PDA

View Full Version : Buizen amp lang niet gebruiken, schade?



raabje
16 augustus 2018, 22:03
Hallo Forum,

Beetje suffe vraag, maar, stel dat ik een buizenversterker van ca. 20 jaar oud op zolder parkeer, voor een paar jaar, kan deze dan stuk gaan omdat de amp niet gebruikt wordt?

Of andersom, moet je een buizenamp regelmatig gebruiken om deffect gaan te voorkomen, uitdrogen van componenten e.d?

Waarom deze vraag, ik heb een 2 x 10 inch combo, en die is openback, en ik heb er zelf een closed cabinet van gemaakt (greenback klinkt beter met closed back), voor een andere versterker, die beter klinkt. Om de 2 x 10 combo te gebruiken moet ik de achterwand (1 deel) los schroeven en bedrading aanpassen. Geen probleem natuurlijk om dat af en toe te doen. Ik moet nog de achterwand in 2 delen zagen, voor half verwijderen, dan gaat het wat eenvoudiger. Maar ik vraag me af of het nodig is, de combo af en toe gebruiken? Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Erik de Perik
16 augustus 2018, 22:16
Volgens mij zijn het alleen de elco's die uitdrogen maar dat zullen ze sneller doen bij regelmatig gebruik dan op zolder geparkeerd. Vocht zal een grotere impact hebben.

Plant
16 augustus 2018, 22:52
in Jip & Janneke taal: Elco's die lange tijd spanningsloos staan verliezen capaciteit. Behandeling: opnieuw 'formeren'.

https://www.uploadarchief.net/files/download/formeren_elcos.pdf

punten 2 & 3

D3nnis
17 augustus 2018, 07:25
Wat ik niet begrijp, het beschadigen van de aluminiumoxide laag kan bij een stilstaande versterker alleen gebeuren door het electroliet....is er nog nooit een materiaalcombinatie gevonden die niet zichzelf opvreet?

cluseau
17 augustus 2018, 07:37
Gewoon af en toe een half uurtje aanzetten met alle pots op nul. In uitgeschakelde toestand potmeters even lekker heen en weer draaien.

raabje
17 augustus 2018, 11:09
Okee, dus wel af en toe aanzetten. En ook de pots regelmatig draaien (dat is simpel, die zijn bereikbaar). Bedankt voor het advies!

Ik moet de nieuwe achterwand die nu in de combo zit in 2-en splitsen, met een mooie rechte zaagsnede, liefst met een zaagtafel, zodat er geen kier ontstaat tussen de 2 delen. Ik heb alleen een handzaag thuis, even iets slims bedenken om dat op te lossen.

Ik had ondertussen al bedacht dat ik een 2 x 12 closed cabinet wil, i.p.v. 2 losse kasten met 2 x 10 + 1 x 12. Dan kan ik de 2 x 10 combo normaal gebruiken, of verkopen.

Midwolda
17 augustus 2018, 11:27
Okee, dus wel af en toe aanzetten. En ook de pots regelmatig draaien (dat is simpel, die zijn bereikbaar). Bedankt voor het advies!

Ik moet de nieuwe achterwand die nu in de combo zit in 2-en splitsen, met een mooie rechte zaagsnede, liefst met een zaagtafel, zodat er geen kier ontstaat tussen de 2 delen. Ik heb alleen een handzaag thuis, even iets slims bedenken om dat op te lossen.

Ik had ondertussen al bedacht dat ik een 2 x 12 closed cabinet wil, i.p.v. 2 losse kasten met 2 x 10 + 1 x 12. Dan kan ik de 2 x 10 combo normaal gebruiken, of verkopen.

Zaagsnede aftekenen en plankje even meenemen naar de bouwmarkt.

raabje
17 augustus 2018, 12:20
Zaagsnede aftekenen en plankje even meenemen naar de bouwmarkt.

Ja, als ze zo een klein plankje (ca 55x37) kunnen klemmen op de machine. Ga ik vragen. Ik had eigenlijk de grotere plank zo moeten verdelen en zagen dat 2 fabriekssnedes tegen elkaar komen in het midden. Helaas heb ik te laat bedacht dat ik de wand in 2-en moet splitsen. In het ergste geval maak ik de achterwand nog een keer met een nieuwe plank. Of ik plaats nog een dun latje over de kier, tegen lekken van geluid, of een stukje doek of plakstrip in de kier, dan is het opgelost. Komt wel goed.

guitaraddict
17 augustus 2018, 12:55
maar dat zullen ze sneller doen bij regelmatig gebruik dan op zolder geparkeerd.


Wat een onzin Erik , ga je eens op de hoogte stellen ipv hier dit soort crap te beweren.

Erik de Perik
17 augustus 2018, 13:43
Wat een onzin Erik , ga je eens op de hoogte stellen ipv hier dit soort crap te beweren.

Ik dacht dat ik dat ook gedaan had maar blijkbaar bij de verkeerde. Kan een keer gebeuren. Bedankt voor jouw bijdrage aan dit topic.

cluseau
18 augustus 2018, 08:52
. In het ergste geval maak ik de achterwand nog een keer met een nieuwe plank. Of ik plaats nog een dun latje over de kier, tegen lekken van geluid, of een stukje doek of plakstrip in de kier, dan is het opgelost. Komt wel goed.


Een tweede plank is ook veel beter. Een gesplitste achterwand zal altijd lekken en dan hoor je hem gewoon zuchten of zelfs resoneren.

raabje
18 augustus 2018, 10:25
okee, dat is weer een nieuw inzicht. Ik heb vandaag nog een uurtje om te klussen, dan ga ik die wand zagen.

En het is off topic, maar ik ben wel erg blij met een closed back 2 x 10 inch greenback. Werkt nu beter samen met de 1 x 12 greenback, klank van de 2 cabinetten hebben hetzelfde karakter. De 10 inch klinken nu wat groter, en de hele rig klinkt meer als 1 geheel.

Als open back klinkt de 2 x 10 wat krasserig/schreeuwerig en wat dun, dan hoor ik de 12 inch wel maar de 10 inch overheerst. En nu alles closed is, komt het geluid alleen van 1 kant, heel direct van voren, met een rustiger geluidsbeeld. Dat is wel prettig voor spelen op laag volume.

Tupelo
18 augustus 2018, 17:04
Mijn AC30CC2 heeft jaren hier gestaan zonder een keer te zijn aan geweest; deed het nog prima toen ik 'm na jaren wou verkopen; blijkbaar heb ik risico gelopen ?
Nou; zal mijn AC4 maar eens ff aanzetten dan straks. :nervous:

raabje
18 augustus 2018, 19:49
Nogmaals OT, gelukt, met decoupeerzaag en een extra latje om te geleiden, en dan heel langzaam zagen met een fijn zaagje. Strakke rechte snede, geen kier.


http://i65.tinypic.com/21o0js7.jpg

http://i64.tinypic.com/24zj5lw.jpg

Alleen nog het bovenste deel met boutjes met vleugelmoeren vastzetten, is dan gemakkelijker wisselen tussen open back combo en closed cabinet. En zwart maken, maar dat is geen must.

fastfolkert
18 augustus 2018, 22:15
(OT)
Hee, da's een 2x10 JTM30; die heb ik ook!
Hoe klinkt dat met closed back? Ik heb nog de originele Eminence speakers erin, btw.
(/OT)

raabje
18 augustus 2018, 23:24
De JTM30 2 x 10 met closed back, dat kan niet, ding wordt met open back al heel heet, zonder ventilatie gaat ie koken denk ik. Ik heb het niet geprobeerd.

Ik heb een Mooer BM head en die vind ik zowel clean als met crunch beter klinken dan de JTM. De JTM klinkt clean (te) helder vind ik, ook met een 1 x 12.EQ doet niet zoveel. Ik gebruik liever de Mooer, en de JTM is nu een speaker cabinet.

Ik denk dat in band verband de JTM wel goed klinkt, door de mix snijden. De Mooer klinkt ronder, warmer, dieper. JTM is helder, bright.

Eminence speakers zijn niet eens zo heel verschillend van de Greenbacks, wat ik me ervan herinner.

telerocker
18 augustus 2018, 23:58
Netjes gedaan! Ik dacht al dat je de amp niet gaat gebruiken, want waar zou de warmte naar toe moeten...

fastfolkert
19 augustus 2018, 00:02
Ik denk dat in band verband de JTM wel goed klinkt, door de mix snijden. De Mooer klinkt ronder, warmer, dieper. JTM is helder, bright.
Klopt, truuk is om de master ver open te zetten en dan met de volumeknoppen het gewenste volume te regelen. Ik speel live met een LP en dan is de JTM30 niet te helder. Zelfs m'n MIK Tele gaat goed.

Erik de Perik
19 augustus 2018, 00:32
Zou je niet multiplex gebruiken als achterkant?

raabje
19 augustus 2018, 01:36
Multiplex, volgens mij is dat alleen in grote platen te koop? Ik heb er naar gekeken bij de Praxis. En het is duurder denk ik, ik was vooral benieuwd hoe het zou klinken, vond het zonde om een dure plaat te kopen om er achter te komen dat het niet zou helpen.

Ik heb denk ik liever een 2 x 12 dan wat ik nu heb, tot die tijd voldoet die plank wel denk ik. Wat is het voordeel van Multiplex?

Erik de Perik
19 augustus 2018, 01:56
Geen idee wat het daar kost en hoe groot het is...... maar multiplex dempt meer dan massief en is ook steviger..... kortom het is wat doder. OSB en underlayment zijn ook een mogelijkheid qua plaatwerk..... of MDF

Remork1970
19 augustus 2018, 12:53
Question! Hoe wil je die amp gaan gebruiken als de power cord socket ook volledig is afgedekt door de achterplaat?
Of zit er een bepaalde logica achter, zo van: als de achterplaat de hele versterker afdekt kan ie ook niet gebruikt worden dus dan kunnen er ook geen problemen ontstaan door de warmteontwikkeling door de eindbuizen die hun warmte niet kwijt kunnen omdat er een plaat voor zit.
Gewoon even nieuwsgierig.

Remork sluiten.

D3nnis
19 augustus 2018, 13:25
Question! Hoe wil je die amp gaan gebruiken als de power cord socket ook volledig is afgedekt door de achterplaat?


Het is de bedoeling om het ding alleen als cabinet te gebruiken blijkbaar:



ik heb een 2 x 10 inch combo, en die is openback, en ik heb er zelf een closed cabinet van gemaakt (greenback klinkt beter met closed back), voor een andere versterker, die beter klinkt.

raabje
19 augustus 2018, 16:36
Met dank aan Eric, nu met multiplex 15mm, op maat gezaagd bij de bouwmarkt. Vorige versie was dan het prototype, 2e keer bouwen ging een stuk sneller. Ik heb me ingelezen, multiplex dempt resonantie, en solid wood versterkt resonantie. De 2 inputs op de combo lussen (parallel) door naar het 2e cabinet.

Overigens hebben houten planken ook hun karakter, eerste Fender Tweeds waren van planken gemaakt.

http://i66.tinypic.com/5jvc3m.jpg

Full stack, ik geef toe dat het er niet echt lekker uitziet, ik ga voor een 2 x 12 i.p.v. deze toren. JTM is voorlopig niet in gebruik, alleen af en toe opwarmen tegen veroudering (wat het onderwerp is van dit topic).

http://i64.tinypic.com/mc7wog.jpg

Brum
19 augustus 2018, 16:56
Ik weet niet of mede daarom de JTM30 open back was, maar ze staan wel bekend als notoire warmlopers. Zou ik wel in de gaten houden en vond het daarom wel het vermelden waard.

raabje
19 augustus 2018, 17:00
Ja, klopt, de JTM gebruik ik niet met closed back, ik gebruik hem helemaal niet meer, ik vind het niet zo lekker klinken voor thuis, te helder, en beetje upfront, of felle attack. En de EQ werkt heel zwak. Ik houd meer van warm en diep en een beetje softe klank, laid-back.

Ik heb overigens ook bi-amping geprobeerd, Mooer 1 x 12 en JTM 2 x10 tegelijkertijd. Dan kan ik de JTM met de 2 x 10 wat zachter zetten. Maar zo een setup is me te complex, te veel parameters, en te veel opties. En iets simpels als volume hoger of lager is meer werk. Ik vond het te ingewikkeld, kon niet bevatten wat ik hoorde.

telerocker
20 augustus 2018, 01:18
Netjes gedaan hoor!

raabje
20 augustus 2018, 10:29
Netjes gedaan hoor!

Ja dank je!

MarkS
21 augustus 2018, 12:16
Overigens hebben houten planken ook hun karakter, eerste Fender Tweeds waren van planken gemaakt
Klopt, solid pine. O.a. de eerste Bassmans. De ‘59 RI’s weer niet, de latere ‘59 LTD’s weer wél.