PDA

View Full Version : Waarde van deze Gibson!



roger
16 mei 2018, 17:35
Ik kreeg een mail via via, iemand wil deze gitaar kopen, maar hij wil weten wat de waarde is. Vraagprijs is 1000 euro. Mss kenners hier die er meer over kunnen vertellen? Bedankt alvast!

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180516/b3113fd7f093160d2f03718c6171ea84.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180516/1900cf4995ea099b3310fc97729c5669.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180516/85feabb689e3bce39f725634191fff6e.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180516/b15a019eb5f3518d116a749ea85c40fb.jpg

Erik de Perik
16 mei 2018, 17:43
Een omgekeerde burst.... serienr. uit 2005?

Ik zeg FAKE

Midwolda
16 mei 2018, 17:45
Ik dacht dat een Anniversary altijd slashes in de markers had.

Zie ook https://www.lespaulforum.com/slubarticle/2550/2550.html

D3nnis
16 mei 2018, 17:51
Een omgekeerde burst.... serienr. uit 2005?

Ik zeg FAKEIk ben geen kenner, maar ik denk ook fake; die headstock klopt voor geen meter.

roger
16 mei 2018, 17:54
Wat ik gezien hebt idd serienummer uit 2005, maar het model zou van 1979 of zo zijn...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fred dons
16 mei 2018, 18:00
inderdaad fake, rosewood toets, plastic inleg, headstock, logo etc. de 25th anniversary was er in een tobacco achtige sunburst Maar niet in een reverse burst en de de toets daarvan was ebben met echt parelmoer, het logo op de anniversary was gesloten (b en o)

fred dons
16 mei 2018, 18:01
en de customshop bestond toen nog niet :)

fred dons
16 mei 2018, 18:03
een echte
https://www.frettedamericana.com/sites/default/files/01510_hs.jpg

roger
16 mei 2018, 18:03
Ok lijkt me duidelijk! Bedankt boys voor jullie input!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fred dons
16 mei 2018, 18:09
een typisch ding waar je de fakes nog steeds aan kunt herkennen is de positionering van het logo, bij een echte loopt het pootje van de G nagenoeg recht naar beneden in de lengte richting van de neck, bij de fakes staat die scheef naar links

D3nnis
16 mei 2018, 18:23
Dat snap ik eigenlijk niet. Als men zo ver gaat dat men bv een body carve niet van echt te onderscheiden kan maken, dan zou een logo goed plaatsen toch ook wel lukken?
Zouden ze dat als handtekening van de vervalser zien of zo...

wietse
16 mei 2018, 19:00
een typisch ding waar je de fakes nog steeds aan kunt herkennen is de positionering van het logo, bij een echte loopt het pootje van de G nagenoeg recht naar beneden in de lengte richting van de neck, bij de fakes staat die scheef naar links
en de controls staan vaak niet in een rechte lijn met de snaren, daar zag ik aan dat het een fake is.

fred dons
17 mei 2018, 11:25
Dat snap ik eigenlijk niet. Als men zo ver gaat dat men bv een body carve niet van echt te onderscheiden kan maken, dan zou een logo goed plaatsen toch ook wel lukken?
Zouden ze dat als handtekening van de vervalser zien of zo...

de bodycarve is ook nog steeds wel te herkennen (bij de customshop/historics in ieder geval) maar het punt is meer dat veel mensen het verschil niet zien, inclusief de vervalsers; de eerste keer dat ik een strat headstock freesde was de rechterkant veel te recht (er moet een lichte golf in zitten) grappig genoeg maakte Fender dezelfde fout na de CBC Periode toen de productie in de VS weer werd opgestart, van die kleine dingen waarvan je denkt het lijkt toch "what's your Problem :) " Maar waar iemand die zich er wel in verdiept heeft zich rot irriteerd :D
een ander dingetje is dat bij de historics het "les Paul" logo hoger en dichter bij het Gibson logo zit (bij productie gitaren zit hij dichter bij de trussrod) als een vervalser eerst een Foto van een les Paul Googled en als basis gebruikt voor een "customshopper" dan heeft hij zijn eerste fout al te pakken

D3nnis
17 mei 2018, 13:50
Een logootje wat meer naar boven, beneden, links of rechts kan ik me nog wel inbeelden dat dat fout gaat, maar soms zie je bodyvormen die compleet anders zijn bijvoorbeeld.

In de huidige tijd waarin je genoeg rechte vooraanzichten als plaatjes op internet kunt vinden, en (gratis) cad systemen ook, zou je met een body vorm toch redelijk in de buurt moeten kunnen komen zou ik denken.

Fusion
17 mei 2018, 13:57
en de customshop bestond toen nog niet :)
De fotoshop ook niet.

fred dons
17 mei 2018, 14:45
zou je denken en ik ben het met je eens dat dat toch wel zou moeten lukken en toch gebeurd het niet waarschijnlijk denk de bouwer "alle gitaren lijken toch op elkaar" (als variant voor "alle chinezen lijken op elkaar" )

dit is weliswaar voor het Internet tijdperk maar je mag van deze bouwer wel verwachten dat hij weet hoe een les Paul er uit ziet (wellicht te subtiel voor de niet-gitaar-nerd maar de cutaway klopt niet in deze serie)
fyi de cutaway raakt de nek op de 18 fret, bij een "normale" les Paul tussen fret 19 en 20 en de "punt" is te vlak
https://www.guitar-list.com/sites/default/files/styles/model_display/public/gearpics/lp-heritage-80-elite.jpg?itok=ftcLD0QB


Een logootje wat meer naar boven, beneden, links of rechts kan ik me nog wel inbeelden dat dat fout gaat, maar soms zie je bodyvormen die compleet anders zijn bijvoorbeeld.

In de huidige tijd waarin je genoeg rechte vooraanzichten als plaatjes op internet kunt vinden, en (gratis) cad systemen ook, zou je met een body vorm toch redelijk in de buurt moeten kunnen komen zou ik denken.

D3nnis
17 mei 2018, 15:07
Haha, die vind ik leuk, je ziet dat er iets niet klopt, maar je (althans ik) zie niet meteen wat dat dan is, gaaf, daar hou ik van :D

NLF
18 mei 2018, 00:47
Ik kreeg een mail via via, iemand wil deze gitaar kopen, maar hij wil weten wat de waarde is. Vraagprijs is 1000 euro. Mss kenners hier die er meer over kunnen vertellen? Bedankt alvast!


De vraagprijs is ook een beetje vaag: als het een echte LP custom zou zijn is 1000 euro natuurlijk spotgoedkoop. Voor een namaak is het natuurlijk veel geld. Maar goed: desondanks kan het nog best een goede gitaar zijn.

arjanb01
18 mei 2018, 06:08
En als carvings en logos niet kloppen, wat dan nog?
Misschien doen bouwers dit om rechtszaken te voorkomen?
1000 euro duur? Check die nieuwe lp modellen van Eastman dan eens? De onderste hoorn is beeld te rond, toch een gitaar van 2000-2200 (voor de aged versie. Die dingen worden ook in China gemaakt en dat wordt wel geaccepteerd omdat ze verkocht worden in winkels?
Wel mooie gitaren qua specs, maar die body vorm is dus verre van correct.

D3nnis
18 mei 2018, 06:26
Wat wil je nou arjan?


En als carvings en logos niet kloppen, wat dan nog?




Check die nieuwe lp modellen van Eastman dan eens? De onderste hoorn is beeld te rond


Edit: zelf heb ik er geen moeite mee als een vorm anders is dan historisch correct, als het dan maar mooi is, alhoewel ook dat wellicht wat aan smaak onderhevig is, maar als je bewust een nepkopie met logo en al op de markt zet, doe je huiswerk dan een beetje.

Mijn eerste gitaar is een fenix strat uit 1994. Die heeft een afwijkende headstock, en wat mij betreft een voorbeeld waarbij ze er nog wat leuks van hebben proberen te maken, met die extra profilering (ik kan effe geen goede foto vinden).

arjanb01
18 mei 2018, 08:24
Ik ook niet, maar ik snap die ophef over kopieën niet zo erg.
Een vraagprijs is een vraagprijs. Iedere verkoper heeft het recht een prijs aan te bieden, of je het ervoor krijgt is een tweede.
Ben je purist, dan stoor je je aan die kenmerken en koop lekker die Gibson.
Mij zou het jeuken eerlijk gezegd.

Erik de Perik
18 mei 2018, 09:33
Het gaat (denk ik) vooral over het Gibson logo, dat maakt van een kopie een vervalsing. Als een vervalsing zo goed is dat deze niet meer van echt te onderscheiden is, krijg je een ander verhaal. De Emmaüsgangers van Van Meegeren bijv.
Ik vind de ophef hier zo langzamerhand wel meevallen trouwens.

Little Jay
18 mei 2018, 09:42
Volgens mij heeft Gibson voor de pickup raampjes nooit anders dan zwartje schroefjes gebruikt en alle Aziatische gitaren hebben steevast chromen of gouden pickup-frame-schroefjes (ik vind dat errrug lelijk, vandaar dat het me zo opvalt).

NLF
18 mei 2018, 09:46
Een vraagprijs is een vraagprijs. Iedere verkoper heeft het recht een prijs aan te bieden, of je het ervoor krijgt is een tweede. Ben je purist, dan stoor je je aan die kenmerken en koop lekker die Gibson.

Dat is zo, maar als je een gitaar verkoopt alsof het een originele Gibson is terwijl het dat niet is dan is dat oplichting, welke prijs je er ook voor vraagt.

NLF
18 mei 2018, 09:48
En als carvings en logos niet kloppen, wat dan nog?
Misschien doen bouwers dit om rechtszaken te voorkomen?
1000 euro duur? Check die nieuwe lp modellen van Eastman dan eens? De onderste hoorn is beeld te rond, toch een gitaar van 2000-2200 (voor de aged versie. Die dingen worden ook in China gemaakt en dat wordt wel geaccepteerd omdat ze verkocht worden in winkels?
Wel mooie gitaren qua specs, maar die body vorm is dus verre van correct.

Als je het logo erop zet zit je (juridisch) fout, ook als je de vormen van de gitaar verandert.

1000 euro: ja, vind ik wel veel geld, want als kopie zijn er ook andere opties: tweedehands tokai, burny etc. (hoewel die tegenwoordig ook steeds duurder worden).

fred dons
18 mei 2018, 11:41
purcies, die wijzigingen tov het echte model is een fout, niet een poging om een rechtzaak te voorkomen. op het moment dat je bijvoorbeeld een auto op de markt brengt met de vormen van een Volvo en het logo van een Ferrari overtreed je nog steeds de wet ook al ziet de auto er totaal niet uit als een Ferrari

het enige wat je met een verandering in de modyshape kunt voorkomen in een inbreuk op het Trademark mocht dat toevallig bestaan op een bestaande bodyshape, dat verklaar ook de aanpassing van de Eastman "LP" body , dit zit ver genoeg van de Gibson shape vandaan dat Gibson geen poging zal ondernemen de verkoop van deze gitaren te stoppen

de Eastman is zeker niet goedkoop maar wordt (terecht) verkocht als een boutique gitaar met top specs, de gitaar die hier besproken wordt is een vervalsing met een finneertje en , plastic inleg etc.
Stel de gitaar was een replica geweest met massieve top en correcte specs dan was het nog steeds fout geweest maar als hij als replica verkocht werd dan had ik er al minder problemen mee gehad

Napoje
18 mei 2018, 23:48
Een vervalsing replica noemen. Daar heb ik weer moeite mee.

Maar ik vraag mij af, er zullen wel chinezen of andere bamiërs zijn die wel de moeite nemen om alles pietjeprecies na te maken, al dan niet met hulp van gitaarnerds. En hoeveel van jullie hebben er een zonder dat te weten?

Pepe
19 mei 2018, 00:34
Een vervalsing replica noemen. Daar heb ik weer moeite mee.

Maar ik vraag mij af, er zullen wel chinezen of andere bamiërs zijn die wel de moeite nemen om alles pietjeprecies na te maken, al dan niet met hulp van gitaarnerds. En hoeveel van jullie hebben er een zonder dat te weten?

Je moet je eigen vervalsing geen replica noemen natuurlijk, dan val je gelijk door de mand. :soinnocent:

Maar of iets vervalsing, replica of reissue is wordt enkel bepaald door de rechthebbende, niet of iets uit de USA of China komt. Dit topic is grappig kwa sick puppies eruit te vissen en een enkeling te behoeden voor een miskoop maar ik voel geen enkele behoefte om de belangen van welke groot producent dan ook te beschermen.

D3nnis
19 mei 2018, 07:41
Maar ik vraag mij af, er zullen wel chinezen of andere bamiërs zijn die wel de moeite nemen om alles pietjeprecies na te maken, al dan niet met hulp van gitaarnerds. En hoeveel van jullie hebben er een zonder dat te weten?

Dat heb ik me ook al vaker afgevraagd.

Ach, als de vervalser dan maar per ongeluk een goeie gibson heeft nagemaakt.

Of blijkt dadelijk dat alle goede gibsons in de markt allemaal nep zijn, ook leuk.

Napoje
19 mei 2018, 17:41
Ach slash zijn beroemde eerste les paul was ook zo’n “replica”. Het heeft gibson geen windeindeieren gelegd.

Fabrieksinstellingen
19 mei 2018, 20:56
Maar wat is nou toch de waarde van dat ding? nou?

Erik de Perik
19 mei 2018, 21:23
Ach slash zijn beroemde eerste les paul was ook zo’n “replica”. Het heeft gibson geen windeindeieren gelegd.

Heeft Gibson weer op de kaart gezet zelfs. Inmiddels zit die kaart in een kaartenhuis.