PDA

View Full Version : Donkerbruin over ge-oliede body?



Brum
18 april 2018, 09:28
Ik heb een vraagje aangaande een strat, die ik wat donkerder wil oliën cq waterbeitsen. Betreft een elsen body, die al reeds dun is ge-olied.

https://www.mupload.nl/img/06hjgsav.jpg

De bedoeling is om 'm ongeveer een kleur te geven als de gitaar in dit clipje, wat ik erg mooi vind icm de esdoorn hals/toets. Alleen dan wel een meer matte afwerking:


https://www.youtube.com/watch?v=oK9IVy43dqY

Mijn vraag/vragen is/zijn, moet ik de body weer ontdoen van z'n oude olie laag en dus afschuren? Of kan ik er gewoon overheen werken met bijv. Clou waterbeits? Of met donkere olie? Ik wil wel echt of oliën, of waterbeitsen. Wat ik uiteraard niet wil is de gitaar compleet verneuken, maar heel erg zuinig ben ik er dan ook weer niet op, dus toch enigszins trial & error, met in het achterhoofd dat ik een eventueel niet zo'n mooi resultaat vrij makkelijk kan oplossen. Ik ben echter een leek in het lakken/oliën/beitsen/etc., maar ook het eventuele schuren. Mocht ik ook wel moeten schuren, wat kan ik dan het beste gebruiken qua schuurpapier?

no 1 hops
18 april 2018, 11:15
naar mijn idee gaan olie en waterbeits niet samen.
wil je het houd kleuren zal je denk ik tot op het hout moeten schuren zodat het hout de kleur kan opzuigen.
misschien een optie om Danish oil te proberen.
deze heeft o.a. ook flesje met kleurstof waarmee je de olie een transparante kleur geeft.
echter kan het er dan weer op lijken alsof je een rokersaanslag op je gitaar hebt.

persoonlijk? ik zou schuren , kleuren en dan afwerken met olie of lak

Brum
18 april 2018, 17:40
Rokersaanslag finish, ik geloof dat ik het wel kan waarden en ik ben niet eens een roker.:crazyhappy: Maar ik begrijp dat het wel sowieso schuren wordt dus. Welke korrel zou ik daar voor moeten gebruiken? Het is op zich maar een heel dun laagje olie wat er op/in zit. Korrel 600, of ook een kwestie van trial & error?