PDA

View Full Version : Moet een rockband 2 gitaristen hebben?



Super Slinky
3 augustus 2003, 10:14
Veel bands met 1 gitarist spelen in de studio vaak meerdere gitaarpartijen in. Maar live kan dat niet worden waargemaakt.

Moet een band live altijd 2 of meer gitaristen hebben denken jullie?

Bands met 1 gitarist:
Van Halen, Dream Theater, Led Zeppelin, U2, Red Hot Chili Peppers,Muse

Bands met 2 gitaristen:
The Stones, guns and Roses, Aerosmith, Oasis , Kane, Krezip, etc.

Ook zie je bij veel bands zoals Golden Earring dat de zanger af en toe wat gitaar mee speelt om het aan te vullen.

Wat vinden jullie van bands met 1 gitarist?

roppie
3 augustus 2003, 12:15
mij maakt het niet zoveel uit of een band nou twee gitaristen of een heeft, ik vind beide vaak even goed. Vooral de red hot chili peppers, daar zie je dat (misschien door het ontbreken van 2e gitaar) de baspartij een grote rol speelt in de muziek, en niet is ondergesneeuwd zoals bij sommige bands met 2 gitaristen, waar de baspartij alleen de akkoorden volgt. Maar ik kan het fout hebben :)

FNaRK
3 augustus 2003, 12:24
ligt ook aan de muziek / nummers..
ik zie ons niet zo snel harmonische partijen spelen met 1 gitaar :D

Bij Dreamtheater zie je trouwens wel dat de keyboards veel partijen invult / dubbelt / aanvult

andy
3 augustus 2003, 13:30
Ik ben de enige gitarist in de band en heb op de laatste CD alle partijen idd dubbel ingespeeld. Dan klinkt het vetter. Je moet natuurlijk geen nummers op de CD zetten die je qua dubbele gitaarpartijen live niet waar kunt maken.
De bas mokert bij ons dan live ook meer dan op de CD, om het verlies van de 2e gitaarpartij goed te maken.

El Drecko
3 augustus 2003, 13:40
Niks 'moet'...het ligt toch helemaal aan het soort nummers dat er wordt gespeeld? Iron Maiden hoef je niet met 1 gitaar te proberen (hoewel je met een harmonizer een heel eind komt, maar da's een ander verhaal :D ), maar muziek zoals van bijvoorbeeld Deep Purple of Rainbow leent zich veel meer voor 1 gitarist, omdat je daar een hoop meer 'vrijheid' hebt, zegmaar. Een Ritchie Blackmore speelt zowat geen nummer twee keer hetzelfde. Of wat dacht je van Alex Lifeson van Rush, die red het aardig in z'n eentje.

Ronald
3 augustus 2003, 14:52
system of a down heeft ook maar 1 gitarist en ik vind dat helemaal nie storend , maar bij de studioversies zijn er wel vaak meerdere gitaarpartijen

maar ze zouden er zeker geen gitarist bij moeten nemen

Kitaarhiero
3 augustus 2003, 15:01
Een band met 1 gitarist kan veel meer de stiltes en ruimte gebruiken, een band met 2 kan een vetter geluid neerzetten en een band met 3 kan een symfonie orkest na doen...

FNaRK
3 augustus 2003, 19:30
Een band met 1 gitarist kan veel meer de stiltes en ruimte gebruiken, een band met 2 kan een vetter geluid neerzetten en een band met 3 kan een symfonie orkest na doen...

:???:


waarschijnlijk last van de warmte ?

Ic3gl0vE
3 augustus 2003, 19:39
Bij Dreamtheater zie je trouwens wel dat de keyboards veel partijen invult / dubbelt / aanvult

Juist, en dan is een tweede gitaar weer overkill, vind ik.

Theije
3 augustus 2003, 19:43
In veel gevallen vind ik 1 gitarist meer dan genoeg, soms voegt het idd wel wat toe maar vaak word de één gewoon gebruikt enkel om wat pielgeluidjes of solo's ertussen door te gooien en aan beide heb ik een hekel :D
'Mijn' band heeft ook twee gitaristen en das vaak wel lekker omdat je dan gewoon wat meer 'kick' in huis hebt.

Negative K3 fan
3 augustus 2003, 19:52
hoe meer gitaristen hoer meer vreugd, mogen ded drummer en de bassist er ook uit... en waarom zou je dan nog versterken? Gewoon een klassiek gitaartje pakken en mooie meerstemmige barok muziek gaan spelen :D

maar het kan me eigelijk niet zoveel boeien, zolang ded muziek maar goed is toch?

slayurrr
3 augustus 2003, 19:56
het ligt natuurlijk aan het nummer, maar in de meeste gevallen vind ik een band met 2 gitaristen cooler klinken (vooral omdat ik metal luister).
ik vind het vooral cool bij intro's dat de een de riff begint en de ander valt dan later in met de riff, dan klinkt het meteen een heel stuk voller en een goede opbouw tot de "hardere" stukken (vaak het geval met trash-metal).
en bijvoorbeeld bij een solo dat de andere gitarist onder de solo ook een riff speelt enzo,dat vind ik allemaal cool klinken 8-)

Wilson
3 augustus 2003, 20:08
Bands met 1 gitarist:
Van Halen, Dream Theater, Led Zeppelin, U2, Red Hot Chili Peppers

Bono (van u2 dus) speelt ook mee gitaar live hoor

NeeraDJ
4 augustus 2003, 00:27
Een tweede gitarist dient meestal ter begeleiding van de andere. Zo verdelen sommige gitaristen de partijen in Lead en Rythm guitar (Metallica, GNR, Megadeth). Kijk je bijv. naar Zakk Wylde tijdens een show van Ozzy Osbourne dan zie dat ie heel goed zonder begeleiding af is. Ik denk dus niet echt dat het aan de muziek ligt, maar aan de band. Ik vind een tweede gitarist of een toetsenist wel fijn om me te begeleiden, omdat ik dan mijn fantasie in een solo kan steken en het vaak enorm beter wordt dan zonder begeleiding.

FNaRK
4 augustus 2003, 10:28
Ik denk dus niet echt dat het aan de muziek ligt, maar aan de band.


:???:
maar de band bepaald toch de muziek / nummers / genre etc. ?

MarshallSG
4 augustus 2003, 12:13
Sonic Youth vind ik een goed voorbeeld waar de tweede gitarist echt iets toevoegd. Echt totaal twee verschillende partijen die elkaar aanvullen. En toch is er nog ruimte voor de bas ook.

Negative K3 fan
4 augustus 2003, 15:38
sonic youth heeft vaak wel drie gitaristen.

Polytheme Pam
4 augustus 2003, 20:45
als je 2 gevorderde c.q. ervaren gitaristen hebt kan het geweldig klinken, bij beginnende bands is het toch altijd heel erg "Wall of Sound"

persoonlijk vind ik de combi. elektrisch/akoestisch het beste voor pop/rock

Static-M
4 augustus 2003, 21:05
Wat dacht je van Ministry??? Tijdens hun laatste concert pakte de bassist een gitaar, de zanger ook en de drummer ook!!! Das pas een 'wall of sound!!!'

moretel
5 augustus 2003, 11:50
Ik zie heel vaak bij bandjes de twee gitaristen hetzelfde spelen, waarbij er eentje de solo's voorzijn rekening neemt en bij de slagpartijen beide weer precies hetzelfde doen, het kan zoveel creatiever.

NeeraDJ
5 augustus 2003, 13:57
Ik denk dus niet echt dat het aan de muziek ligt, maar aan de band.


:???:
maar de band bepaald toch de muziek / nummers / genre etc. ?

Ja daarom, en het hangt ervan af of de band ermee om kan gaan of niet.

marc_o
6 augustus 2003, 13:04
kane heeft maar 1 gitarist, de rest is nu keyboards.