PDA

View Full Version : Hoe is de opname en mix?



Rick trodat
17 mei 2018, 15:53
Ik speel sinds kort in een nieuwe band, en na een lang gevecht over de samenstelling zijn we nu eindelijk gekomen tot een eerste opname.

Muziek hebben wij zelf geschreven en ook opgenomen. Ik heb de mix gemaakt. In al deze processen ben ik nog behoorlijk aan het leren.

Opname is vanuit de oefenruimte.

Dus elke feedback is gewenst!

https://instaud.io/2bTE

Rick trodat
17 mei 2018, 15:53
Nummer zal nog worden uitgewerkt binnenkort.

arjanb01
17 mei 2018, 16:13
Mooi sferisch liedje. Mooie samenzang.
Mix van de gitaar is mooi en de zang heeft ook de juiste galm.
Drums klinken erg ver weg en het lijkt alsof de drums alleen van veraf uitversterkt worden met mic’s zo te horen.
Hadden jullie kanalen te weinig op de tafel om zo meer mics voor en boven de drums te plaatsen?
Probeer op de trommels en boven de drums meer mics te hangen. Ook mag de drum voller klinken, meer kick en minder galm.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt, muzikaal is het zeker in orde!

Brad
17 mei 2018, 16:21
Ik vind het heel mooi klinken. De balans tussen de instrumenten is prima wat mij betreft. Het geheel klinkt zowel warm als helder en ook mooi ruimtelijk.

Han S
17 mei 2018, 16:34
Arjan heeft verstand van mixen en balans, Brad niet. De drums klinkt uit het kamertje ernaast.

Maar kijk uit, drums opnemen is niet simpel en als je acht microfoons neerzet heb je zeven fasefouten. De kunst is om daar geen last van te hebben.

Mooi stukkie muziek, maar je moet nog werken aan de balans, maar dat gaat je lukken.

D3nnis
17 mei 2018, 16:40
Daarbij mag gezegd worden dat het gitaargeluid wel erg mooi is, vind ik!

Han S
17 mei 2018, 16:41
Ben ik helemaal met je eens, het geheel klinkt mooi, alleen mag de drums iets meer tussen de rest.

maxdb
17 mei 2018, 17:49
Ik mag binnenkort ook de recorder weer de oefenruimte in slepen, en als ik dit resultaat behaal (met wat vettere drums) zou ik erg blij zijn :)
Benieuwd naar het eindresultaat!

Harald
17 mei 2018, 17:51
Yep, die drums staan zo in een heel andere kerk dan de rest van de band... Ik weet niet hoe je ze hebt opgenomen, en welk drumgeluid je zelf mooi vindt, maar ze klinken veel te nat, en wat iel. Zou voor mij een stuk droger mogen. Maar bij een sterk gegate drumgeluid met hier en daar wat force galmaccenten a la 80er jaren drums kan ik me bij dit nummer ook wel iets voorstellen.

lcvanderhelm
17 mei 2018, 18:23
Wat een heerlijk nummer.Het zou zo op de CD My California van Beth Hart kunnen staan.
Het ademt echt helemaal die sfeer.
De commentaren op de drums zit wel wat in maar AUB geen knallende drums bij dit nummer.
Hou het ingetogen,alleen iets minder galm op de drum.
Voor de rest is de mix lekker.

Rick trodat
17 mei 2018, 19:02
Bedankt voor de tips. De drums heb op de recorder nog een stuk droger. Ik zal daar met een volgende mix rekening mee houden.

Zelf ben ik nu super blij met deze muzikanten.

De bedoeling is dat het nummer nog een soort edge achtige solo krijgt. ( Maar dat weet ik nog niet zeker)

Plant
18 mei 2018, 00:17
Yep, die drums staan zo in een heel andere kerk dan de rest van de band... Ik weet niet hoe je ze hebt opgenomen, en welk drumgeluid je zelf mooi vindt, maar ze klinken veel te nat, en wat iel. Zou voor mij een stuk droger mogen. Maar bij een sterk gegate drumgeluid met hier en daar wat force galmaccenten a la 80er jaren drums kan ik me bij dit nummer ook wel iets voorstellen.

Je bedoelt toch niet van die Phil Collins 'In the air tonight' gated drums? :stop:
Ik vind het wat lome karakter van de drumpartij zoals het nu is wel mooi. Ik zou het niet teveel naar voren halen.

De drumsound lijkt nu op van die GarageBand midi-drumgeluiden (op het eerste gehoor dacht ik daadwerkelijk dat de drums niet echt waren :hide:)

edit: Wel een mooi nummer en erg lekkere gitaarsound :ok:

Erik de Perik
18 mei 2018, 09:48
Drums klinken niet lekker zowel qua sound als plaats maar....... de rest helemaal prima hoor...!!

Rick trodat
18 mei 2018, 09:50
Klinken de drums te groot? Met die reverb?

Ik kan dus beter voor wat meer close miking kiezen en zuinig zijn met reverb.

Erik de Perik
18 mei 2018, 10:02
De drums hebben geen reverb nodig. Kun je beter een ambient mic gebruiken. Volgens mij klinkt de drumkit ook niet zo lekker als ik het rondje over de toms aan het begin beluister.

guitarkid2
18 mei 2018, 10:07
Just een mening

Maar volgens mij is de song nog niet echt in "de recording fase" en zou ik persoonlijk mijn aandacht richten op de compositie en het arrangement

Erik de Perik
18 mei 2018, 10:13
Da's een antwoord op een niet gestelde vraag.

guitarkid2
18 mei 2018, 10:31
Weet ik maar als er echte fouten in de tekst zitten... dan lijkt ut me toch een beetje...eventueel op z,n plaats.. of niet dan ?

Erik de Perik
18 mei 2018, 10:51
Weet ik maar als er echte fouten in de tekst zitten... dan lijkt ut me toch een beetje...eventueel op z,n plaats.. of niet dan ?

Beetje apart dat jij op fouten in de tekst gaat wijzen.

guitarkid2
18 mei 2018, 12:45
Geinig he ? ;)

Rick trodat
18 mei 2018, 13:20
Geinig he ? ;)

Welke fouten zitten er in de tekst?

Want als die er zijn, dan hoor ik het graag. As dinsdag gaan we namelijk nog een keer het nummer opnemen.

Duhsjaak
18 mei 2018, 15:42
Heerlijk. Niet teveel meer aan doen. Nooit eenvoud onderschatten.
Kun je me helpen aan de bitrate (betrapte volgens de Apple ehmmmmm) van instaud.io? Misschien kijk ik met mijn neus, maar het klinkt toch beter dan Picosong, waarvan ik noodgedwongen gebruik maak.

Deze opname houden, drums droger en een strik erom. Mijn mening maar.
En dan ga ik weer luisteren.
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
18 mei 2018, 16:10
Mooi nummer. Sfeervol en goed gespeeld/gezongen.
Eens met de opmerkingen over de drums, maar daar heb je een 'oplossing' voor, zo te zien.
Verder...... afvinken en volgende nummer opnemen.

jasses
18 mei 2018, 16:40
Zeer fijn lied!
Vooral de zangpartijen en de leadgitaar klinken erg goed (maar door mijn slechte laptopspeakers hoor ik dan ook de bas en andere gitaar amper om daar veel zinnigs over te kunnen zeggen).
Drumpartij vind ik persoonlijk erg weinig gevarieerd. Niets opdringerig, maar een kleine fill hier en daar, of vooral een bescheiden variatie tussen je strofe en refrein kunnen wonderen doen.
Tekstuele fouten zoals guitarkid zegt, hoor ik eigenlijk niet. Maar ik vind persoonlijk de tekst wel nogal magertjes. Soit, dat heeft duizenden songs nooit weerhouden om wereldhits te worden.

Han S
18 mei 2018, 19:02
Ik heb er nog eens naar geluisterd en ik vind het erg mooi. Als je het wat harder zet wordt de drums wat beter hoorbaar, maar ik zou het nog iets meer naar voren zetten in de mix.

Luister eens naar de opname van een ander forumlid (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?174227-Circles), waarin de drums vrij prominent zijn, maar niet te hard en doe er je voordeel mee.

Het is en blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar de bas en de drums drijven de boel toch aan als een soort motor.

Als ik een mix maakte begon ik met alles en vooral de gitaren de juiste kleur te geven, dan alles in balans brengen, de gitaren helemaal weg en kijken of de rest goed in balans is en dan de gitaren zoveel mogelijk omhoog maar zonder detail kwijt te raken van de rest en dat is verre van makkelijk.

Maar ga maar eens een mix maken van een orkest met 86 sporen.

pasqual
18 mei 2018, 19:08
Mooi nummer. Gitaarpartijen zijn heerlijk. Zang is lekker. Drums is al genoeg over gezegd. Voor de rest is de opname geslaagd. Mooi stereo-beeld.

Rick trodat
19 mei 2018, 00:04
Hoe zijn de drums nu?

https://instaud.io/2ch4

Dit was de oude:

https://instaud.io/2bTE

Han S
19 mei 2018, 00:14
Ik vind het perfect zo.

Erik de Perik
19 mei 2018, 00:23
Sorry, nog steeds niet ok. Nu klinken ze gefilterd.

jan7
19 mei 2018, 00:24
Hoe zijn de drums nu?
Te prominent en upfront. Vond niks mis met de drums in de oude versie. Als je niks over de mix gevraagd had en gewoon je nieuwe nummer had laten horen, dan was niemand erover begonnen volgens mij.

De perfecte versie van "dit" (soort) nummer vind ik trouwens Fade into you van Mazzy Star.
Misschien kan je er qua mix , sound en vibe wat inspiratie uit halen.

https://www.youtube.com/watch?v=-uJ61jgFCMM

Han S
19 mei 2018, 00:32
Smaken verschillen.

Brad
19 mei 2018, 01:20
Te prominent en upfront. Vond niks mis met de drums in de oude versie. Als je niks over de mix gevraagd had en gewoon je nieuwe nummer had laten horen, dan was niemand erover begonnen volgens mij.


Ik vind de drums op de nieuwe versie niet te prominent maar ik vind de oude versie ook beter. Die drums op de oude versie maakt dat het geheel wat weidser en ruimtelijker klinkt.

lcvanderhelm
19 mei 2018, 10:30
Ik ga ook voor de oude versie,dat heerlijk dromerige heeft deze versie wat minder.

Han S
19 mei 2018, 12:06
De nieuwe versie heeft meer kloten en er is een tandem hoorbaar van bas en drums.

Rick trodat
19 mei 2018, 13:40
Ik zou de drums nog wat zachter kunnen zetten. Maar op een gegeven moment is het klaar.

Ik ben tevreden zo.

Plant
19 mei 2018, 13:48
Klinkt beter zo. Niks meer aan doen :ok:

Rick trodat
19 mei 2018, 14:54
Ook geen limiter? Om alles op professioneel niveau te zetten?

mountainman
19 mei 2018, 14:57
Ik vind de nieuwe versie beter. De drums zijn duidelijker maar ook het geheel galmt minder. Die galm maakte het nummer extra dromerig dus als dat je ding is dan kan ik me voorstellen dat sommigen deze versie minder mooi vinden.

Wat mij het meest opvalt in de nieuwe mix is dat de zang nu beter naar voren komt. Dat gaat wel ten koste van de gitaar maar dat geeft op zich niet. De gitaar heeft tenslotte een begeleidende rol en is nog steeds prima te volgen als je je erop focust.

maxdb
19 mei 2018, 15:20
Ook geen limiter? Om alles op professioneel niveau te zetten?

Zou ik wel doen, en dan kijken(luisteren) of het iets krachtiger word zonder te veel dynamiek te verliezen. De lead gitaar mag best ietsje duidelijker, is erg mooi.

Han S
19 mei 2018, 16:26
http://www.pspaudioware.com/plugins/dynamic_processors/psp_vintagewarmer2/

Probeer die eens en zet je mix knopje op 85%.

Duhsjaak
19 mei 2018, 16:47
Nou we toch half en half op opname niveau (maar wat voor een niveau) aan het filosoferen zijn, lijkt Han S’ voorstel zeer to the point.
Wat heel handig is bij het voorkomen van de loudness penalty bij alle grote jongens.
Nou is de audio bij een wat kleinere club gepost, blijft ook de nieuwe versie mooi transparant en niet overmatig ‘genormaliseerd’. Maar bij je youtubers, spotify jongens krijg je er met een redelijk aanwezige bas en drum tandem vlot mee te maken.

http://www.loudnesspenalty.com/

Misschien een idee om hier je licht eens op te steken.
Ik vind de drums redelijk prominent aanwezig in je nieuwe mix, maar dat krijg je als je er een democratisch proces van gaat maken. Dan krijgt het algauw iets van afdelingsoverleg.
Veranderhet dus vooral niet, als je vind dat het er niet op vooruitgaat voor jou.

Hoe je het ook mixt, ik vinnut een lekker stukkie werk.
Way to go vriend.
Vriendelijke groet, Gus

mountainman
19 mei 2018, 17:51
Wat een vreemde wereld is het toch. De loudness war wordt zelfs aangemoedigd door streaming services! Wat ze daar zeggen is "Stop vooral geen dynamiek verschillen in een nummer want onze arme luisteraartjes mochten daar eens van schrikken."

Cageman
19 mei 2018, 20:06
@mountain:

Nee! Het is juist andersom. De louder het lied, de lager YouTube of Spotify het volume zetten. Dat maakt het overmatig compressen zinloos voor het droevige doel dat het had. Een goede beweging dus. De norm mag nog wel iets strenger, maar toch. Uitgedrukt in dynamic range is iets rond DR8 a 9 wat YouTube nu als richtlijn neemt. Dat zou wat mij betreft ook 10/11 mogen zijn. Platgewalste luide liedjes zitten (doorgaans) rond een dynamic range van 4, 5 of 6.

(Nog) geen reactie op je lied/mix, maar ik werd even getriggerd, sorry. 🤣

Erik de Perik
19 mei 2018, 20:57
Ook geen limiter? Om alles op professioneel niveau te zetten?

Ik zou een compressor nemen en dan bij voorkeur een multiband. Limiters zijn vaak lomp.

Erik de Perik
19 mei 2018, 21:04
Sorry, nog steeds niet ok. Nu klinken ze gefilterd.

Nahja, ik refereerde aan de break aan het begin. De rest is veel beter in balans maar ik vind de intro er qua sound helemaal buiten vallen. Jullie zouden zelfs kunnen overwegen om die eerste maten eruit te laten.

Han S
19 mei 2018, 21:07
De PSP Vintage Warmer is een mastering tool en die klinkt heel erg goed. Hoeveel compressie je gebruikt bepaal je zelf en het voordeel van een digitale limiter is dat je er niet doorheen komt zoals bij een analoge limiter, nul dB is nul dB en daar gaat hij niet doorheen.

Gebruik je oren en bepaal voor jezelf wat je mooi vindt. Dynamiek is geweldig, maar vooral als je in het Concertgebouw zit. Als daar een opname van wordt gemaakt wordt er ook met het volume gewerkt en dus wordt de dynamiek beperkt.

Erik de Perik
19 mei 2018, 21:25
Ik gebruik PSP Vintage Warmer ook..... dankzij Han.

The Lo Lands
19 mei 2018, 23:10
Mooi nummer en ditto mix! Wil je een professioneel eindresultaat dan zou ik toch adviseren de mastering niet zelf te doen. Ik 'master' al mijn nummers zelf maar het blijft toch altijd behelpen, het eindresultaat kan best o.k zijn maar zonder de juiste studio ruimte en spullen is het eigelijk onbegonnen werk. Het kost wat maar dan heb je vaak ook wel wat :-)

Han S
19 mei 2018, 23:18
Ik ben beroepshalve in een aantal mastering studio's geweest omdat de platenbazen die hadden uitgekozen en ik heb een aantal malen maar net weten te voorkomen dat ze de boel naar de kloten wilden helpen. Je kent ze wel, die Bob Ludwig wannabe's die het niet kunnen.

Zelf koos ik meestal voor Errol Lem van Cut'n Clear, maar later deed ik het zelf want ik heb veel van Errol geleerd.

The Lo Lands
19 mei 2018, 23:29
Er is een nieuwe mastering service online. Ga ik ook een keertje proberen. Is het niets dan hoor je dat snel genoeg met je eigen tracks :-)

landr online audio mastering (https://www.landr.com/en/online-audio-mastering)

Rick trodat
7 juni 2018, 16:44
Voor de Geïnteresseerde:

De vocaliste heeft de track opnieuw ingezongen:

https://soundcloud.com/user-281254464-295176775/where-do-we-go

De tekst is nu iets anders. ( herschreven samen met een native uit Engeland) maar verder is de song vrijwel gelijk gebleven.

Een solo haalde de soberheid totaal uit het nummer. Dus daar is niet voor gekozen.
Maar ook omdat de originele opname ''iets'' had. Er zit een bepaalde feedback in, wat op een of andere manier de boel opvult. Alsof je steeds op het randje zit.

Oh en de video (met de nieuwe tekst) is hier te vinden:


https://www.youtube.com/watch?v=K7W0PWtOiS0

Fusion
7 juni 2018, 16:47
Watskebeurt met die drums? Klinkt als iets met fase, of reverb, of bitrate of whatever in dat intro. Daarna mist ie serious punch. Verder vind ik t laag een beetje dichtgesmeerd. Kan bewust zijn?

Leuk moody liedje verder.

Rick trodat
7 juni 2018, 16:55
Op die intro heb ik wel meer feedback gehad. Alsof het er niet bijhoort ofzo. Maar ik hoor dat niet.
Verder heb ik ten opzichte van de mix verder niks gedaan ten opzichte van de vorige keer. In de video is de kwaliteit van de song zoiezo wel lager en ook soundcloud gooit er een limiter op. Maar niks drastisch

Rick trodat
7 juni 2018, 16:59
Op soundcloud lijkt er een boost te zijn in het hoog, als je de versies vergelijkt ( ook met de video)

lcvanderhelm
7 juni 2018, 19:47
Heerlijke muziek,een mooie meid,dat moet wel wat worden en zo niet,blijf ik in ieder geval fan.

Fusion
7 juni 2018, 20:05
Op die intro heb ik wel meer feedback gehad. Alsof het er niet bijhoort ofzo. Maar ik hoor dat niet.
Verder heb ik ten opzichte van de mix verder niks gedaan ten opzichte van de vorige keer. In de video is de kwaliteit van de song zoiezo wel lager en ook soundcloud gooit er een limiter op. Maar niks drastisch

Ik heb de vorige mix niet beoordeeld geloof ik. Dit was commentaar op deze mix an sich

Rick trodat
7 juni 2018, 21:05
Heerlijke muziek,een mooie meid,dat moet wel wat worden en zo niet,blijf ik in ieder geval fan.

Thx! Maar de dame in de video is onze zangeres niet. Ik denk niet dat ze mee leest maar onze zangeres is knapper:sssh:

jan7
7 juni 2018, 22:47
Opmerkelijk veel beter gezongen. Deze keer foutloos van de eerste tot de laatste noot. En ook zachter, warmer en overall beter timbre.
Die intro is een beetje gek drumcomputerachtig dingetje maar daar praten de meeste radio presentatoren/ DJ's toch over heen.:ok:

Rick trodat
7 juni 2018, 22:51
Als Zoveel mensen het zeggen denk ik toch dat ik de intro er af haal.

Erik de Perik
8 juni 2018, 00:03
Watskebeurt met die drums? Klinkt als iets met fase, of reverb, of bitrate of whatever in dat intro. Daarna mist ie serious punch. Verder vind ik t laag een beetje dichtgesmeerd. Kan bewust zijn?

Leuk moody liedje verder.

Dat vond ik ook van de intro. De rest is wat compact (gecompressed) en niet over het hele spectrum uitgesmeerd. Zang is inderdaad veel beter maar het nummer is eigenlijk te laag voor haar.

Plant
8 juni 2018, 11:39
Ik vermoed dat je bij die drums kamfilter-effect hebt, die vooral opvalt als je de drums solo hoort, dus in het intro. Het klinkt wat uitgehold. Als daar achteraf niks aan te doen is, zij het zo. Storend vind ik het niet. Ik zou het er niet afhalen, dat roffeltje heeft toch iets. En waarom moeten drums hier 'punch' hebben, die mellow sound is juist mooi.

Ik vind dat lage in die stem juist wel passen. Het geeft een mooie sound en past wel bij tekst / vragen. Wel verzuipt het dan een beetje in de mix, maar ze blijft goed verstaanbaar en dan moet je die dynamiek erin houden.

Niet teveel aan blijven schaven is mijn advies. Er zal altijd iemand iets op een andere manier aanpakken, je kunt het nooit iedereen naar de zin maken. Goed is goed :ok:

jasses
8 juni 2018, 17:12
Ik had geen enkel probleem met de vorige zang, maar beaam dat ik 'm nu toch ook beter vind. De native speakers hebben weinig toegevoegd (ik heb dan ook geen enkel probleem met wisselende vertelstandpunten), verder ken je m'n tekstuele standpunt.
Die fill op 0:56 is nieuw, toch drums opnieuw gedaan, of knipplakwerk? Er hadden er van mij nog meer bij gemogen, maar ik ben alvast blij met deze!

Je luistert naar feedback, maar volgt 'm ook niet slaafs, dat siert je! Verder blijft het een prima nummer, je bent er wel klaar mee lijkt me.

Alvast benieuwd naar de volgende

Rick trodat
10 juni 2018, 10:54
Thx voor alle comments!