PDA

View Full Version : help ik heb een getordeerde hals.



wietse
3 augustus 2003, 20:36
wat te doen als je ontdekt dat de hals van je gitaar getordeerd is.
ik ontdekte dit net bij die viool gitaar die ik laatst kocht , het is niet ernstig de hals is ook al een beetje krom getrokken maar wat wil je op een 40 jaar oude gitaar zonder trusrod.
is verder nog goed bespeelbaar ,maar is hier ook iets tegen te doen zodat de hals weer wat terug komt in z'n originele staat?
want het moet niet erger worden natuurlijk.

SchaapOpJeHoofd
3 augustus 2003, 20:58
Bedoel je nu hol of bol zoals je kan compenseren met een trussrod? Want onder getordeerd versta ik dat de hals gedraaid is zoals een wokkel (beetje minder natuurlijk).

In het eerste geval kan je proberen om lichtere/zwaardere snaren te nemen.

FragDaddy
3 augustus 2003, 21:03
als ie inderdaad getordeerd is, dus zoals een wokkel (goeie vergelijking)
dan kun je hem bij een goede gitaarwinkel wel laten repareren. ze trekken dan de frets eruit, schaven het fretboard netjes vlak en zetten er nieuwe frets in. voila. hals is weer recht.

wietse
3 augustus 2003, 21:06
hij staat ook een beetje hol maar niet zo erg dat ie niet meer lekker speelt ,de hals is niet na te stellen helaas.
hij is een beetje verdraaid ook maar een klein beetje maar wil niet dat het erger wordt bij een dusdanig bejaarde gitaar.(begin 60er jaren eind 50er jaren).
ik had ook al gedacht om hem een tijdje andersom te besnaren mischien dat ie dan bijtrekt.

Mitch
3 augustus 2003, 22:11
De titel leek veelbelovend, maar het gaat gewoon om de hals van je GITAAR ?
Flauw hoor :D

Wilson
3 augustus 2003, 22:17
dat andersom besnaren helpt denkik niet zoveel, de trekkracht van alle snaren is meestal ongeveer gelijk, je kunt wel aan de en kant bijvoorbeeld 012 erop zetten en aan de andere kan 009 ofzo

bert k
3 augustus 2003, 22:22
Ik heb dat ook meegemaakt, met een Gibson Les Paul Custom notabene... De series uit de jaren 80 waren niet de beste.
Ik heb dit door een gitaarbouwer laten oplossen, was veel te moeilijk voor me.
Wat hij gedaan heeft: er waren ook nieuwe frets nodig, dus oude frets eruit, hals gevlakt, zodat de wokkel eruit verdween, en nieuwe frets erin. Ik kan nu de kop nog een beetje scheef zien staan ten opzichte van het fretboard.
Dat is nogal een operatie. Ik weet niet of je dat zelf kan, maar het is aardig wat werk.

jorrit
4 augustus 2003, 13:05
uhm als je een gitaar koopt, voor welke prijs dan ook, kijk je toch altijd goed wat je koopt....????

wietse
4 augustus 2003, 17:20
uhm als je een gitaar koopt, voor welke prijs dan ook, kijk je toch altijd goed wat je koopt....????
kijk ik verzamel gitaren en als je dan voor heel weinig geld een heel zeldzaam model gitaar kan kopen ,dan bekijk je hem effe vlug.
op algehele conditie fretwerk e.d electronica kan je toch niet testen op een rommelmarkt.
dat de hals wat hol staat is niet erg de actie is ondanks dat goed en hij is goed bespeelbaar ,prima te stemmen en blijft goed gestemd de intonatie is goed dus verder prima.
dat de hals getordeerd is zag ik bij toeval toen ik hem boven m'n hoofd weer op z'n plek hing ,je hebt er helemaal geen last van namelijk.
ik wou gewoon weten of er ook iets aan te doen is zonder drastische ingrepen.

marc_o
5 augustus 2003, 13:36
Breng 'm naar een goede gitaarbouwer/reparateur, die weet er meer van en wellicht is het simpel op te lossen. Het verhaal van de snaren andersom zou ik niet doen.