PDA

View Full Version : Eventide H9 als grote vervanger?



Rezzy777
13 juni 2018, 10:35
Ik ben momenteel o.m. in bezit van de TCE Corona Mini (Chorus), de Boss DD-500 (Delay) en de TCE Hall Of Fame 2 (Reverb). Alle zijn gekoppeld aan mijn Boss ES-8. Dit zijn mijn huidige gedachten hierover:


De HOF2 kan alleen handmatig gewijzigd worden met de draaiknoppen. Onhandig als je een Boss ES-8 tot je beschikking hebt en snel tussen de Reverb-presets wil kunnen wisselen.
De DD-500 werkt met MIDI, wat ideaal is. Ook valt er een Expressiepedaal op aan te sluiten.
Ik vind een Shimmer-reverb prachtig, en die van de HOF2 is super. Ook dit zou ik graag via MIDI willen kunnen kiezen. De Shimmer van de DD-500 (firmware-update 2.01) vind ik niet erg mooi.
Als Modulatie-pedaal heb ik alleen de Corona Mini tot mijn beschikking. Ik zou graag meer Modulatie-effecten willen hebben zoals een Phaser, Flanger, Tremolo en natuurlijk Chorus, die ik ook allemaal weer via MIDI kan kiezen. Sinds de firmware-update heeft de DD-500 deze effecten ook wel grotendeels tot zijn beschikking, maar ik vind ze niet geweldig.


Nu lijkt het erop dat de Eventide H9 zo'n beetje alle bovenstaande effecten bezit (Modulatie, Delay en Reverb met Shimmer) en ook nog met MIDI en een Expressiepedaal kan werken. Is het slim om bovenstaande pedalen allemaal te verkopen om zo het geld bij elkaar te schrapen voor een Eventide H9 die ik dan weer aan mijn Boss ES-8 kan koppelen?

telerocker
13 juni 2018, 11:37
Ik ben momenteel o.m. in bezit van de TCE Corona Mini (Chorus), de Boss DD-500 (Delay) en de TCE Hall Of Fame 2 (Reverb). Alle zijn gekoppeld aan mijn Boss ES-8. Dit zijn mijn huidige gedachten hierover:


De HOF2 kan alleen handmatig gewijzigd worden met de draaiknoppen. Onhandig als je een Boss ES-8 tot je beschikking hebt en snel tussen de Reverb-presets wil kunnen wisselen.
De DD-500 werkt met MIDI, wat ideaal is. Ook valt er een Expressiepedaal op aan te sluiten.
Ik vind een Shimmer-reverb prachtig, en die van de HOF2 is super. Ook dit zou ik graag via MIDI willen kunnen kiezen. De Shimmer van de DD-500 (firmware-update 2.01) vind ik niet erg mooi.
Als Modulatie-pedaal heb ik alleen de Corona Mini tot mijn beschikking. Ik zou graag meer Modulatie-effecten willen hebben zoals een Phaser, Flanger, Tremolo en natuurlijk Chorus, die ik ook allemaal weer via MIDI kan kiezen. Sinds de firmware-update heeft de DD-500 deze effecten ook wel grotendeels tot zijn beschikking, maar ik vind ze niet geweldig.


Nu lijkt het erop dat de Eventide H9 zo'n beetje alle bovenstaande effecten bezit (Modulatie, Delay en Reverb met Shimmer) en ook nog met MIDI en een Expressiepedaal kan werken. Is het slim om bovenstaande pedalen allemaal te verkopen om zo het geld bij elkaar te schrapen voor een Eventide H9 die ik dan weer aan mijn Boss ES-8 kan koppelen?

Nogal wat topgitaristen hebben de H9 op hun pedalboard staan. Pete Thorn zelf twee stuks. Dat zegt wel iets over de kwaliteit van de effecten. Bovendien heeft de H9 Max een shitload aan effecten aan boord. Ik zou hem gaan testen. Dan weet je of de sounds allemaal jouw cup of tea zijn.

schizo910
13 juni 2018, 12:02
Ik persoonlijk heb niet veel met de H9. Heb een tijd een Max in bruikleen gehad, de reguliere effecten waren ok, maar niet meer dan dat. De vreemdere effecten vond ik erg tof, maar die gebruik je niet vaak. Ik vond hem niet erg gebruiksvriendelijk, je moet er echt wel even induiken en je moet wél echt gebruik maken van midi wil je er het meeste uit halen. Die ES-8 is dan wel te gek. Maar een ander nadeel is dat de je bij de H9 slechts één preset tegelijk kan gebruiken. Sommige presets zijn dan wel weer gecombineerde effecten, maar je loopt tegen beperkingen aan als het gaat om combinaties. Verder lijkt Eventide momenteel niet heel veel development tijd in de H9 te investeren.

duckman
13 juni 2018, 12:04
+1 voor wat telerocker zegt.


En wat food for thought, ik heb in het verleden wel eens met de H9 gespeeld, maar niet de laatste versie:
volgens mij maar een fx per setting, dus niet mod>pitch>rev>delay
Als je niet de max koopt moet je extra betalen voor de 'algorithms' (iets van 20 USD dacht ik)

Rezzy777
13 juni 2018, 12:09
+1 voor wat telerocker zegt.


En wat food for thought, ik heb in het verleden wel eens met de H9 gespeeld, maar niet de laatste versie:
volgens mij maar een fx per setting, dus niet mod>pitch>rev>delay
Als je niet de max koopt moet je extra betalen voor de 'algorithms' (iets van 20 USD dacht ik)



Ik dacht dat er ook 'gecombineerde' effecten in zaten :-#
Okee, dus dan zou er dus een situatie kunnen ontstaan waarbij ik bijvoorbeeld moet kiezen tussen Chorus en Delay?
Mmm.... in dat geval lijkt het me beter om de Boss DD-500 te houden zodat ik in ieder geval altijd Delay heb. Dan maar wat langer sparen. Of, kijkend naar mijn huidige setup, heeft iemand een alternatief?

D3nnis
13 juni 2018, 12:35
Okee, dus dan zou er dus een situatie kunnen ontstaan waarbij ik bijvoorbeeld moet kiezen tussen Chorus en Delay?


Ik denk dat je Eventide wat anders moet zien dan sommige andere fx units.
Je werkt met algoritmes, en een algoritme is iets anders dan een effect. Dat wil.zeggen, 1 algoritme kan een combinatie van effecten zijn.
Zo heeft de H9 bijvoorbeeld de ModEchoVerb. De naam van dit algoritme laat wel raden wat ie doet...

telerocker
13 juni 2018, 12:38
Ik dacht dat er ook 'gecombineerde' effecten in zaten :-#
Okee, dus dan zou er dus een situatie kunnen ontstaan waarbij ik bijvoorbeeld moet kiezen tussen Chorus en Delay?
Mmm.... in dat geval lijkt het me beter om de Boss DD-500 te houden zodat ik in ieder geval altijd Delay heb. Dan maar wat langer sparen. Of, kijkend naar mijn huidige setup, heeft iemand een alternatief?

Er zitten algoritmes in met drie of twee effecten. Bijvoorbeeld ModEchoVerb of Spring Reverb en Tremelo. Je kan echter maar één algoritme gebruiken, dus geen twee algoritmes combineren. Dus de H9 heeft in die zin beperkingen. Oh sorry Dennis, we reageerden zowat tegelijkertijd, dus overlap!

Rezzy777
13 juni 2018, 13:05
Aha. Maar zijn deze 'algoritmes' niet zelf te combineren?
Ik begreep dat er een soort Editor aanwezig is waarmee je zelf presets kan maken.
Dan klinkt het voor mij alsof ik daarmee een willekeurige Mod kan combineren met een Echo tot een algoritme 'ModEcho'... ;)

Lomeos
13 juni 2018, 13:29
Aha. Maar zijn deze 'algoritmes' niet zelf te combineren?
Ik begreep dat er een soort Editor aanwezig is waarmee je zelf presets kan maken.
Dan klinkt het voor mij alsof ik daarmee een willekeurige Mod kan combineren met een Echo tot een algoritme 'ModEcho'... ;)

Nee, je kunt algoritmes niet combineren, maar er zijn wel 'combi' algortimes, zoals de SpaceTime, waarin verschillende effecten gecombineerd worden (reverb, modulatie & delay). in verschillende pitch algoritmes zit ook een delay ingebouwd.

Je kan de H9 Control app downloaden, ook zonder dat je hem hebt. Dan kun je door de algoritmes en presets bladeren.

Edit: hier een lijst van de algoritmes: https://www.eventideaudio.com/products/algorithms/index

Erik de Perik
13 juni 2018, 13:38
Leuke demo van de H9 Max:


https://www.youtube.com/watch?v=wf2JOFZP44o

Rezzy777
13 juni 2018, 13:49
Ik heb wel gezien dat je met een H9 Core echt alleen het pedaal zelf hebt (met een paar FX), met de H9 Harmonizer een flink aantal FX en met de H9 Max alle FX + gratis alle nieuwste FX. Wegens het kostenplaatje zou ik dan toch genoodzaakt zijn om de H9 Core te kopen.

Valt de H9 Core aan te raden als je er (nog) geen H9 Harmonizer / Max naast hebt? Ik snap dat dat betekent dat ik alle FX daarna los zal moeten aanschaffen, maar dat biedt me wel de mogelijkheid al eerder van het pedaal gebruik te maken. Ook las ik ergens dat je toch lang niet alle FX (van de Max) nodig hebt... Wat denken jullie?

Lomeos
13 juni 2018, 14:18
Ik heb wel gezien dat je met een H9 Core echt alleen het pedaal zelf hebt (met een paar FX), met de H9 Harmonizer een flink aantal FX en met de H9 Max alle FX + gratis alle nieuwste FX. Wegens het kostenplaatje zou ik dan toch genoodzaakt zijn om de H9 Core te kopen.

Valt de H9 Core aan te raden als je er (nog) geen H9 Harmonizer / Max naast hebt? Ik snap dat dat betekent dat ik alle FX daarna los zal moeten aanschaffen, maar dat biedt me wel de mogelijkheid al eerder van het pedaal gebruik te maken. Ook las ik ergens dat je toch lang niet alle FX (van de Max) nodig hebt... Wat denken jullie?

In de Core zitten geen effecten (ik heb ergens gelezen dat je er 1 algoritme naar keuze op kan zetten, maar zeker weten doe ik het niet). Een algoritme kost rond de 20 euro, waarbij je rekening moet houden dat de delay alleen al uit 10 algoritmes bestaat. Ik denk dus dat dat niet de moeite is, aangezien je met 12-13 algoritmes al op de prijs van de max zit (er zijn er meer dan 40). de enige reden om een Core te kopen zou als tweede exemplaar naast een max zijn, omdat je dan die algoritmes ook op je tweede unit kan gebruiken (tot vier in totaal)

Rezzy777
13 juni 2018, 14:39
Leuke demo van de H9 Max:


https://www.youtube.com/watch?v=wf2JOFZP44o

Inderdaad een mooie demo, Erik! ;)

Rezzy777
13 juni 2018, 14:41
Als ik naar de pagina 'Algorithms' ga van Eventide, staan daar een aantal algoritmes op die mij al kant-en-klaar lijken (volledig werkende Delays etc). Of kijk ik nou verkeerd?

https://www.eventideaudio.com/products/algorithms/index

Erik de Perik
13 juni 2018, 14:46
Je hebt zelfs een echo in je berichtjes.... ;)

Lomeos
13 juni 2018, 15:01
Als ik naar de pagina 'Algorithms' ga van Eventide, staan daar een aantal algoritmes op die mij al kant-en-klaar lijken (volledig werkende Delays etc). Of kijk ik nou verkeerd?

https://www.eventideaudio.com/products/algorithms/index

Ze zijn ook kant en klaar. Wat ik bedoel te zeggen: als je een Core koopt, dan moet je 10 x 20 euro betalen om alle delays, inclusief de looper te kunnen gebruiken. In de core zit alleen het 'H910 H949' algoritme.

telerocker
13 juni 2018, 15:18
Ze zijn ook kant en klaar. Wat ik bedoel te zeggen: als je een Core koopt, dan moet je 10 x 20 euro betalen om alle delays, inclusief de looper te kunnen gebruiken. In de core zit alleen het 'H910 H949' algoritme.

Conclusie: de H9 Max is the one to buy, mocht je een Eventide willen hebben.

Rezzy777
13 juni 2018, 15:30
Ze zijn ook kant en klaar. Wat ik bedoel te zeggen: als je een Core koopt, dan moet je 10 x 20 euro betalen om alle delays, inclusief de looper te kunnen gebruiken. In de core zit alleen het 'H910 H949' algoritme.

Maar dan rijst bij mij de vraag: heb ik ook echt alle Delays nodig? Of heb ik aan een paar mooie voldoende (evenals de andere typen algoritmes)? Dat kwam ik namelijk van gebruikers van de Core tegen: die kopen alleen de algoritmes die ze nodig hebben. Het kwam op mij over alsof je bij de Max veel overbodige algoritmes krijgt waar je wel voor betaalt.

telerocker
13 juni 2018, 15:59
H9 Exclusive:

UltraTap Delay
Resonator
EQ Compressor
CrushStation
SpaceTime
Sculpt
PitchFuzz
From Space:

Shimmer
Hall
Blackhole
Spring
Plate
Room
MangledVerb
Tremoloverb
ModEchoVerb
DualVerb
DynaVerb
Reverse Reverb
From PitchFactor:

Crystals
H910/H949
Diatonic
MicroPitch
Quadravox
PitchFlex
Octaver
Harpeggiator
Synthonizer
Harmodulator
From ModFactor:

Chorus
Phaser
Q-Wah
Flanger
ModFilter
Rotary
TremoloPan
Vibrato
Undulator
RingMod
From TimeFactor:

Tape Echo
Vintage Delay
Digital Delay
Mod Delay
Ducked Delay
Band Delay
Filter Pong
MultiTap
Reverse
Looper

telerocker
13 juni 2018, 16:00
H9 Exclusive:

UltraTap Delay
Resonator
EQ Compressor
CrushStation
SpaceTime
Sculpt
PitchFuzz
From Space:

Shimmer
Hall
Blackhole
Spring
Plate
Room
MangledVerb
Tremoloverb
ModEchoVerb
DualVerb
DynaVerb
Reverse Reverb
From PitchFactor:

Crystals
H910/H949
Diatonic
MicroPitch
Quadravox
PitchFlex
Octaver
Harpeggiator
Synthonizer
Harmodulator
From ModFactor:

Chorus
Phaser
Q-Wah
Flanger
ModFilter
Rotary
TremoloPan
Vibrato
Undulator
RingMod
From TimeFactor:

Tape Echo
Vintage Delay
Digital Delay
Mod Delay
Ducked Delay
Band Delay
Filter Pong
MultiTap
Reverse
Looper

Hier zal iets bij zitten wat je niet gebruikt ;-) maar een keur aan algoritms.

D3nnis
13 juni 2018, 18:30
Maar dan rijst bij mij de vraag: heb ik ook echt alle Delays nodig? Of heb ik aan een paar mooie voldoende (evenals de andere typen algoritmes)?

Hoewel ik zelf het liefst voor de Max zou gaan (fan doet het maar 1x zeer), snap ik je situatie.
Afhankelijk van wat je gebruikt kun je prima af met 1 of 2 delay algoritmes en heb je ze écht niet allemaal nodig.
Ik heb overigens geen H9, wel een eventide eclipse V4, en als ik zie hoe weinig ik alle mogelijkheden benut.....sterker nog, de laatste anderhalf jaar staat ie bijna nooit aan.
Maar dat zegt misschien meer over mij; ik ben niet zo'n avontuurlijke geluidskunstenaar. Daar zal ook vanaf hangen of je een max wel of niet "nodig" hebt.
Maar een core kun.je altijd nog "maxen" dacht ik? Geen idee hoeveel meer je dan kwijt bent, trouwens.

dml
13 juni 2018, 20:16
Al overwogen om je ES-8 om te ruilen voor een MS-3, ook van Boss?

Brad
13 juni 2018, 22:04
Die heeft slechts 3 loops. Dat geeft beperkingen ten opzichte van het gebruik en het programmeren van pedalen. Wanneer (scheur) geluiden je bevallen in de MS-3 is het wel een zeer handig apparaat. Compact, licht, programmeerbaar en vier geluiden direct bij de voet.

Dat is toch wel een beperking van veel van de goedkopere digitale multi-effect apparaatjes. Dan bedoel ik dat je alleen up en down switches hebt om je geluiden met de voet te kiezen.

tnijland
13 juni 2018, 23:56
Je hebt met de Boss ES-8 een handige switch waarmee je meerdere effecten kunt switchen. Ik zou de H9 vooral zien als het zwitserse zakmes met dito kwaliteit effecten dat je achteraan in een loop plaatst. Daarmee zou je de meeste chorus, delay en reverb beter dan goed kunnen afdekken. Als je jezelf de tijd gunt om in de algoritmes te duiken dan heb echt je een klasse effect te pakken.

In de andere loops zou ik dan zelf eerder kiezen voor een variatie aan drives, compressoren etc.

Ik heb zowel de H9 als zijn grote broer de Eclipse. De H9 is geweldig goed en heeft een vergelijkbare kwaliteit. De Eclipse is gewoon spectaculair m.b.t. de mogelijke multi-effecten. Maar voor normale optredens is de H9 je gewenste partner.

Je kunt gewoon beginnen met de core voor basis effecten. Vooral de vintage delay is erg mooi.

Rezzy777
14 juni 2018, 08:29
Al overwogen om je ES-8 om te ruilen voor een MS-3, ook van Boss?

Nee, dan heb ik inderdaad echt te weinig loops. Ook vind ik lang niet alle Boss-effecten mooi.
Maar bedankt voor de tip! ;)

Rezzy777
14 juni 2018, 08:37
Je hebt met de Boss ES-8 een handige switch waarmee je meerdere effecten kunt switchen. Ik zou de H9 vooral zien als het zwitserse zakmes met dito kwaliteit effecten dat je achteraan in een loop plaatst. Daarmee zou je de meeste chorus, delay en reverb beter dan goed kunnen afdekken. Als je jezelf de tijd gunt om in de algoritmes te duiken dan heb echt je een klasse effect te pakken.

In de andere loops zou ik dan zelf eerder kiezen voor een variatie aan drives, compressoren etc.

Ik heb zowel de H9 als zijn grote broer de Eclipse. De H9 is geweldig goed en heeft een vergelijkbare kwaliteit. De Eclipse is gewoon spectaculair m.b.t. de mogelijke multi-effecten. Maar voor normale optredens is de H9 je gewenste partner.

Je kunt gewoon beginnen met de core voor basis effecten. Vooral de vintage delay is erg mooi.

Ik twijfel nu alleen nog of ik mijn Boss DD-500 zal houden aangezien de H9 slechts 1 algoritme tegelijk kan maken.
De verkoop ervan zal me wel helpen de H9 makkelijker aan te schaffen, wellicht zelfs de Harmonizer...

D3nnis
14 juni 2018, 08:57
Ik twijfel nu alleen nog of ik mijn Boss DD-500 zal houden aangezien de H9 slechts 1 effect tegelijk kan maken.

Voor de duidelijkheid, niet 1 effect, maar 1 algoritme; dat is een substantieel verschil.

Rezzy777
14 juni 2018, 09:32
Sorry, je hebt gelijk: 1 algoritme.

Rezzy777
14 juni 2018, 11:24
Maar goed, iemand een advies voor mijn DD-500?

schizo910
14 juni 2018, 11:35
Ik denk dat niemand daar écht een advies over kan geven. Als je tevreden bent met de DD-500 en hem écht alleen van de hand zou doen om de H9 te financieren zou ik het persoonlijk niet doen. Ik heb je trouwens een PB gestuurd heb je die gezien?

Lomeos
14 juni 2018, 11:53
Ik wilde in eerste instantie een H9, vooral ook omdat ik weer een midi gestuurde delay wilde maar ging vanwege de kosten voor de DD-500. Nu heb ik sinds kort alsnog een H9 Max, maar heb ik toch besloten om de DD-500 te houden, omdat het een geweldig pedaal is en ik toch wel fijn vind om een aparte delay te hebben. De H9 gebruik ik dan vooral voor pitch shifting, modulatie en andere leuke dingen in combi met een expressiepedaal. Ik gebruik zelf ook een loop switcher en bij mij gaat de H9 in twee loops (pre en post drives)

Rezzy777
14 juni 2018, 15:21
Ik wilde in eerste instantie een H9, vooral ook omdat ik weer een midi gestuurde delay wilde maar ging vanwege de kosten voor de DD-500. Nu heb ik sinds kort alsnog een H9 Max, maar heb ik toch besloten om de DD-500 te houden, omdat het een geweldig pedaal is en ik toch wel fijn vind om een aparte delay te hebben. De H9 gebruik ik dan vooral voor pitch shifting, modulatie en andere leuke dingen in combi met een expressiepedaal. Ik gebruik zelf ook een loop switcher en bij mij gaat de H9 in twee loops (pre en post drives)

Precies wat ik bedoel, Lomeos!

Zomaar nieuwsgierig: je geeft aan twee loops te moeten gebruiken voor de H9. Hoe doe je dat dan?
En is het geen optie om bij de switcher gewoon intern de loop-volgorde te wisselen per patch, zodat de H9 bij de ene patch pre- en bij de andere post-drives staat? Dat kan bij mijn Boss ES-8 wel namelijk.

D3nnis
14 juni 2018, 15:49
Mij lijkt 2 H9's wel lekker, maar damn, dat is een serieuze investering!

telerocker
14 juni 2018, 15:57
Mij lijkt 2 H9's wel lekker, maar damn, dat is een serieuze investering!

Yep, Pete Thorn heeft er twee op zijn board staan, de een voor reverb en de ander voor delay. Voor wat ik doe is zo'n investering onzin. Live hoort niemand het verschil tussen een H9 en mijn Maxon delay. Maar voor (semi-)pro's en opnames is de H9 een mooie tool. Natuurlijk ook als je thuis wilt kicken op mooie geluiden.

D3nnis
14 juni 2018, 16:01
Maar een Maxon delay is ook niet zomaar een verrotte delay natuurlijk!

Lomeos
14 juni 2018, 16:12
Precies wat ik bedoel, Lomeos!

Zomaar nieuwsgierig: je geeft aan twee loops te moeten gebruiken voor de H9. Hoe doe je dat dan?
En is het geen optie om bij de switcher gewoon intern de loop-volgorde te wisselen per patch, zodat de H9 bij de ene patch pre- en bij de andere post-drives staat? Dat kan bij mijn Boss ES-8 wel namelijk.

Ik kan inderdaad loops van plek veranderen, maar alleen bij volledige presets. mijn looper (gigrig G2) heeft ook 'stomp-box' modus, wat een individuele patch toevoegt aan een preset. De volgorde wordt echter bepaald door de preset en niet door individuele 'stomp'. Ik gebruik eigenlijk maar 5 basis presets en de rest is Stomp-box.

De H9 heeft verschillende routing opties, waaronder 'Pre/post'. Dit zorgt ervoor dat alle PRE effecten via in/uit 1 worden gestuurd en alle POST effecten via in/uit 2. Pre en Post kun je per effect instellen in de H9. Dus delays, tremolo, chorus etc doe ik via de POST out. Pitch dingen, dist/fuzz, phasers, etc doe ik via de PRE out.
Enige nadeel is dat je niet meer stereo kunt spelen, maar dat doe ik toch al nooit.

telerocker
14 juni 2018, 16:30
Maar een Maxon delay is ook niet zomaar een verrotte delay natuurlijk!

Nope, die AD-9 Pro is stil, klinkt organisch en blend mooi met overdrive/ampgain. Hij heeft een beperkte delaytijd (450 ms), voor mij is dat genoeg, voor anderen veel te weinig. Zo'n H9 heeft delays van 3 sec of nog meer.

Rezzy777
14 juni 2018, 17:00
Ik kan inderdaad loops van plek veranderen, maar alleen bij volledige presets. mijn looper (gigrig G2) heeft ook 'stomp-box' modus, wat een individuele patch toevoegt aan een preset. De volgorde wordt echter bepaald door de preset en niet door individuele 'stomp'. Ik gebruik eigenlijk maar 5 basis presets en de rest is Stomp-box.

De H9 heeft verschillende routing opties, waaronder 'Pre/post'. Dit zorgt ervoor dat alle PRE effecten via in/uit 1 worden gestuurd en alle POST effecten via in/uit 2. Pre en Post kun je per effect instellen in de H9. Dus delays, tremolo, chorus etc doe ik via de POST out. Pitch dingen, dist/fuzz, phasers, etc doe ik via de PRE out.
Enige nadeel is dat je niet meer stereo kunt spelen, maar dat doe ik toch al nooit.

Klinkt goed!

tnijland
14 juni 2018, 21:17
Ik denk dat de H9 met alle mogelijkheden en de zeer goede effectkwaliteit zeker een plaatsje op het pedalboard zou mogen hebben. Of je de DD zou moeten aanhouden? Waarom probeer je niet tijdelijk beide even uit door de H9 te bestellen en wat meer in detail te vergelijken.

Niet goed, dan zou je hem nog kunnen verkopen of terugdoen (als je een goede dealer hebt is dat vaak wel mogelijk).

jasses
15 juni 2018, 10:36
Ik heb geen H9, maar wel een space. Hoeveel van de algoritmes gebruikt, hangt volgens mij toch ook voor een groot deel af van de tijd die je hebt, en hoe exotisch het moet zijn voor je muziek. Ze klinken allemaal erg goed, maar in praktijk gebruik ik misschien de helft van de algoritmes (voor de rest is het bij tijdsgebrek ook wel gewoon een leuke bak om te preset-surfen).

Wat ik wel als bemerking moet meegeven, is dat er naar mijn gevoel wat vertraging is wanneer je van 1 preset naar een andere switcht. Het laden lijkt een fractie van een seconde in beslag te nemen (ik gebruik wel geen midi). Geen idee of de H9 dat ook heeft (zal iemand hier vast wel kunnen op antwoorden), en of dat belangrijk is voor je.



Nope, die AD-9 Pro is stil, klinkt organisch en blend mooi met overdrive/ampgain. Hij heeft een beperkte delaytijd (450 ms), voor mij is dat genoeg, voor anderen veel te weinig. Zo'n H9 heeft delays van 3 sec of nog meer.

Ah, nog een AD-9 Pro gebruiker, ik heb niet het gevoel dat we met erg veel zijn...

D3nnis
16 juni 2018, 12:07
Ik denk dat de H9 met alle mogelijkheden en de zeer goede effectkwaliteit zeker een plaatsje op het pedalboard zou mogen hebben.

Hoe vind jij de kwaliteit van de H9 tov de Eclipse?

De H9 heb ik niet, maar heb wel de Timefactor en Pitchfactor gehad.
De Eclipse vind ik íetsje beter klinken dan de -factor pedalen (mits in een parallelle mixer); het is net wat voller/dieper/complexer. Waarschijnlijk totaal verwaarloosbaar in een mix, maar heel duidelijk over een koptelefoon met alleen gitaar. Herken je dit ook tov de H9?

tnijland
16 juni 2018, 12:14
Hoe vind jij de kwaliteit van de H9 tov de Eclipse?

De H9 heb ik niet, maar heb wel de Timefactor en Pitchfactor gehad.
De Eclipse vind ik íetsje beter klinken dan de -factor pedalen (mits in een parallelle mixer); het is net wat voller/dieper/complexer. Waarschijnlijk totaal verwaarloosbaar in een mix, maar heel duidelijk over een koptelefoon met alleen gitaar. Herken je dit ook tov de H9?

De algoritmes van de Eclipse zijn inderdaad iets complexer. Dat hoor je vooral terug wanneer je de presets van italo de angelo beluistert:

http://www.italodeangelis.com/it/eventide_and_other_stuff/eventide_eclipse.asp

De time-, mod- en pitchfactor algoritmes zijn in Eclipse versie 4 overigens ook toegevoegd. De H9 is een beetje een hybride effect met iets van de Eclipse en alles van de floor based effecten.

telerocker
16 juni 2018, 12:18
Ah, nog een AD-9 Pro gebruiker, ik heb niet het gevoel dat we met erg veel zijn...

Ik denk dat de aanschafprijs een rol speelt. Er zijn heel veel goedkopere alternatieven, maar de sound van de Maxon is wat mij betreft onovertroffen. In de winkel heb ik hem vergeleken met de Boss Waza DM-2. De Maxon klinkt verfijnder.

D3nnis
16 juni 2018, 12:27
Ik denk dat de aanschafprijs een rol speelt. Er zijn heel veel goedkopere alternatieven, maar de sound van de Maxon is wat mij betreft onovertroffen. In de winkel heb ik hem vergeleken met de Boss Waza DM-2. De Maxon klinkt verfijnder.

Grappig, ik heb juist de boss gekozen. Het verfijnder van de maxon herken ik wel.
Ik heb juist de boss gekozen omdat die in mijn geval wat beter werkte vóór de drive van mijn amp (en de ietsje langere delaytijd...ik gebruik de custom setting).

D3nnis
16 juni 2018, 12:28
De time-, mod- en pitchfactor algoritmes zijn in Eclipse versie 4 overigens ook toegevoegd.

Klopt, maar de shimmer van de eclipse klinkt dan nog net lekkerder dan van de pitchfactor.

telerocker
16 juni 2018, 14:17
Grappig, ik heb juist de boss gekozen. Het verfijnder van de maxon herken ik wel.
Ik heb juist de boss gekozen omdat die in mijn geval wat beter werkte vóór de drive van mijn amp (en de ietsje langere delaytijd...ik gebruik de custom setting).

De Waza is beslist geen stakker hoor. Ik zet de Maxon ook voor de amp à la VH en dat werkt/mixt goed.

Lomeos
17 juni 2018, 10:45
Dit weekend even flink zitten pielen met de H9 en presets geprogrammeerd. Het is echt een fantastisch ding. Maar het is ook zeker geen vervanger van alles, al kun je er inmiddels wel alles mee (de drive sounds klinken ook echt prima als je er even voor gaat zitten).

Het niet tegelijk kunnen gebruiken van algoritmes gaat je denk ik snel opbreken, al zitten er voor bijna alle combinaties wel multi-fx algoritmes in. Met slim programmeren en een aantal concessies zou je eind moeten kunnen komen. Maar je loopt ook zeker tegen beperking aan dan.

Mijn plank is er in ieder geval niet kleiner op geworden :)

apekop
26 juni 2018, 11:01
De H9 is een van mijn beste aankopen qua effecten, naast mijn Axe fx II.
Zie het niet als een multi effecten bak. Ik gebruik hem meer als een multi-inzetbare ding in combinatie met andere pedalen. Een soort kameleon. Bij het ene project dient hij als delay en bij het andere weer als wat anders etc. De software is lekker gebruikersvriendelijk en de algo's zijn niet te ingewikkeld, meer opties dan pedalen om je effecten te tweaken en minder complex dan de Axe fx effecten.

Met de gecombineerde algo's die er het laatste jaar zijn bijgekomen kun je toch wat effecten combineren en ik hoop dat er daar nog meer van komen. Ik denk trouwens dat Eventide bezig is met een nieuwe hardware versie van de H9, iets met meer knoppen en buttons of zo (want dat mis ik wel). Het is nergens op gebaseerd, maar gewoon een onderbuikgevoel omdat er al maanden geen nieuws meer is geweest over de H9.

D3nnis
26 juni 2018, 19:27
Het is nergens op gebaseerd, maar gewoon een onderbuikgevoel omdat er al maanden geen nieuws meer is geweest over de H9.

Hopelijk, maar het geen nieuws zegt niks, moet he kijken hoe lang de eclipse al ongewijzigd is :D

Lomeos
27 juni 2018, 17:46
Ik denk trouwens dat Eventide bezig is met een nieuwe hardware versie van de H9, iets met meer knoppen en buttons of zo (want dat mis ik wel). Het is nergens op gebaseerd, maar gewoon een onderbuikgevoel omdat er al maanden geen nieuws meer is geweest over de H9.

Er gaan geruchten dat er voor Summer Namm weer een nieuw algoritme komt voor de H9. Verder hebben ze volgens mij veel tijd gestoken in de H9000.

tnijland
27 juni 2018, 19:07
Ja, ik ben ook zeer gecharmeerd van de H9. Ik heb zelfs een extra pedalboard met een Lex Bos Superdrive, Eventide H9 en een Ernie Ball volumepedaal voor mijn geliefde Lex Bos Buddy amp.

De Eventide H9 is gewoon heel erg goed maar is duidelijk gebaseerd op het preset concept en dat maakt het wel een bijzonder pedaal omdat er maar 1 algoritme tegelijkertijd mogelijk is. Een 2e H9 in een nieuwe versie zou een optie kunnen zijn maar dan had ik zelf liever gekozen voor een high-end Eclipse in pedaal formaat.

Rezzy777
5 juli 2018, 23:44
Ik zit er momenteel toch over te denken de H9 aan te schaffen (door wat andere pedalen te verkopen).

Even voor de kenners: kan ik de H9 dan (met behulp van Pre/Post) aan mijn Boss ES-8 koppelen op twee plekken, zodat ik hem daarmee voor en achter mijn Boss DD-500 kan hangen? Dan kan ik namelijk bij Pre bijvoorbeeld een Phaser of Chorus kiezen terwijl mijn DD-500 erachter hangt als Reverb, terwijl ik hem bij even later zelf weer als Reverb gebruik en mijn DD-500 dan werkt als Delay.

Klopt deze gedachtengang of is dit zo helemaal niet mogelijk? Of heeft iemand een beter idee?

:)

Rezzy777
6 juli 2018, 00:10
De pedalen die ik hiervoor weg wil doen zijn:

Dunlop Crybaby (Wah)
TC Electronic Corona Mini (Chorus)
TC Electronic Hall Of Fame 2 (Reverb)
T-Rex Mudhoney 2 (Distortion)

Ik gebruik het Wah-pedaal toch nooit, en hoop de overige drie pedalen terug te krijgen via de Eventide H9. Nogmaals: ik heb al een Boss DD-500, dus als ik een algoritme met bijv. Chorus / Distortion / Phaser / Overdrive / etc. gebruik, heb ik mijn DD-500 er altijd nog achter zitten die voor eventuele Delay en Reverb kan zorgen.

Iemand die denkt dat dit een slecht idee is? En zo ja, wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt! ;)

Lomeos
6 juli 2018, 09:54
Ik zit er momenteel toch over te denken de H9 aan te schaffen (door wat andere pedalen te verkopen).

Even voor de kenners: kan ik de H9 dan (met behulp van Pre/Post) aan mijn Boss ES-8 koppelen op twee plekken, zodat ik hem daarmee voor en achter mijn Boss DD-500 kan hangen? Dan kan ik namelijk bij Pre bijvoorbeeld een Phaser of Chorus kiezen terwijl mijn DD-500 erachter hangt als Reverb, terwijl ik hem bij even later zelf weer als Reverb gebruik en mijn DD-500 dan werkt als Delay.

Klopt deze gedachtengang of is dit zo helemaal niet mogelijk? Of heeft iemand een beter idee?

:)

Ja, dit kan prima. Ik gebruik hem op precies die manier en dat werkt perfect. Enige waar rekening mee moet houden is dat een preset óf pre, óf post is. Nooit beide (de andere output heeft het signaal zonder effect). Zodra je de routing op pre/post zet, dan is de standaardinstelling voor alle presets pre. Dus je moet zelf even per preset instellen als je hem post wilt schakelen (met name bij de reverbs)

Rezzy777
6 juli 2018, 12:21
Ja, dit kan prima. Ik gebruik hem op precies die manier en dat werkt perfect. Enige waar rekening mee moet houden is dat een preset óf pre, óf post is. Nooit beide (de andere output heeft het signaal zonder effect). Zodra je de routing op pre/post zet, dan is de standaardinstelling voor alle presets pre. Dus je moet zelf even per preset instellen als je hem post wilt schakelen (met name bij de reverbs)
Even kijken hoor: in een algoritme zitten verschillende presets, toch? Dus je bedoelt dat je Pre/Post instelt op algoritme-niveau (waardoor alle presets in dat algoritme ook meteen die setting meekrijgen)?

Nieuw idee:
Met mijn Boss ES-8 kan ik de VOLGORDE van zijn loops PER PATCH wisselen.
Ik zit te denken: kan ik dan niet beter de H9 gewoon in stereo op de stereo-loop van de ES-8 aansluiten, en dan de H9 op Dry/Wet laten staan? Het maakt volgens mij inhoudelijk geen verschil, maar dan heb ik wel de stereo van mijn H9 en zo hou ik ook meteen een loop over op mijn Boss ES-8...

Wat denk je daarvan?

D3nnis
6 juli 2018, 12:42
Even kijken hoor: in een algoritme zitten verschillende presets, toch? Dus je bedoelt dat je Pre/Post instelt op algoritme-niveau (waardoor alle presets in dat algoritme ook meteen die setting meekrijgen)?


Ik heb geen h9, maar dit zou ik moeilijk te geloven vinden. Het lijkt me dat je dat juist in een preset instelt, niet in het algoritme.

Jouw vraag "een algoritme zitten verschillende presets, toch?" is onjuist; in een preset wordt gebruik gemaakt van een algoritme. Het is niet zo dat er presets in een algoritme zitten.

Rezzy777
6 juli 2018, 13:23
Ik heb geen h9, maar dit zou ik moeilijk te geloven vinden. Het lijkt me dat je dat juist in een preset instelt, niet in het algoritme.

Jouw vraag "een algoritme zitten verschillende presets, toch?" is onjuist; in een preset wordt gebruik gemaakt van een algoritme. Het is niet zo dat er presets in een algoritme zitten.
Ik ben toevallig net een review van het pedaal aan het lezen, en kwam dit tegen:

"Within each Algorithm you can create your own Presets and store up to 99 of them."

:???:

Lomeos
6 juli 2018, 13:29
Even kijken hoor: in een algoritme zitten verschillende presets, toch? Dus je bedoelt dat je Pre/Post instelt op algoritme-niveau (waardoor alle presets in dat algoritme ook meteen die setting meekrijgen)?


Nee. Een preset is op basis van een algoritme. Per preset stel je pre/post in. Je kan als je zou willen dus van een preset een kopie maken en de een als pre en de ander als post instellen.

Als stereo belangrijk is en je kunt de positie van een loop programmeren, dan kan dat natuurlijk ook. Je bent uiteraard wel je stereo kwijt als je na de H9 nog door een mono-loop gaat.

Rezzy777
6 juli 2018, 13:36
Aha!

Stereo is niet per sé belangrijk hoor, maar vind het een prettig idee om zoveel mogelijk stereo te werken. Just in case.
Maar het is helder dat ik mijn stereo kwijtraak als ik er mono achteraan gooi.

Wat denk je van de lijst pedalen die ik hierboven heb gepost; is de H9 een goede vervanger van die lijst?
Of vind jij dat ik bepaalde pedalen zelf moet houden (omdat de H9 er geen goede vervanging voor levert)?

Lomeos
6 juli 2018, 13:37
Ik ben toevallig net een review van het pedaal aan het lezen, en kwam dit tegen:

"Within each Algorithm you can create your own Presets and store up to 99 of them."

:???:

Een beetje krom verwoord. Presets zijn gewoon geheugenposities. Daar zijn er 99 van op het pedaal. Dus als je 99 keer een slap back delay opslaat, dan zit ie vol. Je kiest een algoritme, gaat knoppen draaien tot je het mooi vindt en dan sla je hem dus op in een van de 99 posities.

Rezzy777
6 juli 2018, 16:40
En wat denk je van deze pedalen? Zitten er ook mooie vervangers van in de H9?

- Dunlop Crybaby (Wah)
- TC Electronic Corona Mini (Chorus)
- TC Electronic Hall Of Fame 2 (Reverb)
- T-Rex Mudhoney 2 (Distortion)

tnijland
6 juli 2018, 19:56
M.b.t. de chorus, galm en delay is het een goed alternatief.

Voor wah zou je dat toch zelf moeten beoordelen: https://www.eventideaudio.com/products/algorithms/q-wah

Distortion zou ik persoonlijk analoog houden.

Lomeos
6 juli 2018, 22:53
En wat denk je van deze pedalen? Zitten er ook mooie vervangers van in de H9?

- Dunlop Crybaby (Wah)
- TC Electronic Corona Mini (Chorus)
- TC Electronic Hall Of Fame 2 (Reverb)
- T-Rex Mudhoney 2 (Distortion)

Het nadeel van een wah uit de h9 is dat je een expressiepedaal nodig hebt. Dus dan moet je eerst de preset selecteren via je looper en dan pas kun je met de wah. Met een cry baby (die je neem ik aan voor je looper plaatst) kun je in één keer door.

Erik de Perik
7 juli 2018, 01:13
Ik was altijd al geïnteresseerd in de H9 maar die prijs he...... daar koop je toch een hoop pedaaltjes voor of een multiFX. Probleem (nahja) met dit soort apparaten is dat de lui die een demo doen zoals Pete Thorn waarschijnlijk op een Cube nog goed klinken en ik ben geen Pete Thorn. Ik g=heb me altijd wel afzijdig gehouden van high-end processors omdat ik de sound dan weer te hifi vond.

Rezzy777
7 juli 2018, 01:29
Maar hoe betaal je voor nieuwe algoritmes in Nederland? Zit er een iDeal functie in ofzo? Of heb je een creditcard nodig?

Ik werk trouwens op OSX en iOS.

telerocker
7 juli 2018, 11:21
Ik was altijd al geïnteresseerd in de H9 maar die prijs he...... daar koop je toch een hoop pedaaltjes voor of een multiFX. Probleem (nahja) met dit soort apparaten is dat de lui die een demo doen zoals Pete Thorn waarschijnlijk op een Cube nog goed klinken en ik ben geen Pete Thorn. Ik g=heb me altijd wel afzijdig gehouden van high-end processors omdat ik de sound dan weer te hifi vond.

En weet je. Pete Thorn heeft er twee op zijn pedalboard staan. De een voor delay, de andere voor reverb. Daar verandert hij gedurende een tour niks aan. Hij gebruikt dus maar een fractie van de mogelijkheden van de H9. Met een TC Hof en een Boss DD-3 kom je in zo'n setup (bijna) net zover.

tnijland
7 juli 2018, 13:17
IK zou zelf voor de Max gaan. Ik had ooit een Core en heb deze uiteindelijk toch geupgraded. Op marktplaats staan momenteel al 3 H9 Max te koop variërend tussen 475-650 euro.

M.b.t. algoritmes is het aankopen vrij eenvoudig. Registreren en daarbij je creditcard gegevens invoeren. Je kunt in demo mode een algoritme een aantal minuten uitproberen (presets of eigen instellingen) en daarna bepalen of je wilt overgaan tot aanschaf van het algoritme.

Lomeos
9 juli 2018, 09:55
IK zou zelf voor de Max gaan. Ik had ooit een Core en heb deze uiteindelijk toch geupgraded. Op marktplaats staan momenteel al 3 H9 Max te koop variërend tussen 475-650 euro.

Let wel echt heel goed op met een tweedehands H9. Er is een enorme zwendel in die dingen. Goed de foto's checken en vragen stellen aan de verkoper om te achterhalen of het wel echt is. Bij voorkeur persoonlijk ophalen.

apekop
9 juli 2018, 10:10
Let wel echt heel goed op met een tweedehands H9. Er is een enorme zwendel in die dingen. Goed de foto's checken en vragen stellen aan de verkoper om te achterhalen of het wel echt is. Bij voorkeur persoonlijk ophalen.

Zwendel in wat voor zin? Ik heb nog nooit een nep H9 gezien. Of in de zin van dat het geen Max is?

Rezzy777
9 juli 2018, 11:17
Let wel echt heel goed op met een tweedehands H9. Er is een enorme zwendel in die dingen. Goed de foto's checken en vragen stellen aan de verkoper om te achterhalen of het wel echt is. Bij voorkeur persoonlijk ophalen.

Zat ik zelf ook al aan te denken. Zag die Max ook staan. Opeens van €655 naar €475... lijkt me sterk.

D3nnis
9 juli 2018, 11:37
Hoezo opeens? Dat is toch een gebruikte? Lijkt me fair dat dat minder kost dan nieuw.

Rezzy777
10 juli 2018, 10:53
Hoezo opeens? Dat is toch een gebruikte? Lijkt me fair dat dat minder kost dan nieuw.

Klopt hoor, maar ik vind deze prijsdaling van bijna € 200,- wel opvallend als startprijs van zo'n Max pedaal ;)

D3nnis
10 juli 2018, 12:26
Nog geen 30% lager dan de nieuwprijs....ik heb weleens slechtere koersen voor mijn zooi gehad :D

Rezzy777
10 juli 2018, 12:29
Hahaha ja het is maar net hoe je het bekijkt. ;)

Lomeos
10 juli 2018, 21:30
Zwendel in wat voor zin? Ik heb nog nooit een nep H9 gezien. Of in de zin van dat het geen Max is?

Nee, in de zin dat ze je zover proberen te krijgen dat je het geld wel overmaakt, maar dat je vervolgens geen H9 krijgt.

Rezzy777
13 juli 2018, 14:04
Na het verkopen van een aantal pedalen krijg ik dan vandaag eindelijk mijn H9 binnen (yeeeej! :lovelove:)
Kort vraagje nog: kan ik die algoritmes alleen met een creditcard betalen?

miyaru
13 juli 2018, 23:13
Ik zag onderaan de pagina ook het Paypal logo, wellicht heb je daar wat aan......

En anders even store@eventide.com mailen wellicht?

En voor je gaat kopen, hier eerst even kijken: https://www.eventideaudio.com/community/presets

tnijland
15 juli 2018, 18:02
Na het verkopen van een aantal pedalen krijg ik dan vandaag eindelijk mijn H9 binnen (yeeeej! :lovelove:)


Gefeliciteerd! Ik hoop dat je er veel plezier mee gaat beleven. We kan ik je adviseren om het effect toch als een soort van multi-effect te beschouwen. Er zitten hele mooie presets in die direct bruikbaar zijn in een band context maar er zitten ook prachtige speciale effecten in.

Ik heb een tijdje met alleen een Lex Bos buizen amp, Superdrive pedaal, 1x12" cabinet en de H9 als single effectunit gespeeld. Dat voelde heelijk minimalistisch zonder teveel concessies te moeten doen aan de effect kwaliteit.

Rezzy777
17 juli 2018, 12:05
Hij klinkt super hoor, dank je wel! ;)

Nu kom ik meteen bij het volgende punt: aan het einde van mijn chain gebruik ik de TC Electronic Spark Booster Mini die ik vanwege zijn mooie mid-tonen altijd aan heb staan. Nu merk ik dat de H9 toch wel snel overstuurt ('clipping') op mijn versterker. Als ik de Booster uitzet heb ik dit veel minder snel. Moet ik hiervoor iets instellen bij de H9 of moet ik gewoon een oplossing gaan zoeken voor die Booster? Hoe doen jullie dat?

D3nnis
17 juli 2018, 12:12
Kun je de booster niet na de eventide zetten?
Of zit de eventide in de fx loop en de booster voor de preamp? -->fx loop level lager zetten (als je die mogelijkheid hebt)?

Edit: in de H9 kun je ook je in en output level veranderen, blz 13 van de handleiding:
https://www.eventideaudio.com/support/downloads/h9-user-guide

Rezzy777
17 juli 2018, 13:08
Kun je de booster niet na de eventide zetten?
Of zit de eventide in de fx loop en de booster voor de preamp? -->fx loop level lager zetten (als je die mogelijkheid hebt)?

Edit: in de H9 kun je ook je in en output level veranderen, blz 13 van de handleiding:
https://www.eventideaudio.com/support/downloads/h9-user-guide

De Booster staat in principe ingesteld achter de H9, en valt momenteel buiten mijn looper.
Mijn H9 zit daar vanzelfsprekend wel in, maar misschien heb ik inderdaad de volgorde intern wel verkeerd staan... goed punt, ga ik achteraan!

Ik maak geen gebruik van een FX loop.

telerocker
17 juli 2018, 13:52
De Booster staat in principe ingesteld achter de H9, en valt momenteel buiten mijn looper.
Mijn H9 zit daar vanzelfsprekend wel in, maar misschien heb ik inderdaad de volgorde intern wel verkeerd staan... goed punt, ga ik achteraan!

Ik maak geen gebruik van een FX loop.

Los van de plek (erachter is wat neutraler natuurlijk) boost je natuurlijk bepaalde frequenties wat een ander resultaat geeft dan zonder boost. Ik heb de TC Spark Boost fourknob-versie. Een prima pedaal, maar geen supertransparante boost.

Rezzy777
18 juli 2018, 22:42
Even heel stom hoor: ik heb een aantal algoritmes gekocht. Ik wil via mijn Boss ES-8 presets kiezen op mijn H9. Ik gebruik een iPad. Hoe kan ik daarop zien welk nummer iedere preset heeft?
Ik weet dat er een Program Change Receive Map is met de nummers van een aantal presets, maar dit zijn slechts de nummers van de eerste 26 presets. Waar kan ik de nummers van de presets in de andere algoritmes vinden?

Ik weet dat ik zelf nummers kan toewijzen aan presets, maar ook in die presetkeuzelijst worden alleen die eerste 26 getoond...

Rezzy777
18 juli 2018, 23:34
Okee, heb er letterlijk meer dan een uur naar gezocht, maar standaard worden blijkbaar niet alle nieuw aangekochte presets automatisch naar de H9 geschreven. Pas als ik bij de gewenste preset bovenin op “Save” drukte werd de preset overgestuurd naar de H9, en dan krijgt de preset pas een PC nummer, die ik weer kan aansturen met MIDI.

Na een uur googelen blijk ik toch echt de enige ter wereld te zijn die dit onduidelijk vindt ��

Brad
19 juli 2018, 10:24
He Rezzy, krijg je geen tonesuck wanneer je die die Eventide in je keten hebt? En dan bedoel ik niet zozeer volumeverlies maar dat de kwaliteit van je basisgeluid negatief wordt beïnvloed.

Rezzy777
19 juli 2018, 11:07
Nog niks van gemerkt, Brad! Is dat iets dat wel voorkomt bij de H9?

Brad
19 juli 2018, 12:07
Ik heb er zelf geen ervaring ermee, daarom was ik wel benieuwd. Ik heb wel andere multi-effect apparaten met midi meegemaakt die de basistoon zeer negatief beïnvloedden.

schizo910
19 juli 2018, 12:16
Ik heb er zelf geen ervaring ermee, daarom was ik wel benieuwd. Ik heb wel andere multi-effect apparaten met midi meegemaakt die de basistoon zeer negatief beïnvloedden.

Wat heeft dat dan met Midi te maken? Midi zit niet in je signaal, het is slechts een digitaal communicatie middel. Als je apparaten met midi hebt meegemaakt die de toon aantasten, lag dat niet aan de Midi maar gewoon aan het geluid van de apparaten zelf.

D3nnis
19 juli 2018, 12:54
De H9 kan desgewenst in relay bypass gezet worden.
Met de H9 heb ik geen ervaring, maar heb wel de Timefactor en Pitchfactor gehad, welke inderdaad je geluid een klein beetje veranderen, tenminste, in mijn setup.

Rezzy777
19 juli 2018, 14:04
Nou je het over bypass hebt... ik zag dat je de H9 op 'DSP' kon zetten. Is dat gewoon buffered bypass?

Ook kun je hem blijkbaar op 'DSP + FX' zetten, waarbij gesproken werd over trails. Maar trails hebben toch niks met bypass te maken maar met Delay? :???:

D3nnis
19 juli 2018, 17:28
Volgens mij bedoelen ze met DSP niet "gewoon" buffered, want dat kan immers ook volledig analoog, maar dat je signaal ook nog door de AD en DA conversie gaat (DSP = digital signal processor)...maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
DSP + FX zal waarschijnlijk zoveel betekenen als dat wanneer je het effect uit zet, de echo, reverb of delay nog uitklinkt, dus het effect gaat uit, maar hij maakt nog wel af waar ie mee bezig is als het ware.

telerocker
19 juli 2018, 19:03
Volgens mij bedoelen ze met DSP niet "gewoon" buffered, want dat kan immers ook volledig analoog, maar dat je signaal ook nog door de AD en DA conversie gaat (DSP = digital signal processor)...maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
DSP + FX zal waarschijnlijk zoveel betekenen als dat wanneer je het effect uit zet, de echo, reverb of delay nog uitklinkt, dus het effect gaat uit, maar hij maakt nog wel af waar ie mee bezig is als het ware.

Trails, in jargon.

D3nnis
19 juli 2018, 19:13
Dat inderdaad ja :D

tnijland
19 juli 2018, 19:47
Ik heb zelf gekozen voor DSP omdat ik geen verlies in kwaliteit kon ontdekken. Als je true-bypass kiest wordt het effect volledig bypass geschakeld en heb je via een relais contact die je input signaal droog rechtstreeks op de output gezet. De delay trails komen dan uiteraard ook niet meer door.

Lomeos
20 juli 2018, 14:23
Nou je het over bypass hebt... ik zag dat je de H9 op 'DSP' kon zetten. Is dat gewoon buffered bypass?

Ook kun je hem blijkbaar op 'DSP + FX' zetten, waarbij gesproken werd over trails. Maar trails hebben toch niks met bypass te maken maar met Delay? :???:

Voor jou maakt de bypass mode niets uit, omdat je hem in een looper hebt staan. Die haalt de H9 gewoon uit het signaalpad, dus je H9 staat altijd aan. als je trails wilt, dan is dit iets dat je op de looper moet regelen (als dat kan met de ES-8 ).

Rezzy777
20 juli 2018, 14:40
Voor jou maakt de bypass mode niets uit, omdat je hem in een looper hebt staan. Die haalt de H9 gewoon uit het signaalpad, dus je H9 staat altijd aan. als je trails wilt, dan is dit iets dat je op de looper moet regelen (als dat kan met de ES-8 ).
Heel goed! Scherp van je, thanks! :)

Rezzy777
25 juli 2018, 09:02
Ik zag trouwens dat de H9 ook een eigen adapter nodig heeft. Zoals sommigen misschien weten wil ik in de toekomst van mijn Onespots af en overstappen naar de Harley Benton Powerplant ISO-2 Pro. Iemand hier ervaring mee? Is daar ook een afwijkend kabeltje voor de H9 voor te krijgen?

D3nnis
25 juli 2018, 09:19
Eventide geeft aan:


For a regulated 9VDC, the current requirement is 500mA at power up and 400mA in normal operation.



Dus op output 1 of 2 zou het moeten lukken.

Bedankt trouwens voor de tip van deze voeding/verdeler, ik kende deze nog niet!

Rezzy777
26 juli 2018, 07:06
Graag gedaan! 😊

Het gaat mij alleen met ok het stekkertje. Een standaard stekkertje (zoals die van Onespot) past niet in de H9. Hij heeft echt zijn eigen adapter nodig, lijkt het. Of kun je voor zulke voeding ook afwijkende kabeltjes kopen en hem daaraan koppelen?

Rezzy777
26 juli 2018, 07:07
*met ok = om

Rezzy777
3 augustus 2018, 12:07
Iemand een idee?

Rezzy777
3 augustus 2018, 12:11
Iets anders: zoals jullie misschien weten heb ik mijn H9 gekoppeld zitten aan mijn Boss ES-8. Ook heb ik een Boss FV500H expression pedal aan de Boss ES-8 zitten. Nu merk ik dat de H9 op willekeurige momenten opeens de Ribbon Controller op standje 100 zet, waardoor het effect opeens heel anders klinkt. Iemand hier ervaring mee?

MarkS
3 augustus 2018, 14:59
Inhoudelijks niks opbouwend bij te dragen maar...Pff, klinkt bijna of je een ICT consultant nodig hebt voordat je een mopke kunt spelen... inmiddels 3 weken bezig om het goed draaiend te krijgen? ik vond een eenvoudige looper/switcher met MIDI al een hoop gedoe om in te stellen. En dat was nog alleen maar om een JVM mee te kunnen schakelen, de rest domme pedaaltjes zonder MIDI.

Erik de Perik
3 augustus 2018, 19:17
Lijkt bijna een wetmatigheid.... minder knopjes = meer gekut met apps.

tnijland
3 augustus 2018, 19:56
Hou de DC polariteit ook goed in de gaten want anders kun je hem laten repareren...

Erik de Perik
3 augustus 2018, 20:37
Hou de DC polariteit ook goed in de gaten want anders kun je hem laten repareren...

Die was ik even vergeten.....

D3nnis
3 augustus 2018, 22:04
Hou de DC polariteit ook goed in de gaten want anders kun je hem laten repareren...Hebben die knuppels van eventide dat niet beveiligd dan? Valt me tegen.

Erik de Perik
3 augustus 2018, 22:17
Hebben die knuppels van eventide dat niet beveiligd dan? Valt me tegen.

Kon niet voor dat geld.

D3nnis
3 augustus 2018, 22:31
Zit wat in, is op 50.000 exemplaren toch algauw €2500,- of zo....makkelijk verdiend, en dan is de extra omzet door user error nog niet eens meegeteld.

tnijland
3 augustus 2018, 22:47
Iemand een idee?

Meestal zit er bij een power plant wel een passend plugje bij. Je moet dus wel goed op de polariteit letten ;-)

apekop
5 augustus 2018, 04:39
Ik durf het niet aan om mijn H9 op een andere adapter/power supply aan te sluiten dan de meegeleverde. Dat maakt het inderdaad wel onhandig op een pedal board.

Lomeos
5 augustus 2018, 11:04
Meestal zit er bij een power plant wel een passend plugje bij. Je moet dus wel goed op de polariteit letten ;-)

Digitale pedalen wel altijd isoleren i.v.m. noise. En opletten dat je deze voorziet van genoeg stroom. TheGigrig heeft een adapter voor Eventide pedalen (de Evenflo). Kost een paar centen maar werkt feilloos.

Rezzy777
14 augustus 2018, 09:34
Zoals aangegeven wil ik eigenlijk als voeding voor mijn board de betaalbare Harley Benton Powerplant ISO-2 Pro kopen (twee stuks).
Heb inmiddels reactie terug van Thomann, en zij geven aan dat dit kabeltje in dat geval gebruikt zou kunnen worden voor de H9:

https://www.thomann.de/gb/t_rex_dc_polarity_invers.htm

Thomann zal hier waarschijnlijk een goed advies in geven, maar vind het toch wel spannend (niet dat ik straks mijn H9 opblaas ofzo).
Daarom de vraag: iemand ervaring met of advies voor dit kabeltje? Wel / niet doen?


PS: ik heb helaas nul elektrisch inzicht (polarity etc.) ;)

tnijland
14 augustus 2018, 14:23
Ik heb er even naar gekeken. De vereisten voor de Eventide H9 zijn: 9VDC, 500mA, center pin(+). Je voeding moet dus minimaal 500mA kunnen leveren.

De harley benton powerplant ISO-2 pro heeft als power supply 2 aansluitingen die de vereiste 500mA kunnen leveren (A en B). Alleen zijn ze instelbaar tussen 9VDC, 12VDC en 18VDC en ook de polariteit is dus andersom (center pin -).

Je moet dus op je Benton ISO-2 aansluiting A of B gebruiken en deze op 9VDC instellen (m.b.v. de schakelaar aan de voorzijde). Omdat de polariteit anders is, moet je inderdaad het conversie kabeltje gebruiken om de polariteit van center pin (-) naar center pin (+) om te zetten.

Rezzy777
14 augustus 2018, 16:24
Ik heb er even naar gekeken. De vereisten voor de Eventide H9 zijn: 9VDC, 500mA, center pin(+). Je voeding moet dus minimaal 500mA kunnen leveren.

De harley benton powerplant ISO-2 pro heeft als power supply 2 aansluitingen die de vereiste 500mA kunnen leveren (A en B). Alleen zijn ze instelbaar tussen 9VDC, 12VDC en 18VDC en ook de polariteit is dus andersom (center pin -).

Je moet dus op je Benton ISO-2 aansluiting A of B gebruiken en deze op 9VDC instellen (m.b.v. de schakelaar aan de voorzijde). Omdat de polariteit anders is, moet je inderdaad het conversie kabeltje gebruiken om de polariteit van center pin (-) naar center pin (+) om te zetten.

Dus het kan???? Yeeeeeej :cheerup:

Bedankt voor het nakijken man, waardeer ik enorm!

Ik lees weleens dat je je H9 per ongeluk kunt 'frituren' als je iets verkeerd doet qua voeding.
Welke stap in jouw uitleg moet ik dus vooral niet vergeten om dit drama te voorkomen?
Ik zie mezelf al huilend met Thomann bellen...

Sjtevel
14 augustus 2018, 22:45
9V en reverse polarity kabeltje.

Sjtevel
14 augustus 2018, 22:47
Te veel veel mA kan geen kwaad. Te veel V echter wel! Ook is een foute polariteit schadelijk voor je pedaal.

Rezzy777
15 augustus 2018, 14:22
Helder verhaal, dank jullie wel!

Rezzy777
18 september 2018, 11:31
Nu kom ik op Thomann de 'Palmer PWT 12 MK 2' tegen:

https://www.thomann.de/nl/palmer_pwt_12_mk_2.htm?ref=search_prv_7

De prijs ervan is hetzelfde als de twee voedingen van Harley Benton die ik eerder beschreef.
Het nadeel van deze voeding is wel dat ik 13 pedalen heb en hij maar 12 pedalen kan voeden.
Het voordeel is dat ik hiermee maar één voeding, dus één stroomkabel heb uit mijn pedalboard (netjes).
Extra voordeeltje: deze voeding kan ik meteen bestellen, terwijl ik nog een aantal weken moet wachten totdat die HB binnen is.

Dus: zal ik voor die Harley Benton gaan of toch voor de Palmer?
En als ik voor de Palmer kies, wat doe ik dan met dat pedaal dat ik teveel heb? Of zijn daar een soort Y-split-kabeltjes voor (waarmee ik toch weer een beetje een daisy chain krijg)?

Beide voedingen worden online geprezen om hun kwaliteit, dus daar lijkt het niet aan te kunnen liggen.
Ook zijn ze - voor zover ik begrijp - beide volledig geïsoleerd, anders is het niet interessant voor me.

D3nnis
18 september 2018, 19:36
Het nadeel van beide voedingen vind ik, is dat je er niet direct 230V AC in kan douwen, maar dat je in geval van de Palmer er 18V DC in moet stoppen. Dus nog een separate voeding tussen stopcontact en pedalboard.
Is natuurlijk prima weg te bouwen, maar toch.
Ik zou persoonlijk eerder kiezen voor een gebruikte "gerenommeerde" voeding geloof ik.

Rezzy777
19 september 2018, 08:47
Het nadeel van beide voedingen vind ik, is dat je er niet direct 230V AC in kan douwen, maar dat je in geval van de Palmer er 18V DC in moet stoppen. Dus nog een separate voeding tussen stopcontact en pedalboard.
Is natuurlijk prima weg te bouwen, maar toch.
Ik zou persoonlijk eerder kiezen voor een gebruikte "gerenommeerde" voeding geloof ik.

Ik ben niet zo technisch, wat is het nadeel van een separate voeding tussen stopcontact en pedalboard? Dat is toch zo'n blokje zeg maar? Is dat nadelig (behalve dat je het idd weg moet werken)?

Ik durf op dit gebied nooit goed tweedehandsjes te kopen. Stel dat ik een kapotte koop (net wat voor mij), dan blaas ik straks al mijn pedalen ermee op. :eek: Dan toch maar liever een nieuwe met een blokje ;)

D3nnis
19 september 2018, 12:31
Behalve het wegwerken zal er denk ik niet echt een nadeel zijn, behalve dat je die ook nog bij de prijs moet optellen.

Rezzy777
19 september 2018, 14:09
Maar als ik op deze pagina naar een paar detailfoto's kijk lijkt alles er toch netjes bij te zitten? Ook de benodigde stroomkabel?

https://www.thomann.de/nl/palmer_pwt_12_mk_2.htm?ref=search_prv_7

D3nnis
19 september 2018, 14:20
Crap!
U hebt gelijk :)

Rezzy777
19 september 2018, 14:48
Haha daar gaat het niet om hoor (en zeg alsjeblieft 'je' ;) ).

Maar wat zou nu jouw advies zijn in deze kwestie?
Twee kleine voedingen met voldoende outputs (HB) of één grote voeding met een output te weinig (Palmer)... prijzen zijn ongeveer gelijk

tnijland
19 september 2018, 19:08
Haha daar gaat het niet om hoor (en zeg alsjeblieft 'je' ;) ).

Maar wat zou nu jouw advies zijn in deze kwestie?
Twee kleine voedingen met voldoende outputs (HB) of één grote voeding met een output te weinig (Palmer)... prijzen zijn ongeveer gelijk

Ik zou gewoon de 2 pedalen die het minst storen daisy chainen. Want je hebt 300 mA per 9VDC uitgang beschikbaar en dat is meer dan voldoende voor het gemiddelde pedaal.

D3nnis
19 september 2018, 19:14
Wat tnijland zegt.
Aan de andere kant, als je twee HB's kwijt kunt heb je meer outputs....op de toekomst voorbereid.

Wat ik wel zou doen is die adapter onder je board wegwerken, en dan met een degelijk snoer van stopcontact naar board. Dat soort frotkabels zijn bij mij altijd zo kapot.

Rezzy777
20 september 2018, 08:40
Wat ik wel zou doen is die adapter onder je board wegwerken, en dan met een degelijk snoer van stopcontact naar board. Dat soort frotkabels zijn bij mij altijd zo kapot.

Hoe bedoel je 'met een degelijk snoer van stopcontact naar board'? Er zit toch al zo'n standaard snoer bij vanaf de adapter naar het stopcontact? Of vind je dat ik dat snoer zou moeten vervangen na aankoop?

D3nnis
20 september 2018, 09:15
De stekker zit toch meteen aan de voeding vast? Dan heb je toch zo'n dun adaptersnoer tussen board en stopcontact?

Rezzy777
20 september 2018, 09:27
Ahaaaaa, ik had het even niet goed voor ogen. Jij bedoelt dat ik die dunne stroomkabel onder het board moet wegwerken, en dan de stekker daarvan in een 'sterke' verlengkabel moet plaatsen zodat ik die kabel juist kan gebruiken om in het stopcontact te steken?

D3nnis
20 september 2018, 13:23
Er moet natuurlijk helemaal niks (en al helemaal niet van mij), en het ene snoertje is de andere niet, maar persoonlijk vind ik zo'n snoertje helemaal niks voor "on the road" toepassingen.

Rezzy777
20 september 2018, 13:25
Hahaha nee snap ik, maar dat is wel wat je bedoelt, toch?
Dat ik de bijbehorende dunne kabel wegwerk onder het board, die in een 'sterke' verlengkabel steek die ik vervolgens weer over het podium kan leggen?

D3nnis
20 september 2018, 13:59
Zoiets inderdaad.
Zelf heb ik in een doosje onder mijn board een powercon socket gezet, en gebruik ik een kabel met powercon connector aan de ene kant en een stekker aan de andere kant.
Werkt al jaren prima. Doe het op mijn midi board ook zo, en mijn rack ook.

Ik wil er wel bij zeggen dat het meeste dat kapot gaat niet door mijzelf gebeurt (ik ben vrij voorzichtig / zuinig), maar door anderen.

Rezzy777
20 september 2018, 16:42
Gekke vraag: bestaan er geen betere (sterkere) stroomkabels voor die voeding, zodat ik er eentje los kan aanschaffen?
Dan ben ik meteen van het hele 'slechte stroomkabeltje wegwerken - powercon socket en -kabel aanschaffen - alles inbouwen'-verhaal af!

Rezzy777
26 september 2018, 08:25
Zoiets inderdaad.
Zelf heb ik in een doosje onder mijn board een powercon socket gezet, en gebruik ik een kabel met powercon connector aan de ene kant en een stekker aan de andere kant.
Werkt al jaren prima. Doe het op mijn midi board ook zo, en mijn rack ook.

Ik wil er wel bij zeggen dat het meeste dat kapot gaat niet door mijzelf gebeurt (ik ben vrij voorzichtig / zuinig), maar door anderen.

Hoi Dennis, ik heb ook eens gekeken naar zo’n powercon socket, kun je me eens uitleggen hoe je zoiets gebruikt voor de voeding van je pedalboard? Of is dat een enorm technisch verhaal?

D3nnis
27 september 2018, 19:15
Niks technisch aan hoor!
Powercon is een soort draai-klik-connector. Lekker degelijk, en niet door eraan trekken zomaar los te krijgen (beetje meer hufterproof, houd ik van). Het is gewoon een uitvoeringsvorm van een stekker-stopcontact verbinding, niet meer dan dat. In mijn geval heb ik een 230V kabel met connector die in mijn voeding gaat, aan de andere kant voorzien van AMP stekkertjes (van die schuifstekkertjes), en die zitten over de juiste lipjes ban de powercon socket. Eea natuurlijk verantwoord geïsoleerd en zo.
Er zijn ook mensen die het minder praktisch vinden (met op zich reële argumenten), zie het pedalboard topic, maar ik zweer erbij.