PDA

View Full Version : Slagplaat probleempje..



sjansman
3 augustus 2003, 16:15
Hey,

Ik wil de slagplaat van mijn strat copy eraf halen, wan tik ga d'r zelf één maken, maar hoe krijg ik dat ding eraf? Schroefjes kan ik er allemaal wel uitdraaien, maar de knoppen niet. Kan ik die met een beetje kracht er gewoon aftrekken zonder iets te beschadigen?

Iemand een praktische tip?

wietse
3 augustus 2003, 16:21
knoppen kan je er gewoon aftrekken soms moet je effe een met een schroevendraaiertje er onder wrikken.
gaat er een knop stuk is niet zo'n ramp die strat style knoppen zijn niet zo duur.
2 euro per stuk geloof ik.

MADdie86
3 augustus 2003, 18:43
Als je je knoppen er van af wil halen moet je eerst ff kijken of deze zijn vast geklemt of geschroeft. Dit zie je aan een klein schroefje aan de zij kant van de knop zelf. Zit hij er is hij geschroefd dan moet je hem los draaien en je hebt hem los. Zit deze er niet dan kan je deze er van af halen.

Hoe ik dit doe bij "klant gitaren" is ik gebruik een katoenen doek welke ik om een platte schroeven draaier wikkel, en dan kan je hem er van af "duwen" zonder dat de orginele slagplaat en knop beschadigd raakt.

Dan is het ook nog zo van let op je electronica als je die los haalt van je slag plaat en houd er rekening meer dat je vaak de massa van je brug ff moet los solderen..
De slag plaat zelf kan je los schroefen van je body af. Als je er een nieuwe slagplaat opzet dan is het aan te raden om de orginele gaten op te vullen met "splinters" hout en dan de slag plaat vast te schroefen.

Je kan wel in de orginele schroef gaten schroefjes schrtoeven maar het is beter als je dit op een andere plek doet i.v.m. met loos draaien en hout moe heid.

Vraagje van mij naar jou. Wat heb jij betaalt voor een onbewerkte slagplaat van welk materiaal was die en bij welke levrancier?

wietse
3 augustus 2003, 19:01
zijn er dan nog steeds gitaren waar de knoppen met schroefjes vastzitten?
ik heb wel een paar met dit systeem tussen m'n collectie zitten maar die zijn allemaal minstens 30 jaar oud.
volgens mij zitten ze tegenwoordig allemaal geklemd zeker bij strat en strat achtige gitaren.

MADdie86
3 augustus 2003, 19:03
Nou ik ben een stratje tegen gekomen welke maar 4 jaar oud wasmaar daar had iemand schroef knoppen op gezet omdat hij die lekkerder vond werken.

Je weet maar nooit of de echte orginele of dat er gemodde knoppen op een gitaar zitten.

bert k
3 augustus 2003, 19:03
Van die grote metalen knoppen? Je weet wel, in chrome of black, die ribbeldingen, die hebben een schroefje toch?

MADdie86
3 augustus 2003, 19:06
Van die grote metalen knoppen? Je weet wel, in chrome of black, die ribbeldingen, die hebben een schroefje toch?

Dat verschilt moet je even naar de zij kant kijken, even ronddraaien.

andy
3 augustus 2003, 19:28
zijn er dan nog steeds gitaren waar de knoppen met schroefjes vastzitten?
ik heb wel een paar met dit systeem tussen m'n collectie zitten maar die zijn allemaal minstens 30 jaar oud.
volgens mij zitten ze tegenwoordig allemaal geklemd zeker bij strat en strat achtige gitaren.

Mijn Jackson heeft ook schroefjes bij de knoppen en die is een jaartje oud.

sjansman
3 augustus 2003, 20:58
zoals ik al zei: Een goedkope strat copy.. ik ga een nieuwe slapplaat zagen uit een heineken krat 8-)

green_day
3 augustus 2003, 21:09
zoals ik al zei: Een goedkope strat copy.. ik ga een nieuwe slapplaat zagen uit een heineken krat 8-)

nou erg veel succes er mee, want praktisch alle electronica moet op die plaat bevestigd worden.. en nou weet ik niet of een krat wel het beste materiaal is.. voor 15 euro koop je een compleet nieuwe slagplaat bij vox humana

sjansman
3 augustus 2003, 23:29
ik weet het, maar ik vind het donders mooi om mee te prutsen.. ik zal het resultaat wel laten zien als het klaar is...

bert k
3 augustus 2003, 23:46
:-D Ik vind het wel grappig, man, biergitaar...

Anders Destium
4 augustus 2003, 00:11
Je moet wel met alu-folie oid zorgen voor magnetische demping. Ik heb trouwens ook een gitaar van een jaar oud die metalen knoppen mét schroeven heeft :)

sjansman
4 augustus 2003, 00:14
Dat folie zag ik al zitten ja, toen ik de slagplaat eraf haalde... weet ik ook waar dat voor dient! Dankjewel!

MADdie86
4 augustus 2003, 00:17
Dat folie zag ik al zitten ja, toen ik de slagplaat eraf haalde... weet ik ook waar dat voor dient! Dankjewel!
Folie dient niet alleen om storingen tegen te gaan maar ook om op de slagplaat zelf de massa leiding te zijn, dit neemt niet weg dat je de potmeters en electronia als nog met elkaar vast moet solderen!

Budino
4 augustus 2003, 05:44
ik weet niet wat ik heb zijn metalen knoppen (Ibanez s470bk)


Greetz Budino 8-)

wietse
4 augustus 2003, 06:23
. Ik heb trouwens ook een gitaar van een jaar oud die metalen knoppen mét schroeven heeft :)

dan komen ze weer wat terug van die klem knoppen zeker, met schroefjes is al beter die verlies je niet zo snel.