PDA

View Full Version : Hi end kabels: ja of nee?



NLF
22 mei 2018, 22:49
Ik zit even met het volgende: ik heb nu een paar hele goede (en ook dure) kabels aangeschaft maar is dat eigenlijk wel wat ik moet hebben? Om er achter te komen of het inderdaad is wat ik zoek moet ik natuurlijk even vergelijken met wat andere snoeren en kijken of het geluid me wel/niet bevalt. Dat ligt op zich voor de hand.

Het punt is een beetje het volgende: het hoog wordt natuurlijk met zo'n high end kabel heel goed weergegeven, maar misschien is dat juist helemaal niet nodig? Sommige van mijn gitaren klinken al scherp van zichzelf (Tele, lp jr met p 90), sommige amps ook, dus wellicht is het helemaal niet zo erg als het snoer een beetje hoog wegsnoept. Iemand die hier gedachten over heeft? Of iemand die ervaring heeft met kabels die vroegah gebruikt werden?

D3nnis
22 mei 2018, 23:16
Vind ik een lastige.
High end is niet per se hoog geprijsd.
En wat technisch de beste kabel is (lage capaciteit, minste bijgeluiden) hoeft voor jou niet het beste te werken.
Zo hou ik van mijn monster kabels, maar technisch rechtvaardigen ze hun prijs echt niet; hoge capaciteit en best wat bijgeluiden bij versterker op standje motorhead.
Maar het klinkt fijn, en het verbaast me nog hoe veel het scheelt (ik gebruik passieve pickups btw).

Midwolda
22 mei 2018, 23:36
Ik heb hier vanalles liggen en gebruik het allemaal door elkaar en ik hoor het verschil niet. Als ik ga spelen en het klinkt niet zoals ik wil ga ik gewoon aan wat knoppen draaien. Het enige waar een kabel wat mij betreft aan moet voldoen is dat hij niet stuk gaat, dus dat ene krulsnoer uit de jaren zeventig is misschien wel de beste kabel die ik heb. ;)

jan7
22 mei 2018, 23:48
Na een effectpedaal (dat aan staat of gebufferd is en uitstaat) is er doorgaans weinig verschil te horen.
Van je gitaar naar je amp of pedalboard heeft de kabel zeker invloed op de frequentieresponse van je pickups.

De kabel is de capacitive load en bepaalt de frequentie van de resonantiepiek. (niet de hoogte van de piek, dat wordt bepaald door de resistive load, nl. de parallele weerstand van je pots en de ingangsimpedantie van je eerste effect of de amp)
Zie hier wat een verschillende capacitive load en een verschillende resistive load doet met de freqentie respons van een pickup:
http://buildyourguitar.com/resources/lemme/secrets15.gif
http://buildyourguitar.com/resources/lemme/secrets14.gif

Je kan altijd extra condensators parallel schakelen met de kabel om de piek naar een lagere frequentie te brengen (via een varitone schakelaar bijvoorbeeld)
Je kan ook altijd de hoogte van de piek aanpassen naar omlaag via je tone pot of een volume pot die gesoldeerd is als loadpot (zoals de volume pots op een Gretsch)

Andersom gaat niet:
Je kan de frequentie van de piek niet hoger krijgen (tenzij via een treble bleed of ptb circuit maar dan verlies je output)
Je kan de hoogte van de piek ook niet omhoog krijgen.

Als je van bij de start geen of heel weinig verlies hebt kan je nog wat experimenteren door gecontrolleerd zelf wat verlies in te bouwen totdat het klinkt zoals jij het wil.

Doorgaans zijn de onderdelen al op elkaar afgestemd zodat je standaard een tone hebt die 'normaal' is en goed klinkt.
Een pickupmaker van single coils gaat er doorgaans vanuit dat ze terecht gaat komen in een gitaar met 250k pots die gaat aangesloten worden op een effect of amp met 1M Ohm ingangsimpedantie en dat er een kabel aan gaat hangen tussen de 1000pF en 2000pF capaciteit (gerekend aan een gemiddelde van 300pF per meter standaard, goede (niet goedkope maar zeker niet dure) kabel)

Dus als je op één van deze vlakken sterk gaat afwijken gaan dingen waarschijnlijk niet klinken zoals ze ontworpen zijn.

Dure kabels hebben zeker niet altijd minder capaciteit ,soms zelfs veel meer, waardoor ze 'warmer' klinken...
Dure kabels horen m.i. een 'normale' lage capaciteit te hebben (90pf per feet of zo'n 300pF per meter)
Moeten top kwaliteit pluggen hebben en goed gesoldeerd zijn.
Moeten uitermate duurzaam en handzaam zijn met levenslange garantie.
Moeten er bij voorkeur 'leuk' uitzien en fijn aanvoelen. :)

Aldaar mijn gedacht...

Erik de Perik
23 mei 2018, 01:43
High end = high price en zegt zelden iets over de kwaliteit. Verder kun je je natuurlijk afvragen waarom juist de kabel zo bijzonder goed moet zijn, tenslotte is je buizenversterker niet echt natuurgetrouw, je speakers nog veel minder en om over de effecten nog maar te zwijgen. Eigenlijk is het ongelooflijk dat onze helden met al die rommel nog iets fatsoenlijks op een magneetband hebben weten te zetten. ;)

Pepe
23 mei 2018, 02:15
Ja, dat hoog in sommige gitaren kan een dingetje zijn, ik ben dan niet zo dol op de dure hifi snoeren en dan werkt een whirlwind beter die ik sowieso altijd bij me heb want ze gaan niet kapot. Itt veel andere broeders, goedkoop OF duur.
Ik vind het opvallend hoe snel kabels de geest geven, DAT WAS VROEGER...
Of misschien ben ik gewoon wat onstuimiger met kabeltjes.
Ik gebruik nu vooral de Providence kabels, pluggen zijn fijn, kabel is lekker soepel, geluid ok. Kijken hoe lang dat mee gaat.

telerocker
23 mei 2018, 02:17
Ik heb vooral Spectraflex kabels. Al jaren geen problemen mee.

Erik de Perik
23 mei 2018, 02:18
Ik heb echt idioot lang zeker 15 jaar) met een gitaarkabel gedaan, soepel spul met zelf gesoldeerde Neutriks eraan...... en ineens was het gebeurd. Tegenwoordig alleen goedkoop spul van Thomann en consorten. Zo'n euro per meter met plug :)

arjanb01
23 mei 2018, 06:28
Ik gebruik tussen mn fx unit en de amp Klotz kabels, 14 euro per stuk van 3 meter. Van gitaar naar amp draadloos.
Die klotz kabels zijn soepel, gaan niet in de knoop en oerdegelijk. Zeker een aanrader!

D3nnis
23 mei 2018, 06:54
Klotz degelijk? Dan hebben ze hun best gedaan tov toen ik 18 was, zo'n 19 jaar geleden. Ik herinner me een verpakking met een pistool waarmee op een kabel geschoten werd. En die dingen gingen nog geen twee weken mee. Kreeg van de winkel wel elke keer netjes een nieuwe, tot ie het zat werd na de zoveelste "wat doe jij toch met die kabel".
Ik las destijds in het boekje van een Pantera CD dat die gesponsord werden door spectraflex. Dus zo'n kabel maar eens opgesnord, en die kabel leeft ook nog steeds, al is die nylon gevlochten mantel hier en daar zo goed als weg.
Maar ik vind de Monster fijner.
Als ik nu een gitaarkabel zou moeten hebben zou ik denk ik de sommer cable spirit llx met neutrik kabel nemen. Fijne kabel, en flink goedkoper dan Monster (alhoewel die een paar jaar geleden nogal duurder waren volgens mij).

arjanb01
23 mei 2018, 08:07
Klotz is oerdegelijk dus er is veel positief veranderd sinds dat jij ze had. Ik heb ze nu 2 maanden en werken feilloos.
Spectraflex kabels ook gehad maar die gingen draaien en krullen en in de knoop met als resultaat: storing.
Maar van gitaar naar amp gebruik ik een draadloze zender en dat is de beste aankoop wat dat betreft die ik heb gedaan.

D3nnis
23 mei 2018, 08:57
Hmm, mijn dimarzio spectraflex lookalike was zo naar de eeuwige jachtvelden, maar mijn spectraflex heeft al een aantal keren tussen kofferranden, podiumdelen etc gezeten, maar niet kapot te krijgen. Apart dat ervaringen zo kunnen verschillen; begin ik me af te vragen of zo'n kabelboer de kwaliteit wel in de hand heeft.

the sure thing
23 mei 2018, 09:03
Klotz degelijk? Dan hebben ze hun best gedaan tov toen ik 18 was, zo'n 19 jaar geleden. Ik herinner me een verpakking met een pistool waarmee op een kabel geschoten werd. En die dingen gingen nog geen twee weken mee. Kreeg van de winkel wel elke keer netjes een nieuwe, tot ie het zat werd na de zoveelste "wat doe jij toch met die kabel".
Ik las destijds in het boekje van een Pantera CD dat die gesponsord werden door spectraflex. Dus zo'n kabel maar eens opgesnord, en die kabel leeft ook nog steeds, al is die nylon gevlochten mantel hier en daar zo goed als weg.
Maar ik vind de Monster fijner.
Als ik nu een gitaarkabel zou moeten hebben zou ik denk ik de sommer cable spirit llx met neutrik kabel nemen. Fijne kabel, en flink goedkoper dan Monster (alhoewel die een paar jaar geleden nogal duurder waren volgens mij).

Grappig. Ik kreeg destijds mijn Klotz niet kapot. Hij stonk teveel naar bier en rook en plakte (van alle tape) dus toen uiteindelijk maar weggedaan.

Nu al lange tijd Spectraflex en dat gekrul is idd wel een dingetje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fusion
23 mei 2018, 09:08
Heb nu al 15 jaar dezelfde kabels. Blauw plastic uiteinde en een rode. Doen t al die jaren zonder enige storing. Destijds bij Dirk Witte gekocht. Merk geen idee.

Denk dat goede kabels echt essentieel zijn voor t frequentiebereik en de gevoelige ultrasone oortjes van de gemiddelde gitarist. Net als de hoeveelheid houtnerven per cm2 belangrijk is voor de Flux constante welke vooral t defibrileren rond de 700 GHz beïnvloedt.

Stelletje theetantes :D

telerocker
23 mei 2018, 11:49
Ach ja, horen doe ik het waarschijnlijk ook niet. Het gaat mij erom dat de kabel storingsvrij/betrouwbaar is.

Fusion
23 mei 2018, 11:52
psies en tien tekens

D3nnis
23 mei 2018, 13:18
Je kunt het in het belachelijke trekken, en misschien heb ik wat extremen gehad, maar ik vond het verschil tussen de ene of andere kabel best groot. Niet in de ordegrootte andere amp, maar wel in versleten plectrum vs nieuw, andere snaren, etc.

Pepe
23 mei 2018, 14:20
De een hoort het, de ander niet, zo simpel is het.
Of het meetbaar is is niet interessant want je hoort met je oren en niet met je ogen, bovendien kan je het zelf niet meten. Maar de truc dat een lange hoog knijpende kabelel goed werkt voor een seventies strat als je daar Shadows muziek mee wil spelen is vrij bekend.
Een andere truc is antenne kabel voor je gitaar te gebruiken, kwa specs bijna niet te verslaan.

Op zich wel fijn als je subtiele veranderingen in klankbeelden niet hoort, geen gedoe met kabels en buffers.
Ik vind Klotz trouwens een typische naam voor een kabel want als er 1 ding is wat je niet wil wat je kabels doen...

Fusion
23 mei 2018, 14:28
Je kunt het in het belachelijke trekken, en misschien heb ik wat extremen gehad, maar ik vond het verschil tussen de ene of andere kabel best groot. Niet in de ordegrootte andere amp, maar wel in versleten plectrum vs nieuw, andere snaren, etc.
Dat vind ik best grote verschillen zeg.

Han S
23 mei 2018, 14:37
Ons gehoor stelt niet zoveel voor vergeleken met veel dieren en wat we denken te horen is in de meeste gevallen suggestie.

arjanb01
23 mei 2018, 14:44
De een hoort het, de ander niet, zo simpel is het.
Of het meetbaar is is niet interessant want je hoort met je oren en niet met je ogen, bovendien kan je het zelf niet meten. Maar de truc dat een lange hoog knijpende kabelel goed werkt voor een seventies strat als je daar Shadows muziek mee wil spelen is vrij bekend.
Een andere truc is antenne kabel voor je gitaar te gebruiken, kwa specs bijna niet te verslaan.

Op zich wel fijn als je subtiele veranderingen in klankbeelden niet hoort, geen gedoe met kabels en buffers.
Ik vind Klotz trouwens een typische naam voor een kabel want als er 1 ding is wat je niet wil wat je kabels doen...

Totdat Bonamassa, Mayer of een andere gitaarheld met Klotz kabels van 14 euro gaat touren, dan wil iedereen ze hebben en worden ze 10x zo duur😂

telerocker
23 mei 2018, 16:37
Ons gehoor stelt niet zoveel voor vergeleken met veel dieren en wat we denken te horen is in de meeste gevallen suggestie.

Mijn gehoor zal ongetwijfeld beschadigd zijn door loud gigs.

Jan Buurman
23 mei 2018, 17:09
De "white coily cable" van Bullet Cable... omdat die cool is.... en hij doet het..

D3nnis
23 mei 2018, 17:28
Ons gehoor stelt niet zoveel voor vergeleken met veel dieren en wat we denken te horen is in de meeste gevallen suggestie.Kan zijn, maar hier hebben we het toch gewoon over meetbare verschillen?

humbucker
23 mei 2018, 17:29
Ik doe al 12 jaar met dezelfde kabel. Klotz met Neutrik pluggen geloof ik. Prima ding en koste rond de 35€ destijds geloof ik.

D3nnis
23 mei 2018, 17:38
Dat vind ik best grote verschillen zeg.Dat vind je waarschijnlijk dus niet, en dat mag (alhoewel volgens mij iedereen het verschil tussen oude en nieuwe snaren hoort), maar dat wil niet zeggen dat het er niet is.
Ik vind het verschil tussen een 0,6mm nylon plectrum en een Dugain hematiet bijvoorbeeld aanzienlijk; het is een geluidsverschil dat ten opzichte van een nieuw drivepedaal of weet ik veel weliswaar subtiel is, maar het kost ook maar een fractie.
Kan zijn dat het je niet uitmaakt, maar sommige mensen missen in een bepaald gerecht ern snufje pepet, terwijl anderen denken dat het zonder die peper ook wel prima in de nek te douwen is.

Han S
23 mei 2018, 18:49
Kan zijn, maar hier hebben we het toch gewoon over meetbare verschillen?

Klopt, maar veel meetbare verschillen zijn niet hoorbaar en de capaciteit van een kabel hoeft geen invloed te hebben op het frequentiespectrum van een gitaar.

Plant
23 mei 2018, 19:09
Heb nu al 15 jaar dezelfde kabels. Blauw plastic uiteinde en een rode. Doen t al die jaren zonder enige storing. Destijds bij Dirk Witte gekocht. Merk geen idee.

Hee, die heb ik ook:

https://images.reverb.com/image/upload/s--XuaBp14e--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1498660383/qzhycyybdns4soc1vkeo.png

Wrapper by Conquest. De mijne is nog ouder denk ik, maar is zeker de laatste jaren minder intensief gebruikt. Ik heb alleen aan 1 kant iets van die kous weggesneden omdat ie echt te ver over de plug ging en ik 'm anders niet in een bepaald type jack kreeg. Pluggen zijn niet verguld overigens, dat lijkt alleen zo op het plaatje.

En de klank? Ach, ik gebruik 'm momenteel alleen nog voor bas en daar komt toch geen hoog uit :D

D3nnis
23 mei 2018, 19:22
Klopt, maar veel meetbare verschillen zijn niet hoorbaar en de capaciteit van een kabel hoeft geen invloed te hebben op het frequentiespectrum van een gitaar.Nu ken ik niet al deze kabels:
http://www.shootoutguitarcables.com/guitar-cables-explained/capacitance-chart.html

Maar ik heb oa de sommer spirit xxl, de spirit llx, en wat van dat proel spul (gehad).
Of het alleen aan kabelcapaciteit is toe te schrijven weet ik niet, maar tussen deze twee sommer cables is een duidelijk verschil waarneembaar....zonder te zeggen wat beter is.
Sowieso kan een kabel niks toevoegen, alleen weglaten uiteraard.
Maar om te zeggen dat je, met passieve pickups en een kabel van 6m, geen verschil zou kunnen horen, daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Han S
23 mei 2018, 20:04
Maar dat gaat over picofarads en een condensator parallel over een element filtert hoge tonen weg. Maar met een dergelijke capaciteit denk ik dat je het over dermate hoge tonen hebt dat we dat niet kunnen horen en bovendien dacht ik dat een gitaar niet boven de 5 khz komt.

Ik weet dat niet zeker, dus pin me er niet op vast.

D3nnis
23 mei 2018, 20:16
Ik ook niet.
Ik zat net dit stukje te lezen: http://zerocapcable.com/?page_id=209
Het geluidsverschil zou dus ook iets met een volumeverschil bij bepaalde frequenties te maken kunnen hebben?
Dat zou betekenen dat het logisch is dat niet iedereen hetzelfde effect waarneemt omdat het gedrag blijkbaar een samenspel met je pickups is.
Geen idee of het broodje aap is, maar voor een elektrische leek als mijzelf klinkt het plausibel.

NLF
24 mei 2018, 10:18
Ik ga voor de lol volgende week is even kijken of ik echt verschil hoor met een paar van die cheapo kabels die in de oefenruimte liggen.

jan7
24 mei 2018, 10:48
Als er onvoldoende verschil in capaciteit (Farad) tussen die kabels zit dan is het enige verschil dat je hoort psycho acoustisch.
Meet dus eerst... Goedkoop of duur, als ze quasi identiek meten maak je jezelf iets wijs als je verschil hoort.
Prijs zegt echt niks over de capaciteit van een kabel. Er zijn goedkope kabels met lage capaciteit en hele dure met hoge capaciteit.

Het hangt ook nog af van je gitaar en versterker:

Met een doffe humbucker(resonantiepiek met lage amplitude/lage Q en met lage frequentie 2kHz) in een donker klinkende versterker ga je een erg groot verschil in capaciteit nodig hebben om een verschil te horen.

Met een Jazzmaster (1 Meg pots en een resonantie piek met enorme amplitude/hoge Q met een extreem hoge frequentie 10kHz) in een helder klinkende versterker ga je zelfs met 100 of 200 pF verschil een duidelijk onderscheid horen.

dml
24 mei 2018, 11:38
Jaren geleden, in mijn "ik hoor duidelijk een heel groot verschil tussen 12AX7a van merk X en 12AX7a van merk Y"-periode, heel veel kabels getest. Van een paar euro t/m die onbetaalbare (en superstugge) kabel van Evidence Audio, en van die kabels waarvan de elektronen weten welke kant ze op moeten (ja, echt!). Uitkomst: die kabel van 30 euro p/m klinkt echt niet 30x beter dan die kabel van 1 euro p/m. En in bandgeweld wordt alles heel erg relatief, sterker nog, als er een hoorbaar verschil was, dan is het op dat moment echt niet meer hoorbaar. Speel nu al jaren met Klotz LaGrange en/of Klotz AC110, met Neutrik pluggen, altijd zelf gesoldeerd. Niet kapot te krijgen.

Erik de Perik
24 mei 2018, 13:20
Ik ga voor de lol volgende week is even kijken of ik echt verschil hoor met een paar van die cheapo kabels die in de oefenruimte liggen.

Laat iemand anders jou dan ongezien inpluggen, zodat je niet weet welke kabel je gebruikt.

D3nnis
24 mei 2018, 14:12
Dat is wel een goeie; het zou.ook mooi zijn als je iets van de capaciteit vd kabel kunt achterhalen. Zoals al terecht is opgemerkt wordt de prijs niet door de capaciteit bepaald. Het is dan ook juist interessant om een vergelijking van verschil in capaciteit te hebben ipv puur op prijs.
Vind ik dan he :D

NLF
24 mei 2018, 17:31
Laat iemand anders jou dan ongezien inpluggen, zodat je niet weet welke kabel je gebruikt.

Haha, ja nee, ik snap wat je bedoelt. Het enige wat me laatst opviel was dat ik (met mijn dure nieuwe kabels) een ongelooflijke brom uit mijn AC30 kreeg (niet iets wat je moeilijk hoort ofzo, het was echt een oorverdovende brom). Brom die ik normaal gesproken niet hoor, hoewel die (oude) AC30 van mij af en toe wel allerlei radiosignalen oppikt. Dus misschien zijn die dure nieuwe kabels wel veel te high tech voor de rest van mijn spullen en worden ze daarom meteen uitgespuugd :-)

NLF
24 mei 2018, 17:46
Speel nu al jaren met Klotz LaGrange en/of Klotz AC110, met Neutrik pluggen, altijd zelf gesoldeerd. Niet kapot te krijgen.

Ja, dat is eigenlijk wat ik het belangrijkst vind, dat die dingen sterk zijn en degelijk gebouwd.

vulvasonic
24 mei 2018, 20:29
Ik heb ooit een heeeeel duur gitaarkabel gekocht waar 10 jaar garantie op zat. Ik heb dat garantiekaartje meteen weggeflikkerd, zoveel vertrouwen had ik in dat snoer. Na 4 maanden was ie kapot. Het enige merkbare verschil met een goedkoop kabeltje was het feit dat ie de fase van het kraken oversloeg. Hij was gewoon in 1x dood. :D

Brum
28 mei 2018, 09:55
Speel al jaren met Klotz La Grange/AC110 kabels. Prima prijs/kwaliteit. Degelijke pluggen en kabel hoeft mijns inziens niet de hoofdprijs te kosten. Heb in het verleden ook wel 's Spectraflex gehad, ik ben er niet kapot van. Krulkabel, die snel kapot ging. Een lap Cordial met Neutrik pluggen doet het voor mij ook wel.

the sure thing
28 mei 2018, 13:47
(...) Een lap Cordial met Neutrik pluggen doet het voor mij ook wel.

Ben ik ook tevreden over


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jan Buurman
21 maart 2020, 11:42
Even wat oude koeien uit de sloot halen...
Ik ben in de markt voor een nieuwe kabel. Afgelopen 10/15 (?) jaar een Klotz LaGrange gebruikt.
Ik heb even bij Bax gekeken bij het hogere segment en ik kwam Tasker tegen. Even vlug gegoogled op reviews maar de zoekresultaten vielen tegen.
Iemand ervaring met Tasker? Of kennis hierover?
Of toch maar de vertrouwde Klotz?

the sure thing
21 maart 2020, 15:58
Ik heb een Klotz met een Neutrik silent plug. Gekocht bij Bax. 4 optredens verder en werkt perfect.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

NLF
21 maart 2020, 23:26
Heb ook Klotz die wat langer zijn dan de Mogami's die ik had (en nog steeds gebruik). Ik vind de Klotz echt prima (de Mogami's trouwens ook hoor). Volgens mij maakt het allemaal niet zo veel uit.

Erik de Perik
21 maart 2020, 23:49
Ik heb 20+ jaar met een zelfbouw kabel gespeeld, geen idee wat de kabel was maar de stekkers Neutrik. Ineens was het feest voorbij en sindsdien gebruik ik de goedkoopste kabels. Live speel ik draadloos.

almarvk
22 maart 2020, 07:19
Draai de kabel s om, wereld van verschil.

Jan Buurman
22 maart 2020, 07:38
Draai de kabel s om, wereld van verschil.

Ik heb serieus zo’n kabel liggen met op de ene plug een plaatje van een gitaar en aan de andere kant een plaatje van een speaker. ��

Maar even terugkomend op mijn eigenlijke vraag, wie kan mij iets vertellen over Tasker?

piezo
22 maart 2020, 07:41
Draai de kabel s om, wereld van verschil.Of de draadloze zender en -ontvanger, dat verschilt nog meer!

D3nnis
22 maart 2020, 09:18
Maar even terugkomend op mijn eigenlijke vraag, wie kan mij iets vertellen over Tasker?

Niet heel veel nuttigs, maar ik heb van 2006 tot ca 2012 een Tasker duokabel (zeg maar twee kabels tegen elkaar) gebruikt in mijn fx loop. Geen problemen mee gehad, en het is mooi soepele kabel.
Ik heb alleen geen idee wat voor type het is, dat moet ik ff opzoeken (als het er nog op staat).

En dan nog de vraag wat dat betekent tov gebruik als instrumentkabel tussen passieve pickup en eerste pedaal.

Die gitaarkabels van Tasker hebben een beetje dezelfde opbouw als bv de Sommer Spirit reeks (en wellicht vele anderen die ik niet ken) met die extra carbon "shield". Is dat standaard tegenwoordig?
De Tasker 1031 heeft een capaciteit van 70pF, dat is netjes (niet mega laag, ook niet heel hoog).

Per meter ook nette priizen.

Remork1970
22 maart 2020, 09:30
Ik heb serieus zo’n kabel liggen met op de ene plug een plaatje van een gitaar en aan de andere kant een plaatje van een speaker. ��

Gááf, een kabel met een ingebouwde versterker dus eigenlijk. Een actieve kabel zeg maar. Scheelt toch weer een versterkertop sjouwen met optredens. Súperhandig, als je het volgens mij vraagt!

r

dml
22 maart 2020, 11:49
Tasker is een prima merk, zag je met name in de jaren '90 veel bij PA-bedrijven, als mic-kabels. Beetje mid-range, gewoon goed, vergelijkbaar met Klotz en Cordial.

Heb zelf ook o.a. zo'n twin-kabel van Tasker die D3nnis hierboven beschrijft, ondertussen meer dan 20 jaar in mijn bezit en doet het nog steeds zonder problemen.

Sjtevel
22 maart 2020, 12:11
Hier een filmpje over de zin en onzin van duurdere kabels: https://youtu.be/pDuxmUUA36A

Jan Buurman
22 maart 2020, 12:54
Zou die meneer ook al zijn inputs met goldplated onderdelen hebben? Anders heb je nog niets aan je goldplated jackplug. ;-p

Het gaat mij niet om dure kabels maar goede kabels.
Robust maar niet opkrullend.
Soepel.
Onverslijtbaar
Geen hoogverlies.
Vaak zijn dat toch de wat duurdere kabels. En dan heb ik het niet over de audiofiele kabels.

Pepe
22 maart 2020, 15:29
De eerste "goede" kabel is bij mijn weten Whirlwind. Die waren -toen- knetterduur maar klonk heel goed en ging nooit kapot. Dat was rond '76 gok ik. Dat goed klinken weet ik niet maar dat nooit kapot klopte in ieder geval.
Daarna heb ik van alles gehad en het mag nog zo goed klinken; als het na een paar maande gaat kraken is het troep in mijn boek.
Als je op een podium staat is het belangrijker dat het werkt dan dat het op een scoop een rechtere curve heeft dus ik ben weer helemaal terug bij Whirlwind.

RoryVDW
23 maart 2020, 22:43
In mijn ogen....de enige goeie kabels zijn diegene dat je zelf soldeert..al mijn tussenkabels tussen voetpedalen en mijn racksunits zijn zelfgemaakte kabels...dikke kabels en goede jacks...kostprijs ligt zo hoog niet..maar je moet het kunnen natuurlijk..veel standaardkabels zijn geperste verbindingen..rare bijgeluiden heb je daarvan..zelf van sommige heb je ontvangst van de plaatselijke radiozender of brom.🙄🙄🙄🙄 kiun je het zelf niet, heb je iemand die het kan solderen..DOEN.

Brum
23 maart 2020, 23:23
In mijn ogen....de enige goeie kabels zijn diegene dat je zelf soldeert..al mijn tussenkabels tussen voetpedalen en mijn racksunits zijn zelfgemaakte kabels...dikke kabels en goede jacks...kostprijs ligt zo hoog niet..maar je moet het kunnen natuurlijk..veel standaardkabels zijn geperste verbindingen..rare bijgeluiden heb je daarvan..zelf van sommige heb je ontvangst van de plaatselijke radiozender of brom.�������� kiun je het zelf niet, heb je iemand die het kan solderen..DOEN.

Slechte kabels geven bijgeluiden. Als je degelijke kabels koopt, hoeft helemaal niet de hoofdprijs te zijn, dan heb je gewoon een goed stuk kabel. Je stelling dat de enige goeie kabels zelfgemaakte kabels zijn slaat in mijn ogen helemaal nergens op. Ik zou niet weten wat het verschil is tussen een goed stuk kant-en-klare Cordial kabel met degelijke Neutrik pluggen is (Klotz bijvoorbeeld, of de kabels van Cordial zelf), of dat je zelf een kabel in elkaar flanst van Cordial kabel met Neutrik pluggen. Ik heb echt geen idee waar je die wijsheid vandaan haalt.

RoryVDW
24 maart 2020, 09:53
Tis geen wijsheid...tis gewoon 30 jaar ervaring..tis nie omdat ik dat zo vind dat jij dat nonsens mag vinden..heb ooit eens een heel optreden gesukkelt met slecht geluid door een slechte kabel..Dan was mijn overtuiging...alles eruit..zelf maken..heb daar tot op heden weinig of geen slechte ervaring mee...plus ...dar alles op gepaste lengte is en gene spaghetti van snoeren..naruurlijk zijn de goede kabels niet slecht, da weet ik ook wel. Maar wat je zelf kan maken..maak je beter!😉

the sure thing
28 maart 2020, 08:42
Tis geen wijsheid...tis gewoon 30 jaar ervaring..tis nie omdat ik dat zo vind dat jij dat nonsens mag vinden..heb ooit eens een heel optreden gesukkelt met slecht geluid door een slechte kabel..Dan was mijn overtuiging...alles eruit..zelf maken..heb daar tot op heden weinig of geen slechte ervaring mee...plus ...dar alles op gepaste lengte is en gene spaghetti van snoeren..naruurlijk zijn de goede kabels niet slecht, da weet ik ook wel. Maar wat je zelf kan maken..maak je beter!😉

N=1. Een nare ervaring. Als gevolg van de nare ervaring de illusie van controle terugpakken en zelf kabels maken. Daarna geen nare ervaring meer. Conclusie van het brein: wat ik doe dat werkt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder