PDA

View Full Version : Ultimate Attenuator 100v aansluiting/variac



Brum
3 augustus 2018, 19:21
Binnenkort krijg ik mijn Ultimate Attenuator binnen, waar een 100v output achterop zit. Die is bedoeld om je versterker mee te voeden, zodat ie werkt als een variac, wat dan iets meer compressie en harmonischen zou moeten geven. Geen idee of het werkt, maar ik wil het wel proberen. Alleen nu weet ik niet welke verloop ik moet hebben.

Dit is de aansluiting (rechtsonder):

http://i63.tinypic.com/2u5xkp0.jpg

Moet ik dan een verloopje hebben, of kan ik een Amerikaanse apparaatsnoer gebruiken? In het geval van een snoer zie ik door de bomen het bos niet. C7... C13... C5... Mijn gevoel zegt dat ik een C13 moet hebben, maar ik heb hier echt geen kaas van gegeten. Hier zie ik bijv. een snoer wat op zich lijkt te passen, maar de waardes, ik weet het echt niet: https://www.allekabels.nl/apparaatsnoer/1245/1098243/apparaatsnoer-c13-naar-usa-stekker.html Kan iemand mij daarmee helpen?

Agent_Smith
3 augustus 2018, 21:24
Zo te zien is dat een US apparaatsnoer idd.

Ik vind zelf het gebruik van een variac eerlijk gezegd niks. Het verandert de klank imo heel erg door alle compleet andere buisinstellingen. Maar das persoonlijk.

Brum
3 augustus 2018, 22:08
Maar kan ik dat snoer dan ook straffeloos gebruiken, gezien de 125v/10A, of maakt dat op zich niks uit?

Of het wat is, we gaan het zien. Ik heb nog geen idee.;)

Erik de Perik
3 augustus 2018, 22:17
Jij koopt iets bij een waarschijnlijk superieure verkoper die alles 3 cijfers achter de komma heeft uitgerekend en vraagt hier dan om duidelijkheid...?

Maar goed, ik heb geen idee wat je gekocht hebt en hoe het werkt.

Brum
3 augustus 2018, 22:37
Dat was al duidelijk Erik, dat je niet weet waar je het over hebt. Benadrukken maakt het wat... Tja... Voor jouw info, ik hoef de variac functie niet te gebruiken, maar wil het graag 's proberen. Het is gewoon een attenuator verder, niet echt heel speciaal verder.

Agent_Smith
3 augustus 2018, 22:59
Maar kan ik dat snoer dan ook straffeloos gebruiken, gezien de 125v/10A, of maakt dat op zich niks uit?


Nee hoor dat maakt niet uit. (ervan uitgaand dat het gewoon een fatsoenlijk standaard netsnoer is)

Brum
3 augustus 2018, 23:14
Ah oké. Dan ga ik over tot aanschaf van dit snoer.:) Enige waar ik me dan nog een beetje zorgen over maak is de 120 watt van mijn versterker. De UA heeft een rating van 100 watt geloof ik. Maar de versterker zal toch niet tot z'n max komen te staan denk ik, eerder ergens op de helft qua volume. Dat is al dusdanig hard dat het niet leuk meer is en geeft de eindbuizen, denk ik, al genoeg op z'n sodeflikker. De variac functie schijnt wel weer goed voor de levensduur van de buizen te zijn heb ik me wijs laten maken. Maar als het niet lekker werkt, dan gebruik ik de UA gewoon waar ik 'm in eerste instantie voor heb gekocht.

Frits van Mourik
4 augustus 2018, 23:25
Als de UA idd een rating heeft van slechts 100 Watt, dan heb ik zo m'n bedenkingen bij het aansluiten van een 120 Watt buizenamp, die zelfs in rust al meer dan 300 Watt gebruikt...

Erik de Perik
4 augustus 2018, 23:56
Ik kan me niet voorstellen waar dit fout zou kunnen gaan.

Plant
5 augustus 2018, 01:58
Interessante getallen allemaal (meer dan 300Watt in rust :???: ), ik kan er overheen lezen maar over welke versterker gaat dit?

Ik lees iets over 120 Watt, maar lees niet of dit uitgangsvermogen of opgenomen vermogen is.
Als dit idd uitgangsvermogen is, moet je er wel rekening mee houden dat als dit vermogen geleverd moet worden het opgenomen vermogen veel hoger is.

Maar dan hebben we het ook over de lichtnetspanning waarvoor de versterker is bedoeld, als je een 230V~ versterker op 100V~ laat draaien gelden de gespecificeerde vermogens van die versterker natuurlijk helemaal niet meer.

Brum
5 augustus 2018, 11:03
Het betreft een Splawn Pro Mod. Maar 300 watt in rust??? Ik ga het niet bestrijden, omdat ik geen enkele kennis van zaken heb, maar klopt dat echt? Normaal gesproken gebruikt men voor een 100 watt versterker ook een 100 watt attenuator. De man van UA raadt wel een 200 watt versie aan voor bijv. een 100 watt plexi, maar da's meer om op zeker veilig te zijn, in het geval je die plexi ook helemaal open wilt draaien. En dan nog zijn er legio die met een 100 watt versterker de 100 watt UA gebruiken, waarvan ze bij UA zeggen dat het nog niet is voorgekomen dat er eentje is uitgebrand, of een versterker heeft gesloopt op die manier. Mijn Splawn zal ik sowieso niet helemaal open trekken, maar wel flink verder dan ergens tussen één en twee, waar ie nu op staat op z'n max. Nogmaals, ik bestrijd het niet, maar ik kan het me slecht voorstellen dat dat echt kwaad zou kunnen.

Daarnaast ga ik 'm thuis gebruiken voor m'n JCM800 2210 in de 'bedroom' stand, ook voor wat opnemen.

Plant
5 augustus 2018, 12:17
Er zit vast wel een typeplaatje op de achterkant, bv. bij de lichtnet entree, waarop een opgenomen vermogen staat vermeld.

Als de versterker op de lichtnetspanning waarvoor ie is gemaakt 120 Watt RMS kan leveren, is die opgenomen 300 Watt bij dat uitgangsvermogen best reëel. Maar niet in rust. Ik lees nergens dat het een klasse A versterker is.

Verder lees ik wel dat je de versterker op half vermogen kunt schakelen.

Maar nogmaals, je gaat de versterker op minder dan de helft van de bedoelde netspanning gebruiken en dan gelden al die getalletjes niet meer.

Brum
5 augustus 2018, 12:45
Of ik die Variac aansluiting ga gebruiken weet ik nog niet hoor, weet niet of dat beter klinkt. Wil het in ieder geval wel 's proberen. De versterker staat momenteel in een hok bij de oefenruimte, maar zal tzt dat eerst maar 's even checken, wat betreft de waardes. Ik ga de versterker tzt ook nog laten ombouwen naar neen Quickrod, maar dan met KT77 buizen. Wordt ie 100 watt, of 50 in de half mode. Misschien moet ik 'm sowieso maar in de 60 watt mode zetten, wellicht wel zo veilig.

De verkoper werkt, of is eigenaar van Meyer Amps. Die kan ik wellicht ook het e.e.a. vragen. Maar ergens vind ik dat zo lullig cq zeikerig als je iets tweedehands koopt via Marktplaats.:nervous:

LordRiffenstein
7 augustus 2018, 08:56
Tenzij je aan Splawn hebt die voorzien is voor 110v, dus Amerikaans, zal die 100v aansluiting niet werken.
Als je een 'Europese' versterker hebt die 220-240v verwacht, dan zou ik die niet op de 100v aansluiting hangen.
In't beste geval werkt je versterker niet goed.

Variac wordt/werd gebruikt door EVH om zijn 110v versterker te verlagen naar 90-100v.
Bij een 220-240v versterker heb je dus een variac nodig die je op 180-200v kan instellen.

cluseau
7 augustus 2018, 09:42
Of ik die Variac aansluiting ga gebruiken weet ik nog niet hoor, weet niet of dat beter klinkt.

De verkoper werkt, of is eigenaar van Meyer Amps. Die kan ik wellicht ook het e.e.a. vragen. Maar ergens vind ik dat zo lullig cq zeikerig als je iets tweedehands koopt via Marktplaats.:nervous:

Manne, dit is een vrij zinloze discussie zonder metingen te verrichten.

Er worden hier twee vermogens door elkaar gehaald. Het 120w uitgangsvermogen voor de werkelijke load en en voedend vermogen van de ingebouwde trafo of variac.

Een buizenamp trekt wel drie keer zoveel vermogen uit het net of in dit geval de 100w uitgang op de UA. Het uitgangsvermogen van de versterker heeft maar ten dele invloed op het opgenomen vermogen van de amp. Veel vermogen gaat op in het voeden van de buizen en is ongeacht de sturing aanwezig.

Op de 100v uitgang is dat vermogen lager en lastig te berekenen omdat de gloeidraden zich als een PTC gedragen. De snelste manier is even meten in de toegepaste toestand. Ik zou de opgegeven waarde zeker niet te boven gaan want dat kost je het voedingsdeel uit de UA.

Wat meyeramps betreft, Eric is een geschikte vakkundige kerel en kun je zeker om raad vragen.

Frits van Mourik
7 augustus 2018, 17:41
Een buizenamp trekt wel drie keer zoveel vermogen uit het net of in dit geval de 100w uitgang op de UA. Het uitgangsvermogen van de versterker heeft maar ten dele invloed op het opgenomen vermogen van de amp. Veel vermogen gaat op in het voeden van de buizen en is ongeacht de sturing aanwezig.

Op de 100v uitgang is dat vermogen lager en lastig te berekenen omdat de gloeidraden zich als een PTC gedragen. De snelste manier is even meten in de toegepaste toestand. Ik zou de opgegeven waarde zeker niet te boven gaan want dat kost je het voedingsdeel uit de UA.



... da's precies wat ik bedoelde...

Brum
7 augustus 2018, 20:31
Tenzij je aan Splawn hebt die voorzien is voor 110v, dus Amerikaans, zal die 100v aansluiting niet werken.
Als je een 'Europese' versterker hebt die 220-240v verwacht, dan zou ik die niet op de 100v aansluiting hangen.
In't beste geval werkt je versterker niet goed.

Variac wordt/werd gebruikt door EVH om zijn 110v versterker te verlagen naar 90-100v.
Bij een 220-240v versterker heb je dus een variac nodig die je op 180-200v kan instellen.

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb het e.e.a. opgezocht en kom op Amerikaanse fora terecht waarin wordt doorgelinkt naar wat ooit een website van UA was. Op die fora wordt ook gezegd dat het niet is voor 220-240v. Ik ben er gemakshalve en omdat ik niet gehinderd word door enige kennis op dit vlak, er van uit gegaan dat het wel zou werken, maar niet dus. Wel maf van zo'n maker dat ie toch een 100v aansluiting achterop een 220-240v laat zitten. Sowieso is er op z'n huidige site 0,0 te vinden. Geen manual, niks. Alleen een soort reclame site voor z'n apparaatje.

Wat ik me afvraag, zou het misschien wel werken als ik de versterker zelf op 110v zet? Netstroom zal dan wel nog steeds 220-240v zijn, maar de variac functie zou dat dan moeten omzetten naar 100v?

Brum
7 augustus 2018, 20:35
Manne, dit is een vrij zinloze discussie zonder metingen te verrichten.

Er worden hier twee vermogens door elkaar gehaald. Het 120w uitgangsvermogen voor de werkelijke load en en voedend vermogen van de ingebouwde trafo of variac.

Een buizenamp trekt wel drie keer zoveel vermogen uit het net of in dit geval de 100w uitgang op de UA. Het uitgangsvermogen van de versterker heeft maar ten dele invloed op het opgenomen vermogen van de amp. Veel vermogen gaat op in het voeden van de buizen en is ongeacht de sturing aanwezig.

Op de 100v uitgang is dat vermogen lager en lastig te berekenen omdat de gloeidraden zich als een PTC gedragen. De snelste manier is even meten in de toegepaste toestand. Ik zou de opgegeven waarde zeker niet te boven gaan want dat kost je het voedingsdeel uit de UA.

Wat meyeramps betreft, Eric is een geschikte vakkundige kerel en kun je zeker om raad vragen.

Is van Eric inderdaad. Zeker een vakkundige man. Maar hij verkoopt 'm gewoon prive, buiten Meyer Amps om. Ik vind dat dan zo lullig om allerlei technische vragen te gaan stellen over wat niet zijn eigen product is... Maar ik denk ook wel dat hij wel gewoon antwoord zal geven.

Als ik de Splawn op de 60 watt stand zet, dan ben ik toch ruim binnen de marge? Zonder attenuator vind ik de 120 watt stand wel beter klinken, maar ik wil ook geen schade. En als het werkt en hij gaat er op zich wel beter van klinken...

D3nnis
7 augustus 2018, 20:37
Wat ik me afvraag, zou het misschien wel werken als ik de versterker zelf op 110v zet? Netstroom zal dan wel nog steeds 220-240v zijn, maar de variac functie zou dat dan moeten omzetten naar 100v?

Ik zou logischerwijs verwachten van wel.
Wat ik me wel afvraag, kan het resultaat nog anders zijn op obs 50Hz lichtnet tov 60Hz?

cluseau
8 augustus 2018, 15:15
Wat ik me afvraag, zou het misschien wel werken als ik de versterker zelf op 110v zet? Netstroom zal dan wel nog steeds 220-240v zijn, maar de variac functie zou dat dan moeten omzetten naar 100v?


Ik wilde me in eerste instantie niet in deze draad mengen omdat ik niet alle ins en outs weet van jouw situatie. Nu ik een beetje mee lees zie ik toch wel wat denkfoutjes voorbij komen.

1 - je gaat een 120W uitgangsvermogen loslaten op een powerload (attenuator). De amp moet dus echt wel vol vermogen gaan leveren voor hij gaat inkakken. Je amp gaat echt wel die 300W opnemen uit zijn voedingspunt hoor, wees maar gerust. Je gaat de voeding van 100W max dus met een factor drie overschreiden.

2 - een gelukkie is dat die uitgang maar 100V~ is waardoor je amp niet het volle vermogen uit die voeding zal opnemen omdat je amp is ingesteld op 240V~. Nu Wil jij je amp geschikt gaan maken voor 110V~ wat dicht in de buurt is van de werkelijke voeding. In dat geval zal je amp zeker die 300W~gaan opnemen en is het schone grussen aan de UA.

Meten is weten he!

D3nnis
8 augustus 2018, 15:41
Misschien een stomme opmerking....maar die 100W rating...waar de geleerden hier -terecht denk ik- vraagtekens bij hebben.....gaat die niet toevallig over het attenuator gedeelte, en dus over het uitgangsvermogen?

cluseau
8 augustus 2018, 15:49
Misschien een stomme opmerking....maar die 100W rating...waar de geleerden hier -terecht denk ik- vraagtekens bij hebben.....gaat die niet toevallig over het attenuator gedeelte, en dus over het uitgangsvermogen?

Niet zo stom hoor, zou best kunnen dat een attenuator een 100V audio uitgang heeft. Daarom even naar het plaatje gekeken en daar staat toch echt 100VAC, voedingslijn dus.

Ik denk dat er in de UA een klein trafotje zit en zeker geen variac. Die aftakking is leuk maar hier verder zinloos. Prik die amp gewoon in 240 en gebruik de attenuator zoals bedoeld.

D3nnis
8 augustus 2018, 16:07
Maar die 100VAC van de variac betekent toch niet dat de eerder genoemde 100W ook geldt voor de variac en nuet voor de attenuator, of mis ik iets?

Verder zul je wel gelijk hebben; ik heb in de rig rundown van Mick Mars (motley crue) weleens een variac voorbij zien komen die écht groot was in verhouding tot dit hele ding...zal toch wel ergens voor dienen.

cluseau
9 augustus 2018, 08:35
Maar die 100VAC van de variac betekent toch niet dat de eerder genoemde 100W ook geldt voor de variac en nuet voor de attenuator, of mis ik iets?

Das een goeie. Ik beschik ook niet over alle gegevens en ga uit van het de gegevens in dit draadje.

RTFM ;)

D3nnis
9 augustus 2018, 08:55
RTFM ;)

Haha, hopelijk is die meer informatief dan de website :D

Brum
9 augustus 2018, 17:33
RTFM... Ja, daar zeg je wat... Alle info wat je kan vinden is wat summiere posts van de maker van dit apparaat op een forum en dat was het...:( Ik ga nog 's zoeken wat hij er van zegt, want een echte attenuator is het eigenlijk ook niet. Kom ik nog op terug.

Brum
9 augustus 2018, 17:54
Dit is wat er bijv. op Legendary Tones staat over de UA: https://legendarytones.com/the-ultimate-attenuator/

Wordt hier wel gezegd dat de UA werkt voor versterkers tot 100 watt 'in design'. Als ik mijn versterker dan in de 60 watt stand zet, zou ik toch wel veilig moeten zijn lijkt me.

Zoals ik het lees is het een soort dummy load wat weer versterkt wordt via een power amplifier, aldus Legendary tones. Doet hetzelfde als een attenuator, namelijk een hard signaal zachter maken, maar technisch gezien op een andere manier.

MarkS
9 augustus 2018, 21:44
Als in: waar normaliter het signaal van een dummy load meestal met een externe amp wordt versterkt?
Dit is wat er bijv. op Legendary Tones staat over de UA: https://legendarytones.com/the-ultimate-attenuator/

Wordt hier wel gezegd dat de UA werkt voor versterkers tot 100 watt 'in design'. Als ik mijn versterker dan in de 60 watt stand zet, zou ik toch wel veilig moeten zijn lijkt me.

Zoals ik het lees is het een soort dummy load wat weer versterkt wordt via een power amplifier, aldus Legendary tones. Doet hetzelfde als een attenuator, namelijk een hard signaal zachter maken, maar technisch gezien op een andere manier.

Brum
12 augustus 2018, 11:17
Als in: waar normaliter het signaal van een dummy load meestal met een externe amp wordt versterkt?

Ik durf hier geen zinnig antwoord op te geven, ik weet echt alleen dat de UA anders werkt dan andere attenuators. Wat ik er over gelezen heb, is het technisch gezien eigenlijk geen attenuator, behalve dan dat ie je signaal qua volume naar beneden haalt. Maar vraag me geen technische vragen, ik kan er echt geen zinnig antwoord op geven.;) Ik kan helaas het topic niet meer vinden waarin de maker zelf hier antwoord op geeft...

Brum
12 augustus 2018, 11:22
Wat ik me afvraag... Ik heb ergens nog een ouwe Line6 UX1 liggen. Als ik die op de line out van de UA aansluit, zou ik die eventueel kunnen gebruiken als speaker simulator? Ik heb geen idee of dat lekker werkt, als het al werkt, maar ik wil dat eerst 's proberen voor ik weer een stap verder ga en eventueel iets nieuws aanschaf in de toekomst. Het hoeft sowieso niet van studio kwaliteit te zijn, is echt alleen maar om zo nu en dan wat ideetjes op te nemen. Ik wil me sowieso meer verdiepen in het speaker simulator gebeuren in de toekomst.

edit: Never mind, Gearbox is niet meer te installeren op Mac OSX High Sierra. Helaas.

edit2: Never mind 2, alle 'packages' los van elkaar installeren lukt wel! Ik kan ook alleen de cabs aanzetten heb ik al gevonden. Ik weet alleen nog steeds niet of dat werkt met de UA. Als het goed is krijg ik 'm volgende week binnen. De eigenaar is inmiddels weer thuis van vakantie.

MarkS
13 augustus 2018, 12:30
Och, ik heb op beide Macs ook nog een aparte partitie draaien met Mountain Lion voor bepaalde software..

Brum
13 augustus 2018, 17:25
Zoiets zou ik eigenlijk ook moeten doen. Ik heb nog ergens een oude Logic versie, gaat niet op High Sierra en kan niet meer ge-update worden. Momenteel gebruik ik Audacity voor thuis-ideetjes. Zag gister dat in Audacity ook de Gearbox effecten van de UX-1 is overgenomen, inclusief de cabinet simulaties. Als dat betekent dat ik de UX-1 niet hoef aan te sluiten en ik meteen in m'n externe geluidskaart kan inpluggen, zou dat wel tof zijn. Maar echt nog geen idee of dat werkt...

Brum
19 augustus 2018, 15:41
Topic kan wat mij betreft dicht. Erik van Meyer Amps blijkt toch niet zo'n hele betrouwbare verkoper helaas. Niet iemand waar ik nog zaken mee doe. Helaas, geen Ultimate Attenuator en daar baal ik goed van.

edit: Ik krijg een bericht terug dat ie in het ziekenhuis heeft gelegen de afgelopen week. Dat nemen we dan maar aan. Desondanks na eerst meer dan twee week wachten op vakantie, daarna afkicken van de vakantie en vervolgens meer dan een week niks meer hoeft het van mij niet meer. Ik vind een maand wel lang genoeg gewacht.

raabje
19 augustus 2018, 16:55
misschien maar goed ook, ik had gegoogled naar die UA, en ik begrijp uit comments dat het een piece of sh*t is.

https://www.premierguitar.com/articles/ultimate-attenuator-review-1

Brum
19 augustus 2018, 16:59
Da's wel een hoop crap hoor, wat er over gezegd wordt. Er wordt vaak gerefereerd naar de Ho versie, de oorspronkelijke ontwerper van de Ultimate en die was wat rommelig gebouwd. Ook heel vaak van horen zeggen en zo, terwijl de mensen die het apparaat werkelijk hebben getest er lyrisch over zijn en eigenlijk alleen maar goeie recensies geven. Ik heb Mark Gregg ook al een aantal keer op fora op nette manier de negatieve posts zien weerleggen en dan werden mensen toch wat stil, want eigenlijk wisten ze technisch gezien helemaal niets van het apparaat.

Deasniettemin, ik ga het idee even op de lange baan schuiven en misschien dan voor een TAD Silencer. Die stond ook al hoog op m'n verlanglijstje door de ingebouwde cab simulator en krijgt ook alleen maar goeie recensies