PDA

View Full Version : Je sound verbeteren : Nieuwe gitaar kopen?



benhus
4 augustus 2003, 11:17
Hallo,

Ik speel nu ongeveer een half jaar en heb een Epi Special gitaar.
( Het is pas mn 1e gitaar, niet lachen jullie!;-) )
Het spelen gaat allemaal best lekker.
Heb een een paar analoge effecten(van Roger Mayer) en een Fender transistor versterker. Ben over de versterker, voor een transistorbak, best tevreden. Ik krijg er met mijn effecten en gitaar best een leuk geluid uit.

Maar ik ben best wel een soundfreak, zo'n zeikerd die heel een heel specifiek geluid zoekt en voor elk geluid een apparaat koopt. Althans dit heb ik al meerdere keren te horen gekregen.

Ik speel vooral rock. Three Doors Down, Live, zulke soort muziek. Ik houd ook van Hendrix geluid en Cream etc.


Nu sta ik op het punt dat ik mijn geluid wil gaan verbeteren zoals menig gitarist met het koopvirus. Of die geluidsgeil zijn;-)

Nu kan ik denk ik met 2 dingen beginnen.
- Een nieuwe en betere gitaar
- Een buizenversterker

Nu is mijn vraag aan ervaren gitaristen : Waarmee kan ik het beste beginnen?
Begint het verbeteren van je sound bij een nieuwe betere gitaar?(vanuit mijn situatie bedoel ik dan) Ik heb er een flink bedrag voor over. Ik heb gelezen dat een Gibson Les Paul Classic toch wel een ideale rockgitaar is, maar dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van je smaak.

Ik zie jullie goede adviezen graag tegemoet.
Alvast hartelijk bedankt.

hoofd
4 augustus 2003, 11:29
Sounds like we have a second Sash... ;)

pimmetje
4 augustus 2003, 11:30
Ik denk dat een buizenbakkie je geluid meer zal geven dan een nieuwe gitaar. Een epi is misschien niet je-van-het, maar 't zijn soms best goede gitaren. Daarbij is 't zo dat een goede versterker een redelijke gitaar verbazend goed kan laten klinken en een slechte versterker een goede gitaar nog steeds als net niets kan laten klinken.

Als je een 2eHands buizenversterker koopt, heb je misschien ook nog genoeg geld over om wat nieuwe elementen in je epi te zetten. Dan ben je waarschijnlijk voor de eerste tijd wel klaar.

Swan
4 augustus 2003, 11:42
ja ga voor de versterker.....dan zit je straks niet zoals ik met 3 goeie gitaren en een kutamp ;)

Ic3gl0vE
4 augustus 2003, 12:18
dan zit je straks niet zoals ik met 3 goeie gitaren en een kutamp ;)


Anders Destium is de koning als het om veel gitaren en geen goede amp gaat :lol:

Ik zou gewoon vervangen waar je het minst tevreden over bent. Nieuwe elementen in die epi special lijkt me niet een heel goed plan, want een special is zo'n beetje de goedkoopste uit de serie hè?

Harry
4 augustus 2003, 12:23
als je toch veel uit wilt geven, en bovendien een 'toonfreak' bent zou ik allebei nieuw (maar dan 2e hands) aanschaffen. Een Gibson Les Paul is een prima keuze, maar er zijn ook goedkopere gitaren waar je een goed geluid mee kunt maken.

MarshallSG
4 augustus 2003, 12:31
Nou als je geld genoeg hebt voor een LP Classic. Zou ik het geld splitten en allebei vernieuwen 2de hands kan je dan tot een leuk setje komen. Koop een 2de hands LP studio. En een leuke amp.
Je elementen vervangen op je epi special zou ik ook niet doen. Dat is het niet waard.

LordRiffenstein
4 augustus 2003, 12:39
Nu sta ik op het punt dat ik mijn geluid wil gaan verbeteren zoals menig gitarist met het koopvirus. Of die geluidsgeil zijn;-)
Nu is mijn vraag aan ervaren gitaristen : Waarmee kan ik het beste beginnen?

Gitaarlessen???

ben???
4 augustus 2003, 12:42
gewoon naar een muziekwinkel gaan, en allerlei gitaren proberen. elk gitaar heeft een eigen geluid en speelt op zijn eigen manier.

Negative K3 fan
4 augustus 2003, 15:20
Ondanks dat de epi sspecial wel een behoorlijke budget gitaar is denk ik dat je een grotere verbetering in je geluid kunt krijgen door een goede buizenamp te kopen. Natuurlijk, ieder element in de chain voegt iets anders toe aan je geluid, het is maar wat je zelf wilt. Een echte LP gaat je denk ik alleen wel erg veel geld kosten, er z ijn goedkopere alternatieven (kopien) voor.

benhus
4 augustus 2003, 20:36
Hallo mensen. Bedankt voor jullie antwoorden.

Lord Riffenstein, ff for the record : ik heb gitaarles. Ik loop niet zomaar wat aan te prutsen ofzo. :)

Ik keek hier net even bij de aanbiedingen op Gitaarnet. Ik zag een Gibson Les Paul Junior. Die is niet zo duur. Smaken verschillen natuurlijk maar wat is jullie mening over deze gitaar?

Ik denk dat ik zoiezo dan maar voor een 2e hands buizenversterker ga. Heeft er iemand suggesties? Oh nee.....dit is het verkeerde forum daarvoor :D
(Ik zat te denken aan de Marshall Bluesbreaker of Fender Super Reverb
Zijn wel dure jongens.....maar dan heb je wat ook!)

Anyway....nogmaals bedankt voor jullie advies.

Ibanez RuleZ
4 augustus 2003, 21:16
dan zit je straks niet zoals ik met 3 goeie gitaren en een kutamp ;)


Anders Destium is de koning als het om veel gitaren en geen goede amp gaat :lol:

Ik zou gewoon vervangen waar je het minst tevreden over bent. Nieuwe elementen in die epi special lijkt me niet een heel goed plan, want een special is zo'n beetje de goedkoopste uit de serie hè?

en wat dacht je van raffel? met zijn esp kh2, lag 7 snaar, ibanez 2127x en een aria transistorbak (als ik het wel heb) :D


harrald

Mitch
4 augustus 2003, 21:59
Die Junior uit Puttershoek, die donkerrooie ?
LEKKERRRRRRRR!!!

Het is dat ik al een leuk P90 beest heb :D


@ NK3F: er zitten trouwens Customs in de LG, ik ben er achter :)

Negative K3 fan
4 augustus 2003, 22:29
@ NK3F: er zitten trouwens Customs in de LG, ik ben er achter :)

:-? :???:


.... ok

Mitch
4 augustus 2003, 22:36
Dat had je eens gevraagd, voordat je last van geheugenverlies kreeg :razz:

Wilson
4 augustus 2003, 22:42
(Ik zat te denken aan de Marshall Bluesbreaker of Fender Super Reverb
Zijn wel dure jongens.....maar dan heb je wat ook!)


ja dan heb je zeker wat!! je gaat voor de SRV sound ?

sash
4 augustus 2003, 23:01
Als ik het zo aan je muziekstijlen zie zou ik voor de Marshall BluesBreaker gaan. Die is ook beter dan de Super Reverb RI van Fender.

Fender's staan er ook om bekend niet zo lekker te werken met Les Paul's. En Bluesbreaker moet Les Paul is HET Cream geluid.

Wat voor Roger Mayer pedalen heb je?

Mocht je nog wat info willen over pedalen, amps e.d. check m'n site of voeg me eens toe op msn.

benhus
4 augustus 2003, 23:29
Hey Sash,

Ik heb van Roger Mayer de Spitfire(fuzz pedaal) en de Voodoo Boost. Ik ben ook nog van plan om de Voodoo Vibe te kopen. Me love Univibe met wat fuzz er doorheen.
Ik ben zeer tevreden over de Roger Mayer pedalen.

Ik heb over een paar daagjes op mijn eigen computer weer internet. Dan voeg ik je wel toe op MSN. Ik zit nu op een andere comp.

Maar goed, mn quest for sound gaat door;-) Ik denk dat ik eens een keer ergens ga luisteren naar de Marshall Bluesbreaker. Heeft iemand ervaring met deze amp?

SiNiSTRaL
4 augustus 2003, 23:35
en je speelt een half jaartje gitaar?
post eens wat samples

sash
4 augustus 2003, 23:36
Wat betreft je Vibe: ik zou NIET voor de Roger Mayer gaan. Tis wel een goed pedaal, maar zeker het geld niet waard.

Volgende maand komt de nieuwe Fulltone DejaVibe uit. Die draait op 18V en dus verschrikkelijk transparant, zuigt dus ook geen hoog weg, wat de gewone die op 9V draaien wel doen.
De nieuwe DejaVibe is het productiemodel van de Custom Shop mini Dejavibe. Ik deze week de laatste Custom Shop mini DejaVibe van Fulltone binnen, dan kan ik je er meer over vertellen.

Uit eigen ervaring weet ik dat Roger Mayer fuzzes gewoon niet lekker werken met Fender amp's, vandaar dat ik zeg: Marshall BluesBreaker.
Geweldige sound en stock issie beter dan de Fender Super Reverb.

benhus
5 augustus 2003, 09:57
Hey

Thanks voor de tip. Dan houd ik die van Fulltone ook eens in de gaten.
Ik heb trouwens weleens samples beluisterd van een Fulltone vibe, maar ik vond die niet zo lekker klinken, althans het was niet echt wat ik zocht. Maar ja, het waren maar een paar samples, zegt langs niet alles natuurlijk.

Ik geloof je gelijk dat een fuzz opzich niet lekker werkt met Fender amps, maar ik heb er toch nog wel een leuk geluid uit gekregen dat geschikt is voor liedjes van LIVE bijvoorbeeld.

Ik gebruik van mijn amp het drive kanaal, en zet de gain op 0. Ik zet het volume van mij Spitfire tot iets over de helft en ik stel een klein beetje fuzz in. Niet extreem dus.
Na de Spitfire komt dan mn Voodoo Boost......ik boost het volume dan flink en stel op de Boost een stukkie gain in. Die kleurt mn fuzz geluid dan...maakt het wat scherper, ik stel ook nog een beetje fatness in op de Boost.
Ik heb ook nog een "contour" knop op mn amp om het geluid dan te kleuren naar smaak.

Ik heb met deze instellingen een aardig geluid om de slag te spelen van liedjes van o.a. LIVE.

Maar goed, met een buizenbakkie moet het wel een stukkie beter klinken als het goed is.


PS: Ik speel nog niet zo super goed ofzo hoor.....ik kan nog geen toonladders en vette improvisatie's e.d. Ik kan wel gewoon vlot barre akkoorden pakken en power-akkoorden etc. Het is wel cool als je kan soleren maar het is niet per se iets waar ik naar streef. Ik ben meer een songwriter typetje dat liever slag speelt en dingen componeert op zelfgeschreven teksten enzo.

benhus
5 augustus 2003, 10:05
Hey mensen,

Ik zag op de gitaarmarkt een Fender Blues de Ville "212" 100 W buizenversterker, 2 x 12". Klinkt die ook brak met fuzz, of niet?

Kent iemand deze amp?

pimmetje
5 augustus 2003, 10:30
Ik dacht niet dat een blues de ville 100W was... eerder iets van de helft daarvan, maar sowieso zou ik als ik jou was eerst ff lekker gaan kloten bij allerlei gitaarzaken. Kijk dan ook niet direct naar 100W en zo. Die zal je niet snel lekker open kunnen draaien om die eindbuizen op hun flikker te geven. 50W is nog flink wat... vooral over 2x12.

Probeer 'ns 't verschil tussen een 12W 1x10" en een 60W 2x12". Misschien dat je de versterker zelf wat cleaner wilt houden om dan 't scheuren uit de pedalen te halen. Dan is wat extra vermogen juist wel goed... maar kijk eerst ff goed rond voordat je koopt en denk na waarvoor je 'm gaat gebruiken; voor vrijwel alleen thuis zou ik NOOIT zo'n bakbeest nemen. 100W (of de helft daarvan) buizen over 2x12 gaat echt LOEIHARD en kan ook eigenlijk niet echt lekker zacht.

Nicci
5 augustus 2003, 11:02
buizen of geen buizen: een goede versterker is meestal de grootste stap voorwaarts.

benhus
6 augustus 2003, 12:36
Hey Sash,

Die nieuwe Marshall versterkers(MG en AVT enzo) hoe klinken die eigenlijk??
Er zit ook allemaal van die digitale prut in toch? Daar moet ik niet zoveel van hebben. Of zijn alleen die effecten digitaal?

Anyway...waarschijnlijk ga ik toch voor een oude versterker(liefst de BluesBreaker).

Laat je nog ff weten hoe die nieuwe Vibe van je klinkt?

Greetz.

SiNiSTRaL
6 augustus 2003, 12:44
een 100 watt buizenamp kopen.....denk zelfs dat 50 watt veels te hard voor thuis gaat :)

michielv
6 augustus 2003, 12:51
Ik denk dat een buizenbakkie je geluid meer zal geven dan een nieuwe gitaar. Een epi is misschien niet je-van-het, maar 't zijn soms best goede gitaren. Daarbij is 't zo dat een goede versterker een redelijke gitaar verbazend goed kan laten klinken en een slechte versterker een goede gitaar nog steeds als net niets kan laten klinken.

Als je een 2eHands buizenversterker koopt, heb je misschien ook nog genoeg geld over om wat nieuwe elementen in je epi te zetten. Dan ben je waarschijnlijk voor de eerste tijd wel klaar.

Een _goede_ versterker is belangrijker dan buizen. Het gaat erom of je speaker van goede kwaliteit is. Een vol geluid komt uit een grote (10+ inch) speaker. Of je buizen wilt hebben of niet is een kwestie van smaak.

Kijk dus eens rond naar een goede 2e handse versterker, met name ook naar transistor versterkers zoals de Roland Cube series en sommige Fender modellen.

En evt. kun je inderdaad eens een ander element in je gitaar kopen, dat scheelt vaak ook een boel.

benhus
6 augustus 2003, 20:31
Aha...dan zal ik daar ook eens rekening mee gaan houden.
Ik lees weleens dingetjes over Celestion speakers, die schijnen goed te zijn?

pimmetje
6 augustus 2003, 20:49
Celestion speakers zijn goed... Jensen speakers, Weber speakers, etc. ook...

't Ligt eraan wat voor geluid je wilt. En dan kan je binnen al die merken nog kiezen uit vele types en afmetingen die allemaal ECHT verschillend klinken.

benhus
6 augustus 2003, 23:38
Wat raad je me aan gezien mijn smaak?(zie vorige posts)

SiNiSTRaL
6 augustus 2003, 23:52
Wat raad je me aan gezien mijn smaak?(zie vorige posts)

4x12" vintage 30's

benhus
7 augustus 2003, 10:24
Een Marshall Bluesbreaker met Celestion 4x12" vintage 30's speakers zou de ideale combinatie voor mij zijn?

hansies
8 augustus 2003, 08:11
stoppen met spelen en zeker geen nieuwe gitaar kopen, geld beter besteden ! :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz:
(en niet zeuren over het teveel aan smilies)

benhus
8 augustus 2003, 10:08
Dat is nog eens een nuttige, constructieve, informatieve bijdrage aan dit onderwerp. :o :P :wink: