PDA

View Full Version : london city



katana
3 augustus 2003, 13:35
hallo

ik ben van plan een london city top te gaan kopen
het is een dea 130 mkV

zijn hier nog buizen voor te krijgen als ze een keer kapot gaan?


jasper

V!N
3 augustus 2003, 15:40
Hai Katana,

Allereerst welkom in de wondere wereld van buizen. Vanaf hier kan het niet meer stuk !

Yep, vrijwel alle buizen van vroeger zijn nog steeds te koop. Nieuwe productie of oude voorraden. De buizen uit oude voorraden (NOS = New Old Stock) zijn welliswaar duurder, maar klinken echt veel beter. Let hierbij vooral op de buizen die JAN worden genoemd, dit staat voor Joined Army and Navy en waren zoals het al lijkt bedoeld voor in militair apparatuur.
In oorlogssituaties is het van groot belang dat je apparatuur het goed blijft volhouden, daar kun je dus geen slechte buis in gooien. Phillips heeft onder andere veel JANs geleverd.
Mullard en Siemens zijn ook puike merken om in de gaten te houden.

Als buizennewbie zie ik je nu al denken .. "Waarom moet ik er nou van die oude rotzooi in stoppen ?" Nou kijk, vroeger werden die namelijk gemaakt om goed en lang mee te gaan en dat is iets wat in dit tijdperk erg vreemd is. Hoe eerder het stuk gaat of verouderd is, hoe beter ! Kun je weer nieuwe kopen .. Enige voorbeelden daarvoor zijn mobiele telefoons en computers en helaas ook voor het handjevol overgebleven buizenfabrikanten.

Maar bedenk wel dat je top na een kleine 30 jaar misschien eens toe is aan een grote beurt. In principe zijn het onverwoestbare tanks, maar zelfs een tank moet eens in de zoveel tijd een goede beurt krijgen.

Veel speelplezier en kom nog eens terug hier.

V!N

ps: wil je je London City ook (laten) modden ? :wink: :D

Matje
3 augustus 2003, 18:46
Waar kan je die NOS buizen eigenlijk vinden?

andy
3 augustus 2003, 19:39
Ik gebruik gewone EL 34"s in mijn London City"s. Mijn leverancier haalt ze overigens wel uit een of ander oostblok land. Maar het klinkt prima.
Ga anders ff naar mijn site en luister ff naar een soundfile van de laatste CD. Gitaar gaat over een London City MKV Dea 70

nicoverduin
3 augustus 2003, 19:56
London City's werken op nogal hoge spanningen (430-460v). Zorg wel dat er goede buizen in gaan. Anders kan je vuurwerk krijgen (eenmalig).
Als de versterker nooit geserviced is, wordt het hoogtijd om de versterker effe na te laten kijken voor de Condensatoren (met name de elco's) en of er geen CC weerstanden te ver zijn verlopen.

Groetjes,

Nico

katana
3 augustus 2003, 20:02
nee dat was ik niet van plan
ik bedoel ik heb eigenlijk nog nooit op een buizenversterker gespeeld en ik weet wel dat de buizenscheur veel beter moet zijn dan de pedaalscheur maar ik heb daaar nog niet echt het geld voor
waarschijnlijk komt het wel een keer

is het een goede top trouwens

ik moet hem nog gaan testen

ik kan em voor 250 euro krijgen
is dat goed of is dat te veel?

bedankt voor je duidelijke reactie V!N echt tof


jasper

katana
3 augustus 2003, 20:06
dat geluid is inderdaad echt tof
hoe doe jij die scheur
heb je em gemod of een pedaal(kan ik haast niet geloven want het klinkt erg goed)


??



jasper

andy
3 augustus 2003, 20:15
dat geluid is inderdaad echt tof
hoe doe jij die scheur
heb je em gemod of een pedaal(kan ik haast niet geloven want het klinkt erg goed)


??jasper

Niet gemod oid. Boss Metal Zone als pedaal en Jackson gitaren (soloist en fusion) Bij de "solo" gebruik ik een oude Ibanez digit. delay. Maar ook met andere distortions klinkt de London City erg goed.
Hij staat nu helaas weer eens bij de reperateur :-( Het ding begon ineens erg vies te vervormen. Maar hij was toch weer aan een onderhoudsbeurtje toe.

Andor

nicoverduin
3 augustus 2003, 20:16
London City's zijn vrij clean vanwege de hoge spanningen. Het duurt dus lang voordat hij gaat oversturen.
250 euro is knap aan de prijs. Ik heb er al eens een verkocht voor 150 euro. Dus als jij er 250 voor geeft, dan moet ik mijn eigen vraagprijs maar weer eens opschroeven als ik er weer eens een heb.
Nico

nicoverduin
3 augustus 2003, 20:19
Hij staat nu helaas weer eens bij de reperateur Het ding begon ineens erg vies te vervormen. Maar hij was toch weer aan een onderhoudsbeurtje toe.

De Grid weerstanden (1K/5W) willen het nogal eens begeven. Verder kunnen de plaatweerstanden nogal eens verlopen door ouderdom (veel hogere waarde). Ben benieuwd wat de monteur zegt.
Nico

andy
3 augustus 2003, 20:25
London City's zijn vrij clean vanwege de hoge spanningen. Het duurt dus lang voordat hij gaat oversturen.
250 euro is knap aan de prijs. Ik heb er al eens een verkocht voor 150 euro. Dus als jij er 250 voor geeft, dan moet ik mijn eigen vraagprijs maar weer eens opschroeven als ik er weer eens een heb.
Nico

Het blijft vreselijk gokken met prijzen voor London City"s. In de jaren tachtig ging een top voor 400 gulden de deur uit (Men rekende de helft van een 2e hands Marshall) . Dat daalde later naar 250 piek. Maar met de opkomst van allerlei gitaarbands in de jaren 90 ging de prijs van oude buizenbakken ook weer omhoog.

Andor

katana
3 augustus 2003, 20:28
andy: inderdaad wat zou dat een vooruit ga worden zeg, ik heb zelf een ibanez distortion en die vind ik al wel aardig klinken op mn crate gx-15:D

dus jullie vinden 250 euro te veel?
weten jullie een goede dan die wat goedkoper is ik zit namelijk krap bij kas en ik moet ook nog een speakerkastje (2x10'' ofzo) erbij bouwen
dus...

jasper

nicoverduin
3 augustus 2003, 20:33
Ik had een london City (Castle) die wegging voor 150 euro en een Sound City voor 200. Ik heb nog een LC staan, maar daar is de uitgangstrafo (zowaar) stuk. Dus moet ik eerst een nieuwe trafo op de kop tikken. Helaas verder heb ik niets.

Nico

andy
3 augustus 2003, 20:33
Hij staat nu helaas weer eens bij de reperateur Het ding begon ineens erg vies te vervormen. Maar hij was toch weer aan een onderhoudsbeurtje toe.

De Grid weerstanden (1K/5W) willen het nogal eens begeven. Verder kunnen de plaatweerstanden nogal eens verlopen door ouderdom (veel hogere waarde). Ben benieuwd wat de monteur zegt.
Nico

Ik ben bang dat het weer eens een vochtprobleem is. De kast in onze repetitieruimte is namelijk erg vochtig. Het probleem is inmiddels verholpen door de versterkers in de -droge- kast voor het drumstel te zetten. Maar dit euvel zal er wel een staartje van zijn. Maar het zal nog ff duren voor ik duidelijkheid heb, want de reperateur had het nogal druk. Genoeg versterkers aanwezig trouwens om gewoon door te spelen.

Andor

nicoverduin
3 augustus 2003, 20:42
Vocht is dodelijk voor je transformators. Als ze gaan roesten, wordt het magnetisch effect minder door zgn. "eddy currents" omdat de lamellen die oorspronkelijk geisoleerd waren nu aan elkaar roesten als een geheel.
Verder kunnen Carbon Comp weerstanden slecht tegen vocht. Hun weerstandswaarde gaat omhoog waardoor de gain uiteindelijke veel te hoog worden en er volledige clipping plaatstvindt. Resultaat "geen gehoor" en uiteindelijk kan dat je eindbuizen naar einde oefening brengen.
Ik zou toch echt proberen de versterkers in een andere kast op te bergen. Anders kon het wel eens een hele dure oefenruimte worden.
Nico

andy
3 augustus 2003, 20:45
dus jullie vinden 250 euro te veel?
weten jullie een goede dan die wat goedkoper is ik zit namelijk krap bij kas en ik moet ook nog een speakerkastje (2x10'' ofzo) erbij bouwen
dus...

jasper

Ik durf dat niet zo te zeggen of dat teveel is. Zou er iig wel wat van de prijs proberen af te praten. Het zijn oude versterkers en vallen toch niet echt onder de klassiekere amps zoals Sound City, Hiwatt. Ik zie er ook niet veel te koop staan 2e hands (maar ik ben ook niet echt op zoek). Maar ik begrijp wel dat die LC"s steeds populairder worden en dan gaat de prijs natuurlijk ook omhoog.
Zelf heb ik het advies gekregen mijn LC nooit te verkopen, omdat ik niet de prijs zal krijgen voor het geluid dat er uit komt. Om even te vergelijken. Ik heb ook een Marshall JCM 800 Mk II Lead 50 watt, maar de London City klinkt mooier, vooral in het laag. Daarom is de CD opname ook gedaan met de LC.

Andor

katana
3 augustus 2003, 20:48
maar jah een marshall kan je misschien meer plezier mee hebben maar hij is ook wle weer wat duurder


jasper

andy
3 augustus 2003, 20:57
Ik heb van beide veel plezier. Live speel ik over twee full stacks, maar voor in de studio vond ik dat wat overdreven. :-D
Ik las trouwens ook dat je een kast in elkaar wilde timmeren met 2 10 inch speakers er in. Ik zou zelf toch voor 12 inch speakers gaan. Hebben wat meer body.

En Nico, de amps staan al in een droge kast, heb je waarschijnlijk over heen gelezen.


Andor

katana
3 augustus 2003, 21:55
maar 2x12 wordt niet echt vaak gebruikt en ik heb maar een klein kamertje
mij is verteld dat 2x 10 makkelijker te maken is wat bij 12 zit je met de ohms zei die



jasper

andy
3 augustus 2003, 22:15
:???: Wees eens wat duidelijker?? Wie heeft jou wat wijs gemaakt??? Want dit volg ik niet helemaal. Grote van speakers en ohmage moet niks uitmaken en de herrie die er uit komt wordt bepaald door het aantal watts.

nicoverduin
3 augustus 2003, 22:29
Als je van plan bent om een 100 watt LC op 2 lullige 10"ers te zetten, dan kun je beter gelijk gaan kijken voor een Combo. Die Tops moet je op een box van formaat zetten. Liefst met 4 x 12". dan heb je tenminste volume verplaatsing die de top recht doet.

HEt ohmage van de speakers is alleen van belang voor de belasting van de Top. Die LC's hebben als ik het goed heb (en ik ben nu gewoon te lui om te kijken) meerdere uitgangs impedanties. Dus laat je niets wijs maken dat er enig verband is tussen de afmeting van de speakers en de impedantie. Ze hebben niets met elkaar te maken.
- De diameter is van invloed op de hoeveelheid druk die de luidspreker kan verplaatsen.
- De impedantie is de wisselstroomweerstand van de spreekspoel.
- Het wattage is de hoeveelheid vermogen die de luidspreker aankan voordat hij einde oefening is.
- Het rendement van een luidspreker is een mate van eenheid: decibels geluid op 1 meter afstand. Een speaker van 90 db/meter "klink" half zo hard als een op 96 db/mtr.
De laatste parameter en de eerste bepaen met name hoe hard de box gaat "klinken".
de 2 en 3e zijn met name van belang voor een juiste aansluiting op de top.
Nico

andy
3 augustus 2003, 22:39
Ik vul je ff aan Nico, die London City"s hebben vier uitgangen. Twee voor 8 en 2 voor 16 ohm. Geen schakelaar gewoon standaard (die van mij tenminste). Verder moet je meer vermogen aan speakers in je kast hebben hangen dan je amp produceert, anders blaas je de handel op.
Verder ben ik het helemaal met Nico eens over die 10 inch speakers. Een 2 keer 12 inch zou nog wel kunnen, maar het doet niet echt recht aan de versterker.

Andor

Mr.Jay
4 augustus 2003, 09:34
>en de herrie die er uit komt wordt bepaald door het aantal watts.[/quote]


En wel DEGELIJK de speakers !
een 15 W amp met JUISTE speakers gaat véél harder dan een 100 W amp met sucking speakers.

Jay

nicoverduin
4 augustus 2003, 10:44
helemaal mee eens!!
Nico

andy
4 augustus 2003, 10:55
>en de herrie die er uit komt wordt bepaald door het aantal watts.


En wel DEGELIJK de speakers !
een 15 W amp met JUISTE speakers gaat véél harder dan een 100 W amp met sucking speakers.

Jay[/quote]

Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik reageerde ff op een verhaal dat de topicstarter blijkbaar van iemand had gehoord. Wilde wat tegengas geven, niet meteen helemaal volledig zijn.

katana
4 augustus 2003, 19:24
ha bedankt allemaal
dat zijn de antwoorden die welkom zijn
en zo leer ik ook nog eens wat:D


super

In De Veldkant
26 augustus 2006, 15:30
Hoi iedereen,

ik vraag mij eigenlijk af of een London City amp een goede keuze is als je in een metalband speelt, ik zou er een Boss metalzone2 of een Digitech Deathmetal pedaal op aansluiten of mss geen pedaal indien LC een heavy dist heeft..ik zoek een amp met een clean sound die je kippevel doet krijgen,en die toch wel voldoende lawaai kan produceren om gigs te spelen en te recorden..

of zijn er betere amps die jullie mij kunnen aanraden, ben nog niet egt in het wereldje tuis, ken enkel de merken van nu maar vind men ding precies tog niet, behalve peavey, hughes&ketner (en de nieuwe Fender-metalhead klinkt wel beestig goed natuurlek:))

hoplek kunnen jullie mij helpen op men zoektocht naar de perfecte amp:)
ciao