PDA

View Full Version : Celestion 12"



Allard
3 augustus 2003, 18:37
Kan iemand mij helpen aan Celestion 12" speakers? Ik wil ze in mijn fender twin reverb zetten

PeeVee
4 augustus 2003, 12:01
Hoi Allard, welkom in dit forum. Met vragen op het gebied van buizenversterkers en speakers zit je hier goed.

Er zijn verschillende Celestion speakers die allemaal een vrij verschillend karakter hebben. De gewone G12-75 vind ik persoonlijk overigens geen fluit aan. Ik weet dat Erik v.d. Haar (www.haarguitars.nl) altijd vrij scherpe prijzen heeft. Hij heeft volgens mij de Vintage 30 (allround), Lead 80 (dikkere onderkant) en de G12H (30W, mooi Fenderachtige geluid) op voorraad meestal voor scherpe prijzen. Misschien ook wel greenbacks trouwens. Iets meer naar het Oosten zit FNS / Marble (www.fns-tubetech.nl), is wat duurder en/maar heeft wat meer soorten, ook Emi e.d.

Voor een Twin Reverb zou ik (m.b.t. vermogen) twee Lead 80's kiezen, is een mooie speaker, heeft Jay er ook inzitten. Als je maar met 2 eindbuizen speelt, dan kun je volstaan met de 30W G12H's. Ik weet niet precies hoeveel Watt de Vintage 30's kunnen hebben, vind ik overigens toch niet zo geweldig, beetje penetrant in mid-hoog. Jay had volgens mij ook nog een mooi setje Emi's te koop voor een Twin (maar weet niet of hij die nog weg doet, gebruikt ie soms nog wel eens).