PDA

View Full Version : Super Six ombouwen tot Twin Reverb



nicoverduin
3 augustus 2003, 21:52
Als alles doorgaat haal ik morgenavond een Fender Super Six chassis op. De kast is niet meer. Nu dacht ik om deze om te bouwen tot een twin Reverb en gelijk te "blackfacen". Evt. weer met een blackface faceplate (+/- 40 euro).
De kast wil ik dan bouwen met Yellow Pine (adresje gevonden in Amsterdam) en dan weer met zwarte Tolex te bekleden.
Wat kan ik als best voor de "baffle" gebruiken?
Het is de bedoeling om er 2 x 12" in te stoppen./
Nico

PeeVee
4 augustus 2003, 01:54
12 mm multiplex!

Mazzelaar!!

Mr.Jay
4 augustus 2003, 10:19
[quote="PeeVee"]12 mm multiplex!

Heb dezelfde dikte/materiaal ook gebruikt in mijn geblackfacede Twin Nico.
Hou de speakergaten zoveel mogelijk tegen de zijkanten aan zodat in het midden veel "hout" overblijft > 12mm is niet dik/stabiel.
Ik heb de gaten conform een 65Twin verticaal afgevlakt , hou je nóg meer in midden over.
Alleen bovenin rechts en links zit een stukkie hout om de baffle op te schroeven en onderin over de breedte v.d. baffle.

Mooie aanwinst > één "échte" merk-versterker ! Met 2 goeie speakers kun je nu de klank es onderling vergelijken.

Jay

nicoverduin
4 augustus 2003, 18:47
Ik heb de gaten conform een 65Twin verticaal afgevlakt , hou je nóg meer in midden over.
Alleen bovenin rechts en links zit een stukkie hout om de baffle op te schroeven en onderin over de breedte v.d. baffle.


Jay, wat bedoel je met afgevlakte gaten? en als 12mm eigenlijk te zwak is, waarom dan geen 15 mm?
Nico

Mr.Jay
4 augustus 2003, 18:52
Ik heb de gaten conform een 65Twin verticaal afgevlakt , hou je nóg meer in midden over.
Alleen bovenin rechts en links zit een stukkie hout om de baffle op te schroeven en onderin over de breedte v.d. baffle.


Jay, wat bedoel je met afgevlakte gaten?


geen mooie ronde maar langs de 2 verticale zijden recht gemaakt > hou je méér hout over.
Een SR b.v. heeft dit aan alle horizontale zijden van de 4 gaten.


>en als 12mm eigenlijk te zwak is, waarom dan geen 15 mm?
Nico

SOUND Nico !
Hoe dikker de baffle hoe steviger weliswaar maar ook wat stugger c.q. minder levendig dan een dunnere baffle. Is verder smaak- en compromiekwestie.

Jay

nicoverduin
4 augustus 2003, 18:56
kwartje gevallen!!!!
Nico

Mr.Jay
4 augustus 2003, 19:03
kwartje gevallen!!!!
Nico

zijn niks meer waard die kwartjes joh !

Jay

nicoverduin
4 augustus 2003, 19:04
Tja wat zal ik hierop zeggen...nou laat ik het maar niet doen ...dan wordt het weer een tijdje tegen mij gebruikt!!
Nico

nicoverduin
4 augustus 2003, 22:50
Net de super Six opgehaald. Kreeg er tevens 6 goede CTS speakers 10" 8 ohm bij. Ik denk dat ik er 4 inbouw in mijn SR. En dan maar kijken voor 2 goede 12"ers voor de Twin.
Ik heb nog wel een Celestion G12m70 liggen en een Fane 12". Is die combinatie wat?
Nico

nicoverduin
4 augustus 2003, 23:01
De buizen zijn nog oude RCA's en zelfs RCA 7025's. Jay volgens mij is er nog niets aan gebeurt. Dus moet wel alles nalopen. Maar deze houden we wel degelijk "vintage".
Nico

Al
4 augustus 2003, 23:13
Wat kan ik als best voor de "baffle" gebruiken?
Het is de bedoeling om er 2 x 12" in te stoppen./
Nico

Ooit middagje zitten testen met diverse diktes en ook met massieve houtsoorten. 12mm plywood beviel me het beste. Is ook nog stevig genoeg.

Al

Al
4 augustus 2003, 23:25
Net de super Six opgehaald. Kreeg er tevens 6 goede CTS speakers 10" 8 ohm bij. Ik denk dat ik er 4 inbouw in mijn SR.


Yesssssss, zijn dé Super reverb speakers als het de alnico's zijn. Wordt het alsnog een echte SR. Mijn favoriete speakersetup voor een SR is momenteel 2xCTS alnico en 2xJensen ceramisch(niet de RI's maar oudjes)


En dan maar kijken voor 2 goede 12"ers voor de Twin.Ik heb nog wel een Celestion G12m70 liggen en een Fane 12". Is die combinatie wat? Nico

Ik weet niet of die Fane zwaar genoeg is. Die M70 is eigenlijk wat donker en doods voor een Fender. Is speaker om te matchen met het vele hoog van latere Marshalls. Kan best dat die speakers samen wel een goede match vormen.

Al

Al
4 augustus 2003, 23:29
De buizen zijn nog oude RCA's en zelfs RCA 7025's.

Als de eindbuizen blackplates zijn heb je grote kans dat ze nog prima zijn. Die buizen hadden geweldig goede cathodes. Later gebruikte Fender ook RCA greyplates, die waren al niet meer zo robuust.

Al

nicoverduin
4 augustus 2003, 23:32
Het zijn echte alnico's. Dus dat moet lukken. Verder heb ik nog een hele oude Jenssen uit 66 maar die is 4 ohm. Effe kijken of ik een beetje in de buurt kan komen. Ik heb de trafo laten wikkelen met 4 en 8 ohm dus daar kom ik wel uit.
Verder gooi ik gewoon de 2 12"'ers erin en ik zie wel. Is het niks, dan kan ik altijd nog gek doen en 2 nieuwe 12"'ers kopen. Ik kom dan wel terug met de vraag op het forum.
Voorlopig zit ik de rest van de week weer vast met sociaal wenselijke verplichtingen:
- kijken bij de tennis (vrouwtje dreigt te winnen)
- vissen op de pier
- helaas nog werken ook
En trouwens ik moet nog een nieuwe kast maken ook. Eerst maar eens de juiste afmetingen bepalen/vragen en dan de rest verder afleiden etc.
Ik kom zeker met een paar vragen bij deze of gene.
Maar geef toe, ik heb de versterker gekregen voor een goede fles cognac. Dus zo af en toe ben ik nog wel een klein goudzoekertje......
Nico

nicoverduin
4 augustus 2003, 23:35
Als de eindbuizen blackplates zijn heb je grote kans dat ze nog prima zijn. Die buizen hadden geweldig goede cathodes. Later gebruikte Fender ook RCA greyplates, die waren al niet meer zo robuust.


Ik zal eens een paar foto's maken van e.e.a. en een nieuwe link op mijn site openen. Dan mogen jullie aangeven of het wat is of niet. De Elco's zullen wel vervangen moeten worden, maar dan zet ik ze weer in die oude kartonnen kokers. Ik vond dat wel een goed idee van Jay.
Nico

... en nou nog leren fatsoenlijk gitaar te spelen.

nicoverduin
4 augustus 2003, 23:39
De anodes zijn veel donkerder als bijvoorbeeld mijn Sovteks 5881. Die zijn echt grijs van kleur. Deze zijn veel donkerder. produktie datum 7426.
Nico

PeeVee
5 augustus 2003, 13:53
Net de super Six opgehaald. Kreeg er tevens 6 goede CTS speakers 10" 8 ohm bij. Ik denk dat ik er 4 inbouw in mijn SR
Zoooo... mazzeltov!

4 x CTS in SR is OK, in mijn eerste SR had ik 3 x CTS alnico (eentje kapot, vervangen door C10R), klonk prima, beetje "papierig" misschien.

Ik wil die twee CTS-jes die je over hebt wel van je overnemen Nico, laat maar even weten.


En dan maar kijken voor 2 goede 12"ers voor de Twin. Ik heb nog wel een Celestion G12m70 liggen en een Fane 12". Is die combinatie wat?
Hmmmm.... ik betwijfel het. Ik heb hier nog een Eminence 12" liggen, ooit van Jay overgenomen, komt uit zo'n Blues Deluxe geloof ik. Zit niet zoveel tophoog in, zou misschien een combi zijn met die G12m70 (als die een beetje hoog heeft). Deze Emi heeft wel lekkere dikke warme onderkant. Laat maar weten als het wat voor je is. Heb ook nog een ouwe Philips alnico liggen, en een Goodmans alnico geloof ik...

nicoverduin
5 augustus 2003, 19:17
Een dealtje met de speakers ben ik altijd wel in ge-interesserd.
Nico