PDA

View Full Version : JHS Little Black Amp Box



Brum
24 juni 2018, 09:40
In mijn zoektocht naar een betaalbare attenuator kwam ik de Little Black Amp Box van JHS tegen. Een attenuator in pedaal formaat, die je in de fx loop van je versterker gooit.

https://www.jhspedals.com/products/bass-pedals/little-black-amp-box/

Nou vroeg ik me af, werkt dit dan niet gewoon als een soort veredelde master volume? Mocht het goed werken, het idee is leuk en nog 's super betaalbaar ook.

Wat twijfel of het hier goed staat, een attenuator vraag...

Tabula Rasa
24 juni 2018, 10:27
Het is niets meer dan een volume potmeter in een doosje.

MarkS
24 juni 2018, 15:10
Idd. De Warning in die link geeft dat eigenlijk ook al aan.

Brum
24 juni 2018, 16:56
Ja, ik dacht het ook al. Op de site van JHS spreken ze eigenlijk ook niet van een attenuator. Stond op de site van Bax tussen de attenuators. Maar ik ben wel benieuwd of het op zich werkt. Als je je eindversterker wat meer kan laten blazen, lijkt me op zich wel fijn. In de toekomst wil ik wel 's naar een goeie attenuator, maar die zijn nog flink aan de prijs. Dit ding is vijf tientjes.

raabje
24 juni 2018, 18:54
Die volume pedaal is bedoeld om de pre-amp te laten blazen, en dan vooral op een amp zonder master volume.

Lijkt me dat eindbuizen wel voldoende signaal moeten krijgen om te "blazen". Als master volume vol open staat en pre amp gain staat laag (of via die pedaal gedempt), dan krijg je alleen maar meer ruis, en niet meer eind buizen vervorming?

Ik heb zelf een attenuator gehad voor een 30 watt buizen amp (met master volume). De eindbuizen vervorming heb ik nooit gehoord met dat ding, wel werd de klank er wat matter van. Master volume wat terug zetten klonk beter dan met een attenuator. Ik had er meer van verwacht, viel me tegen.

Brum
24 juni 2018, 19:43
Een echt goeie attenuator werkt wel hoor. Misschien niet met elke versterker, dat weet ik niet. Maar een 100 watt plexi bijv., dat werkt zeker wel. Ik ben zelf erg geïnteresseerd in de TAD Silencer, maar de centjes worden momenteel even in het huis geïnvesteerd. Maar een apparaatje van vijf tientjes krijg ik er ook nog wel bij moeders de vrouw door denk ik. Wellicht dat ik 'm toch ga bestellen.

Erik de Perik
24 juni 2018, 21:32
Nutteloze investering. Kun je beter een volumepedaal kopen want daar heb je later altijd nog wat aan. Een eindversterker voluit laten werken en de preamp knijpen werkt niet. Een versterker klinkt voluit zoals hij klinkt omdat alles voluit staat en dus bijv. ook de speakers op hun donder krijgen.

the sure thing
24 juni 2018, 22:19
Nutteloze investering. Kun je beter een volumepedaal kopen want daar heb je later altijd nog wat aan. Een eindversterker voluit laten werken en de preamp knijpen werkt niet. Een versterker klinkt voluit zoals hij klinkt omdat alles voluit staat en dus bijv. ook de speakers op hun donder krijgen.

Precies.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fred dons
25 juni 2018, 06:34
iemand interesse in een jhs blackbox (nooit gebruikt nog in de originele verpakking :D ) , ik heb inmiddels een "echte" attenuator besteld (ik had niet echt goed gekeken wat dat ding deed maar voor 60 piek gewoon mee laten komen met een plexistyle amp en ik had hem net voor dit topic besteld :( )

Brum
25 juni 2018, 08:24
Ik denk dat ik toch afzie van de JHS. Thanks Fred!:D

Volumepedaal heb ik ook wel 's aan zitten denken. Ik heb alleen geen ruimte meer op m'n pedalenbordje. Werkt op zich wel. Zo deed de vorige eigenaar van m'n Splawn het voor thuis ook en dat ging best goed naar ik heb begrepen. Ben bang dat ik voor mijn doeleinden toch echt aan een echte attenuator moet. Als ik met een veredelde master volume de voorversterker buizen meer op z'n flikker ga geven, krijg ik waarschijnlijk alleen maar meer gain en dat heb ik al meer dan plenty. Ik wil juist die eindbuizen wat meer op z'n flikker kunnen geven, voor die buizencompressie. Dat wordt geen JHS Little Black Amp Box in ieder geval.:)

Ik ben alleen wel wat beperkt in mijn keuze qua attenuators, gezien de 120 watt van de Splawn (KT88 ). De meesten gaan tot 100 watt. Ben al even wezen mailen naar NEL Amps, of het erg moeilijk is om een setje KT77's in m'n Splawn te zetten. Schijnt alleen een weerstandje te zijn en dan is ie 100 watt.

Ik kan vrij goedkoop een Weber Mass krijgen. Die zijn best oké, toch?

MarkS
25 juni 2018, 11:51
Yep. Attenuators met een reactive load zoals bijv Weber en Rivera zijn erg goed, En volgens velen beter dan attenuators met een resistive load (bijv THD, Soldano/Jet City/Harley Benton).

Maar in beide gevallen wordt het geluid nogal aangetast bij sterke reductie.

Brum
25 juni 2018, 12:29
Resistive... Reactive... Ik heb nog een hoop in te lezen geloof ik.:D

De eerst volgende stap is dat ik de Splawn Pro Mod ga voorzien van KT77's. Dan wordt de spoeling al een stuk minder dun als ik ooit wel aan de attenuator wil. Niet dat ik het daarom doe, ik ben echt heel erg benieuwd hoe de versterker het op KT77's doet. Ik ben heel erg blij met de Splawn, nog steeds, maar als ik de filmpjes er op nakijk/beluister, denk ik toch dat mijn voorkeur uitgaat naar een Quick Rod (100 watt EL34/KT77) dan een Pro Mod (120 watt KT88/6550). Ik heb nog de mogelijkheid om het vermogen te halveren, maar erg veel meer dan een iets wat andere verzadiging en nauwelijks zachter merk ik niet. De 120 watt stand heeft dan sowieso al m'n voorkeur, want meer open.

Dat JHS dooske heb ik inmiddels wel uit m'n hoofd gezet, om de genoemde redenen, waarvoor dank.:)

fred dons
25 juni 2018, 14:01
het irrante is dat ik dus over het weekend 2 van die dingen besteld heb (naast de JHS nog een "echte"), en bijna nummer 3 vanmorgen omdat nummer 2 te licht was, om er vervolgens achter te komen dat de amp die ik besteld heb een master volume post phase Inverter heeft waardoor ik hem waarschijnlijk niet nodig heb :D

Brum
25 juni 2018, 15:42
Ik volg het niet helemaal geloof ik, maar mocht je nou toevallig van een attenuator af willen tegen een scherp prijsje, dan houd ik me aanbevolen hoor!:D

Nou ben ik wel nieuwsgierig. Welke versterker heb je gekocht?

fred dons
25 juni 2018, 16:08
mocht je in de buurt zijn dan mag je ze gratis ophalen (ik heb geen zin om ze ter verzenden, dat is dan weer te veel moeite :) )
ik heb het vrij goedkoop gehouden, de JHS en de Harley benton dus het is niet het einde van de wereld.

De amp is ook lekker goedkoop maar ideaal om te modden, ik speel thuis over een Mesa Stiletto en H&K Grandmeister deluxe + een Helix (en dan nog wat combootjes) maar ik wilde er een plexi style bij voor thuis en de Bugera 1960 had wel aardige recencies dus die is het geworden

Brum
25 juni 2018, 16:43
Heiloo... Da's in de buurt bij Alkmaar, toch? Een beetje ver vanuit Breda helaas. Evenzogoed bedankt en gefeliciteerd met de nieuwe aankoop!

fred dons
25 juni 2018, 17:15
Heiloo... Da's in de buurt bij Alkmaar, toch? Een beetje ver vanuit Breda helaas. Evenzogoed bedankt en gefeliciteerd met de nieuwe aankoop!

ik moet het nog aanpassen, ben verhuist naar Alkmaar dus nog wat verder (ik ben overigens regelmatig in Rotterdam dus wellicht kunnen we daar afspreken mocht je daar toevallig ook in de buurt zijn

Brum
25 juni 2018, 21:50
Ik mag niet meer boven de rivieren komen sinds ik afgedaald ben.;) Nee gein, maar ik kom eigenlijk ook maar zelden in Rotterdam en ben ook afhankelijk van openbaar vervoer. Dan wordt zo'n apparaatje toch nog duur. Ik vind het aanbod echt heel tof, wordt absoluut gewaardeerd, maar ik ben bang dat ik 'm niet ga afhalen...;) Als ik weer wat vrij te besteden heb, dan wil ik wel 's serieus gaan kijken naar een mooie attenuator uit de middenklasse. Sowieso eerst maar even die buizenwissel, kijken hoe dat uitpakt.

MarkS
25 juni 2018, 22:30
de Harley benton dus het is niet het einde van de wereld.



Die Soldano/Jet City kopie? Heb ik ook gehad. Grote nadeel van dat ding: kent geen 0dB attenuation, snoept er standaard al 3dB af.

fred dons
26 juni 2018, 09:18
klopt, in dit specifieke geval waar de versterker nogal hard is op 1 vind ik dat niet zo erg maar ik heb dit gehad met een loadbox op een Crate Combo en daar was dat effect nog groter

Brum
26 juni 2018, 11:55
Ik denk dat ik, als ik een attenuator aanschaf, voor de Two Notes Torpedo Captor ga. Klein, betaalbaar en kennelijk een heule goeie. Reactive en een goeie speakersim. M'n handen jeuken om 'm niet nu al te bestellen, maar dat wordt geheid trammelant hier in huis.:crazyhappy: En terecht ook, daar niet van...

MarkS
26 juni 2018, 12:22
Op zich vind ik een attenuator met verschillende impedanties aan uitgangen wel zo prettig, maakt hem breder inzetbaar.

Brum
26 juni 2018, 12:33
Ja, klopt. Maar dan kom je wel gelijk in een veel duurdere prijsklasse en da's voor mijn amateuristische doeleinden niet zo noodzakelijk. Bovendien, ik heb drie tops die allemaal op 4, 8, of 16 ohm kunnen, dus da's niet zo'n punt voor mij. Lijkt me wel tof om ook met een 100 watt top thuis te kunnen opnemen, zonder dat de oude dakpannen van het huis stuiteren.:) En dat ie mee kan in de gitaartas en dan is die Two Notes ook wel een goeie kandidaat.

MarkS
26 juni 2018, 12:50
Ja, klopt. Maar dan kom je wel gelijk in een veel duurdere prijsklasse
Niet noodzakelijk…
Maar prima keuze denk ik. En een goede speakersim is zeker een pluspunt.

Brum
25 juli 2018, 19:09
En het is geworden... Een Ultimate Attuenator! Huidig baasje is momenteel nog op vakantie, dus ik moet nog even wachten, maar de deal is rond en is een betrouwbaar persoon. Ik kan hiermee dan weer niet thuis opnemen, maar daar staan wel heel veel andere mogelijkheden tegenover. Geschikt voor zo'n beetje alle voorkomende impedanties. Een bedroom switch, vindt de uk leuk. Een 100 volt variac ingebouwd, voor het EVH brownsound trucje. Traploze volumeknop, i.p.v. trapsgewijs. Een plexi stand, geen idee wat dat doet, maar zal m'n Splawn wel leuk vinden schat ik zo in. Een line-out, ook niet geheel onhandig. En hij is actief, dus met draadje, waardoor dit apparaat transparanter schijnt te zijn. Ik is blij.:)

Oh ja, filmpje:


https://www.youtube.com/watch?v=kJmUMshxE2o