PDA

View Full Version : HSS bedrading



Jasper.
22 mei 2018, 19:35
Ik ga mijn london city stratje van een HSS configuratie voorzien maar zit een beetje met de bedrading.
Humbucker wil graag 500k pots en single coils 250k pots. Ik zat te denken aan 2x volume, 1x tone.
Humbucker een 500k volume pot, single coils samen een 250k volume pot en dus 1 tone.
Ik vond dit schema al:
https://i.ytimg.com/vi/3r-3LMLGl0U/maxresdefault.jpg

Maar hier zit dus een master tone op. In hoeverre beïnvloed een 500K tonepot de tone van een single coil en in hoeverre een 250k tonepot die van een humbucker? Is het met een paar weerstanden zo te maken dat de singles 250k zien en de humbucker 500K? Als dat niet te doen is dan heb ik liever de tonepot alleen voor de single coils, of de humbucker. Wat moet ik in dit schema aanpassen om de tonepot dus niet voor beide te krijgen?

Renin
22 mei 2018, 19:53
Is het niet eenvoudiger om 1 volume en 2 tone pots te doen? Bij het standaard HSS schema hebben de neck en middle pups dan beide een eigen tone regeling en de bridge geen.

Seymour Duncan heeft wel schema's op de site voor zo'n beetje elke mogelijke config.

Jasper.
22 mei 2018, 21:38
Nee want dan heb ik een master volume en dat is iig een compromis qua 500k/250k

SD site heb ik al gekeken. Qua Hss bedradingen valt het aantal me daar wat tegen.

Edit: Als ik naar dat schema uit de eerste post kijk, is het dan zo simpel om de tonepot van de switch los te maken en in plaats daarvan aan de volumepot van de humbucker of single coils te solderen?

Plant
22 mei 2018, 22:31
Edit: Als ik naar dat schema uit de eerste post kijk, is het dan zo simpel om de tonepot van de switch los te maken en in plaats daarvan aan de volumepot van de humbucker of single coils te solderen?

Ja.

De tonepot zit in het schema goed beschouwd parallel over de output jack en heeft overal invloed op.
Door de hot van de tonepot naar de output (middelste lug) van een volumepot te solderen, is de tonepot alleen werkzaam op die potmeter en dus alleen op de humbucker of alleen op de 2 single coils.

D3nnis
22 mei 2018, 23:34
En toch he....probeer ook eens de 500k bij je single coils.
Ik ben geen single coil connaisseur, maar mijn hss strat (bare knuckle nailbomb & 2 irish tours) knapte enorm op met een mastervolume op 500k.

Plant
23 mei 2018, 00:25
Humbucker wil graag 500k pots en single coils 250k pots.

Dit is geen wet hè. Je kunt prima 500k gebruiken voor single coils.
Je belast met 500k een element wat minder en dat zal op de maximale stand wat meer hoog opleveren. Bij terugregelen van volume, zul je met name midden in het bereik (hoogste uitgangsimpedantie) juist extra hoog verliezen. Die impedantie vormt met je kabelcapaciteit een hoog-af filter en dat snoept dan bij 500k weer meer hoog weg dan met een 250k potmeter.

En andersom voor 250k i.p.v. 500k.

Het zal afhangen van de gebruikte elementen en je smaak wat je fijn vindt klinken en regelen.


Als dat niet te doen is dan heb ik liever de tonepot alleen voor de single coils, of de humbucker. Wat moet ik in dit schema aanpassen om de tonepot dus niet voor beide te krijgen?

Het lijkt erop dat je de functie van de tonepot helemaal niet belangrijk vind, "als ie maar ergens aanhangt waar de waarde klopt".
Als je hem dan toch niet gebruikt, maar wel het gat dicht wil hebben, laat hem dan onaangesloten of laat hem master tone met 500k zodat ie vol open zo min mogelijk invloed heeft en je hem toch nog overal op kunt gebruiken.

telerocker
23 mei 2018, 02:15
Misschien helpt dit:

https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/suhr-hss-wiring-question.1321913/ (http://https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/suhr-hss-wiring-question.1321913/)

obiwanjacobi
23 mei 2018, 09:29
Of 1 volume, 1 tone en een switch om je pots te by-passen. Of een kill-switch afhankelijk van je stijl.
Je kan ook denken aan het splitten van je humbucker (switch)...

Het bypassen van de pots levert het 'echte' pickup geluid (minus invloeden van je kabel). Je zal horen dat het net weer wat helderder gaat klinken. Ik ben een fan :)

[2c]

Renin
23 mei 2018, 09:37
Nee want dan heb ik een master volume en dat is iig een compromis qua 500k/250k

SD site heb ik al gekeken. Qua Hss bedradingen valt het aantal me daar wat tegen.

Edit: Als ik naar dat schema uit de eerste post kijk, is het dan zo simpel om de tonepot van de switch los te maken en in plaats daarvan aan de volumepot van de humbucker of single coils te solderen?


Het (standaard)idee is natuurlijk om 500k volumepot te gebruiken en het hoog bij de singles te beteugelen met ieder een eigen tonepot hè.

Jasper.
23 mei 2018, 10:57
Het lijkt erop dat je de functie van de tonepot helemaal niet belangrijk vind, "als ie maar ergens aanhangt waar de waarde klopt".
Als je hem dan toch niet gebruikt, maar wel het gat dicht wil hebben, laat hem dan onaangesloten of laat hem master tone met 500k zodat ie vol open zo min mogelijk invloed heeft en je hem toch nog overal op kunt gebruiken.

Dit wilde ik graag weten. 500K tonepot heeft dus niet heel veel invloed op de sound.

Bedankt iedereen voor de input. Food for thoughts. Ik denk dat ik gewoon lekker ga experimenteren. Ik begin de switch ook iets beter te begrijpen.
Heb ook al aan een 250k/500k concentric pot gedacht. De link van telerocker kan ik niet bekijken maar ik heb de Suhr wiring ook al voorbij zien komen. Leek me nog wat ingewikkeld.

telerocker
23 mei 2018, 11:46
Hey die TGP-link werkt niet. Deze dan?

https://www.bareknucklepickups.co.uk/upload/support/3_11f098a.pdf

Jasper.
23 mei 2018, 11:56
Jup, die wel!

telerocker
23 mei 2018, 12:04
Jup, die wel!

Je kunt de waarde van de pots natuurlijk zelf bepalen. Is maar een voorbeeld met alleen 500k.

Jasper.
23 mei 2018, 13:02
Vrij standaard bedrading dus. Niet helemaal wat ik zoek denk ik.

telerocker
23 mei 2018, 16:33
Vrij standaard bedrading dus. Niet helemaal wat ik zoek denk ik.

Hier kun je variaties vinden.

http://www.dimarzio.com/support/wiring-diagrams#1-5-6-3

Jasper.
23 mei 2018, 17:02
Bedankt, ga ik eens naar kijken.

pasqual
23 mei 2018, 21:54
Jasper, heb je al eens aan de Fender TBX-tonecontrol gedacht?
Kun je als master tonecontrol aansluiten en gaat van 250 kohm tot 1000 kohm.
De potmeter werkt van standje 0 tot aan de middenstand als een gewone tonepotmeter ( dus als 250 kohm )
en van de middenstand begint ie bij 250 t/m 1000 kohm. Ik merk een echt hoorbaar verschil in helderheid en heb ze op beide Strats geïnstalleerd. Ondanks dat ik alleen maar SC's heb, staat de TBX bij mij meestal op het helderste standje ( 1000 kohm).

https://www.thomann.de/nl/fender_tbx_tone_control.htm?sid=ff5937d3bb85b33f8f b98005e7d9bb30

Jasper.
27 mei 2018, 11:51
Ik heb hem nu eerst bedraad zoals in mijn openingspost. 500k tonepot. Werkt allemaal prima maar 1 probleempje. Midden en brug gesplit is uit fase. Is dit een kwestie van draadjes omwisselen?
Als ik hem split dan staat de coil het dichtst bij de brug aan, ik zou graag de andere coil aan willen hebben.

Plant
27 mei 2018, 12:22
Dan moet je de buitenst draden van de humbucker verwisselen zodat dit element in geheel omdraait. (Als je de middelste pickup omdraait heb je het fase probleem i.c.m. met de hals pickup, tenzij je die ook omdraait).

Maar het makkelijkt is dus de buitenste humbucker draden omdraaien. De split-schakelaar moet dan de andere coil kortsluiten. Mogelijk heb je de bedrading zo ge-rout dat dit al vanzelf gebeurt, anders moet je even omsolderen dat de schakelaar weer over het knooppunt van de coils en massa (en dus de andere coil) staat.

Jasper.
27 mei 2018, 20:52
Ik snap het nog niet helemaal. De zwart (nu ground) en wit (nu hot) (dimarzio) omdraaien?

Plant
28 mei 2018, 19:05
Ik snap het nog niet helemaal. De zwart (nu ground) en wit (nu hot) (dimarzio) omdraaien?

Je hebt dus groen en rood aan elkaar? Dan idd zwart en wit omdraaien.

Wat betreft de andere opmerking over de split schakelaar: Als je het hebt aangesloten zoals in je eerste post (dus massa op potmeterhuis en hot op de potmeter) en je verandert niks aan de coilsplit schakelaarbedrading (dus die massa gaat apart bedraad naar het potmeterhuis en laat je zitten), dan staat na omdraaien van zwart en wit automatisch de andere coil aan zoals je wilt.