PDA

View Full Version : Jouw vintage "zoldervondst"



Philippe
13 augustus 2018, 16:53
Op The Gear Page is een draadje over hoe mensen ergens via via of bij een garage sale een '64 Strat oid hebben weten te bemachtigen voor $300. Overdreven of niet? Ik kan er in ieder geval ontzettend van genieten.

Wie heeft er hier wel eens een soortgelijke slag geslagen? Een collega wiens vader nog een "versleten gitaar" (lees: '52 Tele) heeft liggen en hem wel kwijt wil, of iemand op Marktplaats die een 70's koa BC Rich heeft geërfd van een oom en van dat ding af wil?

Pepe
13 augustus 2018, 17:03
Ik kwam laatst een oude Gibson Les Paul tegen maar die zag er behoorlijk afgeleefd uit. Moesten ook nieuwe snaren op, zag je gelijk.

telerocker
13 augustus 2018, 19:38
Ik kwam laatst een oude Gibson Les Paul tegen maar die zag er behoorlijk afgeleefd uit. Moesten ook nieuwe snaren op, zag je gelijk.

Zeker toch niet de Dutch Burst.... :hide:

Napoje
13 augustus 2018, 20:25
Ik kreeg laatst een spuuglelijke gibson van mijn oudoom die ie ooit op een beurs in america heeft gejat in de 50ies. Een moderne ofzo. Gelukkig wou iemand er nog 168 euro voor geven.

MarkS
13 augustus 2018, 23:51
Ooit een afgeragde ‘63 Blonde Bassman head bemachtigd door een ruil tegen een Fender Sidekick 15 en een Boss DF-2.
Later dacht ik een goede deal te maken door hem voor 500 gulden te verkopen.
Fuck you Brian Setzer, fuck you for becoming famous.

Philippe
14 augustus 2018, 09:49
Ik kocht een Fulltone Deja Vibe van iemand, en die had een oude kleine Gibson versterker staan die schijnbaar in het bezit is geweest van Toots Thielemans (de amp, niet de gitaar). Toen de buisjes warm werden rook je nog de sigarettenlucht van alle gigs (huidige eigenaar rookt niet). Was niet te koop helaas..

Jan Buurman
14 augustus 2018, 10:03
Mijn “zoldervonst” was een Aria Pro TS400 Thor Sound voor 70,00. Stond op MP met titel “gitaar” en volgens mij niet eens bij Snaarinstrumenten Gitaar Electrisch..


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?172435-HNGD!!-Aria-Pro-TS400-Thor-Sound

Midwolda
14 augustus 2018, 10:22
Dichtstbij een zoldervondst kom ik met een Gibson MK-53 uit 1977, het hele verhaal staat hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144863-Gibson-Mark-53-sunburst-1977).
Het was echt een stoffig oud beestje, had best wat (veel) TLC nodig, is nu nog steeds mijn main acoustic.
Tot voor kort stond er eentje te koop bij TFOA voor ruim 2x de prijs die ik heb betaald. Ebay doet nu 3x.

edit: ik zie dat de foto's uit het topic verdwenen zijn, lang leve ImageShack (not). Goedmakertje:

https://avando.home.xs4all.nl/images/GibsonMK53_small.jpg

Agent_Smith
14 augustus 2018, 10:34
Okee, geen gitaar maar voor 50 euro wel een erg fijne aankoop (vrij recentelijk):

https://images.reverb.com/image/upload/s--ycwTizAC--/c_crop,h_0.750,w_1.000,x_0.000,y_0.060/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1492388875/wn2gb6nh8nxxaunlb5vb.jpg

fred dons
14 augustus 2018, 10:54
een steinberger gl uit de newburg fabriek met transtrem in een 2ehands platenzaak, in eerste instantie vroegen ze er 600 gulden voor maar in de uitverkoop waren ze gezakt naar 190 gulden

Napoje
14 augustus 2018, 11:46
Geen 59 les paul maar toch.
Ibanez rg550 uit japan 1999. Stond als kapotte gitaar, leuk voor onderdelen op mp. Gekocht voor 35€. Was heel vuil maar voor de rest in prima staat behalve een kapotte potmeter.

Na een poets en polijstbeurt en een nieuwe pot was ie zo goed als mint. Is weggegaan voor 550€. Toch snel verdiend.

Pepe
14 augustus 2018, 11:48
Eind tachtig/begin negentig was wel een fijne tijd om te kopen vond ik
iedereen wilde superstrats en een Guild, Ovation, USA Epi of Fender jaguar kon je voor een paar honderd gulden wel oppikken
Ik had op een bep moment 3 Fender Mustangs uit begin 70 waar ik eigenlijk niks mee kon maar dan zei iemand, moet ik kwijt, jij speelt gitaar... 200 euro? is dat wat?
"vooruit dan maar" zei ik dan.
ik herinner me een burns sonic, onooglijk gitaartje waar ik 50 euro voor betaalde maar wel IETS meer waard was
een OUDE Danelectro waar over geschilderd was maar ik weer helemaal terug naar origineel kon polijsten (75 gulden of daaromtrent)
Een Arp Avatar kreeg ik gratis mee
Epiphone USA melodymaker voor 300 gulden
Ik had ook een zwak voor die zwart/oranje Dynacord 6v6 ampjes, pikte je voor 150 euro wel ergens op

ik kan nog wel even doorgaan maar vroeger waren mazzeltjes vrij normaal
veel winkels hadden wel een opslag, bovenverdieping of achterafkamertje met zooi waar je, als je dat vroeg, mocht neuzen
en vaak wisten winkeliers ook niet precies wat iets was wat jou, de nerd, een voordeel gaf.
dat is verdwenen, winkeliers wised up, iedereen kijkt op dezelfde sites
voor veel mensen is internet een zegen
maar zoals Johan C. al zei, elk voordeel heb zijn nadeel
en een daarvan is dat ECHTE mazzeltjes nog nauwelijks bestaan.

Pepe
14 augustus 2018, 12:15
Schiet me nog een voorval te binnen
mijn vriendin roept vanaf de voordeur, d'r staat hier iemand die een gitaar voor je heeft!
de man heeft 2 koffers bij zich
ja, zegt ie, moet ze kwijt en mijn vrouw zegt, aan de overkant woont een gitarist, misschien ken die iemand..
in de ene koffer zit een Ibanez dubbelneck, in de andere een walnut Ibanez 345
nee, zeg ik, ik heb genoeg gitaren
uiteindelijk loopt ie weg zonder gitaren en ik denk, shit, moet ik ermee?
afijn, die walnut 345 heb ik nog
vele jaren later neem ik die 345 mee naar een gig waar ook Jan de Hont rondloopt
die zegt tegen mij, die gitaar KEN ik, daar heb ik op gespeeld toen ik bij Bram Vermeulen zat
en ik heb die gitaar weer uitgeleend aan Jan Hendriks, daar pingelt hij een hele Doe Maar plaat mee vol
Oh, zeg ik, het is Hollandse rock'n roll geschiedenis?
Ik geloof niet dat dat bestaat zegt ie en daar zal ie wel gelijk in hebben.
Maar toch leuk hu?

Philippe
14 augustus 2018, 12:29
Leuke verhalen Pepe! Zeker over die 345. Maar ik ben het helaas wel met je eens. Internet heeft dat soort mazzeltjes nagenoeg onmogelijk gemaakt.

munkie
14 augustus 2018, 13:02
Aria Pro II Matsumoku "strat" voor 5 euro op de rommelmarkt. Fenix western voor 5 euro in de garage sale. Heb jaren geleden diverse Matsu gitaren opgekocht, Aria (Pro II), Vantage, Washburn, Westone, voor soms minder dan 100 euro. Ik dacht, die gaan skyhigh. Bleek tegen te vallen. Wel met een winstje verkocht. Zat geen slechte gitaar bij.

Venlonaer
14 augustus 2018, 14:55
Iemand eens een linkje naar het draadje op the gear page? Ben ook wel eens benieuwd :)

Philippe
14 augustus 2018, 15:15
https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/share-your-interesting-stories-about-scoring-a-vintage-piece.1855360/

Staat zelfs een verhaal in van een gerespecteerd forumlid die in 1983 een '59 burst voor $800 heeft gekocht en nog steeds in zijn bezit is...

EDIT: Nu moet ik wel zeggen dat het gros van de verhalen hebben plaatsgevonden in de 70's en 80's. Toen vintage nog niet écht vintage was, en een '63 strat nog geen 25K waard was.

the sure thing
14 augustus 2018, 21:18
Ik heb eind jaren 90 voor ongeveer 400 gulden een Fender vibrosonic reverb (= twin reverb met 15” speaker) silverface gekocht van een vrouw. Werd gebruikt als orgelversterker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
14 augustus 2018, 21:19
Oh ja! En een Kitty Hawk buizen combo voor 150 gulden. Er zat een brom in maar was eenvoudig te verhelpen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

BassAgent
14 augustus 2018, 22:03
Ik heb een jaar of acht geleden een mint conditie Squier JV Precision gekocht, met versterker, stand, kabel en strap voor €75. Hij stond op Marktplaats vrij letterlijk bij mij om de hoek en ik heb meteen gebeld. Stond niet bij dat het een JV was, maar ik dacht 'm te herkennen. Heb aan de telefoon om het serienummer gevraagd en er toen meteen naartoe gereden. De verkoper vertelde dat hij al mensen aan de telefoon had gehad die er 300-400 euro voor wilden betalen maar ik mocht 'm meenemen voor €75 omdat ik de eerste was. Heb de (Fender Sidekick) versterker weggegeven, Squier een tijdje op gespeeld en toen voor het veelvoudige verkocht. Eeuwig spijt van. Aan de andere kant, hij heeft via een paar andere bassen wel m'n De Gier opgeleverd.
https://i.imgur.com/A3N6pKg.jpg

Erik de Perik
14 augustus 2018, 22:53
Oh ja! En een Kitty Hawk buizen combo voor 150 gulden. Er zat een brom in maar was eenvoudig te verhelpen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Uiteindelijk zijn er maar een paar de 'holy grale' nahja bij wijze van.....

BassAgent
14 augustus 2018, 23:16
Ik heb een jaar of acht geleden een mint conditie Squier JV Precision gekocht, met versterker, stand, kabel en strap voor €75. Hij stond op Marktplaats vrij letterlijk bij mij om de hoek en ik heb meteen gebeld. Stond niet bij dat het een JV was, maar ik dacht 'm te herkennen. Heb aan de telefoon om het serienummer gevraagd en er toen meteen naartoe gereden. De verkoper vertelde dat hij al mensen aan de telefoon had gehad die er 300-400 euro voor wilden betalen maar ik mocht 'm meenemen voor €75 omdat ik de eerste was. Heb de (Fender Sidekick) versterker weggegeven, Squier een tijdje op gespeeld en toen voor het veelvoudige verkocht. Eeuwig spijt van. Aan de andere kant, hij heeft via een paar andere bassen wel m'n De Gier opgeleverd.
https://i.imgur.com/A3N6pKg.jpg
En o ja, ik heb mijn Blade voor €400 bij een stoffige gitaarwinkel in Meppel aangeschaft.
https://i.imgur.com/i3v9zQr.jpg

Tupelo
15 augustus 2018, 03:05
Ik heb eind jaren 90 voor ongeveer 400 gulden een Fender vibrosonic reverb (= twin reverb met 15” speaker) silverface gekocht van een vrouw. Werd gebruikt als orgelversterker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Twin Reverb met 15 Inch klinkt goed !

roger
15 augustus 2018, 06:04
Ooit een Boss CE-1 gekregen...deze voor 50 gulden verkocht toentertijd. Ik helemaal blij. Maar nu zie ik ze voor 400€ euro voorbij komen. Ik minder blij...als je alles toch van tevoren wist...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

showband
15 augustus 2018, 08:23
ik heb destijds een TB303 in de vuilnisbak geflikkert..... Niemand wilden hem hebben.

En de minimoog van de earring kunnen kopen voor 400 gulden. Maar ja, geen midi, geen geheugens en monofoon. Dus niet gedaan :chicken:

dat is bij elkaar bekans een forse tweedehands auto nu aan vintage waarde......

MarkS
15 augustus 2018, 11:28
Nu je de TB-303 noemt, medio ‘90 een Juno-106 voor 150 piek.
Die ging later wel marktconform voor 900 de deur uit.

cannondale_01
15 augustus 2018, 11:55
Geen zoldervondst maar waarschijnlijk een zolderopruiming 😁
Koste me bijna de achterkant van mijn auto door mijn plotselinge remactie.

In een flits zag ik langs de kant van de weg een Fender logo temidden van een verzameling kastjes matrassen ect. Dus wat doe je dan..... keihard remmen, al het getoeter negerend uit de auto springen en recht op het Fender logo af. Dat ding uitgegeraven en er kwam een Sidekick 50 Bass amp tevoorschijn.
Onder luidt gevloek dat ding in de auto gezet en naar huis.
Eén van de potmeters functioneerde niet lekker. Maar verder gewoon werkend.
Ff een beurtje gegeven en dat ding staat nu in de oefenruimte en wordt gebruikt door onze bassist.

Jammer dat het geen Bassman was. Maar ach... paard, bek, kijken, ofzo 😁😁

wietse
15 augustus 2018, 12:59
zoldervondst, rommelmarkt vondst, teveel om op te noemen, mijn huis hangt er vol mee :D van de meesten weet ik niet eens meer wat ik er voor heb gegeven, mijn gitaar verzameling is begonnen met een HSG (gherson) mahonie, set neck echt een kwaliteitsplank voor 110 gulden, heb ook een aria pro YS600 (neckthrough ome matt gitaar) voor 35 euro gekocht ook in eelde, dat zijn de gitaren die ik pas verkoop als ik niet anders kan, net zoals mijn EL Maya EM-1100 voor 100 euro via marktplaats mensen waren hun zolder aan het opruimen en kwamen die gitaar nog tegen, mooie beginners gitaar stond er bij,niks beginners gitaar highend japanner.
vroeger vond ik op rommelmarkten nog wel eens een gitaar, keer een Custom 6S kopie gekocht voor 60 euro, liep weg hoorde ik ze zeggen hebben we die gitaarversterker ook meegenomen? ik in de ankers, kwam er een Fender vibrochamp tevoorschijn mocht ook weg voor 6 tientjes.

2350
15 augustus 2018, 19:43
Ik kocht vorig jaar voor een paar tientjes een Japanse jaren 70 Les Paul kopie. Gibson logotje op de kop geplakt, alle hardware, plastics en pickups niet meer origineel. Marktconforme prijs dus. Leuk voor mij was wel dat alles vervangen was door Gibson onderdelen. Uit eind jaren 50.

keef
15 augustus 2018, 21:10
Nooit verder gekomen dan 75 gulden voor een '76 Champ, ergens in de 80s. Dat was toen al voor niks - heb m nog steeds, met de originele RCA buizen die t nog prima doen.

Ja - je vraagt je altijd af 'wat als..'? Twee van die momenten gehad. In Chicago liep een man met een mooie '59 Junior een lokale Guitar Center binnen. Ik stond verderop op een ampje te pielen en hoorde m zeggen dat die gitaar van zijn overleden broer was geweest. Hij wilde er graag een nieuwe voor terug - de sales guy wees toen zuinigjes naar een cheapo Ibanez, en dat hij m daar misschien wel voor wilde ruilen (mits de baas etc.). Dat leek die gluiperd te gaan lukken - ik heb daarop de man apart genomen en m verteld dat de Junior (toen) $4K waard was. Hij bedankte me uitvoerig en liep blij de zaak uit - en ik dacht nog "ik had m ook een bod kunnen doen", maar had het hart niet. Vuiler heeft een verkoper me nooit aangekeken.

Vorig jaar kwam ik surfend op een buitenlandse site een ad tegen van een klassieke gitaar met als titel 'gitaar met koffer'. Dat leek op de vage foti best iets behoorlijks te zijn - ik blaas de foto op en zie een stukje van het label. Hij bleek van een beroemde Spaanse bouwer, op wiens (zeldzame) instrumenten Julian Bream en John Williams tijdens hun carriere gespeeld hadden..laatste verkoopprijs die ik kon vinden was 25.000 pond. De biedingen stonden rond de paar honderd euro - dat kon leuk worden. Ik ging er een paar keer overheen, en besloot toen na enig nadenken de verkoper - die duidelijk van niets wist - in te lichten over de werkelijke waarde, en gaf m het adres van een paar high end klassieke gitaarstores. Veel dankbetuigingen...de gitaar bleek van een vriend van hem, die m ter bewaring had gegeven, maar al lang geen contact meer had opgenomen.. Enkele weken later dook de gitaar weer op, op de site van een van de stores die ik had doorgegeven... (note to self: vraag nooit een 'vriend' om een gitaar voor je te bewaren).

Shoulda, coulda, woulda...

Tupelo
15 augustus 2018, 21:20
Voor mij niet zozeer economisch rendabel, het is wat ik over gehouden heb na een strat plus tegen een Gibson the Paul te ruilen om die weer te ruilen, maar mijn Hofner 457 kwam van een zolder en was (is nog steeds, maar wel een paar butsjes) echt in mint condition.
Ding zou als nieuw kunnen zijn.
Financieel zit 'ie redelijk daar waarmee ik gestart ben, maar 't is letterlijk een zoldervondst.

almarvk
16 augustus 2018, 11:57
Ooit een Roost buizencombo voor weinig gekocht. Bleek een kopie van Hiwatt te zijn, was ook nog s loodzwaar. Ongeveer 50 kilo. Voor leuke prijs verkocht.
Ook ooit een akoestische Fender voor een paar euro gekocht omdat een snaar kapot was...



Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

RUIS
16 augustus 2018, 18:42
https://image.ibb.co/bPZUJK/P1050994.jpg

Een Yamaha FG336 SB, voor twee tientjes gescoord op koninginnedag. Hij was een beetje smerig en er zaten maar twee snaren op, maar dat was snel genoeg verholpen. Rondom deukjes en krassen, maar speelt en klinkt er niet minder om.

JVGM-music
18 augustus 2018, 10:25
Een jongen die bij ons bedrijf werkte wilde ook gitaar gaan spelen en mocht de gitaar die zijn ouders ooit hadden gekocht gebruiken. Gekocht zeg ik hé, want bijna nooit op gespeeld....lag ongeveer sinds 1972 onder een bed verborgen. Jongen kwam bij mij langs om eens te kijken wat ik van de gitaar vond...een Les Paul studio, bruinachtig van kleur en niet op te spelen. Een strijkplank klonk beter dan deze gitaar....

Gitaar is later opgeknapt en jongeling speelt er nu met plezier op zo heb ik mij laten vertellen. Maar goed, 25 jaar in een gitaarkoffer liggen daar gaat een gitaar niet van vooruit

Pepe
18 augustus 2018, 10:46
Een les paul studio uit 1972 is wel heeeeel bijzonder :D

JVGM-music
18 augustus 2018, 11:58
Nou ja, zoiets ....hij lag in ieder geval al onnoemelijk lang opgeborgen en het was een drama van een gitaar geworden na al die jaren.

JVGM-music
18 augustus 2018, 12:00
Het was in ieder geval een gibson zonder welvingen in de body...rechtoe rechtaan.

Pepe
18 augustus 2018, 12:59
Zal een Melody maker geweest zijn.

Ik geloof niet zo in Americana vintage zoldervondsten in Nederland om dezelfde reden waarom je nooit een Ferarri of Maserati in een boerenschuur in Zeeland zal tegenkomen. Maar een oude kever of kadett, why not, kan ook leuk zijn.

Tupelo
18 augustus 2018, 14:39
Hofners & Hoyers he, we kunnen tegen de moffen gevochten hebben, maar ja... :satisfie: