PDA

View Full Version : Burny Les Paul help gevraagd



morris
20 mei 2018, 16:52
Hi people,

ik heb een mooie Burny Les Paul gescoord, een fantastisch klinkend exemplaar.
Ik probeer wat meer achtergrond info te vinden, maar de gitaar is niet meer origineel. Zo heeft een vorige eigenaar de kopplaat afgeschuurd en is er een Gibson logo opgekomen :o
Positieve aanpassing aan de andere kant zijn de Bare Knuckles die erin zitten en alu tail piece.

Ik heb al een en ander aan info via internet opgedoken. Zo duidt het serienummer achter op de headstock (9 XXXX) op een 1979/er. De elektronica is echter nieuwer, volgens japanguitars uk. : '
Typical 82-87 RLG 60-50 electronics. Plastic wire and small green capacitors.' Dat heb ik ook.
De tuning pegs zijn single ring, wat vanaf 1983 gebruikt werd, dit jaar klopt ook met de truss rod cover.


De top is massief (dikke) 2 piece maple. Body is 3-piece.

Wat mij betreft is het een super gitaar en zijn specs en details niet essentieel, maar wellicht kan iemand mij helpen aan het correcte bouwjaar en-of type?

Morris738

D3nnis
20 mei 2018, 17:31
Geen inhoudelijke reactie, maar ik wist helemaal niet dat burny's serienummers hadden? De mijne uit eerste helft jaren 80 in ieder geval niet.

O ja, fijne amp daar achter :)

Erik de Perik
20 mei 2018, 18:12
Mooie gitaar, hals pup lijkt er niet helemaal ok in te zitten.

Agent_Smith
20 mei 2018, 21:49
Geen inhoudelijke reactie, maar ik wist helemaal niet dat burny's serienummers hadden? De mijne uit eerste helft jaren 80 in ieder geval niet.

O ja, fijne amp daar achter :)

Nee ik heb een hele vroege Randy Rhoads Burny gehad; idd toen nog geen serienummer. Uiteraard later wel.

Erg mooie gitaar trouwens!

Erik de Perik
20 mei 2018, 22:12
Ik moet nog ergens een Fernandes catalogus uit die tijd hebben.

telerocker
21 mei 2018, 12:54
Hij is erg mooi. Leuk setje erachter ook. Voor de rest heb ik weinig verstand van Burny's.

Speeddemon
21 mei 2018, 22:11
Nee ik heb een hele vroege Randy Rhoads Burny gehad; idd toen nog geen serienummer. Uiteraard later wel.

Erg mooie gitaar trouwens!

Same here. Heb er 3. Randy Rhoads uit '83, Black Beauty Custom uit '87 en nog een prachtige '90 "Peter Green" achtige, vergelijkbaar met die van Morris, maar met duidelijke flame top en 2x double cream DiMarzio's.
Ook door de jaren een handvol verkocht. Geen van allen hadden een serie nr. Pot-codes zijn je best bet.
Heeft ie fret-edge binding? Aan de top te zien (geen bookmarked flame maple) lijkt het me een RLG-70 of lager.

Zie ook:
http://www.mylespaul.com/threads/burny-rlg-70.103215/page-2

morris
22 mei 2018, 10:29
Ja, hij heeft inderdaad fret-edge binding, erg mooi en strak gedaan. Pot codes is 3 (1983?) en de wiring bij de pots is grijs plastic met kleinde groene caps, dat zou ook duiden op een 82-87. Maar dat zou dan weer niet kloppen met het serienummer (9). De top is vrij dik. Hier nog wat foto's:
739740741742

fred dons
22 mei 2018, 10:53
ik denk dat het serie nummer er op gezet is toen het Gibson logo er op kwam, dit nummer is van een "originele" 59 les Paul dan wel een historic reissue
btw het Gibson logo staat verkeerd (staat iets te scheef) maar verder is wel een mooi exemplaar, nibs/abr/semi Long tenon, als je al een 59 replica wilt hebben dan is dit een zeer mooie basis

D3nnis
22 mei 2018, 17:31
Dat is apart, mijn burny heeft een tenon tot zéker halverwege de neckpocket, waarbij de mortise nog iets dieper ligt. Bij deze sluit de tenon strak aan.
Ik had verwacht dat de burny's wel wat massaproductie achtig met weinig variatie zouden zijn.

Erik de Perik
22 mei 2018, 19:10
Ze zijn nu niet bepaald in één fabriek gebouwd zo door de jaren heen.

D3nnis
22 mei 2018, 19:12
Niet?
Wist ik eigenlijk niet, maar is best logisch inderdaad.

MikeD
22 mei 2018, 19:55
lijkt mij een late 80's honeyburst RLG 50 met plain top.. heb er ook een, inclusief fret-bindings en die kleine chicklets-caps.... maar dan wel compleet origineel.

Erik de Perik
23 mei 2018, 01:54
Niet?
Wist ik eigenlijk niet, maar is best logisch inderdaad.

Nee totaal niet. Ook werkelijk bijzonder hoe zo'n saga dan ontstaat. Bij een Fender/Gibson is het vooral belangrijk waar ze gebouwd zijn en door wie maar bij de beter-dan-echt kopieën maakt dat geen ruk uit...... overigens nu dan hè, toen niet zo, want toen waren het maar neppers uit Azië.

Jimpy
24 mei 2018, 16:13
Die halsinzet lijkt wel ontzettend uit het lood met hoe de toets erop gelijmd is..
En de halsinzet an sich is typisch fujigen gakki eind 80's/begin 90's.
Heb je foto's van de codes/nummers van de potmeters?

morris
25 mei 2018, 14:48
Inderdaad Jimpy, dat viel mij ook al op. Ik heb de pots bekeken, de onderste code was 36. Dat, in combinatie met de kleine groene caps stuurde me in de richting van juni 1983... Zal van het weekend nog even wat foto's maken van de wiring en pots.

morris
27 mei 2018, 09:55
743744

Hierbij de foto's van de wiring en pots.

Jimpy
29 mei 2018, 15:06
heb hier nog 2 volumepots uit mijn oude 1990 burny lp custom liggen.
codes "05" en "06".
tonepots waren zo korstig dat ik ze moest vervangen en heb ik niet meer maar, heb alles bij elkaar in een bakkie (autist..ghe..) en de condensatoren zijn dezelfde kleine groene.
zal wat foto's maken straks.

turboblues
30 mei 2018, 14:18
ik denk dat het serie nummer er op gezet is toen het Gibson logo er op kwam, dit nummer is van een "originele" 59 les Paul dan wel een historic reissue…..

Ik dacht dit ook meteen toen ik het serienr zag.