hij gaat imo alleen manco op de sound die het onvoldoende waarmaakt. Het is een beetje een kruising tussen een pedaal en een preamp. Jammer want nogmaals, het concept is best aardig.

Erik de Perik
4 september 2018, 22:48
Heb geen idee wat Blug er zelf over zegt (wegens geen interesse) maar zolang men dingen zegt als "net een tube amp" en "nu nog witter" haak ik af.
Hoor je nooit bij een tube amp dat ie op iets anders lijkt, niet nodig.
Er was een tijd dat ik dacht, de transistor heeft een eigen sound die soms beter werkt dan een buis, ik heb het dan over bands als Pixies en Radiohead enzo.
Hetzelfde geldt voor digitaal. Be proud of what you are zou dominee King zeggen.
Maar goed, deze lijkt heel erg op tubes dus. Jammer.

Nahja ik weet ook niet wat Blug daar zelf van vindt.... ik gok dat hij 'm affentittengeil vindt maar da's logisch. Ik heb ook een tijdje op trannies gespeeld, eigenlijk alleen Fender en was best gewend aan de drive tot ik weer op een (ook al Duitse) Kitty Hawk speelde. Sindsdien alleen nog maar buizen, op een cadeau gekregen Pignose na dan. Zo'n Nanotube is natuurlijk niet echt een huizenapparaat, net als m'n Blackstar HT-Dual preamp met één 12AX7.


Ik heb hem gekocht toen hij net uitkwam maar was er al snel uit dat het niet mijn ding was. Het concept is erg goed doordacht. Je hebt er ook een lekkere compacte unit mee waarmee je snel kunt optreden. Hij gaat imo alleen manco op de sound die het net niet helemaal waarmaakt. Het is een beetje een kruising tussen een pedaal en een preamp. Jammer want nogmaals, het concept is best aardig.

Het zou erg mooi zijn ja. Ik heb 'm trouwens nooit uitgeprobeerd. Mijn contacten met Blug waren uit de tijd van de H&K Acces en zo.

fred dons
4 september 2018, 23:49
ik ben niet zo buizengeil, ik wil een cleane eindtrap die mijn basisgeluid goed uitversterkt, en ik heb een paar leuke buizenamps die heel goed kunnen klinken maar die ook wel eens een slechte dag hebben (en die fukking loodzwaar zijn) zo'n blu ding samen met een rik5 lijkt me ideaal :D
en ik vind het les paul filmpje eigenlijk het beste klinken

Erik de Perik
4 september 2018, 23:52
Zijn we het daar dus zwaar over oneens Fred ;)

Pepe
5 september 2018, 00:39
Dit weekend speelde ik buiten op een festivalletje, de oude Deluxe met een hollow body P90 kon flink open en dat gaf een roar... de hele amp trilde, het was een tsunami die over het podium heen rolde, daar kan niks tegenop... dat wil zeggen, als je een rollende tsunami zoekt. Super clean of totale mayhem doen die buizencombo's minder goed, zeg maar... niet. Dan lijkt me een Blug ding ook praktischer.
Ik zit zelf in de rollende tsunami handel he, door die bril bekijk ik ook alles.

Erik de Perik
5 september 2018, 00:44
Zijn we het daar dus zwaar over oneens Fred ;)

Qua Les Paulo filmpje dan.

telerocker
5 september 2018, 01:40
ik ben niet zo buizengeil, ik wil een cleane eindtrap die mijn basisgeluid goed uitversterkt, en ik heb een paar leuke buizenamps die heel goed kunnen klinken maar die ook wel eens een slechte dag hebben (en die fukking loodzwaar zijn) zo'n blu ding samen met een rik5 lijkt me ideaal :D
en ik vind het les paul filmpje eigenlijk het beste klinken

De Blu-Amp kun je in je handbagage meenemen in het vliegtuig. Dat is voor Jennifer Batten een doorslaggevend argument.


https://www.youtube.com/watch?v=A_KT2giZjY8

fred dons
5 september 2018, 09:33
Qua Les Paulo filmpje dan.

dat begreep ik al hoor :D

het is ook een beetje smaakgebonden, ik ben meer met de 80ties processed metal lp sound opgegroeid en ben meestal geen fan van plexi/classic rock sounds (een enkele uitzondering daar gelaten)

wood
5 september 2018, 11:43
ik was de citaat vergeten, maar bij deze

wood
5 september 2018, 11:45
Klinkt zeker niet verkeerd. Zou je ook wat opnames kunnen maken over een cabinet en gemiked? Geeft toch een andere indruk dan van je geluidskaart.

Omdat tegenwoordig bijna standaard van je verwacht wordt dat je met een Kemper aan komt (ivm geen geluid op het podium) vond ik het demonstreren van de direct out wel de moeite waard. Ik heb zelf echt een hekel aan het spelen met inears, maar de Amp1 geeft een bepaalde umpf/bas respons (hoe noem je zoiets) waardoor het hele anders voelt als je toon maakt.

Ik heb hier trouwens een filmpje opgenomen met mn mobiel, dit is alleen wel de oude Amp1 https://www.instagram.com/p/BkGD2Uzl0wZ/?taken-by=woody_guitarmusic

wood
5 september 2018, 12:13
Ik heb hem gekocht toen hij net uitkwam maar was er al snel uit dat het niet mijn ding was. Het concept is erg goed doordacht. Je hebt er ook een lekkere compacte unit mee waarmee je snel kunt optreden. Hij gaat imo alleen manco op de sound die het onvoldoende waarmaakt. Het is een beetje een kruising tussen een pedaal en een preamp. Jammer want nogmaals, het concept is best aardig.

Ik herken en snap wat je bedoelt, alleen ik heb zelf gemerkt dat je het ding echt moet lekker kennen (hoe simpel hij ook lijkt). Hoe de master en de channel volumes staan ingesteld maakt een hoop verschil.
De nieuwe versie klinkt wel echt beter en heeft geen sizzle meer bij de drive waardoor het transistor achtige karakter weg is. Ik heb hem met meerdere buizen versterkers die ik heb waaronder de Friedman en een Fender vergeleken en hoor toch weinig tot geen verschil meer.

Maar smaak, je spel, wat je hoort in je hoofd is ook bepalend of het wat voor je is.

Remork1970
5 september 2018, 17:32
De Blu-Amp kun je in je handbagage meenemen in het vliegtuig. Dat is voor Jennifer Batten een doorslaggevend argument.

Waar laat ze d'r speakerkasten dan?

Remork sluiten.

arjanb01
5 september 2018, 17:37
Rechtstreeks over de PA of kastdie op locatie staat?
Zulke Celebs nemen echt niet hub eigen complete gear mee.

telerocker
6 september 2018, 07:44
Rechtstreeks over de PA of kastdie op locatie staat?
Zulke Celebs nemen echt niet hub eigen complete gear mee.

Yep. Tien tekens.

Rinze
6 september 2018, 08:50
Jennifer neemt een Nano-cab mee in zo'n rolkoffer.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

wood
6 september 2018, 08:52
Waar laat ze d'r speakerkasten dan?

Remork sluiten.

Zij speelt over de Bluguitar Nano Cab. Die past gewoon in haar koffer, dat laat ze ook zien in een van haar filmpjes.
Leuke cab voor dat doel einde, maar hij klinkt wel anders dan een Hook of Bogner 1x12 en zeker als een 2x12.

Da Vinci
7 september 2018, 15:12
De nieuwe versie klinkt wel echt beter en heeft geen sizzle meer bij de drive waardoor het transistor achtige karakter weg is. Ik heb hem met meerdere buizen versterkers die ik heb waaronder de Friedman en een Fender vergeleken en hoor toch weinig tot geen verschil meer.


Ik heb het ook altijd een leuk concept gevonden maar 'm laten liggen vanwege die sizzle. Wist niet dat er een nieuw model was maar ben wel benieuwd naar het verschil...

wood
8 september 2018, 10:28
Ik heb het ook altijd een leuk concept gevonden maar 'm laten liggen vanwege die sizzle. Wist niet dat er een nieuw model was maar ben wel benieuwd naar het verschil...

Rond oktober komt hij uit (als ik het goed heb). Het verschil is dat de geluiden geluiden dieper klinken/meer body hebben waardoor het opeens een veel serieuzere versterker is geworden.

Remork1970
8 september 2018, 12:44
Als ze dat ding nou 's in een rackuitvoering zouden maken. Zou ik mooier vinden dan zo'n stomme pedaalversie.
Maar ja, rack is dead he?
Grmbrl%#@&*!

Remork sluiten.

wood
8 september 2018, 16:01
Ik heb het ook altijd een leuk concept gevonden maar 'm laten liggen vanwege die sizzle. Wist niet dat er een nieuw model was maar ben wel benieuwd naar het verschil...

Btw, hier kan je een stukje horen van het Classic kanaal, de gain staat alleen wel erg hoog, dus met minder gain zou hij strakker klinken

https://www.youtube.com/watch?v=P2qKZZr-mjY&frags=pl%2Cwn

En via een cab klinkt het naar mijn idee zelf beter

arjanb01
8 september 2018, 16:04
Probleem wat ik ook met dit apparaat heb is de ‘holle’ gecompressde sound. Zelfs bij Blug hoor ik het. Mis openheid, strakheid, transparantie. Die wollige deken blijft hier bij dit model ook aanwezig helaas.

Brad
8 september 2018, 18:24
3 weken vakantie is wel genoeg. Wanneer die nieuwe echt een verbetering is, is het ideaal. Nanocab erbij en je hebt een compacte lichte set. Ik heb Jennifer Batten bij Bax Amsterdam gehoord met dat ding (de oude versie) en het klonk niet verkeerd, maar die vrouw kan natuurlijk ook wel spelen.

Tabula Rasa
8 september 2018, 18:28
Kut. Zo snel alweer voorbij. Het was zo rustig, gezellig en vredig hier.

Nouja, we hebben genoten.

ateng
9 september 2018, 00:32
Aaaah nu begrijp ik t!

ateng
9 september 2018, 00:42
Probleem wat ik ook met dit apparaat heb is de ‘holle’ gecompressde sound. Zelfs bij Blug hoor ik het. Mis openheid, strakheid, transparantie. Die wollige deken blijft hier bij dit model ook aanwezig helaas.

Ik ben er ook niet zo van onder de indruk, zelfs niet van Jennifer Batten's sound.

telerocker
9 september 2018, 08:11
Ik kwam deze tegen van Wood. Klinkt niet verkeerd.


https://www.youtube.com/watch?v=83sX7wVwMXY

Erik de Perik
10 september 2018, 01:22
Ik kwam deze tegen van Wood. Klinkt niet verkeerd.


https://www.youtube.com/watch?v=83sX7wVwMXY

Die kwamen wij in zijn eerste post tegen......

telerocker
10 september 2018, 07:04
Die kwamen wij in zijn eerste post tegen......

Oh dear, te laat ingeschakeld.

Da Vinci
10 september 2018, 09:49
Rond oktober komt hij uit (als ik het goed heb). Het verschil is dat de geluiden geluiden dieper klinken/meer body hebben waardoor het opeens een veel serieuzere versterker is geworden.

Thx, maar ben inmiddels niet meer zo in de markt voor dat ding omdat ik mijn heil in een kleinere set heb gevonden in een Kemper.

wood
21 september 2018, 15:50
Thx, maar ben inmiddels niet meer zo in de markt voor dat ding omdat ik mijn heil in een kleinere set heb gevonden in een Kemper.

Ik heb een vorige week vergeleken met een Powered Kemper van een hele goede gitarist met de populaire profiles. Er was een duidelijk verschil te horen (vond de eigenaar van de Kemper ook). We hadden een rondje Kemper, Friedman en de Amp1 gedaan over dezelfde cab.
Maar goed voor inear gebruik doet de Kemper prima z'n ding op grote festivals.

herrieman
21 september 2018, 17:41
Wil niet plassen hoor...maar...mot dit draadje niet naar de afdeling modeling?

pasqual
21 september 2018, 20:13
Wil niet plassen hoor...maar...mot dit draadje niet naar de afdeling modeling?

Waarom denk je dat deze versterker een modeling amp is?

Da Vinci
22 september 2018, 09:29
Ik heb een vorige week vergeleken met een Powered Kemper van een hele goede gitarist met de populaire profiles. Er was een duidelijk verschil te horen (vond de eigenaar van de Kemper ook).

Dat kan ik ook wel beamen ja. Daarom ben ik ook zo blij met m’n Kemper 😉



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

herrieman
23 september 2018, 09:48
Waarom denk je dat deze versterker een modeling amp is?

Bij nader inzien heb je, denk ik, een punt.

wood
23 september 2018, 12:25
Bij nader inzien heb je, denk ik, een punt.

Er is op de reverb na idd niks digitaals aan deze versterker.

bluegate
20 september 2019, 16:20
Ik ben inmiddels ook om naar de Amp1 Mercury.
Heb hiervoor een Axe FX II weggedaan.
Erg mooi concept vind ik het, ook de youtube filmpjes waar ze dure versterkers A/B'en met de AMP1 en dat Thomas bij allen redelijk in de buurt komt terwijl zijn Amp1 maar 1/3 kost van de andere versterkers.

Zelf maar gaan testen en de originele Amp1 was het niet voor mij, en vond het jammer. Te veel bas.
Maar toch de Mercury versie opgezocht en die beviel prima, overtollige bas is nu weg en de klank en opties zijn zeer doordacht.
Ik hou van het oude Marshall geluid dus Vintage is helemaal mijn ding. Maar ook de Classic en Modern zijn bruikbaar.
De modern komt goed in de buurt van mijn oude Friedman Runt, dus ondankt maar "4" amps voldoet hij aan al mijn wensen.

Ik heb de Fatcab erbij en onlangs ook nog de Nanocab besteld.

Schakelen doe ik met de Remote1 zodat ik alle sounds kan benaderen en presets kan opslaan.
Als effecten heb ik een Line6 M5 in de FX loop en voor de Amp1 nog twee Mooer pedaaltjes (Chorus en Phase)

Met deze set kan ik alle geluiden die ik in de Axe FX had ook met de Amp1 ten gehoore brengen.

Vind het prettiger voelen (alhoewel de AXE echt goed is) als het geluid analoog blijft (alleen als ik delay of pitch van de M5 gebruik wordt het digitaal, staat op True Bypass ipv DSP bypass)

dml
21 september 2019, 16:46
Hm, die sizzle zou juist voor mij de reden zijn om voor de gewone versie te gaan. Mijns inziens hoor je die sizzle niet meer terug in bandgeweld maar blijft het hoog wel overeind en klinkt het niet zo "speaker simulated", zoals ik de Mercury wel vind klinken. Maar hey, smaken verschillen, uiteraard.

arjanb01
21 september 2019, 17:15
Gave amp, zeker doordat het setje zo compact ideaal live te gebruiken!
Gefeliciteerd ! 👍

telerocker
22 september 2019, 17:15
Hoe hard gaat zo'n Bluamp (M) eigenlijk? Kan ie een 50 watt buizentop bijbenen?

Rinze
22 september 2019, 19:22
Hoe hard gaat zo'n Bluamp (M) eigenlijk? Kan ie een 50 watt buizentop bijbenen?Ik heb de eerste versie gehad, die ging echt snoeihard. Ik kon niet overweg met het flubberige laag maar op volume klonk ie prima. Hij ging harder dan mijn Switchblade 50 over dezelfde kast. De band begon bij master standje 5 al te klagen. Ik heb hem even op 8 gehad en dat was meer een soort aardbeving.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

bluegate
23 september 2019, 10:38
Volume met de Fatcab vind ik niet heel erg luid, mijn Friedman Runt met 20W was echt luider.
Maar vanwege dat ik nog wacht op mijn Nanocab kun je de master niet veilig boven 6-7 zetten met de 60W speaker van de Fatcab.

Als ik ze beiden heb zal ik een beter beeld kunnen geven van het volume.

Wat ik wel kan zeggen is dat hij goed klinkt op laag volume, en in de huiskamer wil je niet boven 1,5-2 op de master anders bellen je buren aan.

Live zonder PA speelde ik laatst met 6 op de master, vandaar dat ik ook de Nanocab erbij heb besteld.

Rinze
23 september 2019, 12:09
Volume met de Fatcab vind ik niet heel erg luid, mijn Friedman Runt met 20W was echt luider.
Maar vanwege dat ik nog wacht op mijn Nanocab kun je de master niet veilig boven 6-7 zetten met de 60W speaker van de Fatcab.

Als ik ze beiden heb zal ik een beter beeld kunnen geven van het volume.

Wat ik wel kan zeggen is dat hij goed klinkt op laag volume, en in de huiskamer wil je niet boven 1,5-2 op de master anders bellen je buren aan.

Live zonder PA speelde ik laatst met 6 op de master, vandaar dat ik ook de Nanocab erbij heb besteld.Ik had de Amp1 aangesloten op mijn Engl Standard 4x12. Nu zitten daar niet de meest efficiënte Celestions in maar wel 4 stuks natuurlijk. Ik was in ieder geval onder de indruk van het volume en dat was ik in die band niet snel. Wat meer is, ik was onder de indruk van het geluid op volume, het laag werd door de compressie ook strakker leek het. Daar zat ook gelijk het probleem: om lekker te klinken moest ie veel te hard voor thuis.



Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

bluegate
23 september 2019, 14:25
Nanocab is zojuist aangekomen, donderdagavond testen met oefenen.
Dan weet ik echt hoe luid dat ding is :rockon:

Met 4x12 kun je 'm inderdaad helemaal openzetten, denk dat vanaf standje 7 het minder leuk is om ervoor te staan...

telerocker
23 september 2019, 15:46
Nanocab is zojuist aangekomen, donderdagavond testen met oefenen.
Dan weet ik echt hoe luid dat ding is :rockon:

Met 4x12 kun je 'm inderdaad helemaal openzetten, denk dat vanaf standje 7 het minder leuk is om ervoor te staan...

Heeft de Nanocab meer power dan die Fatcab dan? Volgens mij beide één speaker toch?

bluegate
23 september 2019, 17:14
Ik kan dan de Fatcab en de Nanocab samen aansluiten, samen kunnen ze 120W RMS verwerken en de AMP1 is 100W RMS.

Dus met 1 cabinet (zijn 60W per stuk) loop je het risico met de master boven 6-7 om de speaker op te blazen.
En als het goed is geeft de dubbele speaker setup ook een luider geluid vanwege de grotere lucht verplaatsing.
Dacht dat dit rond de 3dB extra geeft.

D3nnis
23 september 2019, 19:55
de AMP1 is 100W RMS.

Dus met 1 cabinet (zijn 60W per stuk) loop je het risico met de master boven 6-7 om de speaker op te blazen.


Nu ga je er van uit dat het vermogen lineair toeneemt met de master, maar dat hoeft toch helemaal niet per se zo te zijn? Of is dat toevallig voor deze amp wel zo?




En als het goed is geeft de dubbele speaker setup ook een luider geluid vanwege de grotere lucht verplaatsing.
Dacht dat dit rond de 3dB extra geeft.

Alleen een extra speaker kan het geluid eigenlijk niet verdubbelen. Meer luchtverplaatsing kan ook niet "zomaar" ontstaan. Daar heb je vermogen voor nodig, en dus zou je logischerwijs ook dubbel vermogen toe moeten voeren bij een dubbel aantal speakers om 3dB harder te gaan. Anders zou je, als je aan een 5W amp maar genoeg speakers hangt, net zo hard kunnen gaan als met een 180W amp op een halfstack.

Rinze
23 september 2019, 21:47
Volgens de handleiding is de masterrr van de Amp 1 idd zo ontworpen dat de stand van de volume knop x10 ongeveer het vermogen is wat op dat moment geleverd wordt.

Wat betreft dat aantal speakers: volgens mij is het allemaal wat gecompliceerder dan vaak wordt beschreven. Rendement van de speakers is van groot belang. Maar mijn Switchblade over de 4x12 of over de eigen speaker heeft toch wel erg veel verschil in druk.

Toen ik auditie deed bij de Karaoke band had ik twee 1x12 kastjes bij me en een Peavey Classic 60/60 als eindtrap. Ik kwam er niet door tegenover de houthakker en andere gitarist met Marshall 50 wat halfstack. Dus maar weer aan de 4x12... Met die twee kleine kans hoorde je alleen wat hoog en midhoog..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

bluegate
24 september 2019, 12:02
Nu ga je er van uit dat het vermogen lineair toeneemt met de master, maar dat hoeft toch helemaal niet per se zo te zijn? Of is dat toevallig voor deze amp wel zo?

Niet helemaal linear, halverwege is volgens de FAQ 30-40W en op 8 ongeveer 70W.




Alleen een extra speaker kan het geluid eigenlijk niet verdubbelen. Meer luchtverplaatsing kan ook niet "zomaar" ontstaan. Daar heb je vermogen voor nodig, en dus zou je logischerwijs ook dubbel vermogen toe moeten voeren bij een dubbel aantal speakers om 3dB harder te gaan. Anders zou je, als je aan een 5W amp maar genoeg speakers hangt, net zo hard kunnen gaan als met een 180W amp op een halfstack.

3dB is 1/2 keer luider, voor verdubbeling heb je 6dB voor nodig.
Het ligt zoals Rinze ook al aangeeft aan het rendement van de speakers en de gehele setup.

D3nnis
24 september 2019, 12:23
3dB is 1/2 keer luider, voor verdubbeling heb je 6dB voor nodig.

Huh?
10xlog2 is toch 3?

bluegate
24 september 2019, 12:32
Klopt, maar voor je gehoor is dit niet 2x zo hard.

Het gevoel van verdubbeling van het volume is voor je gehoor pas bij 6dB harder, volgens bronnen op internet pas bij 10dB harder.

D3nnis
24 september 2019, 17:54
Klopt, maar voor je gehoor is dit niet 2x zo hard.


Dat is weer wat anders.

Punt is: verdubbeling van geluid = 3dB extra.
Dus een 1W amp naar een speaker = XdB.
Nog zo'n amp naar nog zo'n speaker = totaal X+3dB toch?

Maar hang ik 2 van die speakers aan die enkele 1W amp, dan kan ik éigenlijk toch niet 3dB harder gaan (op rendementsdingen etc na)?
Elke speaker heeft immers maar maximaal de helft van het vermogen te verstouwen?

bluegate
25 september 2019, 13:53
Ik denk dat je dit echt alleen met een decibel meter kunt nakijken, heb ook zeker niet alle wijsheid omtrent de berekening hiervoor.

Jouw berekening zien er prima uit en en zijn volgens mij ook correct.

Ik ga het ondervinden donderdagavond of er verschil is met 1 of 2 speakers tijdens het oefenen.

bluegate
27 september 2019, 00:16
Vanavond geoefend met de twee cabs en je hoort jezelf makkelijker en het scheelt zeg maar 1 standje op de Master.

Geen tijd gehad on een dB test te doen helaas.

D3nnis
27 september 2019, 12:39
Mooi dat het bevalt!
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het vooral de spreiding is (als het louter om het volume gaat kun je je versterker ook harder zetten). Dat ervaar ik tenminste als prettig als ik met 2 ipv 1 4x12 speel.

Brad
27 september 2019, 19:25
Ik heb Jennifer Batten zien demonstreren bij Bax Amsterdam. De Blue amp stond niet centraal maar een midi gitaarsysteem, maar voor de versterking gebruikte ze hem wel samen met de nanocab. Volgens haar heeft die nanocab een erg goede spreiding en dat was zeker te horen.

bluegate
30 september 2019, 14:31
Zaterdag eerste optreden gedaan met Amp1 en Fat&Nano cabs.

Beviel goed, vooral het gemak van het opzetten.
Ik leg de pedaltrain neer, sluit de twee speakers aan en de gitaar en ik ben speelklaar... :zz:

Daarnaast prima live geluid en met de Gain op 5 voldoende verschillende gain niveau's op de drie overdrive kanalen.
Volume stond met luide drummer zonder PA op 6, nog voldoende over dus.

SloeGin
4 juli 2021, 21:10
Kleine bump.
Zijn hier nog gebruikers van deze amp?
Bevalt deze amp jullie nog?

bluegate
5 juli 2021, 16:11
Ik heb die van mij weg gedaan wegens overstap naar Kemper.
En de Kemper is inmiddels ook de deur uit omdat ik niet tevreden was over het geluid.

Vind de Amp 1 Mercury nog steeds wel een goed apparaat, maar het hoog vond ik toch niet mijn ding.
Maar voor 2kg en 4 kanalen met reverb een super unit.

Ben weer terug naar een volledige buizen amp...

Erik de Perik
5 juli 2021, 16:26
Ik ben er ook nog steeds benieuwd naar, ben al jaren niet meer in een muziekzaak geweest dus eigen schuld.

SloeGin
5 juli 2021, 16:41
Er zit blijkbaar ook een nieuwe versie aan te komen, de amp X.
https://amp-x.bluguitar.com/en/

Best wel benieuwd naar, al zou die wel het dubbele gaan kosten van de amp1 versies ...

bluegate
5 juli 2021, 16:50
Ja de X is zeker interessant, lost een aantal issues op die ik had met de Amp1 Mercury.
Ingebouwde IR met XLR uitgangen bijvoorbeeld.
Meer effecten en mogelijk uitwisselen van effecten.
Op papier ziet het er erg goed uit.

Erik de Perik
5 juli 2021, 16:55
Het is sowieso interessant dat een prima gitarist met hele goede oren zoiets ontwerpt. Dan kun je nooit een slecht product krijgen.

guitarkid2
5 juli 2021, 17:38
Ik heb een pedaaltje dat de beste kerel onwerpt heeft
Dan ga ik er maar van uit dat ik een zeer matig gitarist ben met een slecht gehoor

Erik de Perik
5 juli 2021, 17:42
*ontworpen

Wat is er niet goed aan (ik gok dat het niet goed is)?

guitarkid2
5 juli 2021, 17:54
ontwerpt****

Erik de Perik
5 juli 2021, 18:23
debiel******

dml
5 juli 2021, 20:25
Grote kans dat de X inderdaad een stuk duurder kost.

Remork1970
5 juli 2021, 20:35
Maar daar betaal je dan ook voor!

Erik de Perik
6 juli 2021, 00:29
Met een duurdere prijs.

Napoje
6 juli 2021, 08:24
Let op: Uiteindelijk is het toch weer niet goed. Net zoals al die andere gear.

bluegate
6 juli 2021, 11:51
Heel goed mogelijk, maar dat wil niet zeggen dat iets niet goed is.

Persoonlijke smaak kan verschillen, ik heb mijn Amp 1 weggedaan maar volg de ontwikkelingen van Bluguitar nog steeds omdat ik het wel een goedklinkend apparaat vind.

tnijland
29 augustus 2022, 23:38
Het heeft even geduurd maar ook BluGuitar lijkt nu na een jaar de modeling versie van de Amp1 produktieklaar te hebben met hun AmpX. Gebaseerd op een "Neural Amp Design" waarmee er "virtueller Lötkolben" worden toegepast om iedere sound te maken ;-)

Nou op de Guitar Summit in Mannheim hoop ik het te mogen beleven. Het oorspronkelijke concept was erg goed maar de sound was destijds niet helemaal mijn ding alhoewel ik me pas later realiseerde dat Thomas Blug veel met het volume van zijn gitaar werkt (net zoals bij een amp zonder master volume). Dus een herkansing is nog een optie...

Toch bijzonder dat we het altijd alleen maar over de beste versterker simulaties hebben. Want het enige analoge multi-effect dat imo echt mijlenver boven al het andere uitstaat is volgens mij de PedalPro van Vintage Revolutions. Maar ja, over smaak valt natuurlijk niet te twisten ;-)

Erik de Perik
30 augustus 2022, 00:03
Ik was altijd behoorlijk gecharmeerd van de clean en lead klanken van transistor Fender versterkers. Thomas Blug heb ik leren kennen als een uiterst aimabele topmuzikant en ik heb sowieso vertrouwen in zijn kijk op sound.

Pepe
30 augustus 2022, 02:01
Wat is er eigenlijk neural aan?
Ik bedoel, dat IS toch een big selling point?

Ik lees dingen als proprietary biomimetic AI, Neural training & sanity check, cortex reference...
mooi natuurlijk die woorden maar ik krijg toch het idee dat het niet meer is dan een progressieve algoritme,
wat op zich ook mooi is,
maar wat doet dat dan?

Erik de Perik
30 augustus 2022, 02:12
Wat is er eigenlijk neural aan?
Ik bedoel, dat IS toch een big selling point?

Ik lees dingen als proprietary biomimetic AI, Neural training & sanity check, cortex reference...
mooi natuurlijk die woorden maar ik krijg toch het idee dat het niet meer is dan een progressieve algoritme,
wat op zich ook mooi is,
maar wat doet dat dan?

Dat doet vooral heel goed.

tnijland
30 augustus 2022, 23:41
In de 100+ videootjes heet Thomas wel regelmatig verteld wat zijn voorbeelden waren bij de Amp1. Dat waren een Fender Clean sound, een JTM50 Vintage sound, een JCM800 Classic rock en een Modern high gain sound die een kruising is tussen Mesa en een Soldano. Ik geloof ook wel dat hij erg goed heeft geluisterd naar de orginelen en heeft nagedacht over de nabootsing en dynamiek van deze sounds. En het concept is gewoon heel erg praktisch. De schema's zijn gebaseerd op een analoge transistor preamp sectie i.c.m. een nanotube eindbuis (D-klasse).

De AmpX lijkt het d.m.v. nieuwe technologie mogelijk te maken om ook andere amp modellen (bijv. een VOX) na te kunnen bootsen. Als ik mezelf er iets bij zou moeten voorstellen: Neurale netwerken worden tegenwoordig binnen AI vaak met Deep Learning geassocieerd en zijn meestal gebaseerd op het leren van datasets (bijvoorbeeld audiostreams) waarmee de relaties tussen alle variabelen kunnen wordt vastgesteld. Die informatie zou je in theorie dan kunnen gebruiken om een amp sound te creeren... Dus de parameters voor de analoge transistor preamp sectie zullen wel digitaal bestuurd gaan worden.

Alleen mis ik dan wel de typische Blug fingerprint ;-)

Pepe
30 augustus 2022, 23:52
Wat ik bedoel, neural is de manier waarop hersenen werken -of een netwerk wat daar op gebaseerd is-
opgeslagen data kan zich met gerelateerde data verbinden kort door de bocht,
maar we hebben het hier toch gewoon over recording/profiling?
Dus ik vroeg me af wat de neurale inbreng dan is.

Maar misschien denk ik te ver door, is het gewoon een hippe marketing term met niks erachter.

tnijland
30 augustus 2022, 23:54
Het neurale netwerk heeft alleen maar een associatie dat het vergelijkbaar is met de manier waarop onze hersenen werken. Gebaseerd op relaties zoals iemand zelf ook denkt/verbanden legt in meerdere lagen/dimensies.

Al bedacht in 1943 (modellering van neuronen in het brein - McCulloch & Pitts) maar nu actueel omdat de benodigde computing power er is om er daadwerkelijk iets zinvols mee te doen ;-)

Het wordt meestal gebruikt voor image processing, voice recognition etc.