PDA

View Full Version : Leuke basgitaar voor gitarist, suggesties?



gitaarmike
12 april 2018, 17:42
Hallo gitaarvrienden,

Ik ben op zoek naar een leuke bas (4 snarig) voor erbij. IK ben gitarist en heb totaal geen verstand van wat een beetje een leuke bas is.

Ik wil de bas gaan gebruiken voor opnames(verder niet de ambitie om heel goed te worden op de bas) , stijlen van clean,pop,blues tot hard rock.

Mijn budget ligt rond de 250 euro. Ik wil er niet teveel aan uitgeven.

Wat zouden jullie mij aanraden?
Mvg,
Michael

Brad
12 april 2018, 17:48
Misschien deze Mike. Een Squier Jaguar short scale bass. Met een wat kortere mensuur, speelt dus makkelijker.

https://www.bax-shop.nl/elektrische-basgitaren/squier-vintage-modified-jaguar-bass-special-ss-candy-apple-red

maxdb
12 april 2018, 20:38
Hallo gitaarvrienden,

Ik ben op zoek naar een leuke bas (4 snarig) voor erbij. IK ben gitarist en heb totaal geen verstand van wat een beetje een leuke bas is.

Ik wil de bas gaan gebruiken voor opnames(verder niet de ambitie om heel goed te worden op de bas) , stijlen van clean,pop,blues tot hard rock.

Mijn budget ligt rond de 250 euro. Ik wil er niet teveel aan uitgeven.

Wat zouden jullie mij aanraden?
Mvg,
Michael

Ik zou 2e hands kijken, er word heel veel aangeboden voor een stuk minder dan je budget. Ik heb laatst een oude Aria pro2 gescoord met een actie van een centimeter, even afgesteld naar mijn wens, heel laag dus, klinkt en speelt prima voor de zelfde doeleinden als jij wil. Ik prik hem in de geluidskaart, beetje eq en compressie erop, vette bas in de opnames! Ook oude Yamaha's kan ik aanbevelen.

telecastermaster
12 april 2018, 21:16
Ook oude Yamaha's kan ik aanbevelen.

Nieuwe ook, hoor. Yamaha heeft eigenlijk altijd een uitstekende kwaliteit-prijs verhouding.
Ben dan ook een Yamafiel..

D3nnis
12 april 2018, 21:38
Een van de Ibanez soundgear modellen wellicht?

telecastermaster
12 april 2018, 21:40
Ja, ook leuke basjes.

Ik kan deze uit eigen ervaring zeer aanbevelen.
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-bas/m1270178424-tk-hohner-professional-the-jack-headless-bas.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Ik heb er zelf inmiddels 15 jaar een in mijn bezit.
Voor 200 euri een koopje.

Plant
13 april 2018, 00:23
Nieuwe ook, hoor. Yamaha heeft eigenlijk altijd een uitstekende kwaliteit-prijs verhouding.
Ben dan ook een Yamafiel..

Yamafiel :D Maar het is zo, ik heb al jaren een instap BB modelletje en de RBX instappertjes deugen ook.

Erik de Perik
13 april 2018, 00:40
Een Jack & Danny van de Music Store natuurlijk. Uitstekende prijs/kwaliteit. Zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Jack-Danny-PB-Black-Highgloss/art-BAS0000912-001

guitarkid2
13 april 2018, 10:54
Nieuwe ook, hoor. Yamaha heeft eigenlijk altijd een uitstekende kwaliteit-prijs verhouding.
Ben dan ook een Yamafiel..

BBG4 actief alhier

Tweedehands yahammaaaha zeker een aanrader imo

gitaarmike
13 april 2018, 12:52
Thanks voor de suggesties allemaal. Ik ga eens kijken. Maakt het nou heel veel uit of ik voor 250 euro een nieuwe squier bass koop of een tweedehands rond dat bedrag? Die bassen klinken allemaal hetzelfde voor mij joh :P

Bates15
13 april 2018, 18:18
https://www.premierguitar.com/articles/23506-sire-marcus-miller-v--review

Sire Millee v7 worden bijzonder goed ge-reviewed. Ik ga er binnenkort 1 proberen.

D3nnis
13 april 2018, 18:28
Goede bassen inderdaad, die sires. Klinken erg lekker vind ik.

telecastermaster
14 april 2018, 00:15
Maakt het nou heel veel uit of ik voor 250 euro een nieuwe squier bass koop of een tweedehands rond dat bedrag? Die bassen klinken allemaal hetzelfde voor mij joh :P

In het eerste geval ga je zelf voor de afschrijving betalen. In het tweede geval heeft de ander dat al voor je gedaan.

Maar het is ook leuk om een heel nieuw instrument te bezitten waar geen enkel krasje op zit. :)

Brad
14 april 2018, 00:21
En je hebt garantie met een nieuw instrument.

Napoje
14 april 2018, 00:42
Ja want ze breken nogal vaak door midden die bassen

Brad
14 april 2018, 01:09
Nee dat niet, maar de elektronica kan gebreken gaan vertonen om maar wat te noemen.

Erik de Perik
14 april 2018, 01:19
Gewoon die Jack & Danny Doet in niets onder voor een Squier... op de prijs na dan.

Casual Ruud
15 april 2018, 17:32
Ik kan een Sterling Sub van harte aanbevelen. Nu nieuw niet meer te krijgen binnen je budget, tweedehands wel als je goed zoekt. Lekkere punch ook. Zoek maar eens reviews op. Staan erg goed aangeschreven.

Napoje
15 april 2018, 22:42
OLP MM2 4-String Stingray Bas, Metallic Blue
http://link.marktplaats.nl/m1272150888?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_

steeferdesteef
16 april 2018, 11:42
Gewoon een P of een J kopie. Niet te veel knoppen.
Ik ben fan van de Yamaha BB's. Vaak ook wel goedkoop te vinden.

D3nnis
16 april 2018, 15:17
Ok, het is een 5-snaar, maar....
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-bas/m1274323222-mtd-kingston-artist-5-string.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Ik heb zelf sinds 2002 de 5-string Heir van MTD, is zeg maar hetzelfde, maar dan met extra J element.
Het is geen "gitaristen-bas" maar echt een "bassisten bas".
En een koopje voor €250,-.

gitaarmike
23 april 2018, 11:48
Bro, dat is EN een vijf snaar EN een echte "bassisten bas" . Dat zoek ik niet :P.

gitaarmike
23 april 2018, 11:49
Thanks voor de suggesties allemaal.

D3nnis
23 april 2018, 12:23
Bro, dat is EN een vijf snaar EN een echte "bassisten bas" . Dat zoek ik niet :P.Weet ik :)
5-snaar kan ik me nog indenken dat je daar niet op zit te wachten.
Maar als je geen "echte" bas wilt (komt vaker voor), dat heb ik nooit zo goed begrepen.
Vergelijkbaar met een piezo in je elektrische gitaar frotten en denken dat je dan een akoestische gitaar hebt en zo. Of een octaver gebruiken en denken dat je bas speelt.
Allemaal surrogaat.

Nee, geintje natuurlijk, maar de reden dat ik deze tóch even noemde is dat als je deze 5-snaar binnen budget vindt, dit met een 4-snaar ook zou moeten lukken.

Voor ik de MTD bas had, had ik een bass collection. Niet verkeerd, en een zeer geduchte concurrent voor de ibanez soundgear bassen.
Deze mtd echter, stak er met kop en schouders bovenuit.

Zodoende, aldus. :)

matty
24 mei 2018, 22:48
Check de Gretsch ook eens. Die zijn nieuw 250 euro ofzo en die kerel van royal blood weet er aardig weg mee :)

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

gitaarmike
9 juni 2018, 13:21
Het is een yamaha geworden, heb ik al een tijdje. 110 euro op marktplaats ofzo. Doet het echt prima voor wat ik ermee wil, maakt een bas geluid in cubase. Dus ik ben blij :P

Brad
9 juni 2018, 13:34
Leuk dat je iets gevonden hebt waar je tevreden mee bent, en ook nog voor een goede prijs. Wat bedoel je met "maakt een basgeluid in Cubase''? Zit er ook een usb uitgang op zodat je hem rechtstreeks op de pc kunt aansluiten?

gitaarmike
9 juni 2018, 14:10
Nee joh, ik gebruik het ding icm pod farm of amplitube als ik eens zin heb om wat op te nemen. Dan is het wel leuk om ook een bas bij de hand te hebben, om dat frequentiegebied op te vullen. Maar het mag geen naam hebben als je het vergelijkt met een echte bassist he :)

motorhan
13 juni 2018, 15:09
Ik ben ook aan het kijken of een basgitaar iets voor me is, en wil daarom niet te veel uitgeven. max 250.00 Op Mp staan er wel verschillende en ik heb geen idee wat je ervan mag verwachten.
En de meesten aanbieders zitten hier ver uit de buurt en ze willen ook niet allemaal opsturen. kan ik me wat bij voorstellen.

Maar is zo'n Jack en Danny echt wel wat want voor die prijs kun je nog geen onderdelen kopen om er zelf 1 te maken lijkt me.

met vr gr
Han

Erik de Perik
13 juni 2018, 15:38
Ik ben ook aan het kijken of een basgitaar iets voor me is, en wil daarom niet te veel uitgeven. max 250.00 Op Mp staan er wel verschillende en ik heb geen idee wat je ervan mag verwachten.
En de meesten aanbieders zitten hier ver uit de buurt en ze willen ook niet allemaal opsturen. kan ik me wat bij voorstellen.

Maar is zo'n Jack en Danny echt wel wat want voor die prijs kun je nog geen onderdelen kopen om er zelf 1 te maken lijkt me.

met vr gr
Han

Ik ken een paar lui die en J&D bas gekocht hebben en daar zeer tevreden over zijn. Eentje heeft er later wel Fender pups op gezet. Heb er zelf ook eentje gekocht voor een kennis en die was bijna prima, moest alleen de halspen iets lossen.

twoerd
14 juni 2018, 11:15
Er zijn veel (bas)gitaren die ongebruikt zijn en je voor een prikkie kan overnemen. Ik heb via rondvragen op twitter een basgitaar gevonden die ik kan overnemen voor 50 euro. Een Samick XB4 30-B. Het zegt me niet zo veel maar ach, voor dat geld. Het is ook puur dat we op de sportvereniging een gezelligheidsbandje hebben en er geen bassist is.

mrweird
14 juni 2018, 13:11
Ik heb een Rockson jazzbas. Nog geen 80 euro nieuw. Doet 't prima voor af en toe baslijntje inspelen in m'n homestudio.

motorhan
2 juli 2018, 12:36
Ik ken een paar lui die en J&D bas gekocht hebben en daar zeer tevreden over zijn. Eentje heeft er later wel Fender pups op gezet. Heb er zelf ook eentje gekocht voor een kennis en die was bijna prima, moest alleen de halspen iets lossen.

Ik heb inmiddels zo'n J&D gekocht. gitaar ziet er netjes afgewerkt uit. Maar wat tegenvalt is een behoorlijke brom, als je de brug aanraakt of de snaren is het weg dus lijkt me een aarde probleem.

Maar hoe krijg je de brug netjes geaard met een onzichtbaar draadje.
Er zit geen luikje aan de achterkant en er lijkt ook geen verbinding tussen de onderkant brug en de openingen onder de slagplaat te zijn.

Hoe doen jullie dat.

Natuurlijk kan ik hem terug sturen maar dat is weer zo'n gedoe en voor die 100.00€ kun je er wel wat mee experimenteren.

De versterker is aangesloten op een geaard stopcontact net als de andere versterker voor de gewone gitaar.

Met vr gr
Han

Erik de Perik
2 juli 2018, 19:51
Als de brom verdwijnt zodra je de brug of snaren aanraakt dan is 'ie dus goed geaard. Bedenk wel dat het waarschijnlijk enkelspoel elementen zijn.

motorhan
3 juli 2018, 09:00
Als de brom verdwijnt zodra je de brug of snaren aanraakt dan is 'ie dus goed geaard. Bedenk wel dat het waarschijnlijk enkelspoel elementen zijn.

Oh Ik dacht juist van niet, dan maar eens aan bekleden met koper folie denken. wellicht dat, dat verbetering geeft.

Met vr gr
Han

Erik de Perik
3 juli 2018, 09:42
Je aardt de gitaar via jouw lichaam. Vandaar ook die gevallen van (bijna) elektrocutie.

motorhan
3 juli 2018, 13:06
Je aardt de gitaar via jouw lichaam. Vandaar ook die gevallen van (bijna) elektrocutie.

Dat begreep ik wel maar ik dacht dat niet alle metalen delen met elkaar verbonden zouden zijn. Bij een vorige Fender hielp het shielden van de uitsparing en de grondplaat.

Met vr gr
Han

twoerd
6 juli 2018, 09:09
In plaats van een nieuw topic te openen plaats ik hem even hier: is dit inderdaad een mooi kansje op een prima beginnersbas voor weinig? https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-bas/m1292320636-ibanez-gsr200-met-fluoriserende-gele-snaren-met-tas.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

Erik de Perik
6 juli 2018, 10:27
Lijkt mij wel ja al heb ik geen ervaring met zo'n bas. Die Ibanez dingen doen altijd wel wat ze moeten doen, blijven op stemming etc.

dejohan
6 juli 2018, 11:25
Met 75 euro meer heb je wel een nieuwe. Ik denk ook dat het een actieve bas is. Lijkt me sterk dat daar een goeie preamp in zit.

twoerd
6 juli 2018, 11:35
Met 75 euro meer heb je wel een nieuwe. Ik denk ook dat het een actieve bas is. Lijkt me sterk dat daar een goeie preamp in zit.

Het idee is dat ik hem voor 80 koop, niet 125.

Basvarken
6 juli 2018, 16:40
voor 100 euro mag ie weg staat er

D3nnis
6 juli 2018, 18:19
Het idee is dat ik hem voor 80 koop, niet 125.Het idee snap ik wel, maar waarom iemand zo'n ding weg zou doen voor 40% van de nieuwprijs is mij nog een raadsel.
De €100,- leek mij al vrij schappelijk.

twoerd
7 juli 2018, 15:15
Hij heeft in een bericht tegen mij gezegd dat ie voor 80 weg mag, maar misschien is hij gaan twijfelen want ik krijg geen reactie meer. (Ik heb dan liever dat iemand gewoon zegt: ik ben van gedachten verwanderd ik wil er toch xxx euro voor). Naja anders kijk ik toch rustig verder, er zijn zo veel prima bassen op MP.

D3nnis
7 juli 2018, 15:20
Ja, dat is waar; niet zo netjes dat ie niet meer reageert.

harryw
7 januari 2019, 14:23
hier nog een yamafiel, het gaat niet over.
en je kunt er heel oud mee worden..

the sure thing
24 maart 2019, 09:14
2e hands Yamaha kopen.


Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalkpoeder

postbus31
24 maart 2019, 11:13
Tweedehands Hammer Slammer PJ. Bast voor deze gitarist iig meer dan prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ZsaZsa
3 juli 2019, 20:32
Naar aanleiding van dit topic en een vraag van mijn zoon naar een beginnersbas gekeken naar die J&R bassen. Uiteindelijk wilde hij een jazzbass en heb ik een Harley Benton aangeschaft. 99 euro! Dat ze dat voor het geld kunnen maken! Speelt gewoon prima weg en klinkt goed.

Erik de Perik
4 juli 2019, 00:43
Misschien leuk om er in dit topic wat over te vertellen...?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?175297-Vette-goedkope-gitaren

telecastermaster
4 juli 2019, 16:32
Ik heb vorig jaar deze bas op de kop getikt: een Yamaha RBX A2. Zo'n lichtgewicht bas.
Ik had de gitaarversie al en was daar zeer over te spreken en na enig zoeken de basversie erbij gekocht voor 250 euro.
Erg fijn ding. Speelt heel lekker met zijn lage gewicht en vlakke toets.
Als je daar nog eens tegen aanloopt: probeer hem!


http://www.guitarsite.com/news/images/guitar/rbx4a2.jpg



https://images.reverb.com/image/upload/s--BBpv5q0I--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1487568839/vw4fcfuwomgpsinu42ad.jpg