PDA

View Full Version : mengpaneel naar verschillende sporen op PC?



zZoRgO
4 augustus 2003, 00:59
ik vraag me nu al een tijdje af hoe dit gedaan wordt:


je hebt een mengpaneel en je wilt tegelijk meerdere sporen opnemen op je pc

dus bv kanaal 1 zang, kanaal 2 gitaar, etc

kan je dan van je mengpaneel track per track naar een multitrack programma om daar tegelijk al de tracks op te nemen, dus zeg maar om een opname met een hele groep in één take te doen?

kan dit, zo ja, hoe? en wat heb je nodig? (geluidskaart e.d.)

Lize
4 augustus 2003, 06:34
Ja, dat kan. Je hebt dan een geluidskaart nodig met meerdere ingangen, zoals bijv de Digi (is de hardware van Protools) Audiowerk, Creamware (ik heb zelf een Luna met breakoutbox, 8 in 8 uit, ideaal ding) Motu etcetc.
Dat soort geluidskaarten komen meestal met interne mixers, waar je ingangen naar bepaalde softwaredevices kunt linken.
In recording programma's kun je die ingangen dan weer selecteren (ik bedenk me ineens dat ik niet weet of dat in CoolEdit bijv ook kan, ik zou zo snel niet weten hoe) maar in Protools en Emagic Logic kan het zeker, Cubase neem ik aan ook.

ralph
4 augustus 2003, 08:50
Waar zijn de 8 out dan voor nodig? Die gebruik je toch niet als je gaat multitracken met je computer? je gebruikt dan toch 8in en 1uit?

zZoRgO
4 augustus 2003, 09:32
en hoe gebeurt dit dan in professionele studio's?
waar ze mengpanelen hebben met bwvs 500 tracks?

geluidskaart met 500 ingangen of zo?

ralph
4 augustus 2003, 10:08
dat wordt digitaal op banden gezet (maar 500 is wel wat overdreven veel natuurlijk)

zZoRgO
4 augustus 2003, 10:20
(maar 500 is wel wat overdreven veel natuurlijk)

daarom stond er ook bwvs ("bij wijze van spreken" dus...) :D

neen maar dat digitaal op banden zetten, kan je kort uitleggen hoe dat precies in z'n werk gaat, met wat voor apparatuur e.d.
ben er namelijk enorm in geïnteresseerd...

zZoRgO
4 augustus 2003, 11:45
kan je dan bv met die creamware luna 8 verschillende instrumenten simultaan opnemen op je pc?

kan dit ook met deze (mijn budget is namelijk niet zoo hoog :-))

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-156862.html

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-141406.html

http://www.musik-service.de/ProduX/Recording/Computer/TerraTec_EWS88_MT_EN.htm

(denk dat deze laatste ideaal is niet??)

Lize
4 augustus 2003, 17:00
Met die laatste 2 kan het in elk geval. Ik vond de Swissonic wel leuk, omdat-ie ook fantoomvoeding heeft, maar als je een goed mengpaneel hebt, heb je dat niet nodig.
De eerste vond ik een beetje verwarrend, omdat die zich alleen 'Midi-interface' noemt, maar er staat wel iets over analoge ingangen, dus dat zullen wel audio-ingangen zijn dan. 'k Zou trouwens niet weten wat iemand met 8 midi-ingangen zou willen :)

De 8uit gebruik ik zelf inderdaad niet, dat kan bijv handig zijn als je zelf iets multitrack hebt opgenomen en je wilt het ook weer multitrack ergens opzetten (een harddiskrecorder bijv) om het ergens anders verder te bewerken, ik noem maar wat.

Digitale banden kunnen bijvoorbeeld multitrack DAT-apparaten zijn, maar volgens mij wordt dat weinig meer gebruikt, waarom zou je als je een computer hebt staan die een hoop sporen aankan.

zZoRgO
4 augustus 2003, 17:18
maar dus met deze apparaten kan je dingen tegelijk opnemen en op aparte sporen zetten op een opnameprogramma....


save, dan weet ik wel wat te doen denk ik :-)

bedankt!!

bij die eerste staat overigens bla bla bla INCL. midi interface...

Lize
5 augustus 2003, 05:46
Ah, dat verklaart :)

Heb je trouwens wel een beetje een up-to-date computer? Multitracking vraagt wel wat van je processor cq geheugen, zou toch zonde zijn als je een aardige geluidskaart koopt en je compu blijkt het niet te trekken.

Veel plezier ermee verder!

zZoRgO
5 augustus 2003, 10:35
heb em nog maar een jaar 2.0 Ghz
512 ram... en cool edit en cubase en reason staan er op en draaien pefect...

Ic3gl0vE
5 augustus 2003, 12:20
'k Zou trouwens niet weten wat iemand met 8 midi-ingangen zou willen :)


8 synths aansluiten.
Midi thru is namelijk ook niet alles. Maar goed, op een geluidskaart zou het wat vreemd zijn ja. Daar heeft men apparaten als de emagic AMT8 voor (duuur!)

Dirk_Hendrik
8 augustus 2003, 09:44
8 synths aansluiten.
Midi thru is namelijk ook niet alles.

Hmm

Ik moet weer terug nar school. De Midi-Thru's van tegenwoordig kunnen blijkbaar dingen die ze "in mijn tijd" nog niet konden. Leg es uit hoe je Midi -Thru's kunt gebruiken om 8 midi IN-gangen te simuleren?

skanky
8 augustus 2003, 12:23
met midi thru simuleer je geen midi-in, het is alleen een manier om meerdere apparaten op een midi-uit aan te sluiten. Van midi-out(PC) -> midi-in(synth 1) van midi thru(synth1) -> midi-in(synth2) van midi thru(synth2) naar midi-in (synth3) enz.

Dirk_Hendrik
8 augustus 2003, 15:17
Ja dat dacht ik ook maar dat is niet was Ic3Gl0ve zegt!

TIMBER
18 augustus 2003, 11:56
Waar zijn de 8 out dan voor nodig? Die gebruik je toch niet als je gaat multitracken met je computer? je gebruikt dan toch 8in en 1uit?


Je bedoelt neem ik aan 8 in & 2 uit want anders heb je een mono uit en stereo lijkt me toch wel erugh handig... :wink: