PDA

View Full Version : Pickup switch probleempje



alterman
23 augustus 2018, 15:31
Hallo. Ik had me al even terug aangemeld maar kon geen vragen stellen. Nu wel dus bedankt forum.

De laatste tijd wil de pickup selector op mijn LP wel eens matig tot geen contact maken. Vooral in de stand voor de halspickups maar heel soms ook in de middenstand op de brugpickups. Als ik eenmaal even speel en wat geswitcht heb is het snel beter tot helemaal verdwenen.
Het lijkt hierdoor of er sprake is van vieze contactjes welke weer wat schoner vrij komen na weer enkele keren gebruikt te zijn.

Is dit te verhelpen is met contactspray? Of hoe anders?

Tabula Rasa
23 augustus 2018, 16:01
Ronde plaatje achterop verwijderen. Als het goed is zie je lipjes waartegen de as beweegt. Zelf gebruik ik een heel fijn schuurpapiertje tussen die plaatjes.
Weet je zeker dat dat het probleem is?

no 1 hops
23 augustus 2018, 16:07
wat Tabula Rasa zegt is vaak mijn tweede stap. dun doekje, oude zakdoek bijvoorbeeld met wat wasbenzine erop en dat tussen de contactje heen en weer schuiven als het contact gesloten is (dus aan staat).
helpt dat niet dan korrel 1000 watervast velletje erlangs halen (wel omkeren zodat je beide kanten doet ;-) )

alterman
23 augustus 2018, 16:09
Zeker weten doe ik het niet. Maar omdat het verdwijnt bij meer gebruik van de schakelaar lijkt het wel sterk op vieze contactjes.
Als ik net begin te spelen en ik krijg het dan switch ik even een aantal keer en is het meestal ook al ver weg. Maar dat wil ik niet blijven doen want ik vrees dat de selector het dan door het overmatige schakelen snel begeeft.

Dus als ik de achterkant open schroef kan ik die schakeling al zien? Dan loop ik niet tegen een dicht schakelaarhuis aan? Dat is al prettige informatie om te horen.

catab
23 augustus 2018, 17:27
ik krijg meer het idee dat de veerkracht wat versleten is.
Als je een schakelaar omschakelt, dan zal hij iets wrijving maken door een veer.
Als deze niet sterk genoeg is dan maakt hij hij niet goed contact.
Opschuren en dergelijke helpen dan alleen voor korte duur.
Dus kijken hoe hij kontakt maakt en proberen de veerkracht iets strakker te krijgen
Wil het niet dan schakelaar vervangen.

Tabula Rasa
23 augustus 2018, 17:37
Bladen wat bij anders gewoon vervangen. Als je kan solderen is het een simpel klusje. Zijn maar een paar lipjes en drie stukken draad met een mantel.

alterman
23 augustus 2018, 18:01
Dank jullie. Dat zal ik ook kijken. Hij lijkt van buitenaf in elk geval wel goed om te klikken. Hij blijft niet hangen of haperen in elk geval.

Solderen is geen enkel probleem mocht dat nodig zijn. Schoonmaken van een selector heb ik alleen nog nooit gehoeven of gedaan en dan vraag ik het liever eerst even.

rozh
25 augustus 2018, 15:16
epiphones hebben vaak slechte switches, heb je toevallig een epiphone?
steek er een switchcraft switch in en je hebt nooit meer problemen ;)

fred dons
25 augustus 2018, 23:45
ja hoor, ook switchcraft doet dat (maar inderdaad "goedkopere" switches doen het sneller)

Erik de Perik
26 augustus 2018, 02:11
ja hoor, ook switchcraft doet dat (maar inderdaad "goedkopere" switches doen het sneller)

Gelukkig zeg jij het, ik heb het ook verschillende keren meegemaakt met Switchcraft.

alterman
26 augustus 2018, 15:47
steek er een switchcraft switch in en je hebt nooit meer problemen ;)

Deze informatie neem ik ook mee. Eerst maar eens schoon gaan maken.

alterman
26 augustus 2018, 16:37
Terugkoppeling.

Net de boel open gedraaid en inderdaad gewoon een open schakelaar. De veerinrichting werkte nog naar behoren strak.
Een hele fijne korrel schuurpapier klein, smal gevouwen en dubbel kon ik er mooi tussen steken. Dat een keer of drie bewogen (heen terug heen). En dat bij beide kanten gedaan.
De binnenste contacten een geschatte 0,2mm dichter naar de buitenste gebogen.
Wat contactspray er tussen gespoten en wat heen en weer geschakeld.

Weer alles in elkaar gezet en geprobeerd. En het probleem is opgelost.
Hij schakelt en speelt weer als nieuw.

Bedankt voor uw hulp mannen.