PDA

View Full Version : Tube positions V1 - V2 - V3 - ... Wat betekent dit?



Methoxy7
5 juli 2018, 09:17
Mornin', my friends!

Ik ben eens aan het kijken geweest voor een nieuwe setje lampen voor mijn Marshall SL-5,
en ik zie bijvoorbeeld dat er samengestelde setjes verkocht worden op de site van Tube Amp Doctor.
(http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Tube_Sets_Marshall_Tube_Sets/Tubeset_for_Marshall_SL_5_4777)

Nu staan er 3 verschillende pre-amp tubes, telkens met de vermelding van position V1, position V2, ...

Hoe zit het juist met die posities? Is er een algemene regel?
Is het altijd van L naar R, of van R naar L? Verschilt dat van amp tot amp?


Grtz! :rockon:

Brum
5 juli 2018, 11:21
Normaal gesproken van links naar rechts. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar bij Marshall weet ik niet beter.

AoDf
5 juli 2018, 13:41
V1 is het verste van je eindbuizen af, V2 de middelste buis en V3 degene het dichtst bij je eindbuizen. Volgens mij is dat de standaard.

dejohan
5 juli 2018, 13:44
Het grappige is, als alle posities dezelfde buizen verlangen (vb. 12ax7), dat het technisch gezien niet uitmaakt waar je je buis steekt. Het zal werken.

Wat je wel hebt is dat je kleine verschillen in geluid en mogelijk ruis gaat hebben. Daarbij heeft V1 de meeste impact.

Maar dat zijn doorgaans zo'n kleine verschillen dat het geen reet uitmaakt vind ik.

Een 12ax7 vervangen door vb een 12au7 af 12at7 geeft uiteraard wel een verschil.

Methoxy7
5 juli 2018, 14:04
Uiteraard, als ik 3 dezelfde JJ's bestel maakt het inderdaad niks uit in welk gat ik ze steek. :soinnocent:
Maar omdat ze hier setjes verkopen met 3 verschillende 12AX7's ga ik ervan uit dat dit soundwise de beste combinatie is.

En ik was eigenlijk gewoon nieuwsgierig naar die V-posities, technisch ken ik niet zoveel van tube amps ... ;-)
Altijd handig om zo'n dingen bij te leren, vind ik.

dejohan
5 juli 2018, 14:07
Uiteraard, als ik 3 dezelfde JJ's bestel maakt het inderdaad niks uit in welk gat ik ze steek.

Je weet wel dat ik dat niet bedoel.

Methoxy7
5 juli 2018, 14:09
V1 is het verste van je eindbuizen af, V2 de middelste buis en V3 degene het dichtst bij je eindbuizen. Volgens mij is dat de standaard.

Heb zelf nog wat zitten neuzen op andere fora, daar wordt dit ook zo gezegd ja.
En ook dat de V1 (bijna) altijd het dichtste bij de input jack zit.

Voor mijn SL-5 wordt dat dus: Powertube - V3 - V2 - V1.
Dan klopt dat met beide stellingen.

Methoxy7
5 juli 2018, 14:11
Je weet wel dat ik dat niet bedoel.

Tuurlijk niet ... Snap wel wat je bedoelt hoor ... :-D

NLF
5 juli 2018, 16:01
Heb zelf nog wat zitten neuzen op andere fora, daar wordt dit ook zo gezegd ja.
En ook dat de V1 (bijna) altijd het dichtste bij de input jack zit.

Voor mijn SL-5 wordt dat dus: Powertube - V3 - V2 - V1.
Dan klopt dat met beide stellingen.

V = Valve, dus er wordt eigenlijk gezegd buis 1, buis 2 en buis 3. Buis 1 is de eerste versterkingstrap, 2 de tweede trap, 3 de derde enz. Bij een Twin heb je dan nog 4 en 5 voor de tremolo en 6 voor de reverb (of net omgekeerd of zoiets of twee buizen voor de reverb i.p.v. 2 voor de tremolo.

Verder weet ik er niks van. Er zijn genoeg amp guru's hier op het Forum die je verder kunnen helpen.

Methoxy7
5 juli 2018, 16:17
V = Valve, dus er wordt eigenlijk gezegd buis 1, buis 2 en buis 3. Buis 1 is de eerste versterkingstrap, 2 de tweede trap, 3 de derde enz. Bij een Twin heb je dan nog 4 en 5 voor de tremolo en 6 voor de reverb (of net omgekeerd of zoiets of twee buizen voor de reverb i.p.v. 2 voor de tremolo.

Verder weet ik er niks van. Er zijn genoeg amp guru's hier op het Forum die je verder kunnen helpen.

Ja, het verschilt toch van amp tot amp. Net eens gezocht naar de tube positions voor mijn vox AC10, en daar vind ik dan wel een schema voor, en wat de preamp betreft klopt het wel dat je moet beginnen met de buis die het dichste bij de input zit.

Kan je hier bijvoorbeeld zien op foto: http://www.voxshowroom.com/uk/amp/ac10c1_hood.html

OK, we zijn weer wat slimmer geworden ... :cooler:

NLF
5 juli 2018, 19:57
Euuuuuh, ja, maar V1 is in dat schema een EL 84 dus een eindbuis?

Je moet dit aan iemand vragen op dit forum die amptechnieker is. Ik weet er gewoon veel te weinig van om je echt te helpen dus niet teveel naar mij luisteren ...

telerocker
5 juli 2018, 21:09
Om maar een voorbeeld te geven een plaatje van het schema van een Orange Rockerverb. Het is wel van belang welk merk en type preamp buis je kiest. De ene 12ax7/ECC83 is de andere niet.

http://i66.tinypic.com/23kw8y8.jpg

NLF
5 juli 2018, 23:47
Om maar een voorbeeld te geven een plaatje van het schema van een Orange Rockerverb. Het is wel van belang welk merk en type preamp buis je kiest. De ene 12ax7/ECC83 is de andere niet.

http://i66.tinypic.com/23kw8y8.jpg

Deze is wel weer compleet logisch ...

cluseau
6 juli 2018, 08:52
Lange discussie, onnodig.

De nummering van buizen is in de meeste gitaaramps logisch maar is geen geschreven wet. Het nummer wat aan een buis door de ontwerper wordt toegekend is slechts een aanduiding om deze in het schema te kunnen matchen met de fysieke lokatie, niks meer niks minder. Toevallig begint een ontwerp vaak bij de ingang maar dat is niet perse noodzakelijk. Stel dat je een amp hebt met een 10 kanaals mixer ingang, welke noem je dan V1? Maak je dus niet al te druk over de nummering maar zorg dat je weet welke functie een buis heeft. Dit is dan weer terug te vinden in het schema wat je dan wel moet kunnen interpreteren, dat dan weer wel.

Leveranciers van buizen geven bij preamp buisjes vaak aan dat ze geschikt zijn voor positie V1. Dit wil alleen maar zeggen dat deze buizen lage microfonische en gunstige ruis/brom eigenschappen hebben. Buizen (van hetzelfde type en fabrikant) kunnen onderling namelijk nogal verschillen.

Natuurlijk zijn er ook klankverschillen in de diverse buizen waarmee je de amp enigsinds kan kleuren.

tmms
6 juli 2018, 13:30
Leuk dat iemand een mooie combi voor het ding heeft uitgevogeld, maar 100 euro voor een standaard eindbuis(?) en drie voorbuisjes?
Wil geenszins de azijnpisser uithangen, maar ik heb bedenkingen hierbij, om het zomaar te zeggen.

Methoxy7
6 juli 2018, 15:45
Leuk dat iemand een mooie combi voor het ding heeft uitgevogeld, maar 100 euro voor een standaard eindbuis(?) en drie voorbuisjes?
Wil geenszins de azijnpisser uithangen, maar ik heb bedenkingen hierbij, om het zomaar te zeggen.

Ik weet, met een setje JJ's ben ik er een pak goedkoper vanaf en krijgen ook lovende reviews ... ;-)
Maar nu snap ik ook wat die V1 betekent als het bij de buizen vermeld staat, dat wist ik dus niet.

tmms
6 juli 2018, 16:26
V1 is kritisch in de meeste versterkers, maar jouwe is denk ik gelijksspannings-gevoed, steekt het minder nauw. De verschillende 'gains' en 'kleuren' van de diverse buisjes is trouwens best de moeite waard, maar ook smaak bepaald. Vermoed dat dit setje met liefde is samengesteld voor dit model, zal mooi klinken, maar blijft persoonlijk.

cluseau
6 juli 2018, 22:21
V1 is kritisch in de meeste versterkers, maar jouwe is denk ik gelijksspannings-gevoed, steekt het minder nauw.

Waar is dit nu weer op gebaseerd dan?

tmms
7 juli 2018, 08:15
Heb ze vervangen in verschillende gelijkspanning gestookte 5wattertjes en geen brom gekregen, standaard buisjes.

cluseau
7 juli 2018, 13:40
Als je brom hebt in positie V1 moet je die rotte buis er uit gooien. De gloeispanning gelijkrichten is gewoon symptoombestrijding. Verder doet een gelijkspanning gevoede ingangstrap het net zo rot als de buis zelf ruist of microfonisch is. De gelijkspanning veranderd daar niets aan. Gelijkspnning voor V1 is ook helemaal niet nodig als het ontwerp goed is. Kijk maar naar een oude fender twin, die is ook bromvrij.

tmms
7 juli 2018, 20:32
Snap ik, had eens vijf standaard JJ's, ECC83S, twee voor de voortrap van twee 5W versterkers en drie voor m'n AC30. In de 5 watters functioneerden ze meteen prima, in de Vox functioneerde één goed van de overgebleven drie. Vandaar dat ik in m'n hoofd had zitten dat gelijkstroom voor de gloei de kwaliteit van de buis wat minder kritisch maakt.