PDA

View Full Version : Is er een fender telecaster-kenner die mij meer weet te vertellen over deze ,1977/78



lukewalter
6 juni 2018, 17:38
Hoy,

Daar ik mij niet echt tot de kenners reken
hoop ik wat meer te weten te komen van mijn telecaster op dit forum.

Volgens het serienummer zou het bouwjaar 1977/1978 kunnen zijn.

Toch heb ik twijfels; Bv de "s" van het serienummer staat niet exact op dezelfde hoogte
De brug is vervangen. ( originele nog aanwezig, denk ik)
pickups vervangen ( originele nog in mijn bezit)

De lak is ook een issue, lijkt mij verre van origineel, of opnieuw gedaan.

Wat ik verder jullie kan meegeven zijn de nummers van de pots ,

(Fender s840448.)

Pots R 137 79 20. =. R 137=nr pots, 79=(in) bouwjaar , 20= 20ste week. ??
Van rechts onder naar links 1053110 ????? Geen idee wat of welke referentie ik hieruit kan afleiden,

Rechts; epo
85 250 k. ??

Bij voorbaat dank voor elke reactie,
Musical greetz,
Norbert.

Ps, Ze speelt fantastisch met heel veel sustain
maar ze wordt voor mij wat te zwaar,
Ben ook al bijna 50 ;)

Vandaar dat ik op zoek ben naar de eerlijke verkoopprijs van deze gitaar.

http://i68.tinypic.com/2nqxf6s.jpg
http://i68.tinypic.com/295bbk8.jpg
http://i67.tinypic.com/2j0bm85.jpg
http://i63.tinypic.com/2qtlnpt.jpg
http://i68.tinypic.com/2nqxf6s.jpg

Bij voorbaat dank voor elke reactie,
Norbert.
The Black Banjos/Cameron

AoDf
6 juni 2018, 17:43
Vandaar dat ik op zoek ben naar de eerlijke verkoopprijs van deze gitaar.


Plusminus 70% van wat je er zelf voor betaald hebt.

telerocker
6 juni 2018, 18:14
De headstock/trussrod-hole klopt wel. Dat de S niet exact op dezelfde hoogte staat, kwam wel vaker voor. De essen body en de hardware zijn idd erg shiny, maar polyurethane slijt ook niet (hard). De brug is niet origineel, net als de pickups, zoals je aangeeft. Dat laatste snap ik wel, want de originele pickups squealen dat het een lust is. Ik heb een 77 tele in sunburst gehad en zelfs na een waxbad bleven die dingen piepen. Ash is zwaar en zeker de Fenders uit die periode wegen gevoelsmatig een ton.

Op het forum zit een paar echte Fender-kenners, die je mogelijk verder kunnen helpen. Het kan mogelijk ook een 77-neck zijn die op een jongere/andere body is gezet. Overigens was natural ash wel een kleuroptie in die tijd.

Ik kan geen prijsindicatie geven omdat het onduidelijk is hoe origineel de gitaar is.

telerocker
6 juni 2018, 18:25
Misschien heb je hier ook wat aan:

Potdating: 137.... zit er ook bij ;-)

http://www.guitarhq.com/pots.html

Woon je trouwens in Hoogerheide? Zo ja, dat ken ik je.

lukewalter
6 juni 2018, 18:58
Hier heb ik zeker wat aan,

Dikke merci,

ps. Ben niet van Hoogerheide, maar aan de kanten van Hasselt/België

Mr.Fingers
6 juni 2018, 19:07
Hals is origineel, tuners & stringtrees zijn dat ook.

Body lijkt origineel te zijn van lak (het is een fraai stuk hout, dus dat kan wel, een refinish vanuit een dekkende kleur zou lelijker hout tevoorschijn laten komen, met mismatched nerven en knoesten), en heeft de juiste vorm. Slagplaat is moeilijk te beoordelen, er zou normaal aan de onderzijde een sticker met hetzelfde serienummer als op de kop moeten staan, idem dito voor in de pickup cavity of neckpocket van de body. Brug & pickups zijn niet origineel, potmeters zeggen de 20e week van 1979, wat dus wil zeggen een instrument van 1979. Bedrading lijkt op het eerste zicht origineel, maar de treble-bleed modificatie op de volumepotmeter is dat niet.

Waarde: hangt af van de staat, de originaliteit (zijn de originele stukken nog beschikbaar), of er de koffer bij zit, de ashtray brugcover,... Aangezien dat hier het geval is, maar er wel aan gemorreld is, zou ik zeggen: 2250€ maximum.

lukewalter
6 juni 2018, 19:38
Merci voor je reactie Mr. Fingers.

Ga in het weekend de hals er eens voorzichtig afnemen
en eens kijken of die gedateerd is, en fotograferen
of een slecht idee?

Mr.Fingers
6 juni 2018, 19:45
Geen nood tot overdreven voorzichtheid, de halzen kunnen best wat hebben (http://www.vintageguitarandbass.com/graphics/Fender-1967_5.jpg).

Er zou normaalgezien een code op de hiel moeten staan, onder de trussrodregeling. Oftewel eentje van 4 cijfers (op het platte stuk onderaan dan, tussen de montagegaten), oftewel eentje van 8 cijfers. Vijfde & zesde cijfer geven de week aan (01-52), het zevende het jaar (0 = 1970, 9 = 1979), en het achtste de dag van de week (1 = zondag).

lukewalter
7 juni 2018, 12:35
[QUOTE=Mr.Fingers;3372372]Geen nood tot overdreven voorzichtheid, de halzen kunnen best wat hebben (http://www.vintageguitarandbass.com/graphics/Fender-1967_5.jpg).

Asjemenou... zo maken ze ze niet meer, denk ik.

vulvasonic
7 juni 2018, 17:38
Sorry, maar €2250,- voor een 78'er? Ik zou er niet meer dan €1500,- voor durven vragen.
Wat waren die bodies destijds trouwens onwaarschijnlijk lelijk. :eek:

the sure thing
7 juni 2018, 20:28
Sorry, maar €2250,- voor een 78'er? Ik zou er niet meer dan €1500,- voor durven vragen.
Wat waren die bodies destijds trouwens onwaarschijnlijk lelijk. :eek:

Psies. €1000 tot €1500 max. 3 punts bevestiging jaren 70 Fenders waren niet populair.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

vulvasonic
7 juni 2018, 20:30
De standard Telecasters hebben nooit een 3-punts bevestiging gehad. :)

telerocker
7 juni 2018, 22:04
De standard Telecasters hebben nooit een 3-punts bevestiging gehad. :)

Yep en eigenlijk is het dus vreemd dat de Thinline, Custom en Deluxe een tijd wel de 3-punts bevestiging hadden. Net als de Jazz Bass, waarbij de Precision weer 4-punts was. Geen touw aan vast te knopen.

telerocker
7 juni 2018, 22:07
Psies. €1000 tot €1500 max. 3 punts bevestiging jaren 70 Fenders waren niet populair.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb een '77 telecaster (4 punts bevestiging) gehad. Dat was geen schim vergeleken met mijn - ook aanmerkelijk lichtere - USA American Series tele. Maar inmiddels zijn de seventies Fenders collectible geworden en is het maar wat de aanbieder vraagt en de gek er voor wil geven. Ik loop er met een grote boog omheen, tenzij het een goede, hele vroege (71, 72) is.

Pepe
7 juni 2018, 22:25
Hebben het er wel eens vaker over gehad.
Ik heb vele 70's teles gehad. Mijn favoriet, een '73, heb ik nog steeds. Het ziet er niet uit maar een monster.
Is ook wel weer jammer want de rest krijgt nauwelijks speeltijd.
Aan het eind van de seventies worden de gitaren zwaarder van gewicht en dunner van geluid, het zij zo. Maar ook daar zit nog genoeg moois tussen.
Ik vind het ok om alles over 1 kam te scheren en te roepen 1500 max.
Dan zeg ik, als je een fijne zwarte lichte tele van eind zeventig mij voor 1500 wil verkopen ben ik je man.
Helaas, dat zijn prijzen uit de ninetees.

Gitaar uit topic ziet er authentiek uit en Fingers geloof ik direkt als het gaat om cijfers en getallen.

vulvasonic
8 juni 2018, 02:23
Ik trek die vorm gewoon niet. En deze is wel heel extreem. Ik heb ooit bijna een 71'er gekocht die de ooit zo sierlijke, vrouwelijker vormen wél had (toen al vrij uitzonderlijk). Niks mis met een 70's tele, op de vorm na. Maar hetzelfde heb ik met die grote harses van de strats van '66 t/m '81. Helaas schept Fender er genoegen in om dat waterhoofd weer steeds vaker op te voeren. Hoewel, eerlijk is eerlijk, ik ga ze steeds meer waarderen, die laat jaren 70 strats met maple neck en een zwarte trim, liefst naturel of zwart.
Gelukkig heb ik dat probleem niet met de oortjes van de Gibson ES-335 en soortgenoten, anders zou ik nu stil in een donker hoekje zitten wenen. Ja jongens, ik ben jullie er eentje.

Maar nogmaals, €2250,- vind ik gekkenwerk. En ja, het is wat de gek er voor geeft, maar voor zo'n bedrag kun je met een beetje zoeken ook een vroeg jaren 80 ES-347 kopen. Ga ik toch voor dat laatste. Maar misschien ben ik daar een woesteling in.

Overigens, Reverb.com stelt mij in het ongelijk vwb de waarde van een tele uit '76. :)

Tupelo
8 juni 2018, 08:58
De standard Telecasters hebben nooit een 3-punts bevestiging gehad. :)Nee hè, die telecasters niet.
2250 vind ik ook veel.
Mijn luthier had er onlangs ook één, refinished, zonder originele pups, zonder originele tuners (maar die wou of kon hij nog wel regelen voor me), pots weet ik ff niet, en hij was dik door zijn frets heen.
Oh, en zonder koffer en ashtray.
73'er, 1300 euro, zo werd die daar aangeboden.
Heb nog ff getwijfeld.
Gus zijn 71 Bigsby erop, en 't schiet alweer aardig op.

'...'

Vond het voor dat geld een heel redelijke prijs, mits je zelf handig bent en eraan kunt werken.
Voor mij zou het werk voor mijn luthier betekend hebben, plus onderdelen bij elkaar schrapen, zou ik dan ook 2250 gezeten hebben...

Methoxy7
5 juli 2018, 16:30
Hier heb ik zeker wat aan,

Dikke merci,

ps. Ben niet van Hoogerheide, maar aan de kanten van Hasselt/België

Oh nee, ne vinstermik ... :cooler: