PDA

View Full Version : Digitale mixer?



tnijland
7 april 2018, 09:20
We spelen in mijn studio al jaren over een analoge Mackie 1202VLZ mixer en dat beviel altijd erg goed. Echter, we willen de overstap maken naar een digitale mixer met de volgende specificaties:

- min. 4 hoge kwaliteit microfoon ingangen (we hebben 1 zangeres en 2 zangers)
- 4 stereo inputs voor gitaar (modeling), Roland V-drum en synth + stagepiano
- 4-6 aux voor monitoring
- goede galm (bijv. Lexicon) en delay
- compressie per zang kanaal
- equalizer per kanaal
- snel mp3/WAV opnames kunnen maken (individueel en/of eindmix).

Ik heb zelf een Mac computer met USB en Firewire 800.

Nu heb ik zelf al wat mogelijkheden als eerste aanzet:

- Presonus 16.0.2 mixer: lijkt superhandig en intuïtief. Met firewire is B-stock 740 Euro
- Presonus Studiolive 16R: moderne rack mixer: 899 Euro
- Midas MR18; via mijn Mac of iPad instelbaar met hopelijk kwaliteit mic ingangen.: 730 Euro.
- Soundcraft Ui16; vreemde eend maar lijkt wel te voldoen aan de eisen (kwaliteit is mij onbekend): 450 Euro.
- RCF M18; interessant met extra 2 TH overloud modeling kanalen, eindmix mogelijkheden en schijnt een hele goede wifi router te hebben: 440 Euro.

Graag jullie adviezen m.b.t. alternatieven of meningen om me te helpen bij het maken van een keuze.

duckman
7 april 2018, 10:40
Ik ben redelijk onder de indruk van deze, de zoom L-12. Kost 600 euro.
Vergeet even de reputatie zoom had, de laatste jaren levert het echt top spul.
(Samsung was 20 jaar geleden ook bagger)

https://www.zoom.co.jp/products/production-recording/live-sound-recording/livetrak-l-12

showband
7 april 2018, 12:51
- Presonus 16.0.2 mixer: lijkt superhandig en intuïtief. Met firewire is B-stock 740 Euro
- Presonus Studiolive 16R: moderne rack mixer: 899 Euro
- Midas MR18; via mijn Mac of iPad instelbaar met hopelijk kwaliteit mic ingangen.: 730 Euro.
- Soundcraft Ui16; vreemde eend maar lijkt wel te voldoen aan de eisen (kwaliteit is mij onbekend): 450 Euro.
- RCF M18; interessant met extra 2 TH overloud modeling kanalen, eindmix mogelijkheden en schijnt een hele goede wifi router te hebben: 440 Euro.



je specificaties voldoen vrijwel alle instap digimixers wel aan.

belangrijkste kostenfactor. Als je band hun monitor willen regelen via hun eigen GSM/pad dan moet je een mixer kiezen die niet de band dwingt om een niewe telefoon/ipad te kopen.

Presonus en mackie dwingen je apple te gebruiken terwijl behringer/midas alle formats ondersteunen tot aan linux op een raspberry pi (wij mixen op raspberry)

de soundcraft klinkt prima maar werkt met een HTML host zodat alle bandleden ook de FOH mix kunnen verzieken.
soundcraft en allen & heath klinken beter maar je zal een enorm goede pa moeten hebben om dat verschil te KUNNEN horen.

wij kozen uiteindelijk voor behringer XR18 = de midas omdat die alles kan, goed klinkt en vooral omdat alle accesoires gratis zijn of de helft van de prijs van andere merken.

bijvoorbeeld een remote inear mixertje van A&H kost bijna net zo duur als een FOH mixer van behringer. En voor allerlei i/o functies moet je dure kaarten kopen.

geluidsmatig is mackie/behringer/midas/presonus/yamaha/A&H/soundcraft in de instapmarkt allemaal beter dan de PA waar ze naartoe gaan....

tnijland
8 april 2018, 09:51
Bedankt mannen, hier kan ik wel wat mee. De zoom had ik zelf gemist en lijkt heel erg intuitief dus die wordt toegevoegd aan het onderzoek. De X-air had ik genegeerd i.v.m. de Midas maar daar ga ik ook nog even naar kijken.

Mijn werk procedure is meestal een selectie maken, reviews opzoeken, ervaringen opvragen van gebruikers nogmaals filteren en daarna met de laatste paar definitieve kandidaten live gaan testen ;-)

Een belangrijk punt is toch wel de kwaliteit m.b.t. basisruis en microfoon versterking. Die is namelijk bij mijn huidige analoge Mackie mixer nog iets te hoog.

Erik de Perik
8 april 2018, 14:12
Die Zoom is veel kaler qua mogelijkheden dan de rest. Bovendien kun je je afvragen of het direct opnemen in de tafel zelf nu zo prettig werkt. De lay-out hebben ze trouwens van Presonus gekopieerd en dat werkt erg prettig om een tafel compact en toch overzichtelijk te houden. Ik heb wel wat ervaring met de Presonus 16.4.2. Die klinkt prima, erg makkelijk in het gebruik en er zit prima gratis recording software bij.

showband
8 april 2018, 15:24
zoom en phonic kun je beter links laten liggen.

Overigens

bij digitale tafels kun je wel tweedehands gaan. Maar een model van 5 jaar oud is al zodanig verouderd dat het zinloos is.
Je schrijft een digitafel razendsnel af.

Zo een analoge Mackie 1202VLZ als jullie al hebben is relatief waardevast.
En klinkt erg goed.

Je hoeft maar een (1) instelling te hebben als je met een band erover speelt....

tnijland
8 april 2018, 18:27
zoom en phonic kun je beter links laten liggen.

Dat vraag ik me wel een beetje af. De Zoom Livetrak ziet er best handig uit m.b.t. gebruik in de oefenruimte (lijkt idd van Presonus te zijn overgenomen) maar ook de specificaties lijken niet slecht. Het enige wat me dan wel een beetje stoort is dat ze een simpele compressor hebben, 1 FX-unit (ipv 2) en een SD slot ipv een USB tbv recording. Alles lijkt gebouwd op hergebruik van hun bestaande recorder doosje. Scenes zijn niet noodzakelijk. Maar er is dan wel 5x monitor incl. hoofdtelefoon versterker en dat is weer ideaal voor in-ear. Ook de opname mogelijkheden incl. remix is best wel handig.

Voor mezelf is dan meer de vraag: Direkte bediening of software matig? Ofwel, kies je dan een Presonus met Firewire voor 700 Euro vs. een Zoom voor 600 Euro... Of dan toch liever een rack uitvoering die alleen m.b.v. iPad of pc wordt bestuurd?

Erik de Perik
8 april 2018, 18:44
Presonus biedt voor die 100 eur verschil wel erg veel meerwaarde. Veel uitgebreidere onboard dynamics en eq, snelle setup door ingebouwde presets, etc. Het opnemen op een Mac stelt niet meer voor dan de meegeleverde recording software installeren, Firewire aansluiten en gaan met die banaan.


https://pae-web.presonusmusic.com/uploads/products/media/images/StudioLive_16_0_2-03.png

tnijland
8 april 2018, 21:47
Dat gevoel heb ik zelf ook wel een beetje. Zoom is gewoon moeilijk in te schatten alhoewel mijn laatste ervaringen er toch redelijk goed mee zijn (zoom G3). Kwalitatief redelijk maar net niet maar wel voor een acceptabele prijs ;-). Presonus is een merk dat al jaren aan de weg timmert maar zich onlangs door de Behringer X-serie de kaas wel een beetje van het brood heeft laten eten. Desondanks bouwen ze hele bruikbare mengtafels.

Wat vind je van de Presonus Studiolive III rackmixer 16R als antwoord op Behringer?

Erik de Perik
8 april 2018, 22:02
Dat gevoel heb ik zelf ook wel een beetje. Zoom is gewoon moeilijk in te schatten alhoewel mijn laatste ervaringen er toch redelijk goed mee zijn (zoom G3). Kwalitatief redelijk maar net niet maar wel voor een acceptabele prijs ;-). Presonus is een merk dat al jaren aan de weg timmert maar zich onlangs door de Behringer X-serie de kaas wel een beetje van het brood heeft laten eten. Desondanks bouwen ze hele bruikbare mengtafels.

Wat vind je van de Presonus Studiolive III rackmixer 16R als antwoord op Behringer?

Ik heb daar geen ervaring mee, kan 'm ook niet vinden op hun site. Momenteel speel ik in een band met Behringer X32 voor foh en de rackversie voor de monitoring. Heb er live nog niet mee gespeeld, dat gaat pas op Koningsdag gebeuren en ben er ook niet technisch bij betrokken. Een familielid van me heeft een X18 en is daar tevreden over. Ik heb er 2 x over gespeeld en vond de software niet zo goed maar die schijnt wel steeds beter te worden.

tnijland
8 april 2018, 23:39
Bedankt voor de toelichting. De Behringer X-serie zal zeker niet slecht zijn maar dan vraag ik me af of het niet verstandiger is om in een Midas te investeren.

M.b.t. de Presonus, ik bedoelde deze: https://www.presonus.com/products/StudioLive-16R

Dat leek mezelf namelijk een goed compromis..

Erik de Perik
9 april 2018, 00:01
Ziet er uit als dat al de bediening via software gaat. Daar moet je van houden. Ik heb daar geen probleem mee maar veel mensen wel. Demo hiervan:



https://www.youtube.com/watch?v=VaNZ86oUc9k

tnijland
10 april 2018, 00:01
Ziet er uit als dat al de bediening via software gaat. Daar moet je van houden. Ik heb daar geen probleem mee maar veel mensen wel.

Duidelijke demo en ik heb daar ook wel wat meer vertrouwen in dan bij de Zoom. Zou je hem ook prefereren boven de Behringer X18 of de Midas MR18?

duckman
10 april 2018, 07:52
Ik heb geen ervaring met deze Presonus mixer, wel met ander Presonus hardware. Dat was allemaal prima.
Ook de software is dik in orde, ik gebruik al jaren studio one pro.

De software mixer is echter leuk (via ipad) maar kan niet op tegen "echte faders". Gebruik deze dan ook bijna nooit. Alleen als ik drums o.i.d. doe, dan is een mobile oplossing handig. De 16R gebruikt volgens mij dezelfde controller software. Wel is de softwarematige EQ/compressor erg goed (fat channel).

showband
10 april 2018, 11:41
faderdoosjes kosten weinig.
AKAI MIDImix DAW-controller of behringer bcf en je hebt wat faders

Kim Wilson
10 april 2018, 11:44
Wij werken met de Behringer X32, en dat werkt wel heel mooi. Enige nadeel: er is nog geen update van Behringer voor iOs 11, dus iPhones werken nog even niet...

RednoiZ
10 april 2018, 11:59
Ik heb zelf zowel de behringer XR12 als de midas MR12 en kan wel zeggen dat de voorversterkers in de midas een klasse beter zijn.
Ook ervaring met de M32 en de XR18 en die hebben het bijkomend voordeel dat er een monitormix x 16 gemaakt kan worden met pm kastjes die je doorverbind via ethernet kabels waarbij de mix door iedereen zelf ingeregeld kan worden met een pad of telefoon.
Ook de effecten zijn prima en goed bruikbaar, hiervoor alleen is het al een goede aankoop imho.

showband
10 april 2018, 12:27
Wij werken met de Behringer X32, en dat werkt wel heel mooi. Enige nadeel: er is nog geen update van Behringer voor iOs 11, dus iPhones werken nog even niet...

bij ons op de XR18 werkt tot nu toe elk operatingsystem.
apple, andriod, windows en zelfs, zoals gemeld, werken wij met een raspberry Pi die op linux draait.

Behringer voor iOs 11?
https://itunes.apple.com/us/app/m32-q/id929557155?mt=8

Kim Wilson
10 april 2018, 12:38
Oh, dat is mooi! Thanks!

tnijland
10 april 2018, 19:42
Dan lijkt het voor mij toch een beetje tussen de Presonus 16R en de Midas MR18 te gaan. De RCF M18 kan ik niet goed beoordelen. Hij komt wel goed uit de reviews maar het is onduidelijk in wat voor klasse het apparaat valt.

Erik de Perik
10 april 2018, 23:02
Dan lijkt het voor mij toch een beetje tussen de Presonus 16R en de Midas MR18 te gaan. De RCF M18 kan ik niet goed beoordelen. Hij komt wel goed uit de reviews maar het is onduidelijk in wat voor klasse het apparaat valt.

Ik zou het dan vooral af laten hangen van de (plugin) mogelijkheden. Ga er vanuit dat de preamps van de Midas ook dik ok zijn al was ik wel wat verbaasd over de reactie van een maat van me toen hij m'n vorige bandje mixte op een Presonus. Voordien had hij de one vol van de X32 en nadien heb ik hem er niet meer over gehoord. Nooit gevraagd wat daar de reden voor was overigens.
Nahja, Koningsdag eerste gig met m'n nieuwe band en daar hebben we zelfs 2 X32's eentje FOH en de rackversie voor de monitoring met die kastjes erbij voor je persoonlijke mix. Ik ben benieuwd!

tnijland
21 april 2018, 00:00
Ben afgelopen weekend op de Franfurter Messe geweest en heb op de Pro Audio afdelingen contact gezocht met zowel Zoom, RCF als Presonus (helaas heb ik geen stand van Behringer of Midas kunnen vinden).

Mijn impressies waren:

RCF: Interessant apparaat maar echt een eersteling met belabberde support van de mensen op de stand. Ze kenden de folder en konden eigenlijk niet veel meer dan het apparaat aanprijzen... Beetje teleurstellend.

Zoom: Een Japanner die mij in perfect Duits verstaanbaar maakte dat de Zoom het vooral moet hebben van de unieke onboard recording functies, headphone aux mix, simpele maar wel bruikbare effecten en de aantrekkelijke prijs/kwaliteit. Hij beaamde wel dat het vooral bedoeld is als een handig tool voor live bands en ik het dus niet moet vergelijken met de kwaliteit van bijv. een Midas mengtafel.

Presonus: Een zwaar getatoeëerde vertegenwoordiger met dito baard die enorm behulpzaam en enthousiast was, alle informatie over de Presonus Studiolive en de rack versie kon vertellen incl. een relevante demonstratie over het gebruik. De software is echt indrukwekkend. Hij stelde bij mijn navraag de Studiolive III rack te prefereren boven de Studiolive 16.0.2 die momenteel bij Bax in de aanbieding is. Dit vanwege het kwaliteit verschil.

Mijn dilemma is nu dat ik de Zoom eigenlijk prefereer m.b.t. praktisch gebruik in de oefenruimte maar de Presonus toch behoorlijk hoger inschat qua professionaliteit.

Erik de Perik
21 april 2018, 00:03
Ben afgelopen weekend op de Franfurter Messe geweest en heb op de Pro Audio afdelingen contact gezocht met zowel Zoom, RCF als Presonus (helaas heb ik geen stand van Behringer of Midas kunnen vinden).

Mijn impressies waren:

RCF: Interessant apparaat maar echt een eersteling met belabberde support van de mensen op de stand. Ze kenden de folder en konden eigenlijk niet veel meer dan het apparaat aanprijzen... Beetje teleurstellend.

Zoom: Een Japanner die mij in perfect Duits verstaanbaar maakte dat de Zoom het vooral moet hebben van de unieke onboard recording functies en de aantrekkelijke prijs/kwaliteit. Hij beaamde wel dat het vooral bedoeld is als een handig tool voor live bands en ik het dus niet moet vergelijken met de kwaliteit van bijv. een Midas mengtafel.

Presonus: Een zwaar getatoeëerde vertegenwoordiger met dito baard die echter enorm behulpzaam en enthousiast was, alle informatie over de Presonus Studiolive en de rack versie kon vertellen incl. een demonstratie over het gebruik. Hij stelde de Studiolive III rack zelf te prefereren boven de Studiolive 16.0.2 die momenteel in de aanbieding is. Dit vanwege het kwaliteit verschil.

Mijn dilemma is nu dat ik de Zoom eigenlijk prefereer m.b.t. praktisch gebruik in de oefenruimte maar de Presonus toch behoorlijk hoger inschat qua professionaliteit.

Presonus dus dan toch.....??

Die Zoom heb ik helemaal geen vertrouwen in. Niet qua direct gebruik en mogelijkheden en niet qua support in de toekomst.

tnijland
21 april 2018, 00:15
Ha, ha, dat is wel erg kort door de bocht maar je hebt waarschijnlijk gelijk... Bedankt voor de ongezouten mening ;-)

Erik de Perik
21 april 2018, 00:34
Ha, ha, dat is wel erg kort door de bocht maar je hebt waarschijnlijk gelijk... Bedankt voor de ongezouten mening ;-)

That's me.... ;)

tnijland
21 april 2018, 00:41
That's me.... ;)

En ik heb dat soms nodig ;-)

Erik de Perik
21 april 2018, 00:50
En ik heb dat soms nodig ;-)

Komt dat dan effe mooi uit...!
Maar goed, Zoom is best een leuk merk maar vaak stappen zij over op een ander product en dan zit jij net met dat ding waar ze van af stappen. Presonus denkt wat eerder na over hetgeen ze in de markt gaan zetten en dan koop je een product waar ze direct al een hoop software en ook jaren later nog ondersteuning voor bieden. Het opnemen met een Presonus is echt heel eenvoudig..... ik kan het zelfs...!!

tnijland
21 april 2018, 01:03
Komt dat dan effe mooi uit...!
Maar goed, Zoom is best een leuk merk maar vaak stappen zij over op een ander product en dan zit jij net met dat ding waar ze van af stappen. Presonus denkt wat eerder na over hetgeen ze in de markt gaan zetten en dan koop je een product waar ze direct al een hoop software en ook jaren later nog ondersteuning voor bieden. Het opnemen met een Presonus is echt heel eenvoudig..... ik kan het zelfs...!!

Nou Erik, ik schat je eigenlijk best wel hoog in dus dat zal wel meevallen. Maar je hebt me wel overtuigd en ik ga voor een Presonus. Nu nog even wachten op een tijdelijke aanbieding van Bax of een andere leverancier en dan ga ik waarschijnlijk de 16R versie bestellen.

Erik de Perik
21 april 2018, 01:39
Dankjewel tnijland :)

tnijland
27 mei 2018, 17:56
Bax heeft dit vandaag en morgen 10% korting op hun hele assortiment. Mijn budget is ca. 750 Euro en ik denk er aan om morgen de Presonus 16R digitale mixer te gaan bestellen... Zijn er inmiddels nog gewijzigde inzichten gekomen?

Erik de Perik
27 mei 2018, 20:38
Nog steeds een fijne tafel. Laatst ook een band op een Soundcraft si gemixt. Ook prima ding maar daar is de app gestuurde versie minder van. Slechte WiFi naar het schijnt.

tnijland
27 mei 2018, 21:25
Fijn om te horen. Ik ga hem bestellen ;-)

telecastermaster
27 mei 2018, 21:56
Succes er mee!

Maar ik wou toch nog even van de gelegenheid gebruik maken om het voor Zoom op te nemen.
Ik heb over de jaren verschillende producten van Zoom gebruikt (effectprocessors, drumcomputers, digitale recorder, etc.) en ik ben al jarenlang fan van Zoom (en heb geen zakelijk belangen!). Ik vind dat producten van Zoom altijd heel erg doordacht in elkaar zitten. Een beetje vergelijkbaar met Casio, zeg maar; ook van die hele handige en goed doordachte Japanse apparaatjes.:)

Het punt met Zoom is dat ze zich niet op de voorhoede richten maar op de grote groep van budgetgebruikers. (Daar zit uiteraard de grootste omzet). Maar wat ze doen doen ze heel goed.
De angst dat Zoom een product als een digitale mixer straks niet ondersteunt lijkt me onterechte. Zoom beweegt zich juist steeds meer richting digitale recording en minder gitaarproducten.

Maar veel plezier. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Geef nog een keertje een update als je 'm een tijdje gebruikt heb.

Erik de Perik
28 mei 2018, 00:34
Ik wil niet lullig doen Telecastermaster maar ga het toch proberen.... ;)

Ik heb naar de mogelijkheden van die tafel gekeken en naar hoe dat live ingezet kan worden en dat lijkt niet echt geweldig. Als je naar die tafel kijkt:

https://www.zoom.co.jp/sites/default/files/ZNA_L-12_1_topSlant.png

Je ziet een strak en sober design en dan ga je je afvragen hoe je bij alle dynamics en effects komt. En dan zie je compressie via één potmeter, 3-bands vast EQ en één effectprocessor met galm en delay........ en meer is er niet. Lekker overzichtelijk maar totaal niet te vergelijken met wat anderen aanbieden. Waar Zoom zich op richt is wel duidelijk maar inmiddels zijn er in die markt veel betere producten verkrijgbaar.

Even ter vergelijking de Fat Channel van Presonus, de dynamics en eq's die op ieder kanaal beschikbaar zijn:

https://i2.wp.com/crossfadr.com/wp-content/uploads/2013/05/presonus-studiolive1602-fat-channel-1.jpg?resize=630%2C313&ssl=1

telecastermaster
28 mei 2018, 00:54
Waar Zoom zich op richt is wel duidelijk maar inmiddels zijn er in die markt veel betere producten verkrijgbaar.



Dat zeg ik toch ook. Zoom richt zich altijd op de budget range. Ja, dan zijn er altijd anderen die (veel) beter zijn. Maar qua 'bang for the buck' scoren ze altijd goed....

showband
28 mei 2018, 11:28
zolang die zoom livetrack vrijwel hetzelfde kost als een XR18 vind ik hem zeker niet goedkoop of "bang for the buck".

hun videocamera's zijn zelfs fors te duur voor wat ze leveren....

Erik de Perik
29 mei 2018, 01:37
zolang die zoom livetrack vrijwel hetzelfde kost als een XR18 vind ik hem zeker niet goedkoop of "bang for the buck".

hun videocamera's zijn zelfs fors te duur voor wat ze leveren....

Eensch......

tnijland
1 juni 2018, 22:11
De Presonus 16R is binnen en inmiddels ook al een paar dagen in gebruik. Eerste indruk is de goede geluidskwaliteit. Geen noemenswaardige ruis meer zoals bij mijn analoge 1202VLZ Mackie mixer. Dat is al een hele verademing. De bediening is ook intuïtief en erg eenvoudig uit te voeren vanaf mijn Mac computer via USB aangesloten. De effecten zijn ook erg goed in kwaliteit zoals je dat mag verwachten voor een digitaal effect van een gerenommeerde leverancier. Verder krijg je van Presonus ook enorm veel gratis DAW software (o.a. Studio One en veel plugins). Leuk!

M.b.t. de audio interface, de Mac audio output (audio interface) werkt prima maar het sturen van een analoog kanaal als digitale audio input naar de Mac t.b.v. VST in een DAW is me nog niet helemaal duidelijk (Capture opname software prima dus de signalen zijn er allemaal wel). De Capture software werkt helemaal naar behoren maar neemt alle kanalen los op en dus geen main mix. Daarvoor de er een SD card recording mogelijkheid toegevoegd.

Kritiek puntje is wel dat de SD card opname soms vastloopt. Het duurde even voordat ik het opname knopje kon vinden omdat deze pas zichtbaar wordt als er eerst een SDHC kaartje is ingestoken (is logisch en daar kan ik inkomen maar het stond niet in de manual). Nadat dit was opgelost bleek dat deze software toch wel wat kuren vertoont omdat bij het wisselen tussen recordings de zaak af en toe vastloopt waarna een algehele power reset nodig is. Niet acceptabel en hier ga ik nog wel even mee naar de support afdeling.

Als mixer is hij wel prettig te bedienen en heel erg goed geslaagd. Ik ga ervan uit dat de SD recorder een SW update nodig heeft of dat de SD card niet lekker is.

Afijn, al mijn rackeffecten staan momenteel werkeloos en met gefronsde wenkbrauwen te kijken naar die 1HE unit waar alles in zou moeten zitten ;-)

Volgende week maar eens een vuurdoop met de band. Die zal blij zijn met 6x aux monitoren.

Erik de Perik
1 juni 2018, 22:24
Fijn dat je zo tevreden bent...!

Naar mijn weten neemt Capture altijd de kanalen afzonderlijk op maar het kan nooit zo moeilijk zijn om daar een nette mix van te maken.

tnijland
2 juni 2018, 00:36
Ja ik ben wel erg tevreden en dat komt voornamelijk doordat het apparaat heel stil is en de effecten praktisch en goed instelbaar zijn. Ik heb ooit een Behringer mixer gehad en daarna de Mackie. Deze is gewoon echt ruisarm. Heel prettig om te ervaren en dat bevestigd het gevoel dat je een degelijk apparaat hebt gekocht.

Voor mijn gevoel komen de recorded sounds er er exact uit zoals ze voor de opname live klonken en ook dat is plezierig. Ik ga de komende repetitie de band in zijn geheel wat verder uitmixen qua frequenties ;-)

tnijland
11 juli 2018, 21:50
Inmiddels de de Presonus 16R rack mixer 2 maanden in mijn bezit en kan ik er dus ook iets beter over oordelen. Er zitten 16 mic/line ingangen op, 6 Aux monitor uitgangen en natuurlijk de stereo main outs. Ik gebruik hem primair voor onze band in de oefenruimte om onszelf te verbeteren. Hij wordt bestuurd via software genaamd Universal Control die ik op mijn mac computer heb geïnstalleerd.

Conclusie: Ik ben er nog steeds erg blij mee.

De mixer is heel stil en de achtergrond ruis van de Mackie VLZ1202 behoort tot het verleden. De software Universal Control is prettig om mee te werken en je kunt de 16 mixer kanalen naar voorkeur toekennen aan een analoge ingang, digitaal usb kanaal, AVB streaming netwerk eindbestemming of de stereo SD card. Per kanaal heb je een gate, compressor equalizer en limiter tot je beschikken (incl. presets voor diverse instrumenten) en tevens zijn er 2 master effecten (o.a. reverb en delay) to te voegen aan ieder kanaal.

De signaal routing is erg flexibel en de kracht van de software integratie werd me pas duidelijk toen ik de bijgeleverde Presonus Capture en Presonus Studio One software ook ging gebruiken om kanalen los van elkaar op te nemen en deze later af te gaan mixen.

We spelen met de band bijvoorbeeld een nummer en nemen dat live op met Capture (1-n channel parallel opname). Direct na het oefenen kan m.b.t. Capture de audio afgespeeld worden (de mixer routing wordt dus tijdens recording tevens naar USB gerouteerd en tijdens afspelen wordt ieder mixer kanaal automatisch door Capture gerouteerd van analoog in naar USB in zodat de geluidsbron niet meer je eigen gitaar is maar de opgenomen versie ervan) en je kunt de opname direct beluisteren en zelfs per kanaal namixen. De effecten van de mengtafel worden ook hergebruikt bij het afspelen zodat je geen verschil hoort met de oefensessie.

Na goedkeuring start je vervolgens de Studio One DAW software (vergelijkbaar met Logic Pro) op. Deze snapt de output van de door Capture opgenomen resultaten en zo kun je dus je mixer opgenomen kanalen zo inladen in Studio One. Daarna kun je de opgenomen audio kanalen volledig nabewerken (passages aanpassen of kopiëren, plugins selecteren zoals Lexicon galm, geluidseffecten toepassen, zelfs de mixer plugins hergebruiken etc.) en ook dit alles werkt dus ook weer naadloos geïntegreerd met de digitale mixer. Mijn complimenten voor een dergelijk doordachte set van software oplossingen.

Iedereen dus van harte bedankt voor de goede adviezen waardoor ik een goede keuze heb mogen maken!