PDA

View Full Version : Racksound



ateng
7 augustus 2018, 23:05
Heb 2 weken vakantie met de band dus tijd om mijn rack een grote onderhoud beurtje te geven. Heb een Lexicon MPX500 aangeschaft en die moet ook nog in mn rack geïnstalleerd worden.

Dag 1 was Lexicon er in, de meeste kabels vervangen ivm dat alles opnieuw geconfigureerd moest worden. Kabels op maat maken en pluggen solderen was een hele klus!

Dag 2... Hoe wordt mijn signal chain. Heb maar 3 stereo IN in mijn linemixer en dat wil ik gebruiken voor mijn SPX90, SDE330 en MPX500. Dat betekent mijn ModPro nu uit de Linemixer en de MPX500 erin en omdat die als laatste in de keten komt moet de rest doorschuiven. ModPro zit nu achter de GX700 in serie dus de ModPro opnieuw instellen en dat was een gedoe! Toen het nog in de linemixer aangesloten was kon ik de ModPro via de GCX aan/uit zetten. Nu gaat dat niet meer omdat het in serie is aangesloten dus het was ff uitvogelen wat de beste oplossing was.

Dag 3... nu is het een kwestie van alles goed in en afstellen, verhoudingen goed mixen en vooral de MPX500 goed leren kennen.
Wat ik gedaan heb is opnemen en daarna goed luisteren en dat deed ik voor de meeste basis presets dus clean, crunch, rock en lead.
Waar ik zat is niet echt een ruimte om mijn soundjes goed te kunnen beoordelen... tis een loods waar onze spullen zijn opgeslagen dus galmt behoorlijk.
Ik kan er mee werken nu maar ben nog niet helemaal tevreden met sommige reverb. Moet zaterdag optreden dus afwachten hoe het dan gaat klinken met de band en in mn oortjes. Heb een demo gemaakt van wat soundjes die ik gisteren gemaakt heb dus ben benieuwd wat jullie ervan van vinden.

https://youtu.be/HUexwafVEJU

D3nnis
7 augustus 2018, 23:21
Wat ik me afvraag, heb je live nooit last dat je van alles (inclusief de ruimte waar je speelt) in de weg zit met reverbs? Of komen de reverbs alleen op je eigen monitor?

ateng
7 augustus 2018, 23:52
Nee niet in de weg, tis maar net hoe je t gebruikt. Als ik een gitaarintro moet spelen zoals een clean riffje dan is een reverb echt een must... vind ik persoonlijk. Hetzelfde gitaarintro heb ik een keer gespeeld zonder reverb (per ongeluk verkeerde preset gedrukt) en t was recht toe recht aan direct in your face en had geen sfeer of diepte. Sommige rock dingen speel ik zelfs zonder reverb want dat vraagt er om zeg maar. Maar meestal heb ik wel een reverb aan zodat mijn sound meer mengt in het geheel.

Fusion
7 augustus 2018, 23:54
Ik vind t allemaal wel oké klinken behalve de chorus die vind ik lelijk. Kan niet goed uitdrukken wat of hoe. Misschien te diep en traag als combi ofzo

ateng
8 augustus 2018, 00:22
Ben helemaal van de '80 dingen dus vind het te gek al die Michel Landau soundjes :)
Diep is het niet vergeleken met een gewone chorus, tis echt een '80 tri chorus ding. Je moet er inderdaad van houden ja.

Pepe
8 augustus 2018, 00:34
Het ding met reverb (en delay in mindere mate) wanneer je het niet als effect maar als ambient gebruikt is dat het lastig inschatten kan zijn wat het voor je muziek doet.
Niet alleen door de plek waar je staat maar ook door een bepaalde mate van (beroeps?) deformatie.
Zo werkt je drama delay/reverb prima op een stage met belichting maar buiten op een terrasje in de zon krijgt het al gauw een potsierlijk effect.
Het zijn dingen die, behalve topproducers met een visie, niemand verder tegen je zal zeggen maar niettemin vrij relevant kunnen zijn.
Dat schoot laatst door me heen na een serie van kleine buiten optredens, dat een low profile optreden ook een andere benadering van je geluid vereist als je in sync met je publiek wil komen.

arjanb01
8 augustus 2018, 07:14
Mooie gear heb je.
Het is echt smaak maar ik houd niet van de 80s chorus en galm geluiden. Kan me inderdaad wat hier al gezegd werd, voorstellen dat het ongepast is zo’n sound in een boeren feesttent neer te zetten. Doe je puur voor jezelf lijkt mij.
Je bent duidelijk in de foute tijd geboren. In de 80s had je naar LA kunnen verhuizen en daar het maken als studio gitarist tussen Lukather, Landau en Tim Pierce 😉

D3nnis
8 augustus 2018, 09:01
Het is echt smaak maar ik houd niet van de 80s chorus en galm geluiden. Kan me inderdaad wat hier al gezegd werd, voorstellen dat het ongepast is zo’n sound in een boeren feesttent neer te zetten.

Ik vind die delays en reverbs echt heel mooi.
Voor chorus zou ik persoonlijk een ander geluid kiezen, smaakkwestie.

Ik had eigenlijk verwacht dat reverb alles in een brei zou veranderen in een tent of zo, maar dat valt dus mee?
Moet ik ook eens proberen, ik heb nog nooit reverb gebruikt in een band.

showband
8 augustus 2018, 09:14
leuk hoor. Zo buiten context dikke eighties.

Totaal anders dan ik gebruik dat wel. (ik speel al 25 jaar zonder galm of echo ;) )

ateng
8 augustus 2018, 10:06
Hahaha ben niet in de verkeerde tijd geboren, heb het bewust mee gemaakt. Ik ben helaas in de verkeerde tijd met muziek begonnen.
Maar ik gebruik met mijn band geen ‘80 sounds hoor dus in feesttenten en festivals geen gelickte Landau sounds.
Maar wanneer ik session speel en nummers zoals Toto, Mr Mister, Richard Marx moet spelen tja dan ben ik helemaal in mn element natuurlijk 

ateng
8 augustus 2018, 10:12
Ik had eigenlijk verwacht dat reverb alles in een brei zou veranderen in een tent of zo, maar dat valt dus mee?
Moet ik ook eens proberen, ik heb nog nooit reverb gebruikt in een band.

Als je m heel “wet” heb ingesteld dan wel ja! Het voordeel dat ik m aan een linmixer heb hangen is dat ik ter plekke het totaal balance tussen wet en dry kan instellen. Meestal is dat niet nodig hoor want mijn basic sounds zijn minder wet dan op de video.

ateng
8 augustus 2018, 10:37
Het ding met reverb (en delay in mindere mate) wanneer je het niet als effect maar als ambient gebruikt is dat het lastig inschatten kan zijn wat het voor je muziek doet.
Niet alleen door de plek waar je staat maar ook door een bepaalde mate van (beroeps?) deformatie.
Zo werkt je drama delay/reverb prima op een stage met belichting maar buiten op een terrasje in de zon krijgt het al gauw een potsierlijk effect.
Het zijn dingen die, behalve topproducers met een visie, niemand verder tegen je zal zeggen maar niettemin vrij relevant kunnen zijn.
Dat schoot laatst door me heen na een serie van kleine buiten optredens, dat een low profile optreden ook een andere benadering van je geluid vereist als je in sync met je publiek wil komen.
Met mijn band zullen we nooit klein op een terrasje staan dus voor mij niet relevant. Tis meestal wel met show dus weet precies wat voor soundjes ik moet gebruiken.
Zou ik in een klein bezetting spelen op een terrasje dan zou ik waarschijnlijk alsnog met reverb/delay spelen want tis mijn sound of t nou om ambience of drama fx gaat.

D3nnis
8 augustus 2018, 11:31
Als je m heel “wet” heb ingesteld dan wel ja! Het voordeel dat ik m aan een linmixer heb hangen is dat ik ter plekke het totaal balance tussen wet en dry kan instellen.

Dat is eigenlijk wel handig, zonder in je presets te moeten duiken gewoon met een knopje globaal het zaakje meer of minder wet draaien!

Pepe
8 augustus 2018, 11:35
Ja, ik praat vanuit mijn eigen perspectief natuurlijk, bij mij kan de setting enorm wisselen en vaak gaat het niet om mij, dan wil men gewoon een adequate gitaar horen.
Bijvoorbeeld, tijdje geleden zangeres op een begrafenis begeleid, geen plek voor vette galmen en delays.

Over 2 weken klein toertje, gaan met vliegtuig. Ik heb 1 extra bagage gekregen (=gitaar) en de rest moet ik in mijn koffer proppen. Je snapt, als dat een kwestie wordt van een fuzz OF een zwembroek dan weet ik wel wie die strijd gaat winnen :).

D3nnis
8 augustus 2018, 11:45
Bijvoorbeeld, tijdje geleden zangeres op een begrafenis begeleid, geen plek voor vette galmen en delays.


Eg wel....de dode zal niet klagen!

Pepe
8 augustus 2018, 12:07
Eg wel....de dode zal niet klagen!

Daarom bellen ze mij en niet jou Dennis.8-)

showband
8 augustus 2018, 12:20
Eg wel....de dode zal niet klagen!

als je hard genoeg speelt......



:hide:

D3nnis
8 augustus 2018, 12:23
Daarom bellen ze mij en niet jou Dennis.8-)Haha...zal ook wel iets met kunde te maken hebben....

miyaru
8 augustus 2018, 16:30
Mooi Rack, fijne sounds..... Ik ben meer van de pedaaltjes, maar herken mezelf wel in de galm. Ik speel met een looper/switcher, maar mijn galm komt er achteraan, en staat altijd aan. Niet al te veel, een smaakvol beetje Holy Grail van EHX. Als ik opneem, dan gebruik ik geen galm, en geen delay - die komen later uit mijn DAW.

Maar zonder galm vind ik het zo "bloot". Dat dus......

ateng
9 augustus 2018, 13:17
19" fx of pedalen het maakt niet we gebruiken ze voor een bepaald sound... toch ;)
Ja ik vind het ook zo droog en saai als ik geen reverb gebruikt dus voor mij een must in mijn rack.

D3nnis
9 augustus 2018, 13:19
19" fx of pedalen het maakt niet we gebruiken ze voor een bepaald sound... toch ;)


Nee. Racks zijn cool.
Alleen dat het heel snel heel erg niet draagbaar wordt is wat minder :)

ateng
9 augustus 2018, 21:04
Ja dat is zo!! Als ik een ander klusje heb dan laat ik mn rack mooi in de vrachtwagen en speel ik mooi met een combo en een pedalboard... tenzij het een '80 project is natuurlijk 

arjanb01
9 augustus 2018, 21:15
Welk combo gebruik je als ik vragen mag, Martin?
Marshalls of andere amps?

tnijland
9 augustus 2018, 23:03
Ik vind dat je goed bezig bent als ik de demo zo hoor. Hoog Landeau gehalte en daar hou ik wel van incl. die lekkere foute chorus ;-)

ateng
10 augustus 2018, 10:04
Welk combo gebruik je als ik vragen mag, Martin?
Marshalls of andere amps?
Vox AC30 met een paar pedalen... TS9, SD9, Ibanez DL5 delay, Arion chorus, Boss EQ7 en een Roland volumepedaal that's it.

Btw... de DL5 delay klinkt echt goed voor zo'n cheapy kunstof pedaaltje! Heeft geen lange delay tijd maar met een simpel mod te verdubbelen.

ateng
10 augustus 2018, 10:22
Ik vind dat je goed bezig bent als ik de demo zo hoor. Hoog Landeau gehalte en daar hou ik wel van incl. die lekkere foute chorus ;-)

Thanks Theo, ja genoeg Landau gehalte. Had het eigenlijk ook '80 racksound demo moeten noemen ipv gewoon "racksound" want de meesten denken nu dat het mijn sound to go is terwijl het gewoon mijn Landau/Lukather presets zijn :)
Ja er zijn er maar enkele hier die hier van houden zoals Morris, Michael AE en Yoeri (LordRiffenstein) alleen die zie je helaas hier niet meer zo vaak meer maar das niet raar want het begint een saaie boel te worden hier.

arjanb01
10 augustus 2018, 11:45
Grappig is dat ja. En dat terwijl Lukather al een jaar of 6 van zn racks af is en terug naar een puurdere in your face sound is. Zn gitaargeluid is erop vooruit gegaan sinds hij bogners heeft en losse pedalen.
Heeft ook mijn voorkeur.

ateng
10 augustus 2018, 15:37
Tja wat is vooruit  Na zn rack had hij een kutgeluid met zn Rivera en Luke gitaar. Nu met Bogner en andere pickups heeft hij wat puurder geluid maar naar mijn mening niet beter ofzo... ander soundje. Vind zijn ‘90 rack in combi met zn Valley Arts “Robot” gitaar nog steeds 1 van zn betere sounds... tis allemaal smaakkwestie 

arjanb01
10 augustus 2018, 15:59
Klopt inderdaad, het is smaak. Zn Rivera tijd was niet best.
Wel verassend dat je als combo een ac30 icm pedaaltjes gebruikt. Ik had bij jou meer mesa of marshall verwacht gezien je crunch en lead sounds.

tnijland
10 augustus 2018, 20:30
Dan zou je ook even naar de Eclipse presets van Italo de Angelis moeten luisteren:

http://www.italodeangelis.com/it/eventide_and_other_stuff/eventide_eclipse.asp#audioclips

Ik heb die preset library gekocht en daar zitten ook zeer goede Landeau-achtige sounds in.

D3nnis
10 augustus 2018, 20:47
Ik heb die preset library gekocht en daar zitten ook zeer goede Landeau-achtige sounds in.

Heb ik bij jou gehoord, toch? Zeer mooie presets (maar dúúr!)

ateng
10 augustus 2018, 23:42
Dan zou je ook even naar de Eclipse presets van Italo de Angelis moeten luisteren:

http://www.italodeangelis.com/it/eventide_and_other_stuff/eventide_eclipse.asp#audioclips

Ik heb die preset library gekocht en daar zitten ook zeer goede Landeau-achtige sounds in.

Jaaa! Ik ze van Italo en ze klinken inderdaad erg gaaf!

Brad
13 augustus 2018, 05:04
Grappig is dat ja. En dat terwijl Lukather al een jaar of 6 van zn racks af is en terug naar een puurdere in your face sound is. Zn gitaargeluid is erop vooruit gegaan sinds hij bogners heeft en losse pedalen.
Heeft ook mijn voorkeur.

Zo je bent het dus eigenlijk wel met me eens.

D3nnis
13 augustus 2018, 08:21
Lukather gebruikte toch de CAE 3+ SE?
Ik ben totaal geen fan van lukathers geluid (of ooit geweest), maar die preamp is toch écht enorm fijn en niet dun en digitaal en zo.....dus daar kan het niet aan liggen....

arjanb01
13 augustus 2018, 08:30
In de jaren 80 gebruikte Luke een rackset met oa mesa amps en eventide fx.
In de jaren 90 Rivera knuckleheads dacht ik, veruit zijn minste sound.
Daarna een aantal jaren die CAE rackamps. Mooie sound dat wel.
Nu de laatste 5 jaar bogners icm pedalen. Veruit zijn beste live geluid.
Maar zoals gezegd, smaakkwestie, ik houd van een directe sound met subtiel wat delay en reverbs, niet te diepe effecten.

Tabula Rasa
13 augustus 2018, 08:31
Z'n geluid op Candyman vind ik wel heel erg vet. Geen idee wat ie gebruikte, maar vind het wel heel erg lekker.

tnijland
13 augustus 2018, 23:34
Die sounds zijn ook grotendeels van zijn Musicman Luke gitaren afkomstig. Ik heb zelf een Luke II en die smeert bijna ieder pedaal en vooral de CAE preamps om tot een lekkere fusion achtige lead-sound.