PDA

View Full Version : Donkerbruin over ge-oliede body?



Brum
18 april 2018, 09:28
Ik heb een vraagje aangaande een strat, die ik wat donkerder wil oliën cq waterbeitsen. Betreft een elsen body, die al reeds dun is ge-olied.

https://www.mupload.nl/img/06hjgsav.jpg

De bedoeling is om 'm ongeveer een kleur te geven als de gitaar in dit clipje, wat ik erg mooi vind icm de esdoorn hals/toets. Alleen dan wel een meer matte afwerking:


https://www.youtube.com/watch?v=oK9IVy43dqY

Mijn vraag/vragen is/zijn, moet ik de body weer ontdoen van z'n oude olie laag en dus afschuren? Of kan ik er gewoon overheen werken met bijv. Clou waterbeits? Of met donkere olie? Ik wil wel echt of oliën, of waterbeitsen. Wat ik uiteraard niet wil is de gitaar compleet verneuken, maar heel erg zuinig ben ik er dan ook weer niet op, dus toch enigszins trial & error, met in het achterhoofd dat ik een eventueel niet zo'n mooi resultaat vrij makkelijk kan oplossen. Ik ben echter een leek in het lakken/oliën/beitsen/etc., maar ook het eventuele schuren. Mocht ik ook wel moeten schuren, wat kan ik dan het beste gebruiken qua schuurpapier?

no 1 hops
18 april 2018, 11:15
naar mijn idee gaan olie en waterbeits niet samen.
wil je het houd kleuren zal je denk ik tot op het hout moeten schuren zodat het hout de kleur kan opzuigen.
misschien een optie om Danish oil te proberen.
deze heeft o.a. ook flesje met kleurstof waarmee je de olie een transparante kleur geeft.
echter kan het er dan weer op lijken alsof je een rokersaanslag op je gitaar hebt.

persoonlijk? ik zou schuren , kleuren en dan afwerken met olie of lak

Brum
18 april 2018, 17:40
Rokersaanslag finish, ik geloof dat ik het wel kan waarden en ik ben niet eens een roker.:crazyhappy: Maar ik begrijp dat het wel sowieso schuren wordt dus. Welke korrel zou ik daar voor moeten gebruiken? Het is op zich maar een heel dun laagje olie wat er op/in zit. Korrel 600, of ook een kwestie van trial & error?

Qua finish ben ik 's wat Youtube filmpjes gaan kijken en ik kwam op wat filmpjes van Crimson Guitars, waar ik wel vrolijk van werd. Ik heb daar dan ook maar een flesje bruine 'stunning stains' en guitar finishing oil besteld. De filmpjes waren dusdanig bemoedigend dat zelfs ik dat wel aandurf.:) Ik denk dat ik het hiermee wel mooi donkerbruin kan krijgen. Het enige waar ik nog een beetje twijfel bij heb is hoe het gaat lijken op een elsen body, maar dat zien we dan wel weer.

no 1 hops
19 april 2018, 07:57
je hebt een body met weinig tekening in het hout, misschien moet je dat nog eerst accentueren met een kleur aanbrengen en dat dan weer grotendeels wegschuren en dan pas kleuren.
wat ik zou doen is crimson even een mail sturen met deze vraagstelling, misschien hebben zij nog goed advies voor jou. Misschien dat Fred Dons of een van de andere bouwers nog tips voor je hebben?

Brum
19 april 2018, 09:46
Een mooie tekening in het hout zou inderdaad wel mooier zijn, maar het doel is echt gewoon donkerbruin. Echt een mooie tekening zit er nu ook al niet in en om eerlijk te zijn, het is maar een bijeengeraapt stratje.

Ik ga in ieder geval dit weekend beginnen met schuren. Ik denk eerst maar met wat groffer schuurpapier en daarna nog een keertje er overheen met wat fijner schuurpapier. Volgende week zullen die flesjes wel binnen komen schat ik in. Ben heel benieuwd wat dat gaat opleveren. Mocht het op deze gitaar goed uitpakken, dan overweeg ik ook m'n tele op dezelfde manier te doen. Die is nu ook ge-olied, maar mag van mij ook wel wat donkerder. Of misschien dat ik op die gitaar 's iets van cherry red ga proberen, gezien het een mahonie body is.

Bedankt voor de adviezen. Blij toe dat ik in ieder geval niet met waterbeits ben gaan kliederen over de olie laag. Ik zal t.z.t. het resultaat hier nog wel laten zien.:)

fred dons
19 april 2018, 09:51
elzen is niet zo'n mooie houtsoort voor stains, het is meestal nogal saai, de kleur in het filmpje zit overigens tegen onverdund amber aan wat een meer honingachtige tint heeft
gitarrenbastler verkoop ook transparant bruine Cellulose, in de meeste gevallen (altijd even testen) kun je dat over een bestaande geoliede Body spuiten echter je zult weinig controlle hebben over de tint
ik werk zelf het liefst met de stains van stewmac die onverdun met wax of olie gemengd kunnen worden (of lak) maar het mooiste resultaat is de stain direkt op de kale Body aanbrengen (en dan kun je het verdunnen met water of alcohol voor de juiste tint)

fred dons
19 april 2018, 09:52
btw ik zou eerst proberen met thinner de olie laag te verwijderen, is een stuk makkelijker dan schuren en dan hoef je alleen maar het laatste stukje te schuren (320 grit tot 400 grit)

Brum
19 april 2018, 10:08
Top! Da's een goeie tip. Scheelt nogal schuren. Ga ik doen!:ok:

Qua kleur in dat clippie heb je wel gelijk. Zit wel iets amber-achtigs in. Ik had het idee dat het ook door de houtsoort komt? Het is ook niet perse DE kleur waar ik naar toe wil. Ik wil een beetje het idee hebben of ik bij m'n opa en oma thuis kom qua meubels, dat idee.:) Misschien is het clipje eigenlijk ook niet zo'n goed voorbeeld, maar ik kwam een beetje op het idee door dat clipje. Ik wil in ieder geval die meubel vibe.:) Zoals m'n strat nu is, vind ik 'm maar een beetje mwah...

fred dons
19 april 2018, 10:56
dan kun je met Clou waterbeits (bruin) al een heel eind komen, dat is eigenlijk meubel stain dus wat betreft zit je in de goede hoek :D

het is wel zaak, zoals eerder gezegd, dat je alle olie verwijderd hebt anders loopt de kleur er gewoon af en krijg je een erg vlekkerig resultaat

Brum
20 april 2018, 11:24
Dat stunning stain van Crimson is ook waterbeits, dus ik zit nog steeds in de goeie hoek (hoop ik).:) Ik ben wel overtuigd geraakt van de filmpjes van Crimson, ook wat betreft de olie. Hun olie zou een soort Tung Oil variant moeten zijn, maar dan dunner en beter smeerbaar.

Als ik dit weekend tijd heb ga ik alvast de olie met thinner ontdoen en opschuren. En dan afwachten op een pakketje Crimson. Bedankt voor de tips! Ik denk dat zelfs mij het nu wel gaat lukken.:)

no 1 hops
21 april 2018, 08:01
Als ik dit weekend tijd heb ga ik alvast de olie met thinner ontdoen en opschuren. Doe dat thinner klusje dan wel in de open , lucht in de schaduw, dampen zijn niet gezond, handschoenen aan
o ja, stofkapje bij schuren. ;-)

Brum
26 april 2018, 10:44
Ik heb de gitaar inmiddels behandeld met thinner en een schuursponsje. Lijkt er sterk op dat er zelfs helemaal geen finish op de body zit, ook geen olie. Dat verklaart dan wellicht ook dat ie vrij vlot smerig werd op het gedeelte onder m'n elleboog.. Ik ga 'm vanavond nog even opschuren, wat sowieso wel wijs is denk ik.

Kennelijk zijn ze bij Crimson niet al te snel, of niet erg bedreven met het fenomeen track & trace, want heb nog niks mogen ontvangen noch een track & trace code mogen ontvangen.:dontgeti: Afwachten maar effekes...

Dat thinner is wel fijn spul joh! Het hoeft helemaal niet zo duur te zijn.:hippie:

edit: Bij nader inzien lijkt ie toch wel behoorlijk bleker geworden. Zal dus toch een laagje olie op hebben gezeten. Da's zo stom ey, schijn je veel beter te kunnen zien als de thinner verdampt is.:hide:

Brum
28 april 2018, 11:38
De body is kaal en de beits en olie inmiddels binnen. Maar ik heb nog wel een praktisch vraagje. Namelijk, wat zou ik het beste gebruiken om de beits en olie aan te brengen? In de filmpjes van Crimson gebruikt ie iets van industriele poets cq handdoekpapier. Goeie optie? Of neem ik een oud t-shirt of iets dergelijks? Bij een t-shirt lijkt het me wel dat ik veel beits verlies door het absorptievermogen, maar als het beter werkt...

D3nnis
28 april 2018, 18:52
Je hebt maar een klein stukje t shirt nodig, toch?
Denk dat het dan wel meevalt met het verlies.
Ik zou geloof ik geen gekleurd t shirt gebruiken, liefst gewoon wit zou ik zeggen.

Brum
28 april 2018, 19:48
Het is inderdaad een t-shirt geworden, kon niet wachten. Wel een grijze, maar is goed gekomen.;) Het is niet helemaal egaal geworden, had ik op zich ook niet verwacht. Maar ik vind het wel wat hebben, sommige stukken wat lichter. Zijn nu twee lagen beits overheen gegaan. Morgen de eerste lagen olie, even kijken hoeveel lagen ik nodig heb voor een mooi resultaat. Wel een goeie donkerbruine kleur, ben er wel al tevreden mee voor zover.

edit: De eerste laag olie zit er nu op en ik moet zeggen dat het resultaat er al best mag zijn. Ik had een iets wat meer amateuristisch resultaat verwacht, maar dat valt echt alleszins mee. De body was natuurlijk bepaald niet nieuw meer, dus ook nogal wat gebruikssporen. Maar dat maakt het er mijns inziens alleen maar mooier op met een nieuw kleurtje. Krijgt helemaal de meubelvibe die ik wel kan waarderen.:p En echt schijtgemakkelijk, echt iedereen kan het. Lekker kliederen in het schuurtje op de zondagochtend met op de achtergrond oldschool Annihilator op de iPod.:) Zit nu alleen nog te twijfelen welk element ik straks ga gebruiken. Een BK Crawler, of toch de SD 59'/custom hybrid...

Brum
30 april 2018, 09:41
Dit is het resultaat. Ben er wel tevreden mee, toch zeker voor een eerste keer. Er zitten wat vlekken in, maar dat zit wel echt vrij diep in het hout en krijg ik er niet zomaar uit. Mij storen ze ook niet, want geeft een geleefde indruk. Oh ja, ik ben geen fotograaf. Laat dat duidelijk zijn.;)

https://www.mupload.nl/img/izqqh2.jpg

https://www.mupload.nl/img/gs9ys8ck4ld2i.jpg

Nogmaals dank voor de tips! Was leerzaam en ik denk al aan een volgend projectje.:)

no 1 hops
30 april 2018, 11:11
wat ik zo zie lijkt het prima gelukt, misschien was een optie geweest weer schuren en dan weer behandelen, maar ik zou het verder zo laten.

D3nnis
30 april 2018, 19:27
Kijkt niet verkeerd!

Maar wat ik niet begrijp, waarom én een slagplaat, én zo'n gigantische control cavity afdekplaat aan de achterkant? Mis ik iets?

Napoje
30 april 2018, 19:54
Anus bruin. Netjes hoor.

Fusion
30 april 2018, 19:57
Anus bruin voor de gigantische cavity uiteraard.

Napoje
30 april 2018, 20:02
Dat is weight relief dendrienus. Dan wordt de gitaor leichter. Dan hoaf dn kaerel nie so zwoar te tellen.

D3nnis
30 april 2018, 20:12
Weight relief....ja, kan, maar dan kan ie nog groter :)

Plant
30 april 2018, 20:19
Maar wat ik niet begrijp, waarom én een slagplaat, én zo'n gigantische control cavity afdekplaat aan de achterkant? Mis ik iets?

Dat dacht ik dus ook toen ik de foto's zag. Zit er actieve elektronica (een preamp) met batterij in de control cavity of zo?

Erik de Perik
30 april 2018, 22:04
Ik vind het altijd knap als mensen linkshandig spelen.

Brum
30 april 2018, 22:11
Nope. Het is eigenlijk een rear loaded H-S-S strat. Ik kon niet zoveel met het midden- en nek element, dus eruit gesloopt, evenals de twee voor mij nutteloze potmeters. Maar ja, dan blijven er wel erg veel kijkgaatjes over, dus slagplaat gescoord. Beetje een hybride geworden zeg maar.

Nou kijk ik niet dagelijks naar mijn anus (bij nader inzien, ik kan me eigenlijk niet herinneren wanneer ik dat wel heb gedaan). Maar ik maak me er hard voor dat mijn anus niet bruin is en zo wel, dan heb ik mijn billetjes niet goed afgeveegd.

De olielaag/lagen wil/willen maar slecht goed uitharden trouwens. De gitaar bleef een licht stroperig aanvoelen, zonder dat er er verder nog wat af kwam. Vanavond met een oude handdoek nog even flink over de stroperige plekken wezen wrijven en toen zat er toch nog aardig wat bruin in de handdoek. Is nu wel een stuk minder stroperig, voelt een stuk gladder aan en je ziet er verder niets aan, ook geen kleurverlies.

Brum
30 april 2018, 22:12
Ik vind het altijd knap als mensen linkshandig spelen.

Dat heb ik met rechtshandig spelen. Geen idee hoe mensen dat voor elkaar krijgen.

D3nnis
30 april 2018, 22:34
Nope. Het is eigenlijk een rear loaded H-S-S strat.

Ahh, dus de control cavity is dan zo groot zodat de kabel vanaf de halselement positie naar de control cavity kan komen?
Zelf zou ik denk ik proberen om met een lange boor via de neckpocket een gat te boren zodat de 3 pickup cavities met elkaar verbonden zijn, en dan van de brugpickup cavity naar de control cavity boren, maar dat is (serie)productietechnisch misschien niet zo handig.

Erik de Perik
30 april 2018, 22:34
Nope. Het is eigenlijk een rear loaded H-S-S strat. Ik kon niet zoveel met het midden- en nek element, dus eruit gesloopt, evenals de twee voor mij nutteloze potmeters. Maar ja, dan blijven er wel erg veel kijkgaatjes over, dus slagplaat gescoord. Beetje een hybride geworden zeg maar.

Nou kijk ik niet dagelijks naar mijn anus (bij nader inzien, ik kan me eigenlijk niet herinneren wanneer ik dat wel heb gedaan). Maar ik maak me er hard voor dat mijn anus niet bruin is en zo wel, dan heb ik mijn billetjes niet goed afgeveegd.

De olielaag/lagen wil/willen maar slecht goed uitharden trouwens. De gitaar bleef een licht stroperig aanvoelen, zonder dat er er verder nog wat af kwam. Vanavond met een oude handdoek nog even flink over de stroperige plekken wezen wrijven en toen zat er toch nog aardig wat bruin in de handdoek. Is nu wel een stuk minder stroperig, voelt een stuk gladder aan en je ziet er verder niets aan, ook geen kleurverlies.

Er zijn adressen om je anus te laten witten dus laat dit je niet afremmen...! :)
Mijn ervaring met waterbeits is dat plekken die niet goed pakken niet goed schoon zijn oftewel ontdaan van tegen er eerst op of in zat.


Dat heb ik met rechtshandig spelen. Geen idee hoe mensen dat voor elkaar krijgen.
Nou..... ik kan je melden dat dit dan weer vloeibaar gaat.

Brum
1 mei 2018, 11:23
De anus doet wat ie moet doen, namelijk het tegenhouden van enig ongemak in den onderbroek en het loslaten van ditzelfde ongemak op plek van bestemming. Dus ja, de kleur, het zal me aan m'n reet roesten verder...

De olielaag wil nog steeds niet geweldig uitharden. Ik ben ook bang dat ik simpelweg te ongeduldig ben geweest en er te snel een tweede laag olie overheen heb gesmeerd. De body was verder wel goed kaal, ik denk niet dat het daar aan ligt. Schoongemaakt met thinner, geschuurd, weer wat plekjes afgedaan met thinner, weer geschuurd, etc. Net zolang tot alles kaal was. Ik denk dat ik het droogproces wat onderschat heb. Op het flesje stond twee tot vier uur, maar ongeduldig dat ik was heb ik er na een uurtje of twee alweer een tweede laag overheen gekliederd. Ik wacht het een week af, kijken of het dan wel ingedroogd is. Zo niet, dan ga ik waarschijnlijk toch doen wat ik op zich al langer wilde, namelijk een body bestellen bij Warmoth, helemaal kaal, rear loaded en alleen een gat voor een brughumbucker. En dan weer beitsen en oliekliederen natuurlijk.:D Achteraf gezien had ik dit beter in één keer kunnen doen, in plaats van een body scoren via Ebay. Zat geen floyd cavity op en ja, die twee andere elementen...

no 1 hops
1 mei 2018, 11:33
je zou kunnen proberen een rol staalwol 4 x 0 te kopen ( altijd handig dit spul) en hem hiermee met de nerf mee af te nemen.
zal alles wat plakken blijft meenemen.
kijk eens op de verpakking van de olie waarmee je kwasten e.d. schoon moet maken, white spirit/terpentine of zo.
je kan dan ook een schaaltje daarmee vullen en dan een pluk staalwol hierin dopen en dan gaan 'schuren'

de overtollige olie lost dan op en gaat er dan makkelijker af.

laat de body hierna rustig een week luchten en kijk of je de kleur dan nog acceptabel vind.
anders behandel je hem dan nog een heel dun weer.

die plakkeurigheid is voor mij altijd de reden geweest om Rustin's Danish oil te gebruiken.
daar zit o.a. ook was in dat beter uithardt en je goed kunt uitpoetsen en minder plakkerig is en minder stof aantrekt.
gebruik het altijd voor rosewood achtige toetsen en die plakken echt niet

Brum
1 mei 2018, 13:38
Als ik zo links en rechts lees op het internet, dan zijn de antwoorden weinig bemoedigend. Wordt veelal van een droogtijd van wel twee week gesproken en dan is het nog geen garantie dat het daar aan ligt...:dontgeti: Ik wacht in ieder geval nog wel twee weekjes en zal in het geval het dan nog niet geweldig uitgehard is 's wat proberen met staalwol.