PDA

View Full Version : Fender twin reverb silver face



Allard
3 augustus 2003, 13:54
Mijn fender twin reverb is een prachtige versterker maar hij scheurt niet mooi. Ik gebruik een Carl Martin Hot Drive 'n Boost distortion pedaal. Wie weet mij te helpen met diet probleem? Misschien kan ik mijn versterker laten aanpassen. Heb hier geen ervaring mee. Wie wel?

Mijn speakers zijn uta's. Zijn er betere te krijgen?. Voor de rest ben ik benieuwd uit welk jaar mijn versterker komt. Hoe kan ik dat bekijken?
Oh ja nog een ding. Klopt het dat als ik bij het vibrato kanaal alle toonregelingen (bas treble middle) op 1 zet, ik geen signaal meer krijg?

Nog een eenvulling op dit bericht. Als in een buis eruit trek (steeds de twee buitenste of de binnenste) van de 6L6 buizen, verminder ik dan het vermogen van de vertserker?

El Drecko
3 augustus 2003, 14:33
Ik zou het niet direct als een 'probleem' omschrijven...een fender twin is ook helemaal niet bedoeld om heftig te scheuren. Als ik jou was, zou ik er lekker een scheurpedaal vóór blijven gebruiken.

SteavisSmokin
3 augustus 2003, 15:20
Allard, naar wat voor geluid ben je op zoek? Misschien heb je wel verkeerde amp voor wat je zoekt.

Carpe Diem
3 augustus 2003, 16:41
als je lekker wil scheuren kan je het beter in de marshall hoek zoeken

keef
3 augustus 2003, 17:27
Een van de laatste Guitar Players bevat een recensie van een nieuwe MXR [tweekanalige] distortion (niet al te duur geloof ik, en het is NIET het 'dime' pedaal..). Een voor de redenen van het enthousiasme van de recensent was dat hij overtuigende Marshall-achtige klanken uit een cleane SF twin kon krijgen.... iets voor jou misschien?

Al
3 augustus 2003, 17:51
Mijn fender twin reverb is een prachtige versterker maar hij scheurt niet mooi. Ik gebruik een Carl Martin Hot Drive 'n Boost distortion pedaal. Wie weet mij te helpen met diet probleem? Misschien kan ik mijn versterker laten aanpassen. Heb hier geen ervaring mee. Wie wel?

Mijn speakers zijn uta's. Zijn er betere te krijgen?. Voor de rest ben ik benieuwd uit welk jaar mijn versterker komt. Hoe kan ik dat bekijken?
Oh ja nog een ding. Klopt het dat als ik bij het vibrato kanaal alle toonregelingen (bas treble middle) op 1 zet, ik geen signaal meer krijg?

De Utah's zijn moeilijke speakers. Ze hebben een hol soundje en doen inderdaad de overdrive niet best. Celestion speakers kunnen je b.v. een eind in de goede richting kunnen helpen.

Het hoog van de bright/treble condensatoren in je amp kan wat pinning zijn. Meestal kies ik voor wat softers. De 10pF condensator over de reverbmixweerstand vervangen door een silver mica kan bv ook al goed helpen. Het kan een evt. lelijke rand in je scheurgeluid verzachten.

Als je op de speakers kijkt zie je een code die met 328 begint. De cijfers die er na komen geven de productie code aan. het eerste cijfer is jaar, de tweede en derde is het nummer van de week --> 342 is 73 week 42. Meestal geeft dit een goede indicatie. Productiecodes vind je ook op de trafo's na het 606 nummer. Waarschijnlijk heb je een 70er jaren map maar het kan ook een 60er jaren amp zijn. Als je die nummers even post en daarbij het serienummer van de versterker vermeld kan het met redelijk nauwkeurigheid te zeggen zijn.

Een Twin kan met de juiste pedalen prima scheuren, een en ander is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke smaak en muziekkeuze.

Al

RadiuS
3 augustus 2003, 18:54
wat bij mij sowieso al erg helpt is de bright switch uitzetten (met bright aan klinkt t bijna digitaal schel, echt heel lelijk), maar ik heb maar een miezerig boss overdrive dingetje :oops:

iam
3 augustus 2003, 23:22
jay's twin schijnt redelijk super te scheuren (hoe erg weetk ook ni)

jay in 3...2...1..

PeeVee
4 augustus 2003, 01:53
Mijn speakers zijn uta's. Zijn er betere te krijgen?

Hmmm... Je zou de vraag misschien beter om kunnen draaien, "zijn er nog slechtere te krijgen?" :wink:

Is niet flauw bedoeld, maar mijn ervaring met Utah is vrijwel alleen maar (zeer) negatief: hol en neuzig, flets hoog en scheterig laag. Bovendien ook erg laag rendement. Ik denk dat vrijwel iedere willekeurige andere speaker beter klinkt.

Voordeel: vanaf hier kan het alleen maar beter worden :-D

Succes!

Mr.Jay
4 augustus 2003, 10:26
>Is niet flauw bedoeld, maar mijn ervaring met Utah is vrijwel alleen maar (zeer) negatief: hol en neuzig, flets hoog en scheterig laag. Bovendien ook erg laag rendement. Ik denk dat vrijwel iedere willekeurige andere speaker beter klinkt.
Voordeel: vanaf hier kan het alleen maar beter worden :-D

Helemaal mee eens !
In mijn Twin ( inmiddels beroemd blijkbaar, alhoewel niemand em gehoord heeft :wink: ) zaten oorspronkelijk ook die verfoeide 72Utahs > waardeloos/onbruikbaar, precies zoals PEEVEE omschrijft hierboven.
Probleem is bij een Twin ( meer dan de 40W Fenders ), om goeie speakers te vinden die ook nog eens behoorlijk powerhandling hebben.
Ik heb er nu óf EMI LEGENDS121A in ( voor twin > 150W p.s.t. ), die bevallen redelijk, wel wat penetranter treble op zich, maar in bandverband zorgen ze wel voor duidelijkheid ) óf 2 ouwere Celestion Classic LEad80's > wat ronder en lekkerder qua feel, mooier treble ook.
Beide speakers geven méér rendement uit je Twin > of je dat nodig hebt of zoekt is natuurlijk persoonlijk > ik wél : omdat ik slechts met 2 eindbuizen draai.
In mijn geval zouden ook 2 G12H30's ideaal zijn, moet ik ook nog es proberen, heb ze liggen. Voordeel van de andere speakers is, als ik GROOT moet spelen en die Twin niet genoeg headroom zou hebben ( wat ik me niet voor kan stllen tot nu toe ) > prik ik er even snel de buizen 3 en 4 in > en heb dan die zwaardere speakers ook echt nodig.

Jay

Mr.Jay
4 augustus 2003, 10:30
wat bij mij sowieso al erg helpt is de bright switch uitzetten (met bright aan klinkt t bijna digitaal schel, echt heel lelijk), maar ik heb maar een miezerig boss overdrive dingetje :oops:

Mijn Twin gaat lekker om met scheurgeluid uit zijn eindbuizen + ovedrivepedalen > maar mijn Twin is dan ook niet te vergelijken met een stock silverface > DAAR begint het al mee !
Je tuning en parts zijn heel anders > je noemt zélf al die brightswitch.
Nou, ik gebruik em wel degelijk, maar er hangt ook wat anders aan/in.
een warmere SM cap en keuze uit 2 andere waardes dan de originele 120 pf.
Verder heeft AL ook al aangegeven, als je de versterker qua parts wat warmer tunet, krijg je aangenamere vervormingssound.
Ik zou als ik jou was en je kritischer naar je Twin bent gaan luisteren deze beslist laten aanpassen > zéker minimaal blackfacen.

Jay

RadiuS
4 augustus 2003, 12:50
bedankt voor de reactie. ik was zeker van plan om dat in de toekomst te laten doen, maar voorlopig ben ik nog wel tevreden. moet eerst ook wat meer geld hebben :-(

Allard
4 augustus 2003, 13:10
Moet ik als ik mijn buiszen er uit haal ook een aanpassing bij de Twin uitvoeren? En begrijp ik het goed als jij nog twee fijne speakers voor mij heb liggen?

Mr.Jay
4 augustus 2003, 18:14
Moet ik als ik mijn buiszen er uit haal ook een aanpassing bij de Twin uitvoeren?

Ligt eraan hoeveel buizen je eruit haalt :-D


>En begrijp ik het goed als jij nog twee fijne speakers voor mij heb liggen?

weet ik niet. Is dat zo ?

Jay

PeeVee
5 augustus 2003, 14:00
Ik dacht dat Steven zei dat jij die Emi's weg deed John?...

SteavisSmokin
5 augustus 2003, 17:12
huh, heb ik dat gezegd?! :???:

PeeVee
6 augustus 2003, 18:09
huh, heb ik dat gezegd?! :???:

Heb het nog even opgezocht maar was jij inderdaad niet. In onderstaande thread had jij het wel over speakers, maar het was "IAM" die een opmerking maakte over Jay's Emi's, pardon.

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=18306

Mr.Jay
16 augustus 2003, 12:27
jay's twin schijnt redelijk super te scheuren (hoe erg weetk ook ni)

jay in 3...2...1..


Sorry > wat later i.v.m. vakantie.
Mijn Twin "scheurt" niet zonder pedaaltje. Maar hij klinkt wel crunchy en vet. Nog steeds met flink volume uiteraard, maar wél perfect in balans voor in een potige band.
Dus hij klinkt niet zo clean, braafjes, stug en schril zoals de meeste stock-silverface-overbekende twins dit wél doen. Goeie speakers blijven belangrijk. Hieronder vallen NIET die Utah's.
Het blijft zoals alle éénknl. vintage amps een one-sound amp, goed stuurbaar met pedaaltjes.
Als je meerdere verschillende sounds uit zo;n bak wilt halen, koop dan beter een moderne amp.
Zoals Peevee ergens anders nog vermeld : ik lever wél mijn cleane headroom iets in. Maar ik speel toch nooit clean so what.

o ja......ik doe (nog) géén 12"-speakers weg, ben nl. weer vanalles uit aan het proberen. Heb inmiddels ook weer een nieuwe gebruiksmogelijkheid voor mijn div. 12" ers aangeschaft, dus volop kansen !

Jay

PeeVee
17 augustus 2003, 21:38
o ja......ik doe (nog) géén 12"-speakers weg, ben nl. weer vanalles uit aan het proberen. Heb inmiddels ook weer een nieuwe gebruiksmogelijkheid voor mijn div. 12" ers aangeschaft, dus volop kansen !

Och ja... da's waar... was ik al weer vergeten... probeer je het nog een beetje geheim te houden Jay, dat je stiekum op je kamertje boven aan een "blondje" zit te frunniken?!... :-D