PDA

View Full Version : Lekkage (???) van een effectpedaaltje, wat gebeurt hier?



vulvasonic
7 april 2018, 16:49
Heren, ik krijg een DOD Rubberneck in huis, ik zet het pedaal in de effects loop van het versterkertje, ik tweak me een grote grijns op mijn smoel, ik word moe, ik zet het pedaaltje uit en dan 'whoo whoo whoo whoo whoo whoo whoo whoo...'.
De versterker bromt in het ritme van de delay. Vrij zwaar ook. Bijna tegen oscilleren aan. Pedaaltje staat uit, maar de brom reageert op alles wat ik met het pedaal doe. Level op 0, brom weg. Level omhoog, brom terug. Drive omlaag, oscillerend effect weg. Verander ik de snelheid van de delay, verandert de pulsatie van de versterkerbrom mee (het is echt een laag gebrom, ruis kun je het niet noemen). Nogmaals, het effect staat uit!

Nu gooi ik zelden iets in een loop, maar dit had ik nooit eerder gehad.

Op het pedaal zit een trails switch met 3 standen: 'off', 'on' en 'on no-dry'. Ik had 'm op 'on' staan.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik de andere twee opties niet geprobeerd heb. Mijn rug is aan gort, ik trek het even niet meer. Ik kan me echter amper voorstellen dat het daar iets mee te maken heeft. Die trails houden tenslotte toch een keer op. Het lijkt iig alsof er iets van het signaal doorlekt.

Mijn vragen:
- herkennen jullie dit?
- is het een versterkerdingetje?
- is het een pedaaldingetje?
- kan het nog iets anders zijn?

Tupelo
7 april 2018, 18:24
Ik mis :
- is het bruikbaar ?

Serieus, klinkt alsof je er gave dingen mee kunt doen.

vulvasonic
7 april 2018, 19:50
Nee hoor, absoluut niet bruikbaar. Het blijft ook maar gewoon doorgaan. Pas als je de level van het effect op nul zet is het brommen weg. Dat is natuurlijk op geen enkele manier bruikbaar.

the sure thing
7 april 2018, 19:56
Doet het pedaal het ook als die niet in de loop staat maar tussen gitaar en amp?

Ik heb iets vergelijkbaars gehad: maar het bleek dat mijn amp en/of gitaarkabel het signaal van “de klok” oppikte. Dus als een soort van “strooiveld” om het pedaal heen.

Dus: probeer het eens door het pedaal “ver” van de amp te plaatsen. Als dan nog t probleem bestaat: probeer een ander snoer. Als dan nog t probleem blijft bestaan: is t pedaal kaduuk?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

vulvasonic
7 april 2018, 20:05
Interessant. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met dit soort bevindingen. Vandaag ga ik niks meer proberen. Mijn rug protesteert.

the sure thing
7 april 2018, 22:06
Beterschap!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

AoDf
8 april 2018, 09:55
Weet niet zeker of het verschil kan maken, maar is het pedaal op adapter aangesloten of met batterij? Ik heb wel eens last gehad met brommende pedalen op een adapter. Een andere adapter maakte dan het verschil. Of een batterij er in.

Edit: hmm, als adapter oorzaak zou zijn dan zou het ook moeten brommen met pedaallevel op 0 denk ik. Nevermind.

schizo910
8 april 2018, 10:41
Probeer de trailswitch ook eens op off. Bij on is het pedaal niet true bypass meen ik. Wie weet heeft dat er iets mee te maken...

Midwolda
8 april 2018, 11:24
als adapter oorzaak zou zijn dan zou het ook moeten brommen met pedaallevel op 0


Bij on is het pedaal niet true bypass

een en een is twee?

vulvasonic
8 april 2018, 17:08
De trailswitch is niet van invloed op de brom. Ik heb wel gemerkt dat er iets vreemds is met de voeding. Als ik begin te spelen en de delay aanzet, hoor ik geen delay. Het geluid loopt er wel doorheen, maar de delay doet het pas als ik even rommel met het pluggie van de voeding.

Ik heb heb 'm nog steeds tussen de send en return zitten. Geen luiheid. Rugklachten houden aan. Maar het lijkt het enige dat ik nog kan proberen, al snap ik nog steeds niet wat er mis is en waarom dat iets zou oplossen.

Tupelo
8 april 2018, 18:59
Nee hoor, absoluut niet bruikbaar. Het blijft ook maar gewoon doorgaan. Pas als je de level van het effect op nul zet is het brommen weg. Dat is natuurlijk op geen enkele manier bruikbaar.
Kan je 't niet samplen voor een monster van een techno hit ?
Zo is Underworld ook groot geworden.

Plant
8 april 2018, 19:34
Ik heb wel gemerkt dat er iets vreemds is met de voeding. Als ik begin te spelen en de delay aanzet, hoor ik geen delay. Het geluid loopt er wel doorheen, maar de delay doet het pas als ik even rommel met het pluggie van de voeding.

Waarschijnlijk gaat het droge signaal true -bypass door het pedaal, ook met het effect aan. Zonder voeding gaat het signaal er sowieso doorheen. Kan ook zijn dat je fx-loop niet serieel maar parallel is en ook het droge signaal doorlaat.

Dat de delay wel gaat werken als je het plugje beweegt kan betekenen dat er in het pedaal bij de DC-aansluiting een soldering los zit / is gescheurd. Kan ook zijn dat het gat in het plugje te ruim is voor het pinnetje.
Er bestaan zoveel maten plugjes qua buitendiameter en pindiameter, dat het past betekent niet automatisch dat het ook (goed) contact maakt.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1m7QGKpXXXXaDXXXXq6xXFXXX6/Universal-28pcs-5-5x2-1mm-Multi-type-Male-Jack-for-DC-Plugs-for-AC-Power-Adapter.jpg_640x640.jpg

vulvasonic
11 april 2018, 13:55
Dank voor de reacties. Ik heb alle krachten bij elkaar moeten bundelen om het ding aan te sluiten op de manier waarop ik het straks ook op de podiumpjes ga gebruiken, dus gewoon vóór de versterker. Nergens last van, behalve van mijn rug dan (lang en saai verhaal).
Klinkt te gek! Geen flauw idee wat er mis ging. Ik wil het graag begrijpen. Is er werkelijk niemand die me kan uitleggen waarom het pedaal voor die brom zorgt in de effects loop en waarom de functies op het pedaal dan van invloed blijven op wat er in de brom te horen is, terwijl het pedaal uit staat? Ik begrijp er namelijk geen hol van. Andere pedalen werken perfect en ruisloos in dezelfde loop.
Ik snap dat een verkeerde adapter, of een verkeerd plugje, of een verrot kabeltje van invloed is op de werking van een pedaal, maar geen van deze 'oorzaken' verklaren waarom er gebeurt wat er gebeurt. Ik heb zelden zoiets bizars meegemaakt met effecten.

Wie?

Dirk_Hendrik
11 april 2018, 19:43
Ik niet.

Je mag als gebruiker verwachten dat spullen met elkaar samenwerken. Soms is dat niet het geval en is er een grondige analyse nodig waar het specifieke probleem vandaan komt. En dit soort problmen kunnen forse bitches zijn om uit te dokteren.

the sure thing
11 april 2018, 20:13
Ik niet.

Je mag als gebruiker verwachten dat spullen met elkaar samenwerken. Soms is dat niet het geval en is er een grondige analyse nodig waar het specifieke probleem vandaan komt. En dit soort problmen kunnen forse bitches zijn om uit te dokteren.

Tsja.... dus deze vraag zal wellicht nooit beantwoord gaan worden.

Zo had ik een chorus pedaal wat op sommige plekken in de chain voor een keiharde volume-boost zorgde en op andere plekken niet....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
12 april 2018, 00:56
We hadden vanavond met repeteren een tjilpend geluid op alles, ondanks gescheiden groepen en moderne apparatuur. Typisch netvervuiling zou ik zo zeggen.

vulvasonic
12 april 2018, 05:12
Tsja, het enige wat ik heb meegemaakt is dat ik, nadat ik een EHX phasertje (weet even niet meer welke) had aangezet, het gevoel had dat er iets van dat geluid bleef doorwerken in het totaalgeluid, heeeeeeel lichtjes op de achtergrond. Maar ook echt alleen pas als ik het eerst had aangezet. Ook idioot. Maar met een daisy chain blijft er een risico dat dit soort dingen gebeuren. Mijn Rubberneck had echter, net als alle andere pedalen in de loop, een eigen geïsoleerde voeding. Waarschijnlijk zal ik het nooit weten. :(

guitarkid
19 april 2018, 07:45
Tsja.... dus deze vraag zal wellicht nooit beantwoord gaan worden.

Zo had ik een chorus pedaal wat op sommige plekken in de chain voor een keiharde volume-boost zorgde en op andere plekken niet....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Waarmee maar weer onderstreept wordt dat je je niet genoeg kunt realiseren dat de plaats van een pedaal in de chain van groot belang is. Ik heb het net ook weer gemerkt, na wat aanpassingen in mijn pedalenbak. Min of meer toevallig twee pedalen omgewisseld (ik zal jullie de details besparen), maar wát een verschil en zeker een verbetering.
Ik ga binnenkort nog weer meer uitproberen!

Dutch66
19 april 2018, 08:28
Tja lastig. 'Iets' met de combi van het pedaal en de FX loop van je amp, maar wat ...

Wat als (tijdelijke?) oplossing zou kunnen werken is een simpel TB loopertje, dus 4 female jacks
en een DPDT in een klein kastje ... Fysiek in- en uit de FX loop van je amp schakelen dus ...
Wat mij betreft sowieso een handig tooltje om te hebben, en kost vrij weinig.

Het is natuurlijk wel een beetje pleistertje plakken, maar het zou moeten werken ...

EDIT.: en einde 'trails' dan natuurlijk.

Midwolda
19 april 2018, 09:20
Zeker handig! :ok:

https://i.pinimg.com/originals/95/c1/b3/95c1b3835897e6f81b380e81d81b37dd.jpg