PDA

View Full Version : Welke Gibson les paul heeft een bredere hals dan de standaard van ca 43mm



motorhan
30 mei 2018, 17:46
Hallo,

Je hebt van Les Paul heel veel modellen (prijsverschillen) is er ergens een site waar je de verschillen kan lezen. bij voorkeur in het Nederlands.

Bij sommige modellen zie je uiterlijk wel verschillende elementen. als ik b.v. bij Thoman klik op de door hen aangeboden L.P. dan zie ik bijna allemaal 42.8 of 43mm

Ik vraag me dus af bestaan er bredere Gibson model L.P.

Bedankt voor een reactie.
Han

Mr.Fingers
30 mei 2018, 18:58
De verguisde modellen van 2015 met hun metalen topkam. 46mm (45.9).

http://images.gibson.com/Lifestyle/2015/Titanium_Nut_LP-Standard-HP_master_v1.jpg

vulvasonic
30 mei 2018, 19:17
Ik vond die metalen topkammetjes een topidee.

lcvanderhelm
30 mei 2018, 19:24
Inderdaad een topidee,de uitvoering was echter iets minder,zeker in combinatie met de robottuners.
De tuners heb ik daarom al snel vervangen voor grovers en graphtech heeft een kammetje te koop dat een perfekte vervanging is voor de koperen kam.

motorhan
30 mei 2018, 23:05
Zijn ze verguisd om de bredere hals, en werken die automatische tuners niet naar tevredenheid.

Ik heb een tijdje geleden zo'n rody tuner gekocht. zou geweldig zijn. nou bij mij werkte het voor geen meter hij bleef stemmen maar nooit zuiver. dus snel weer teruggestuurd.
Hebben die modellen van 2015 verder nog nadelen

Sander-H
30 mei 2018, 23:44
Volgens mij was de stringspacing van die 2015’s niet breder, je hebt dus alleen wat meer ruimte langs de buitenste snaren voor een stevige vibrato.

MarkS
31 mei 2018, 05:26
Idee van die metalen topkam is volgens mij niets mis mee, maar bleek nogal slijtgevoelig door het gebruikte materiaal.
Op mijn 2016 V zit echter een titanium versie. Prima ding.

MarkS
31 mei 2018, 05:36
Ook verguisd omdat sommige zealots uit conservatief Gibsonland een 0-fret In strijd met hun religie beschouwen.

dimi19
31 mei 2018, 08:58
Volgens mij was de stringspacing van die 2015’s niet breder, je hebt dus alleen wat meer ruimte langs de buitenste snaren voor een stevige vibrato.

Yep dat dacht ik ook. Ik vermoed ook dat de TS dit belangrijk vind...

motorhan
31 mei 2018, 09:23
Yep dat dacht ik ook. Ik vermoed ook dat de TS dit belangrijk vind...

Dat is inderdaad wel een dingetje. Ik kom nog al eens onbedoeld in aanraking met de hoge E dat ligt aan mijn techniek/houding. Zo'n nul fret lijkt me in principe niks mis mee dan ben je af van te hoog of te lage stand van de snaar bij de topkam. Dat zouden ze allemaal moeten doen.

LRS
31 mei 2018, 15:58
Is de string spacing nog hetzelfde voor de 2015 modellen, of is die met de bredere hals mee gewijzigd?

LRS
31 mei 2018, 16:00
Zo’n in hoogte instelbare nulfret lijkt me juist top om je gitaar optimaal afgesteld te krijgen!

dimi19
1 juni 2018, 09:31
Is de string spacing nog hetzelfde voor de 2015 modellen, of is die met de bredere hals mee gewijzigd?

Zoals SanderH al zei: De hals is breder maar de string spacing blijft dezelfde. Je hebt dus gewoon extra fretboard boven de E en onder de e snaren. Ik vind niet meteen een vergelijkingsfoto op internet...

petpas
1 juni 2018, 09:46
Hoi, De Les Paul Traditional die ik hier heb staan uit 2011 heeft een kleine mm dikkere topkan. Bijna 44mm

Hals is ook bijna een honkbalknuppel zo dik ;o)