PDA

View Full Version : Gelakte maple toets vs droge rosewood toets



Braml
12 april 2018, 10:26
Hoi mensen,

Ik ben mega gek op mn usa strat, ik heb hem nu een jaar of 5. Hij heeft me destijds veel te veel geld gekost (voor een 20 jarige arme student) en ik speel er nog altijd erg veel op. Hij heeft een gelakte maple toets en klinkt erg goed.

Nu heb ik een half jaar terug een mexicaanse blacktop telecaster gekocht met rosewood toets en ik betrap mezelf erop dat ik de bespeelbaarheid hiervan begin te prefereren. Thuis maakt het weinig uit, maar bij optredens (waar een hoop bier en zweet aan te pas komt) is de gelakte maple toets van mn strat wat te glibberig denk ik, bij solo's speelt dat niet fijn voor mij. De rosewood toets van mn tele is wat 'droger' en speelt bij solo's veel fijner.

Nu is mn tele een fantastische aankoop geweest (En hij kostte me ook nog veel minder dan mn strat), maar ik wil mn strat natuurlijk ook nog wat lovin' geven. Ik zit wel te kijken naar rosewood halzen voor stratocasters, maar die zijn zo duur! nu kwam ik onlangs op het internet een filmpje tegen over het verwijderen van de laklaag van een maple toets, de beste man deed dit met een scheermesje. Zie het filmpje hier onder:

https://www.youtube.com/watch?v=CemeXExPYOk&t=1s

Zou de toets hierdoor iets minder glibberig aan gaan voelen? Ik las al ergens anders dat je toets dan gauw smerig wordt, maar lijkt me niet zo erg, ik hou wel van een verweerde look. Ik lees ook dat dit de tone behoorlijk ten goede komt, maar dat zal wel meevallen denk ik? De vraag is ook een beetje of het wel goed is voor je hals om de lak eraf te halen (alleen van de toets), hij zal er wel kwetsbaarder van worden?

Ben benieuwd of er onder jullie mensen zijn die de lak van hun maple toets verwijderd hebben, en wat jullie ervaringen daarmee zijn.

benwave
12 april 2018, 10:48
Ik zou zeggen begin er niet aan zonder enige vorm van ervaring.
Misschien helpt het al qua spelen als je met fijn staalwol de toets opschuurt Dus even het echte hoogglans eraf.
Doe dan ook gelijk de achterkant je weet niet wat je meemaakt
Dus polijst staalwol (0000)niet dat spul van je moeder haar pannen

Brum
12 april 2018, 14:15
Voordat je met mesjes gaat beginnen en misschien wel dingen onherstelbaar beschadigd, lees dit topic ook even door. Staan goeie tips in:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163417-Maak-die-hals-minder-plakkerig!-Uitleg-met-foto-s!

Braml
12 april 2018, 17:40
Voordat je met mesjes gaat beginnen en misschien wel dingen onherstelbaar beschadigd, lees dit topic ook even door. Staan goeie tips in:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163417-Maak-die-hals-minder-plakkerig!-Uitleg-met-foto-s!

Dat is iets heel anders. Ik stoor me niet aan de lak op de achterkant van de hals, maar aan de lak op de toets zelf, tussen de frets.

no 1 hops
12 april 2018, 17:52
je hebt een 'schraapstaal' die niet de radius heeft van de toets, dus je schaaft eigenlijk fijne rechte stroken op een rond oppervlak.
wat ik zou doen is wat al voorgesteld is, staalwol, of een schuurpapier, welke korrel durf ik niet te zeggen.

eigenlijk zou je een andere hals moeten aanschaffen, uitproberen en als die bevalt de oude verkopen.
echter je geluid zal anders worden met een rosewood toets.
of dit voor jouw hoorbaar zal zijn is natuurlijk een andere vraag ;-)

Brum
12 april 2018, 18:11
Dat is iets heel anders. Ik stoor me niet aan de lak op de achterkant van de hals, maar aan de lak op de toets zelf, tussen de frets.

Dat klopt, maar daar staan wel hele goeie tips tussen om de laklaag te verwijderen, zonder te hoeven schrapen met mesjes. Maar dan moet je wel lezen en niet bij de eerste post al afhaken.;) In dat topic staan ook de eerder genoemde staalwol en schuurpapier, ook de grofheid ervan, etc.

Erik de Perik
13 april 2018, 00:46
Gewoon dof schuren.

Stoffel43
13 april 2018, 07:50
... maar bedenk wel dat ook als de lak gebroken is of zelfs er af, dan nog zal een rosewood toets veel anders aanvoelen.
Vooraleer je gaat schuren zou ik toch eens ergens op gitaar met een niet gelakte esdoorn toets spelen. Je zal dan misschien door hebben dat je gewoon meer feeling hebt met een rosewood toets.

telerocker
13 april 2018, 11:34
... maar bedenk wel dat ook als de lak gebroken is of zelfs er af, dan nog zal een rosewood toets veel anders aanvoelen.
Vooraleer je gaat schuren zou ik toch eens ergens op gitaar met een niet gelakte esdoorn toets spelen. Je zal dan misschien door hebben dat je gewoon meer feeling hebt met een rosewood toets.

Ik heb eens op een Fender CS 52 relic tele (met Bigbsy!) met een chunky neck gespeeld. De toets daarvan was bijna kaal en ik moet zeggen dat dat erg prettig speelde, hoewel mijn gitaren een ebben of rosewood toets hebben. Het voelde heel organisch en smooth aan. Had ik het geld toen, dan had ik die gitaar gekocht. Wat een toon. Ja rosewood voelt iets anders aan, maar niet per se prettiger dan zo'n gerelicte maple toets.

Midwolda
13 april 2018, 12:48
Kwestie van smaak toch?
'k Heb ze ook allemaal gehad, al dan niet afgesleten gelakt maple, kaal maple, ebben, rosewood, en voor mij was het vroeger ebben, maar tegenwoordig wil ik alleen nog rosewood. Voelt en speelt gewoon het lekkerst, het meest natuurlijk.
http://www.euro-munten.eu/images/euromunten/2-cent-oude-zijde-170.gif

Pepe
13 april 2018, 13:22
De toets van mijn '73 tele is blank geschuurd, niet ongebruikelijke bij een nieuwe fret job. Dat is de slimme manier, frets verwijderen, schuren en opnieuw fretten. De frets laten zitten kan natuurlijk maar is niet slim.
Nog slimmer is voor weinig een ongelakte neck scoren.

Maar wie zit er te wachten op slim natuurlijk :D

Zo ziet mijn ongelakte toets er uit, wat donkerder en glimt natuurlijk niet, klinkt ook wat anders.

https://i.pinimg.com/originals/be/6f/c2/be6fc2cb0291f1f95ad9a3c4e99ccb4b.jpg

Braml
14 april 2018, 10:43
Als ik het goed begrijp kan het dus eigenlijk niet echt kwaad om de lak eraf te halen? zie wel bij pepe dat het hout wat gaat verkleuren maar dat vind ik eigenlijk wel mooi.

@ Pepe, waarom is het slim om de frets eerst te verwijderen? Mijn frets zijn trouwens al wel aardig wat versleten, maar kunnen volgens patrick van de plaatselijke gitaarwinkel ook nog wel jaren mee dus ik vind het denk ik zonde om nu een fretjob te doen.

Pepe
14 april 2018, 13:41
Als je de frets laat zitten moet je overdwars gaan schuren en het zal je niet lukken om de lak overal evenredig te verwijderen.
Je moet dan schuren in een vakje begrensd door frets, rolled edges en de radius in acht nemen terwijl je nauwelijks kan zien wat lak is en niet.
Trust me, wordt een ramp.

Maar ach, tis jouw gitaar, wie houd je tegen. Ik zeg dat zonder ironie want ik durf helemaal niet te vertellen wat ik allemaal met gitaren gedaan heb met het uitgangspunt dat het maar een stukje hout is en dat er meer gitaren in de wereld zijn.

NLF
14 april 2018, 14:04
Ik zou zeggen:

- of een andere strat erbij kopen met rosewood toets voor optredens,
- of ergens (tweedehands) een rosewood hals kopen (of van een goedkope squier strat halen of zoiets).

Ik zou niet gaan rommelen aan je neck. Straks bevalt het niet en dan kun je niet meer terug (en is de gitaar niet meer origineel etc.)

Leo Fender was een genie: hij maakte zijn gitaren op een manier dat je alles snel uit elkaar kon halen en er andere onderdelen op kon zetten. Typisch Amerikaans, vgl. de T Ford of de jeeps die de GI's hadden. Doe er je voordeel mee.

Luca P
14 april 2018, 15:51
De enige ervaring die ik ooit als beginnend gitarist had met een maple toets was iets van 35 jaar geleden.
Strat kopie met een soort nitro(?) blanke lak. Dat plakte als een idioot en heb daarna nooit meer een maple toets gitaar aangeraakt. Ik was voor het leven getekend.
:crazyhappy:
Aangezien ik fan ben van steel strings en Gibson type jazz gitaren vind ik sowieso maple toetsen spuug lelijk.
Oogt mij veel te kil.

no 1 hops
14 april 2018, 18:58
was het niet de plug, of andere winkel die voor iets van € 100 goede halzen te koop heeft die passen op fenders?
bespaar je een heleboel gedoe, en koop zo een hals en probeer, die andere raak je wel weer kwijt.

Tupelo
14 april 2018, 20:41
Ik vind dat Maple juist wel fijn, op een strat of tele, gelakt kan ik nog tegen, maar dat ze de boel met fretjes en al lakken vind ik kut.
Wanneer het begint te bladeren langs de randjes van de fretjes ?
Begin van je relic, maar zo irritant.
Voel je toch, vooral tijdens je bends; misschien dat ik daarom veel slide gebruikte in de tijd dat ik nog een maple toets had.
Niettemin, Telecaster + thinline ? + ash body ? + maple toets ? + bigsby ? = GAS, voor de verandering weer eens de niet voor de hand liggende combinatie. :roll:
In principe; als je lang genoeg doorspeelt met voldoende bier, hitte & wrijving; dan komt het vanzelf goed.

barno
14 april 2018, 22:31
Ik vind dat Maple juist wel fijn, op een strat of tele, gelakt kan ik nog tegen, maar dat ze de boel met fretjes en al lakken vind ik kut.
Wanneer het begint te bladeren langs de randjes van de fretjes ?
Begin van je relic, maar zo irritant.
Voel je toch, vooral tijdens je bends; misschien dat ik daarom veel slide gebruikte in de tijd dat ik nog een maple toets had.
Niettemin, Telecaster + thinline ? + ash body ? + maple toets ? + bigsby ? = GAS, voor de verandering weer eens de niet voor de hand liggende combinatie. :roll:
In principe; als je lang genoeg doorspeelt met voldoende bier, hitte & wrijving; dan komt het vanzelf goed.

de allergoedkoopste uitgezonderd worden die gelakte frets bij maple toetsen tijdens het crownen toch echt wel ontdaan van alle lak hoor.

en ja, wat pepe zegt, een maple toest ontlakken: frets deraf

D3nnis
14 april 2018, 23:05
de allergoedkoopste uitgezonderd worden die gelakte frets bij maple toetsen tijdens het crownen toch echt wel ontdaan van alle lak hoor.


Bij Fender USA niet in ieder geval. Het bewijs ligt hier in een koffer.

Tupelo
14 april 2018, 23:10
Wou ik zeggen.
Mijn Strat Plus was niet goedkoop destijds.

barno
15 april 2018, 13:41
Bij Fender USA niet in ieder geval. Het bewijs ligt hier in een koffer.

dus de lak rolt op aan de zijkant van de frets? foto?
zeker dat het niet gewoon berg germs & sweat is die tegen de fret ligt?

Stoffel43
15 april 2018, 16:33
dus de lak rolt op aan de zijkant van de frets? foto?
zeker dat het niet gewoon berg germs & sweat is die tegen de fret ligt?

Mijn EJ strat. Niet bepaald goedkope rommel....
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180415/f4fef3547989cd3a90d1462ca18625d9.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180415/cc59832d63fcd89d5a984cf388684515.jpg

D3nnis
15 april 2018, 16:34
dus de lak rolt op aan de zijkant van de frets? foto?
zeker dat het niet gewoon berg germs & sweat is die tegen de fret ligt?100%, want hij was nieuw toen ik m kocht, en toen was het al.

willy
15 april 2018, 16:46
Gewoon bij de String een Allparts hals kopen voor 100 (?) euro (zou b-stock moeten zijn, maar heb er inmmiddels al 3 gehad en er niets 'b' aan kunnen ontdekken ) en de achterkant lakken met 3 laagjes tru oil, monteren, tuners overzetten en gaan met die banaan. Oude hals bewaren voor het geval je'm ooit origineel wil verkopen.
Bevalt het niet, verkoop je gewoon de rosewood hals weer door.

barno
15 april 2018, 21:12
Mijn EJ strat. Noet bepaald goedkope rommel....

tiens ja, nu ik zie wel niet dat de lak hier loslaat. mss laten ze de lak net daar zitten om te voorkomen dat er vuil onder de frets komt, op zich plausibele oplossing. alleen zou de lak dan natuurlijk niet mogen loskomen daar

Pepe
15 april 2018, 21:51
Mijn 2014 Avri thinline heeft daar geen rare restanten.
Aangezien daar altijd residu van lak zal zijn wegens proces werkwijze (fretting/lakken/buffen) moet dat verwijderd worden maar blijkbaar niet altijd?

Stoffel43
15 april 2018, 23:02
tiens ja, nu ik zie wel niet dat de lak hier loslaat. mss laten ze de lak net daar zitten om te voorkomen dat er vuil onder de frets komt, op zich plausibele oplossing. alleen zou de lak dan natuurlijk niet mogen loskomen daar

Ik heb 'm een jaar of 8 (?), en de lak zit dik tegen de frets, maar hij laat tot hiertoe inderdaad niet los. Zit nog precies zoals ik 'm toen kocht.
Wel heb ik de achterkant van de hals lichtjes bijgeschuurd waardoor ie een flink pak minder plakkerig aanvoelt. Veel prettiger!

kwispelhond
16 april 2018, 15:02
De toets van mijn Strat ziet er niet zo uit, die is dun en matglanzend gelakt zonder dikke lak plekken bij de fretten (AV57RI).

Ik vind het overigens altijd opvallend dat mensen zo'n uitgesproken mening over de toets hebben, ik gebruik zelf Maple, Rosewood en Ebony door elkaar heen en merk voor mezelf nauwelijks tot geen verschil in speelcomfort. Ik heb er eens naar gekeken maar ik raak de toets ook nauwelijks tijdens het spelen, ik heb mezelf kennelijk een erg lichte techniek aangeleerd.

Pepe
16 april 2018, 15:14
Ik hoor het ook niet.
Ik heb cosmetisch een voorkeur voor Fullerton, zowel de round lam als de maple wegens verwering, het leeft.
Mijn minst favoriete toetsen zijn de Gretsch ebony en de Gibson baked maple wegens dezelfde reden, het leeft niet.
Maar horen, nee.

no 1 hops
17 april 2018, 18:06
even kleine zijstraat.
mijn oude l6 copy van Custom heeft niet zo geweldige frets meer, eventueel nog een keer vlakken zou kunnen maar denk er ook aan nieuwe frets te plaatsen. is volledig maple hals dus lakschade zit er in.
wat zou je er later als lak overheen kunnen doen?
acryl, of is dit te kwetsbaar, of ik zou dieper moeten schuren en dan met danish oil afwerken?

Pepe
17 april 2018, 20:12
Waarom zou je uberhaupt lakken?
Sommige luthiers fretten na het lakken, je moet enkel wat nauwkeuriger werken (en gelijk de reden waarom big bulk gitaren de lak het laatste aanbrengen).
Je kan overigens ook prima het hout zelf beschadigen met schuren en vijlen, daar heb je geen lak voor nodig.

barno
17 april 2018, 20:41
even kleine zijstraat.
mijn oude l6 copy van Custom heeft niet zo geweldige frets meer, eventueel nog een keer vlakken zou kunnen maar denk er ook aan nieuwe frets te plaatsen. is volledig maple hals dus lakschade zit er in.
wat zou je er later als lak overheen kunnen doen?
acryl, of is dit te kwetsbaar, of ik zou dieper moeten schuren en dan met danish oil afwerken?

acryl, nitro, 2K ... maakt niet uit . de eerste twee zijn wat minder sterk maar tenzij je 4 uur per dag speelt meer dan goed genoeg. Olie kan ook. olie houdt ook wel vuil bij, dus als je een cleane toests wil en niet na tijdje met schuurpapier aan de slag: enkele laagjes acryl

no 1 hops
18 april 2018, 15:06
Dank je Barno, ik heb op zich goede resultaten met rustins danish oil op rosewoodachtige toetsen. door de was die erin zit blijft er niet snel wat plakken.
alles zal afhangen van hoe de lak eruit ziet als ik de frets eruit heb.