PDA

View Full Version : HH wiring met enkel split op de brugpickup



deefke666
1 mei 2018, 10:59
Hoi,

Ik ben aan't werken aan een "beetje" een super stratje (full HB in de brug, single coil sized HB in de nek, master volume en toon, maar met een vintage style tremolo in tegenstelling tot de "echte" super strats).
De keuze van pickups is gevallen op de Bare Knuckle Crawler in de brug en een little 59 in de neck (met erg veel dank aan Orpheo en Telerocker voor de wijze raad).

Het was eerst de bedoeling om de pickups enkel als humbucker te gebruiken maar ik hoor overal zeggen dat de crawler erg goede split sound heeft, dus gaan we daarvoor.

Ik heb wel wat ervaring met solderen maar een split heb ik nog nooit gedaan, dat lijkt me nu niet echt moeilijk maar ik heb er toch nog even een vraagje over.

Ik zou graag met een pushpull werken op de toonpot maar dan enkel de brugpickup splitten want de little 59 heeft niet echt een mooi split geluid (lijkt me erg dunne sound).
Bij de schema's die ik gevonden heb worden telkens beide pickups gesplit.

Dus mijn vraag is of het mogelijk is om enkel de brug pickup op de push pull aan te sluiten en de nek pickup gewoon full humbucker te laten?
Of is het misschien een beter idee om een 5way superswitch te gebruiken en de gesplitte 59 stand gewoon te negeren.

Seymour Duncan en Bare Knucke gebruiken andere kleur codes maar dat lijkt me geen probleem toch?

Het zijn misschien een stomme vragen maar ik wilde graag een beetje zekerheid dat dit kan.

Alvast dank.

En nogmaals dank aan Orpheo (de holy diver komt in de volgende :) ) en Telerocker voor het advies.

Orpheo
1 mei 2018, 13:32
ja kan makkelijk. Gewoon de rood/witte draad van de lil59 niet solderen op de push pull pot.

Orpheo
1 mei 2018, 13:36
een na laatste post, wiring schematic van Gregory

https://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?254221-Wiring-question

Ontzettend cool voor een HS setup (ik zie de lil59 als een single coil in deze :) )

deefke666
1 mei 2018, 14:03
ja kan makkelijk. Gewoon de rood/witte draad van de lil59 niet solderen op de push pull pot.

Geweldig :)
Nogmaals dank.

Dat schema met die superswitch lijkt me ook wel erg interessant.
Dat ga ik ook eens proberen.

AriaProII
1 mei 2018, 14:14
Huppakee!
https://www.seymourduncan.com/wiring-diagrams?meta_params=other-misc,wiring-misc

deefke666
1 mei 2018, 14:50
Huppakee!
https://www.seymourduncan.com/wiring-diagrams?meta_params=other-misc,wiring-misc

Dank je wel, deze had ik nog niet gevonden.

telerocker
1 mei 2018, 16:16
Hier kun je ook de nodige info vinden.

https://www.bareknucklepickups.co.uk/support

deefke666
1 mei 2018, 16:39
Hier kun je ook de nodige info vinden.

https://www.bareknucklepickups.co.uk/support

Thanks Telerocker, ik had de schema's al wat bekeken maar ik kon niets vinden waar maar één enkele humbucker push-pull geschakeld werd en de andere niet. Ik dacht wel dat het gewoon kon maar ik wilde zeker zijn.

Wel interessant om eens te lezen :)

deefke666
14 juni 2018, 09:17
Yes, vandaag verwacht ik een pakje van Bare Knuckles met de crawler, pots, switch en condensator :)
HS slagplaat en Seymour Duncan little59 en de rest van de onderdelen zijn ook al binnen dus de werken kunnen starten.

Enkel de body nog polijsten en de assemblage kan beginnen :)

Ik ben echt benieuwd naar die crawler.

Nogmaals dank voor al de goede raad :ok:

telerocker
14 juni 2018, 10:42
Yes, vandaag verwacht ik een pakje van Bare Knuckles met de crawler, pots, switch en condensator :)
HS slagplaat en Seymour Duncan little59 en de rest van de onderdelen zijn ook al binnen dus de werken kunnen starten.

Enkel de body nog polijsten en de assemblage kan beginnen :)

Ik ben echt benieuwd naar die crawler.

Nogmaals dank voor al de goede raad :ok:

Suc6! Je moet tweaken voor de juiste hoogte, BKP's zijn daar nogal gevoelig voor. Elke mm geeft een ander resultaat. Bij mij staat de Crawler relatief ver van de strings.

deefke666
14 juni 2018, 10:51
Suc6! Je moet tweaken voor de juiste hoogte, BKP's zijn daar nogal gevoelig voor. Elke mm geeft een ander resultaat. Bij mij staat de Crawler relatief ver van de strings.

Dat heb ik inderdaad meer gelezen op het BKP forum.
Maar dat komt helemaal goed hoor, ik ben nogal een pietje precies wat pickup hoogte betreft, dat kan echt een hoop verschil maken qua sound.

D3nnis
14 juni 2018, 14:04
Suc6! Je moet tweaken voor de juiste hoogte, BKP's zijn daar nogal gevoelig voor. Elke mm geeft een ander resultaat. Bij mij staat de Crawler relatief ver van de strings.Hoe ver is ver?
Ik gebruik zelf met name Nailbombs, en heb ze best dicht bij de snaren staan denk ik, mm of 3-4 schat ik.

Brum
14 juni 2018, 14:14
Dat is nog redelijk ver van de snaren op zich. De stelregel voor humbuckers is zo'n 2,5mm. Ik heb ze meestal ook wat verder van de snaren. Hoge output wat verder, pak 'm beet zo'n 4mm en lage output humbuckers zo'n 3mm. Toevallig gister nog een setje The Mules staan afstellen op m'n SG, die staan wel zo'n 2,5mm van de snaren. Ik vind overigens dat je bij alle merken wel tamelijk moet finetunen qua hoogte en soms ook de hoogte van de polepieces. Bij Dimarzio en SD zit ik ook altijd te draaien tot het niet leuk meer is.

D3nnis
14 juni 2018, 14:16
O....dan moet ik toch eens meten....misschien deugt mijn timmermansoog niet :D

telerocker
14 juni 2018, 15:48
Hoe ver is ver?
Ik gebruik zelf met name Nailbombs, en heb ze best dicht bij de snaren staan denk ik, mm of 3-4 schat ik.

Net gemeten: 4 mm en dat vind ik redelijk ver van de snaren.

D3nnis
14 juni 2018, 15:56
Ook even gemeten; 2mm bij de brug (tot bovenkant polepieces), 3,5mm bij de neck.

obiwanjacobi
14 juni 2018, 16:12
Niet meten, maar luisteren.
Dat is iig hoe ik het altijd afstel...

D3nnis
14 juni 2018, 16:16
Er wordt mij vaak verweten dat ik slecht luister, dus ik.móet wel meten :D

Brum
14 juni 2018, 16:38
Het is overigens wel gemeten terwijl je de snaar op de laatste fret ingedrukt hebt gehouden, toch?;) De rest klopt wel. Dat zou je echt met je oren moeten doen. Voor mij is de verhouding palmmuten - sustain - en verhouding hoog/laag het belangrijkste. Als ik daar ongeveer de consensus in weet te vinden ben ik tevreden. En soms is dat net even een polepiece een stukje omhoog of naar beneden. En daarin geef ik Telerocker wel gelijk, tenminste in het geval van de Crawler, daar is best nog wel wat te winnen met wat finetunen met zowel de hoogte als de polepieces.

D3nnis
14 juni 2018, 17:02
Het is overigens wel gemeten terwijl je de snaar op de laatste fret ingedrukt hebt gehouden, toch?;)

Als uniforme meetmethode wellicht ok, maar het is de vraag of het slim is juist daar te meten.
Zelf kom ik daar nooit in geval van de lage e, dus waarom ik dan daar de pickup hoogte belangrijk zou vinden, geen idee.

deefke666
14 juni 2018, 17:26
Hier ook zonder meten, gewoon op het gehoor en wat zoeken.
Ik begin redelijk hoog en ga vandaar naar beneden en de oortjes laten weten wanneer het goed zit.
En een dag later doe ik nog eens hetzelfde.

Zo werkt het perfect voor mij.

telerocker
14 juni 2018, 17:40
Hier ook zonder meten, gewoon op het gehoor en wat zoeken.
Ik begin redelijk hoog en ga vandaar naar beneden en de oortjes laten weten wanneer het goed zit.
En een dag later doe ik nog eens hetzelfde.

Zo werkt het perfect voor mij.

Agreed, want pickups hebben een verschillende sweet spot.

deefke666
15 juni 2018, 16:20
Als er een award zou bestaan voor mooiste verpakking zou Bare Knuckle van mij de eerste prijs krijgen.
Echt een super mooi doosje met alle opties erop vermeld, setje snaren en plectrum erbij en wat case candy.

Is het belangrijk? Totaal niet, maar het is wel klasse vind ik :)